• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Spraywax als vervanger voor QD+ ?

Anabasis

Detailing rookie
16 mei 2008
240
0
Nu vroeg ik mij af wanneer je een spray wax zou kunnen gebruiken en las ik de omschrijvingen van QW+ en Souveran Liquid Spray Wax.

Poorboy's World:
Een snelle en makkelijke manier om Carnauba- en UV bescherming toe te voegen. Gebruik het na “Spray & Wipe” om je snelle was- en waxbeurt helemaal af te maken. Je kan het ook gebruiken om de glans te verbeteren voor als je naar een show gaat of op straat gaat “cruisen”.

QW+ is hergeformuleerd zodat het nog makkelijker te gebruiken is en een nog betere glans geeft. Breng het op, en veeg het er daarna weer vanaf voor dat snelle extra pluspuntje voor je goed onderhouden voertuig.

Pinnacle:
Deze spraywax bevat carnauba wax en natuurlijke oliën die je lak voeden voor een nog sterkere glans en een nog gladder gevoel.

Gebruik de wax na iedere wasbeurt om je glans weer helder te maken of de wax te vervangen die dof is geworden tijdens het wassen. De concentraties carnaubawax en polymeermiddel geven deze meer lakbeschermende eigenschappen dan een conventionele spraywax.

Breng de wax aan over een bestaande waxlaag of op zichzelf voor bescherming van je lak tegen UV straling, water en (lucht)vervuiling.

Zijn dit nu vervangers voor QD+ of juist weer om na QD+ te gebruiken?

Voor de goede orde:
Na het wassen en drogen gebruik ik Spray&Wipe om kleine plekjes (enkele vingerafdruk, watervlek etc. te verwijderen en daarna QD+ voor de extra boost en bescherming.
Dus denk ik dat ik dan net zo goed een spray wax kan gebruiken aangezien ik na de Spray&Wipe 100% zeker weet dat de evt. vlekjes en spatjes er niet meer zijn.
 
De QD+ is een Quick Detailer met een beetje carnauba wax erin. Dus niet echt een Spraywax daar is de Quick Wax Plus voor dat is een echte spraywax naar mijn mening.
 
Maar wat is dan wijsheid in mijn geval? Vervangen door QW+ / Souveran Liquid Spray Wax of gewoon verder met de QD+ ?

Wanneer kies je voor een spray wax?
 
Een spray is voor tussen de waxbeurten in, ik gebruik de QD+ zelf voor de sponningen e.d. als je echt om de 3 maanden waxt zou een spraywax handig zijn om dat eens per maand te doen tussen de waxbeurten in bv.
 
Sommige mensen hebben een hekel aan een vaste wax en gebruiken liever een spray-wax. Dat lijkt gemakkelijker... In de praktijk is zo'n sprayer lastiger te doseren en verwaait de helft richting stoeptegels en autoruiten. Het is net als met een deodorant; de één gebruikt graag een spray en de ander heeft liever een roller of stift.

Na het wassen gebruik ik graag een quick detailer met carnauba voor de vlekjes. Heb ik nog even wat tijd, dan is een rondje vaste wax met de applicator pad ook zo opgebracht. Na het drinken van een kop koffie de wax uitpoetsen en klaar.
 
Daarom is de tip: spray op je doek en verspreid het dan over je lak! Succes gegarandeerd.

Gaat bij mij toch een factor 10 sneller dan een vaste wax. :ja
 
Tim zei:
Daarom is de tip: spray op je doek en verspreid het dan over je lak! Succes gegarandeerd.

Gaat bij mij toch een factor 10 sneller dan een vaste wax. :ja

Dan wil ik wel eens een wedstrijdje houden... :party:
Heb je zo'n blikje Collinite #476s al eens gebruikt? Met een applicatorpad heb je binnen de kortste keren je hele auto ingesmeerd. Op een doek sprayen maakt vooral je doek nat en dat vind ik erg zonde van het dure product.
 
Anabasis zei:
Maar wat is dan wijsheid in mijn geval? Vervangen door QW+ / Souveran Liquid Spray Wax of gewoon verder met de QD+ ?

Wanneer kies je voor een spray wax?

Ik gebruikt QD+ gewoon voor mijn hele auto.

Wanneer ik QD+ gebruik:

- Als het echt snel moet vanwege gebrek aan tijd. QD+ is de snelste manier om je auto te voorzien van Polymeren en Carnauba. Hele auto QD+ in ongeveer 10 minuten. Bovendien is QD+ ook geschikt om lichte vervuiling weg te halen.

