• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stap naar Machinaal polijsten

Gautomaat

Detailing addict
13 mei 2015
25
60
Roermond
Beste allemaal,

Zojuist mezelf voorgesteld na enige tijd te hebben meegelezen.
Graag wil ik de stap maken naar het machinaal polijsten, mijn Corsa D heeft nogal wat Swirls opgelopen bij de vorige eigenaar en wil dit graag zelf gaan doen.

Ik ben een beetje opzoek naar hardheid van mijn lak. Het gaat om een Opel Corsa D Cosmo uit 2011 (facelift model) met de kleur Asteroid Grey, ik heb nog maar weinig gelezen of deze kleur echt hard is aangezien het een duitse auto is.
Hebben jullie ervaring met deze lak?

Daarbij is het de vraag welke machine ik dan moet nemen, de DAP500 of de DAP900? En welke pack raden jullie dan aan, de Monello lijn of de Scholl lijn?


Ik hoor het graag, ik wil natuurlijk snel beginnen met polijsten :p


Mvg, Niek
 
Hey Niek,

Mijn advies zou zijn om de DAP900-pack te nemen met Scholl. Ik deze set zit bijna alles wat je nodig hebt. :D

Bij deze set zou ik een aantal losse dingen bijbestellen;

  • Ontvetter (Gyeon - Prep of Nanelox - EX)
  • Eventueel extra pads en/of kleine pads voor op de kleine backingplate.
Extra pads is altijd makkelijker werken omdat je niet elke keer je enigste pad tussendoor moet wassen. Ook is een extra pad(s) is goed als reserve.
Kleine pads voor je kleine plate is om kleinere/lastigere panelen goed te kunnen raken.
Extra pads MOET niet, maar is zeker raadzaam.

Uiteraard zijn er nog veel meer dingen die je kan aanschaffen, maar dit is de basis voor machinaal polijsten.


Greetz
 
Hey Niek,

Mijn advies zou zijn om de DAP900-pack te nemen met Scholl. Ik deze set zit bijna alles wat je nodig hebt. :D

Bij deze set zou ik een aantal losse dingen bijbestellen;

  • Ontvetter (Gyeon - Prep of Nanelox - EX)
  • Eventueel extra pads en/of kleine pads voor op de kleine backingplate.
Extra pads is altijd makkelijker werken omdat je niet elke keer je enigste pad tussendoor moet wassen. Ook is een extra pad(s) is goed als reserve.
Kleine pads voor je kleine plate is om kleinere/lastigere panelen goed te kunnen raken.
Extra pads MOET niet, maar is zeker raadzaam.

Uiteraard zijn er nog veel meer dingen die je kan aanschaffen, maar dit is de basis voor machinaal polijsten.


Greetz

Bedankt voor je antwoord. Ik wil natuurlijk nog het eea leren, maar waarom het Scholl pakket en niet het Monello?
 
het is niet te zeggen hoe hard de lak op jouw auto is. Dat zal je zelf moeten gaan stellen met behulp van een testspot. Begin met een milde cuttingfactor en kijk naar het resultaat. Is er geen niet onvoldoende resultaat, schaal dan de factor op. Doorgaans hebben Duitse auto's een harde lak, maar dat hoeft niet van toepassing te zijn op jouw Opel.

Of je een DAP500 of DAP900 zou moeten aanschaffen. Teveel power zal je niet snel hebben. Een DAP500 zal onder belasting wat meer terugvallen dan een DAP900, maar er blijft ook bij de 500 voldoende correctie power over hoor. Zelf denk ik ook dat een 900 langer mee zal gaan om de reden dat de motor het minder zwaar heeft in vergelijk met de 500, maar of dat waar is.....................................................

Succes!
 
Ik ben indertijd ook gegaan voor de DAP900, heb je zeker genoeg. De Monello lijn is zeker niet slecht, maar ik merkte wel op mijn wagen (best wel harde lak) dat de Scholl in combo met hun spiderpad wel iets sneller resultaat gaf. Maar desondanks is doet de Monello ook wat het moet doen.
 
Bedankt voor je antwoord. Ik wil natuurlijk nog het eea leren, maar waarom het Scholl pakket en niet het Monello?
Mijn ervaring is dat zowel Scholl als Monello simpelweg goed zijn. Ik kwam in contact met Scholl-polijstmiddelen na mijn vraag; ''Hoe pak ik mijn harde lak aan?'' Meteen viel mij op dat dit spul minder stofte, wat mooier leek te verwerken en daarbij ook een bepaald gevoel erbij.

Het pakket met Scholl word ook aangeduid als ''2-step'' en dat kan ik wel beamen. Net als Monello bevat Scholl een afbrekende korrel. Echter is het kleine verschil dat bij bijv. Veloce de korrel steeds kleiner word naarmate je hem doorwerkt, en bij Scholl valt de korrel uiteindelijk uiteen in meerdere kleine korrels en je kan je voorstellen dat dit bijdraagt aan de finish. Vandaar ook de ''2-step'', want je kan de middelste stap overslaan die bij Monello de Mezzo - Oranje is.

Of je een DAP500 of DAP900 zou moeten aanschaffen. Teveel power zal je niet snel hebben. Een DAP500 zal onder belasting wat meer terugvallen dan een DAP900, maar er blijft ook bij de 500 voldoende correctie power over hoor. Zelf denk ik ook dat een 900 langer mee zal gaan om de reden dat de motor het minder zwaar heeft in vergelijk met de 500, maar of dat waar is.....................................................
Naast het vermogen wat iets minder is, zal de 900 V3 ook vele malen betere ergonomie hebben. Ik denk dat 500 het misschien juist zwaarder zal hebben omdat je meer correctie verlangt en misschien gaat drukken. Dan krijgt het 500-watt motortje wel flink op z'n donder en dat is voor elke motor minder aangenaam.

De Monello lijn is zeker niet slecht, maar ik merkte wel op mijn wagen (best wel harde lak) dat de Scholl in combo met hun spiderpad wel iets sneller resultaat gaf. Maar desondanks is doet de Monello ook wat het moet doen.
Jep, dit hoor je vaker. Echter is mijn idee dat het 90% aan de Spiderpad ligt en niet het polijstmiddel. Ik vermoed, of volgens mij heb ik het wel eens gedaan, dat Veloce op een spiderpad ook goede correctie zal hebben.



Greetz
 
Bedankt allen voor de fijne uitgebreide uitleg. Het is misschien dan inderdaad wel beter om DAP900 te nemen icm met de scholl producten. Ik ga er eens over nadenken!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Mijn ervaring is dat zowel Scholl als Monello simpelweg goed zijn. Ik kwam in contact met Scholl-polijstmiddelen na mijn vraag; ''Hoe pak ik mijn harde lak aan?'' Meteen viel mij op dat dit spul minder stofte, wat mooier leek te verwerken en daarbij ook een bepaald gevoel erbij.

Het pakket met Scholl word ook aangeduid als ''2-step'' en dat kan ik wel beamen. Net als Monello bevat Scholl een afbrekende korrel. Echter is het kleine verschil dat bij bijv. Veloce de korrel steeds kleiner word naarmate je hem doorwerkt, en bij Scholl valt de korrel uiteindelijk uiteen in meerdere kleine korrels en je kan je voorstellen dat dit bijdraagt aan de finish. Vandaar ook de ''2-step'', want je kan de middelste stap overslaan die bij Monello de Mezzo - Oranje is.


Naast het vermogen wat iets minder is, zal de 900 V3 ook vele malen betere ergonomie hebben. Ik denk dat 500 het misschien juist zwaarder zal hebben omdat je meer correctie verlangt en misschien gaat drukken. Dan krijgt het 500-watt motortje wel flink op z'n donder en dat is voor elke motor minder aangenaam.

Jep, dit hoor je vaker. Echter is mijn idee dat het 90% aan de Spiderpad ligt en niet het polijstmiddel. Ik vermoed, of volgens mij heb ik het wel eens gedaan, dat Veloce op een spiderpad ook goede correctie zal hebben.



Greetz

Nog een vraagje, ik zie vaker dat er na het polijsten een ontvetter wordt gebruikt. In veel gevallen is dit Gyeon prep, maar is dit nodig? ik zie het trouwens niet in de standaard stappenplannen staan.
 
Ik zou er wel een ontvetter bij nemen.

Als je kiest om te polijsten, dan kies je voor die betere stap dan alleen cleanen of wat glansmiddelen. Een ontvetter is eeroijk gezegd niet perse nodig als je goed afneemt, maar onvetten is wel beter om je werk te controleren en de boel branschoon te krijgen. Dit zal de hechting van je LSP verbeteren (Last Step Product)

Kortom, het hoort eigenlijk bij je polijststap.



Greetz
 
Ik zou er wel een ontvetter bij nemen.

Als je kiest om te polijsten, dan kies je voor die betere stap dan alleen cleanen of wat glansmiddelen. Een ontvetter is eeroijk gezegd niet perse nodig als je goed afneemt, maar onvetten is wel beter om je werk te controleren en de boel branschoon te krijgen. Dit zal de hechting van je LSP verbeteren (Last Step Product)

Kortom, het hoort eigenlijk bij je polijststap.



Greetz

Dankje. Zojuist een DAP900 https://www.Carclean.com/product/Po...ep_Scholl_Concepts_Monello_Starterskit_103430 bestelt. Hierbij gevoegd nog de Gyeon Prep en de Gyeon Q2M Bathe. Nu hopen dat we wat resultaat kunnen behalen.