• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappen plan & shopping list nieuwe Nissan Micra

ThijsD

Detailing addict
19 okt 2018
117
73
29
Dordrecht
Sinds ik in het bezit ben van een nieuwe auto ben ik eigenlijk onbewust fan geworden van het goed onderhouden van mijn Nissan Micra. Echter heb ik tot op heden alleen gewerkt in een wasbox... Jammer genoeg heb ik thuis geen beschikking tot water voor de deur omdat ik in een appartement woon. Hierdoor wordt ik dus eigenlijk verplicht om in de wasbox te werken. Momenteel heb ik alleen gebruik gemaakt van de foamlans, hogedruk & osmose water. Ik was gelukkig verstandig genoeg om geen gebruik te maken van de borstel. Budget is voor mij best een issue dus ik probeer in de komende tijd elke keer wat meer te kopen. Ik heb totaal geen ervaring met wax of andere fancy spulletjes. Als laatste wil ik melden dat de auto het meeste van de tijd langs het spoor staat (15-30 meter).

Wat ik nu in bezit heb
  • 2 Bouwmarkt emmers nieuw (tijdelijk)
  • 'oud' microvezeldoek om de velgen mee te poetsen
  • Foamlans bij wasbox
  • Warm water hoge druk bij wasbox
  • Osmose bij wasbox
Wat ik wil bereiken

Mijn voornaamste doel is om de auto in een mooie staat te houden. Ik ben niet van plan om te polijsten omdat ik simpel weg geen ervaring heb en het te duur vind om een machine aan te schaffen. Tevens is de auto een lease dus vind ik het de investering niet waard. Het gaat mij ook voornamelijk om het exterieur. Het interieur houd ik netjes door regelmatig de matten te stofzuigen en ik eet sowieso niet in de auto. Tevens rook ik niet.

Shoppinglist

Wishlist

Stappenplan 'detail wash' (in de wasbox)
  • Volledige auto infoamen
  • Foam in laten werken
  • Afspoelen HD
  • Volledig exterieur insprayen Non-Ferro
  • Non-Ferro enkele minuten laten inwerken
  • Afspoelen (kan dit weer met hoge druk?)
  • Handwas (boven stootstrip met incredimitt, onder stootstrip met Monello Thickmitt
  • Afspoelen HD
  • Monello Acquafobia aanbrengen ( gehele auto insprayen of moet dit per paneel? )
  • Afspoelen Osmose HD
  • Drogen met Senza Acqua Drying Towel + Perfetto detail spray (hoe werk dit precies?)
  • Disco Duo applicator in sprayen met Cristallion Glass cleaner(kan dit ook op donker getinte ruiten?)
  • Ruit in kleine secties schoonmaken met de applicator
  • Ruit gelijk afdoen met Vetro Bianco
 
Laatst bewerkt:
De Microfiber Madness Incredimitt is een echte aanrader als primary mitt! Echt de meerprijs 100% waard in mijn ogen. Betere kwaliteit ga je in mijn ogen niet vinden.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Heb je de profipolish al eens geprobeerd? Was namelijk wel benieuwd naar deze... Ik begrijp dat goedkoop meestal duurkoop is hoor maar het budget laat het liever niet toe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Accessoires als pads en mitts zijn van ongekend belang, je kan de beste producten hebben maar als je niet de juiste spullen in huis hebt om het aan te brengen is het pas echt zonde van je geld. Dan zou ik eerder een maandje sparen zodat het budget er wel is.
 
  • Leuk
Reactions: Dibbuz
Ik ken de ProfiPolish mitt niet maar ik heb beiden gevoeld en de Madness mitt voelt nog steeds een stuk beter. Zeker met de zachte zwarte Nissan lak zou ik geen betere mitt weten dan de Incredimitt.
 
Dan zal ik je advies volgen. Zijn de doeken van profipolish wel aan te raden? of kan ik dan beter ook iets anders kiezen?
 
Persoonlijk zou ik voor de Monello droogdoeken gaan, deze zijn er ook in trio verpakking. Heb geen ervaring met de doeken die jij noemt, dus daar kan ik helaas niets over melden.
 
Hmm... Ik snap dat het budget misschien niet alles toelaat, maar om die reden toch het risico te lopen dat het ''goedkoop = duurkoop'' wordt zou ik niet doen. :D

De genoemde IncrediMitt is mijn 5-6de mitt en nog steeds mijn favoriet.
De genoemde doeken van Monello (Senza Aqua in verschillende formaten) zijn ook goede doeken.

Beide hebben zich al bewezen hier op het forum. ;)


  • Vliegroestverwijderaar op velgen (en eventueel de zijkant van de auto, als dit kan?)
  • Op velg met velgenkwast alles goed insmeren met het residu van de vliegroestverwijderaar (dus na het paars worden)
  • Velgen goed afspoelen met hoge druk
  • Auto foamen(3-5 min intrekken)
  • afspoelen met hoge druk
  • 2 emmer methode (born to be mild shampoo)
  • Boven stootstrip wassen met ProfiPolish wash mitt ( regelmatig afdoen in emmer)
  • Onder stootstrip wassen met Mothers Wax wash mitt ( regelmatig afdoen in emmer)
  • Velgen wassen via 'oud' microvezel doek
  • afspoelen met hoge druk
  • Bathe+ aanbrengen via de washmitt ( Kan ik hiervoor de ProfiPolish mitt gebruiken die ik eerder heb gebruikt? Kan ik Bathe+ ook op de ruiten gebruiken?)
  • afspoelen met osmose water
  • Auto drogen met

Ik zou de volgorde iets aanpassen omdat...

