• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Soms heb je van die 'pain in the ass' krassen...

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Soms zie ik wel eens een issue voorbij komen waarbij men koste wat het kost de kras(sen) eruit willen halen. Ik zie van alles voorbij komen: woolpad en de grofste compound en dan volgas op de rotary tot en met wetsanden beginnen met korrel 600....

Ik blijf me soms verbazen over de, al dan niet dwaze, reacties. Echt zo'n facepalm momentje.

Toevallig zag ik zo'n kras (wel meerdere hoor...) op het dak zitten waarvan ik dacht: "yup, dit is er eentje die zich niet zomaar gewonnen geeft"

Deze kras(sen) zitten ín het metaal en zijn niet door de lak heen. Een kras die wél door de lak heen zit, heeft vaak scherpe randen en een de vorm van een V terwijl de kras ín het metaal juist een vloeiende vorm heeft, een meer afgeronde V vorm zeg maar.

20171008_105759.jpg


20171008_105804.jpg


20171008_105755.jpg


En nog wat bewegend beeld ervan.




Ik vind dit nogal tricky lak defecten waar ik vaak mezelf afvraag: hoe ga ik dit aanpakken...

Vaak laat ik dit soort lakdefecten voor wat het is. Je zou het kunnen wetsanden maar hoeveel "vlees" blijft er dan nog over en wat als de kras er nog zit ondanks het vele werk dat erin gestoken is?

Wat is jullie visie hierover?
 
Ik laat ze lekker zitten als het om auto's gaat die ik regelmatig onderhanden neem. Zulke krassen vallen meestal toch niet op (ik stoor me veel eerder aan waskrassen) en met elke polijstbeurt worden ze dan een stukje minder. Als het een 'vreemde' auto's is waarvan de eigenaar zegt 'doe maar wat je kan, als het niet lukt laat ik het spuiten' dan heb ik wel eens iets gewetsand of iets dergelijks.
 
Deze kras(sen) zitten ín het metaal en zijn niet door de lak heen. Een kras die wél door de lak heen zit, heeft vaak scherpe randen en een de vorm van een V terwijl de kras ín het metaal juist een vloeiende vorm heeft, een meer afgeronde V vorm zeg maar.
Ik vind dit nogal tricky lak defecten waar ik vaak mezelf afvraag: hoe ga ik dit aanpakken...
Vaak laat ik dit soort lakdefecten voor wat het is. Je zou het kunnen wetsanden maar hoeveel "vlees" blijft er dan nog over en wat als de kras er nog zit ondanks het vele werk dat erin gestoken is?
Wat is jullie visie hierover?
Ligt eraan wat de wens is van de eigenaar van de auto.
Als eerste zou ik kijken hoe dik de lak is op die plek ongeveer.
Op mijn eigen auto is er waarschijnlijk genoeg dikte dus ik zou in dat geval kijken wat er mogelijk is en gaande weg gewoon veel meten om het resultaat versus lakafname te zien.
Is de lakdikte al aan de magere kant dan slechts optimaliseren zou ik zeggen.
 
Bedoel je nou van die krassen die onder de lak zitten? Bijvoorbeeld in het metaal of in de grondlagen en dat daar gewoon overheen is gelakt? Is dat wat je bedoelt?
 
Op mijn eigen auto zal ik daar gaan tot het gaatje en er bewust van zijn dat ik het risico loop dat ik de auto moet laten spuiten.

Ik ga me irriteren aan krassen.
 
Bedoel je nou van die krassen die onder de lak zitten? Bijvoorbeeld in het metaal of in de grondlagen en dat daar gewoon overheen is gelakt? Is dat wat je bedoelt?

Ik bedoel een kras die extern veroorzaakt is, bijvoorbeeld een zandkorrel bij het wassen ofzo. Dat deze een 'kras' heeft gedrukt door de lak heen ín het metaal zonder de lak zelf te beschadigen.
Een korrel zand hoeft niet altijd scherp en hoekig te zijn, een afgeronde of ronde korrel kan dit ook veroorzaken lijkt mij.
 
Ik begrijp pas na je laatste toelichting wat je bedoelt met 'kras in het metaal' Patrick. Ik vraag me af of dit kan zoals je het omschrijft. In mijn visie zou dit alleen met een zachte lak kunnen (bij een harde lak springt de lak, voor je het metaal kan beschadigen), maar dan nog heb ik het idee dat je veel eerder de lak beschadigd dan het onderliggende metaal. Wat ik waarschijnlijker acht, is dat de kleurlak of de primer aanzienlijk zachter is dan de blanke lak, en dat daar(dus in kleurlak of primer) dan die kras in zit. Voorwaarde is dat de blanke lak dan redelijk taai (dus zacht) is, en de hechting op de onderliggende lagen erg goed is.

Als meest waarschijnlijke oorzaak zie ik toch iets dat niet al te scherp is (bijvoorbeeld zo'n beschermlap die de garage tijdens sleutelwerk over een scherm hangt: je krijgt geen scherpe rand van een kras, maar wat meer afgerond, en na een polijstbeurt wordt die afronding vanzelf groter.

Wat ik in principe met krassen doe als er voldoende 'vlees' is: allereerst het ruwe oppervlak in de kras glad maken, dat maakt direct dat een kras veel minder opvalt, en dan bepaal ik hoe ver ik wil gaan, maar een kras die alleen te vinden is met speciale verlichting en als je weet waar ie zit, daar doe ik niets meer aan. De reden voor deze keuze is dat krassen vaak op ongeveer dezelfde plekken terechtkomen, en daar wil je juist zoveel mogelijk lak overhouden voor toekomstige correcties.

Op het moment dat je echt alles uit de kast moet halen om een auto (éénmalig) optimaal te laten shinen, verschuift de balans van 'lak sparen' naar 'maximale shine'.
 
Ik zit in de carrosseriebouw en kan je met zekerheid vertellen dat je echt niet door de lak heen een deuk/kras in het metaal duwt.
Lijkt me eerder een stomp iets wat een deuk in de lak trekt, een botte kras zeg maar.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Zoals ik het zie is dit een serieuze kras die door polijsten een stuk 'zachter' is gemaakt. Een kras die je er niet uitkrijgt door polijsten maar die wél een stuk minder opvallend wordt.