• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Spotrepairs

AndyVR

Detailing guru
11 jul 2020
1.825
158
Peer
Inmiddels heb ik een groot deel van de berichten uit deze afdeling eens doorgenomen, ik moet vaststellen dat velen onder ons bekend zijn met de term "spotrepair", helaas wordt dit te pas en te onpas gebruikt. Graag wil ik deze term dan ook verder toelichten zodat dit duidelijk(er) is.

Een "spotrepair" is geen wonderoplossing, dit kan in veel gevallen mogelijk zijn maar in evenveel gevallen niet.
Een "spotrepair" wordt voornamelijk uitgevoerd aan de bumper (voor of achter), als er een LICHTE beschadiging is bv. wat krasjes of lak die loslaat,... Waarom een bumper? Omdat deze vaak toelaat om een "uitspuiting" uit te voeren aan bv. een smalle overgang of een scherpe "karakterlijn". Bij een spotrepair wordt in principe niks gedemonteerd of toch zo min mogelijk, het gaat dan ook over een snelle herstelling die ook de kosten beperkt. Kan dit op een andere plaats dan een bumper? Ja dit kan, al is de kans kleiner. Waar bevindt zich de schade? Welke kleur is het? Is het stuk helemaal vlak of zijn er scherpe karakterlijnen in de buurt of een versmalling?... Als het stuk helemaal vlak is dan kan je een spotrepair vergeten. De spuiter die dit 100% krijgt, moet ik nog tegenkomen.

Voorbeeld: Je hebt een kras in je deur rechtsvooraan, dan moet je al kijken naar de aangrenzende delen (spatbord, andere deur, flank...) want als je hier een "spot" op zou doen, dan heb je kleurverschil bij dit/deze aangrenzende delen. ZEKER bij sommige moeilijkere kleuren! (Grijs/zilver, rood, wit,...), zwart is hier het "makkelijkste" in. Dit wil zeggen dat je dus dit aangrenzende deel zou moeten mee spuiten om geen kleurverschil te hebben. Sprake van een spot? Helemaal niet.
Net hetzelfde als je recht in het midden van je deur zou moeten spuiten, plaatselijk wordt er dan lak/kleur gespoten en dan nog wordt de complete deur in de vernis gespoten, om hier plaatselijk op uit te spuiten wordt in de praktijk in feite niet gedaan, deze plek ga je gegarandeerd zien anders.

Ik zie vaak berichten langskomen op dit forum van schades aan deuren en dat er meerdere keren gemeld wordt om er een spotrepair op uit te voeren en dan voor €25 dan ook nog... Voor een degelijke spotrepair bv. aan je bumperhoek mag je al snel €150-200 rekenen. Bij een deur komt daar vaak nog wat bij omdat de deurklink eruit moet, vaak een spiegel of deurbekleding,... Een deur of motorkap MOET compleet gespoten worden als deze niet voldoen aan de criteria zoals ik hierboven schreef. een hoop extra werk dus. Reken in België een gemiddeld uurloon van €60/uur die je als klant moet neertellen, in Nederland ligt dit zelfs een stuk hoger. Dit is enkel het uurloon excl. de producten.

Dus voor je het in je hoofd krijgt om Youtube aan te klikken en "hoe herstel je een deuk of kras" intikt, denk er even goed over na aub, je bespaart niet alleen jezelf veel leed maar ook de garagist die mogelijk jouw gesmodder moet oplossen, wat je natuurlijk ook weer meer gaat kosten dan. De kans dat je het erger maakt is groot, buiten relevante kennis heb je ook nood aan het juiste materiaal.

Natuurlijk begrijp ik heel goed dat niet iedereen wakker ligt van wat kleurverschil of van een herstelling die niet 100% gelukt is en dat er ook het financiële plaatje bij komt kijken. Al mijn argumenten zijn dan ook relatief, wat wil je? Wat ben je bereid ervoor te betalen.
Maar voor diegene die er wel van wakker liggen en niet met een mislukte herstelling willen rondrijden, voor hun maak ik dan ook deze post.

Zie de foto's in bijlage, dit is toevallig van een wagen die ik zelf hersteld en gespoten heb. De deur was beschadigd onderaan de hoek, maar toch wordt de flank mee gespoten, omdat de schade aan de deur te dicht grensde aan de flank, ook al gaat het hier over een zwarte kleur! De flank daarintegen kan je wel "spotrepair"-achtig noemen gezien deze bovenaan werd uitgespoten, dit gaat dus over een klein(er) deel en geen compleet stuk.

Ik hoop dat het voor sommigen wat duidelijker is geworden en ik enkele potentiële rampen kan vermijden op deze manier.
Mochten er vragen zijn omtrent herstellingen of schades, dan wil ik deze graag beantwoorden in zo verre mijn kennis dit toelaat.
 

Bijlagen

  • mokka flank.jpg
    mokka flank.jpg
    173,5 KB · Weergaven: 0
  • mokka deur.jpg
    mokka deur.jpg
    128,5 KB · Weergaven: 0