  1. Volledige auto infoamen. (Wielkasten/velgen/etc)
  2. Foam in laten werken.
  3. Afspoelen HD.
  4. Volledige exterieur insprayen Non-Ferro/ Ferrous Dueller + verdelen vochtige mitt/spons. (Lak)
  5. De-ironizer enkele minuten laten werken.
  6. De-ironizer opnieuw verdelen met vochtige spons. (Gaat nu meer schuimen)
  7. Afspoelen.
  8. ...(Indien nodig 4-5-6 herhalen)...
  9. Velgen behandelen met De-ironizer volgens 5-6-7.
  10. Handwas.
  11. Afspoelen.
  12. Bathe+ aanbrengen. (Sopje maken met juiste verhouding, maar idealiter een paar ''stempels'' vanuit de fles, puur op de mitt)
  13. ... Per paneel aanbrengen. (Kan inderdaad met de eerder gebruikte mitt)
  14. ... Meteen met HD afspoelen. (Bathe+ kan inderdaad op de ramen, maar goed afspuiten)
  15. Naspoelen osmose water. (Probeer gebruik te maken van de goede sheeting, waardoor er weinig water over blijft om te drogen)
  16. Drogen met droogdoek (...en eventueel een detailingspray c.q. drooghulp)
 
Ik weet dat iedereen een eigen volgorde hanteert, maar ik zou het ontijzeren van de lak met non ferro toch echt ná de handwas doen.

Als ik non ferro heractiveer met een washmitt spoel ik de mitt niet, of misschien 1 keer uit, omdat de auto dan toch al is gewassen en dat dus geen kwaad kan.

Als je non ferro gebruikt vóór het wassen dan ben je feitelijk de handwas aan het doen met non ferro in plaats van een shampoo. Dan zou je dus ook de mitt/spons net zo vaak moeten spoelen als met de normale handwas. Dan zie ik de toegevoegde waarde van de handwas die daarna komt niet.

Beetje wazig verhaal. Ik vraag me ook af waarom @Quantoxx aanraadt om de non ferro te gebruiken voor de handwas.
 
  • Leuk
Reactions: mdlange en Dibbuz
Non-Ferro werkt ook zeer goed als een prewash voor normaal onderhoud. Je verwijdert hier gemakkelijk vliegroest mee nog voor je het lakwerk aan raakt en vliegroest is metaal=scherp. Ook zit er meer in dan alleen maar een de-ironising ingrediënten. Uiteraard een stuk duurder dan een normale prewash product maar het werkt wel heel goed :)
 
Dat is niet wat ik uit de reactie van dibbuz haal. Als je het gebruikt als prewash ga je dus niet met washmitt over de lak als de non ferro erop zit.

Dan zal je dus de volgende volgorde aanhouden:

Inspuiten met non ferro
Afspuiten
Handwas

Daarnaast was ik in de veronderstelling dat je non ferro nu eenmalig gaat gebruiken op de lak om zoveel mogelijk ijzervervuiling weg te halen. Als dat je doel is zou ik het gebruiken ná de handwas op de manier die ik eerder beschreef.

Als je het elke week als prewash gaat gebruiken (wat mij niet aannemelijk lijkt gezien de kosten), dan kan je doen wat ik bovenaan in deze post bechrijf.
 
Ik heb ook geen idee hoe vies de auto is qua vliegroest etc. Maar inspuiten en dan verder niet aanraken is opzich wel verstandig.
 
Correct, je spuit hem in met Non-Ferro en dan afspuiten. Niet met de mitt anders schuif je de mitt met de vloegroest over je lakwerk.
Zeker met gevoelige lak zou ik dat niet snel aanraden.

Het lastige met zwarte lak is dat je niet ziet hoeveel vliegroest erop zit. Dit was bij mij en ik rijd echt niet veel. Met wit word je er veel mee geconfronteerd hoeveel vliegroest je op je auto hebt.
IMG_20180713_114422773.jpg
 
ah top bedankt voor de duidelijke uitleg! Zoals ik in mijn post aangeeft staat de auto altijd vlak langs het spoor dus ik ben bang dat die redelijk vol zit. Moet/kan non-ferro ook toegepast worden op plastic/kunstof en op (getinte)ruiten?
 
Ja, geen probleem. Als je langs het spoor staat dan ben je wel flink de pineut helaas. Probeer anders Non-Ferro te verdunnen. Bijvoorbeeld 1:1.
Start met een klein beetje om te kijken of dat sterk genoeg is als onderhoud. Zo ja dan scheelt dat behoorlijk in de knip natuurlijk.
 
Ik ga denk ik gewoon lekker de New car kit aanschaffen en binnenkort in de wasbox is even testen. Vind het nu al 'eng' maar ja wat kan er nou echt mis gaan :p
 
Gewoon lekker aan de gang gaan. Niemand kan 100% swirls e.d. voorkomen. Zeker met zwart zal je toch dingetjes gaan zien. Probeer je er niet te druk om te maken en geniet vooral van je auto!
 
Laatst bewerkt: