• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Soft99 Fusso laat strepen achter, zichtbaar bij nat weer. Wat is er mis?

AlexanderVS

Detailing rookie
8 feb 2018
21
15
29
Brugge
Onlangs Fusso Coat van Soft99 besteld, gisteren m’n motorkap gekuist, finishing polish erop, spray & wipe voor de polijst resten te verwijderen en daarna de Fusso erop. Nu was ik zeer tevreden van de wax tot ik daarnet nog eens de hond buitenliet en het viel me op dat er strepen opstaan? Althans dat denk ik toch (zie foto)
Bij klaar licht was het perfect, geen waas, geen strepen, heeft 25min gezeten (swipe test gedaan) en afgenomen met schone vers gewassen microvezel doek. Wat is er hier misgelopen?
 

Bijlagen

  • BC3B639A-1434-4A00-9BA9-8BB1F4F7C7F3.jpeg
    BC3B639A-1434-4A00-9BA9-8BB1F4F7C7F3.jpeg
    295,9 KB · Weergaven: 406
  • B041F838-3C1C-4043-9105-C6E670DF5A29.jpeg
    B041F838-3C1C-4043-9105-C6E670DF5A29.jpeg
    171,2 KB · Weergaven: 385
Laatst bewerkt:
Niets mis mee hoor, is het effect van iets teveel wax gebruiken en niet helemaal afnemen
En met koud vochtig weer is het al lastiger afnemen en zie je dat optimaal in de vorm van strepen
Volgende keer de wax een tweede keer afnemen met een schone doek
Of lekker zo laten, verdwijnt vanzelf na de eerste wasbeurt
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
Bedankt voor het snelle antwoord RedCat!
Nogtans heel goed opgelet op hoeveelheid, zal er volgende keer extra op letten en nog enkele propere doeken extra bij me nemen
 
ik weet niet wie dit aanbevolen heeft, maar s&w ontvet niet.

Het werkt goed als hulp om polijst resten af te nemen, maar dat is ook meer voor de wat zwaardere stappen.

Bij een beetje een knappe finishing product is afnemen een eitje.

Even ontvetten voor dat je de wax aanbrengt is wel aan te raden als je de uiterste standtijd wil halen. Als je prep te duur vind, zal je er voor kunnen kiezen de auto nog een keer te wassen.
 
  • Leuk
Reactions: AlexanderVS
Een ontvetter als Gyeon - Prep of Nanolex - EX kosten wat, maar ontvet wel goed. ;D Zoals @Zluytr al aangaf is Spray&Wipe een detailer en dus handig om bijv. zware polijstresidu makkelijker af te nemen, maar ontvet zeker niet. ;)

Een polijstmiddel dat goed doorgewerkt is laat zich makkelijk afnemen. Dit is dus ook een indicatie dat hij is doorgewerkt. Neemt de boel lastig af, dan is het polijstmiddel nog te vadsig en blijft plakken. :D
 
Oei, gelijk bii de volgende bestelling wat kopen.
Is er een alternatief die in de ‘gewone winkel’ te koop is? Van bvb Meguiars?
 
Hoe dan ook, als je de motorkap meermaals goed afneemt met spray en wipe en een schoon doek dan is het oppervlak schoon en klaar om de wax aan te brengen. Daar is echt niet persé Prep of EX voor nodig.
Helemaal gezien er hier enkel met een laatste stap polijstmiddel is gewerkt.

Een voordelig alternatief is een IPA. Dat zul je dan zelf moeten verdunnen naar wens. Google maar eens.
 
@Timm - Waarom zou dit niet nodig zijn? Met name een sealant zoals Fusso wil graag een zo schoon mogelijke lak en ook finishing polishes kunnen genoeg olie of dergelijke bevatten. :p
 
Al neem je het 100x met S&W af.

De ultieme voorbereiding op een lsp is de lak ontvetten, en dat doet s&w niet!
 
Blijven volhouden @Quantoxx @Zluytr

Juist ja de ultieme voorbereiding. Dat maakt het nog geen must. Als het oppervlak flink is afgenomen met s&w heb je een prima basis.
 
Laatst bewerkt:
Het ontvetten voordat er een sealant of wax wordt gesmeerd is zo ontzettend afhankelijk van de wax of sealant die gebruikt gaat worden. Er is geen het moet of het is overbodig antwoord. In sommige of de meeste (lees wat je wilt lezen) zitten oliën die de wax smeerbaar maken. Deze zijn vergelijkbaar met de oliën in een finishing polish van sommige (niet allemaal) merken.

Kort door de bocht, er is geen simpel antwoord. In dit geval is er afgewerkt met onbekende finishing polish en wordt er Fusso Coat als bescherming gesmeerd. Fusso staat stijf van de oliën maar omdat niemand gevraagd heeft welk polish is gebruikt kan ook niemand het ideale antwoord geven.
 
En in het geval strepen, eens met Redcat.
Alles uitwrijven met 1 doek is niet te doen. Het is meestal overkill maar ik gebruik 3-4 doeken om de wax af te nemen om een D-segmenter en loop als alles klaar is de auto nogmaals na met een schone lange vezel doek om zeker te zijn.
 
Welke finishing polish hoef je niet te ontvetten voor dat je de Fusso aanbreng @Istnogferarie?

Juist ja de ultieme voorbereiding. Dat maakt het nog geen must. Als het oppervlak flink is afgenomen met s&w heb je een prima basis.

Ja wij praten graag over de ultieme voorbereiding, we zijn namelijk detailers!

Wat ook een detailer is... S&W! En geen ontvetter!

En nee geen must!

Kleien is ook geen must!
Polijsten voor een coating is ook geen must!

En nee prep is geen must, maar ik zou toch minimaal even een sopje gebruiken om van de oliën af te komen.
 
Een Raffini Finale is bijvoorbeeld een zeer olie rijke polish.
S30, S40, Primer, Gyeon Polish bevatten veel minder olie.
Rupes weet ik nog niet