Wanneer ik QW+ gebruik:

- Als mijn waxlaag nog voldoende in tact is, maar ik tijd genoeg heb om de laag aan te vullen. Geeft meer bescherming dan QD+, maar is minder snel. Bovendien kan je met QW+ alleen wat vingerafdrukken en veegjes wegkrijgen. Het is niet geschikt om lichte vervuiling weg te halen. Hele auto QW+ in ongeveer 20 minuten.

Overigens vind ik QD+ wel lekker ruiken (HansA8 volgens mij niet?), prima luchtje juist ;)
 
Tip van deze kant,.gebruik voor de PB QD+ eens een PB microfiber applicator pad. Even insprayen en gaan met die banaan.
Wel ff uitwrijven met de heerlijke PB doeken:heart_eyes:
 
Voor de goede orde:
Na het wassen en drogen gebruik ik Spray&Wipe om kleine plekjes (enkele vingerafdruk, watervlek etc. te verwijderen en daarna QD+ voor de extra boost en bescherming.
Dus denk ik dat ik dan net zo goed een spray wax kan gebruiken aangezien ik na de Spray&Wipe 100% zeker weet dat de evt. vlekjes en spatjes er niet meer zijn.

Bedankt voor jullie input! :cool:

Ik zorg dus na het wassen dat ik met Spray&Wipe alle eventuele vlekjes e.d. verwijderd heb voordat ik met QD+ aan de slag ga.
Nu de dagen natter en kouder worden zal ik niet meer elk weekend mijn auto kunnen wassen, dus is een spray wax dus ideaal tussen mijn laatste wax beurt en een full detail beurt in het voorjaar.
=> na het wassen en Spray&Wipe: QW+

Uiteraard zal ik de QD+ blijven gebruiken tussen de wasbeurten door.
=> Voor verwijderen van licht vuil: Spray&Wipe en daarna QD+

Lijkt mij een goed :idee voor de komende maanden!
 
Als de auto vuil is (en dat wordt 'ie snel in dit jaargetijde) zou ik nooit met een doek over de lak wrijven. Wat voor doek en wat voor product het ook is...
Zand krast altijd. Snowfoam, spoelen en wassen dus voor je met doeken begint te poetsen.
 
@HansA8: als het echt vuil wordt (in de winter) doe ik idd niets meer tussen de wasbeurten door behalve afspoelen zolang de omstandigheden hiervoor geschikt zijn.

In principe probeer ik om de dag met Spray&Wipe bij te houden (zeker als het weekendweer een kans op een wasbeurt niet toelaat). Dit kost maar 15 minuten per keer.

QD+ gebruik ik dan in het weekend (na afspoelen en Spray&Wipe).

Mocht mijn auto echt vies zijn dan helpt idd alleen wassen.
 
Ik gebruik de Spraywax van Mothers al een tijdje met veel plezier. Ik heb niet elke week de tijd om de auto compleet te wassen, laat staan dat ik elke maand de auto volledig kan poetsen. Daarom is de spraywax voor mij een uitkomst. Ik gebruik hem maandelijks na een grondige wasbeurt om even de waxlaag weer op te frissen. Hij geeft gewoon net even wat meer bescherming en ik vind m persoonlijk fijner dan de QD van Shining monkey..

Overigens staat er beschreven dat je spraywax op de lak kunt sprayen en vervolgens kunt afnemen met een MF doek. Ik vind dit persoonlijk niet zo fijn werken, aangezien de doek dan na een halve auto al doorweekt is. Ik spray een klein beetje op de lak en een klein beetje op een applicator pad, daarna verdeel ik de spraywax evenredig over de lak en kan hem daarna gemakkelijk afnemen met een MF doek. De spraywax blijft met gemak een maand zitten, want na een wasbeurt is er nog steeds beading te zien.

Ik gebruik de spraywax trouwens ook voor de gelakte delen van mijn fiets, werkt toppie! :)^
 
Ikzelf heb alleen ervaring met de spraywax van Meg's en om eerlijk te zijn heb ik hem na 1 keer te gebruiken in de kast gezet en daarna niet meer gebruikt. Het product verwerkt erg moeilijk in mijn ogen, ondanks dat ik hem bijna niet heb laten curen. Één keer in de maand een vers laagje wax is zoals ik het tegenwoordig doe. :heart_eyes: