• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Spuitnevel op nieuwe auto

Deef_K

Detailing addict
13 jun 2016
46
50
Enige tijd geleden heb ik een lijstje gemaakt om mijn nieuwe cactus van het werk goed te onderhouden. Deze heb ik afgelopen zondag besteld en verwacht ik vanavond. Helemaal blij.

Maandag op klus omgeving rotterdam en zijn ze aan het spuiten geweest met een verf/coating. Alle nevel richting auto's en elke auto zat helemaal onder. Hier kwam ik einde van de werkdag pas achter. Parkeren schijnbaar op eigen risico en valt er niks te halen. Gisteren stront chagerijnig.

Vandaag bedacht ik mij dat carclean in de omgeving zit. Snel hier naar toe gereden en de medewerker gevraagd om een oplossing. De medewerker was verbaasd van de hoeveelheid nevel (serieus aan alle kanten van top tot teen) en heeft een test met kleien gedaan. Gelukkig bleek deze test goed uit te pakken.

Helaas moet ik vanavond uit eten en heb ik geen tijd om de auto te doen. Ik wil er zo snel mogelijk mee aan de gang maar dat gaat nu echt niet in verband met tijd te kort.

In deze topic ga ik als detail rookie waarschijnlijk een hoop vragen stellen met afbeeldingen. Ik ga nu uit eten en post zo snel mogelijk foto's. Het lak en de ramen zijn wel te doen met kleien alleen de kunststof delen word nog een ding. Laat een cactus nou veel kunststof hebben.

Stappenplan:
1. Auto met HD afspuiten. Foamen kan ik nog niet. Wassen gaat echt niet want de spons loopt vast op de spuitnevel.
2. Monello perfetto verdunnen en insprayen.
3. Kleien
4. Afnemen met doek of spoelen met tuinslang?
 
Belachelijk dat ze hier zelf niet aan denken....
Ik denk dat het een lastige klus wordt zonder de auto te kunnen wassen. Ben zeer benieuwd naar de foto's
 
Als je niet kunt wassen en geen foam apparaat hebt kun je misschien shampoo via het slangetje van je HD toevoegen? Alle beetjes helpen.
Na het kleien opnieuw afspoelen met HD en dan lekker gaan wassen zou ik zeggen.
 
Ik heb een buurman die werkt bij een scheepswerf, en daar hoor ik precies dezelfde ellende van.
Auto hebben we vorige jaar helemaal gedaan, nu is het net korrel 80.
 
Dat het eigen risico is zou ik toch maar even goed navragen en dan niet bij de eigenaar van het parkeer terrein of de veroorzaker.
Ook zeg je dat je een auto van de zaak hebt, ik denk dan aan lease maar dat hoeft natuurlijk niet. Gewoonlijk moet je een schade melden bij de leasemaatschappij die je dan verwijst naar een herstelbedrijf en de leasemaatschappij de schade probeert te verhalen, het is de vraag wat ze doen als je eerst zelf aan de slag gaat. Het is wellicht handig om de eigenaar van de auto eerst op de hoogte te stellen mocht je dat nog niet gedaan hebben, want dat lees ik niet in je verhaal en krijg nu de indruk dat je zonder melding zelf aan de slag gaat.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Precies. Nu is het overgrote deel van de leasers geen Detailer/poetser, nu ben ik wel benieuwd hoe die het opgelost zou hebben. Denk de lm inlichten.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de schade gemeld bij mijn werkgever en die gaat nog bellen met de opdrachtgever. Misschien dat hij vanuit daar verder gaat handelen maar ik wil gewoon snel van die zooi af.


Misschien vandaag toch eerst nog even met de leasemaatschappij bellen.
 
De foto's. Witte lak is lastig te fotograferen. Het schone deel om de raam heb ik gekrabt met een raamkrabber en veel water.

full.jpg


full.jpg


full.jpg


full.jpg
 
@Ripley Een beste he :) Ik rijd nog even naar het schadeherstel bedrijf van de leasemaatschappij. Zit hier om de hoek. Even vragen wat hun er van vinden.

@Istnogferarie ik heb een spiksplinter nieuwe Nilfisk C110.4-5 PC Xtra op de kop getikt voor 5 tientjes. Volgens mij zit hier geen slangetje aan om mee te laten lopen? Wel een een reinigingsmiddelenfles waar ik eventueel de Dodo Juice - Born to be Mild shampoo - 250ml in kan doen bij gebrek aan een foam. Zoals te lezen op het forum moet ik hier niet veel van verwachten. De echte foamlans komt nog wel een keer als de auto weer in goede staat is.

Vanavond wil ik thuis toch wel een start gaan maken. Tenzij mijn werkgever iets anders zegt.
 
Ik ben een rookie, dus ik mag domme dingen zeggen :imp:

Als je besluit om zelf er wat aan te doen, zou ik eerst kijken wat een beetje wax doet met die spikkels. Een proefstukje (spiegelkap) insmeren en een tijdje laten intrekken.

Ten tweede kun je misschien het effect van foamen bereiken door in shampoo gedrenkte handdoeken op de lak te leggen. Niet vegen bij het verwijderen uiteraard.
 
Wax zal niks doen met de spikkels, het is een dekkend product geen reinigend product. Als je zoiets zou willen doen dan zou je een cleaner gebruiken echter zullen dat soort producten verf niet oplossen. Foamen is puur een middel om het losse vuil en zo veel mogelijk te verwijderen alvorens met kleien te beginnen...
 
Hmm niet misselijk. Benieuwd wat leasemaatschappij zegt... Denk dat zij toch een poging tot verhalen gaan doen. Er stond niets vermeld bij het parkeerterrein hierover? Blijf het apart vinden... Buiten dat roepen ze hard eigen risico vanuit de partij die het veroorzaakt heeft zodat veel al afschrikken en niets ondernemen... Het blijven soms boeven...
 
Lig ook em beetje aan welke verf erop is geklomen. Een tradionele alkyd verf is nog wel goed te verwijderen. Maar een 2K epoxy of polyethyleen lak/coating is erg taai spul, zie het hier wel bij mij aan boord, als je wat gemorst heb is na een 15min al moeilijk te verwijderen met de bij behorende tinner.
 
Ik ben naar het schadeherstelbedrijf van de leasemaatschappij gereden en zij hebben ook een proef gedaan met kleien (op het raam) en geven aan dat de lak ook gekleid dient te worden en daarna opnieuw gepolijst. Dan komt het volgens hun helemaal goed. Thinner deed helemaal niks.

@schippersss gezien het een scheepswerf betreft lijkt het mij wel een aardig goedje wat sterker is dan verf.

Heb ook wat autopoetsbedrijven gebeld en de offertes schelen ten opzichte van elkaar soms 150% :rolleyes:.

Ze hebben op het terrein bij het werkgebied de volgende dag een bord neergezet. Heb de opdrachtgever zelf al aangesproken die dag maar die houd zijn poten stijf. Heb hem aangegeven dat ik het een laffe actie vond en hij nog wel het een en ander te horen krijgt.

Ik ga vanavond in ieder geval de ramen kleinen dat ik een beetje fatsoenlijk zicht heb en de rest laat ik nog even voor wat het is. Dit zal waarschijnlijk het leasemaatschappij wel gaan doen.
 
De tering! Effe wat spuitnevel... :S

Inderdaad de ramen wél kleien voor je zicht, maar de rest even afwachten. Als de betreffende beunhaas heeft lopen spuiten en daardoor in feite schade aanricht, zal hij hier voor op moeten draaien. Simpelweg de omgeving afzetten of je werkplek afdekken was logischer geweest...

De auto bij een poetsbedrijf of detailing bedrijf laten behandelen kost wel wat en is simpelweg zonde van je geld als je het bij een ander had kunnen verhalen. Achteraf verhalen, dus ná een behandeling, kan soms nog meer gezeik veroorzaken.


Greetz
 
Ik zit zelf bij een LM en raad je sterk aan goed te communiceren met de schade afdeling van de LM. Wanneer je achteraf melding maakt van iets dat al hersteld is kun je voor onverwachte verrassingen komen te staan (mede doordat de verhaalmogelijkheid zeer klein is).
 
We zijn inmiddels een tijdje verder en over 2 weken vind pas het gesprek plaatst met de opdrachtgever. Om niet verder in details te gaan heb ik overlegd met leidinggevende dat ik zelf aan de gang ga ook omdat ik nu met vakantie ben. Graag verder hier geen discussie over.

Ik heb de auto gefoamed en gewassen met mitt, wat een hel op schuurpapier, en opvolgend non ferro behandeld. Op de zijkant ging de spuitnevel met monello kleiset er goed af op paar puntjes na alleen de motorkap en dak is wat lastiger. De klei blijft op sommige plekken niet soepel gaan. Met eventueel iets meer druk veranderd er niets.

Wat is de volgende stap? Ik dacht de medium klei van dodo juice pakken in combinatie met de dodo juice spray. Opvolgend wassen en dan mezzo en finale handmatig toepassen. Of kunnen deze stroevere plekken wat anders betekenen? Lijkt mij niet.

Graag jullie reactie.
 
Op de horizontale delen zal ook veel meer zitten omdat het simpelweg vlak is en dus meer heeft opgevangen. Je zou inderdaad kunnen opschalen naar grovere klei. Wel kans op licht marring erna en dan is polijsten wel gewenst.

Na jouw stap inderdaad wassen, drogen en zou beginnen met Finale.