• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

stappen voor een Mercedes C180 irridiumzilver

joost12

Detailing rookie
14 jul 2015
9
12
Ben aan het kijken voor een goed stappenplan om binnenkort mijn Mercedes C180 in irridiumzilver voor het eerst handmatig te gaan detailen.
He bgekozen voor de Poorboys omdat ik waarschijnlijk niet in de gelegenheid ben om mijn auto binnen te zetten.


1: Eerst wassen van velgen en daarna voorwassen met Lancia Foamlans met DDJ Apple foam
2: Wassen met poorboys Super slick & suds met twee emmer methode
3: Kleien met Dolce verde kleiset (of is de supernatural fine veiliger als beginnend detailer?)
4: Poorboys professional polish
5: Poorboys EX-p sealant

En dan de volgende ochtend:
6: Poorboys natty's Red


Heeft het nog nut om na de polish Poorboys White Diamond te gebruiken ?

En de volgende ochtend eerst de af te nemen met Poorboys sparay &wipe ?

Graag jullie aanbevelingen ! Ook als er stappen bij of af kunnen.
 
Poorboys White Diamond gebruiken vind ik persoonlijk vaak overkill omdat ik het verschil vaak niet eens zie. Helemaal bij grijze wagens.

Volgende ochtend met spray en wipe afnemen is volgens mij geen probleem. Helemaal niet omdat de auto buitenstaat en er dus wat stof op zal komen.

Voor de rest prima stappen om eens mee te beginnen!
 
Hey Joost12,

1: Eerst wassen van velgen en daarna voorwassen met Lancia Foamlans met DDJ Apple foam
Je zou de velgen nog kunnen inspuiten met iets als Non Ferro. Reinigt beter als een sopje, zeg maar.

2: Wassen met poorboys Super slick & suds met twee emmer methode
Ik hoor van velen dat de PB Super Slick & Suds een prima autoshampoo is.

3: Kleien met Dolce verde kleiset (of is de supernatural fine veiliger als beginnend detailer?)
Ikzelf gebruik ook de Dolce Verde Klei en ik ben, als leek, nog geen rare fratsen tegengekomen zoals marring. De Supernatural Fine is wellicht een fijnere klei, maar dit lijkt mij niet nodig.

4: Poorboys professional polish
Dit lijkt mij een prima cleaner, zie hem vaker voorbij komen met goede reviews.

5: Poorboys EX-p sealant
Dit is wederom een veelgebruikte sealant. Werkt zo'n 3x beter als een traditionele canaubawax.

6: Poorboys natty's Red
Ook de Natty's waxen zijn veelgebruikt. Veel goede reviews.
Eerlijk gezegd zie ik de 'Red' variant niet veel voorbij komen. Ik heb ook net pas de 'Red' en 'Blue' vergeleken en de 'blue' doet zijn voordeel op donkere auto's. Ik snap dat je voor een lichte kleur dan de 'Red' neemt.

Heeft het nog nut om na de polish Poorboys White Diamond te gebruiken ?
Het gebruik van een glaze is een veel besproken onderwerp. De één geeft aan het niet of geen nut te hebben, de ander geeft aan dat het wel degelijk zin heeft om een diepere kleur en glans terug te krijgen.
Mijn eigen ervaring is dat een glaze, die ik eigenlijk alleen toepas wanneer ik ook gepolijst heb, op bepaalde lakken wel degelijk zin heeft. Echter heb ik tot op heden de ervaring dat op lichte kleur auto's niet veel toegevoegde waarde heeft.
(Ik ga uit van het volgende bij het gebruiken van een glaze: Tijdens de levenduur van een lak gaan de poriën van een lak openstaan en verliest het oliën. Eveneens na een polijstbeurt zijn er oliën verloren gegaan. Deze oliën vul ik weer aan met een glaze en sluit de lak dán af met een wax/sealant. Ook raken krassen gevuld met vuil en worden ze zichtbaarder, en de PB White Diamond verwijdert dit vuil en vult de kras met glaze. Dit resulteert in het verdoezelen van een kras)

En de volgende ochtend eerst de af te nemen met Poorboys sparay &wipe ?
Dit lijkt mij inderdaad een goede zet. Mocht er overnacht nog vuil op de auto komen, neem je dit weer af met Spray&Wipe. Ook geef je de EX-P waarschijnlijk een kleine boost door het afnemen met Spray&Wipe, gevolgd door je Natty's wax.


Greetz
 
Ik zou als shampoo Dodojuice Born to be mild of Gyeon Bath nemen.
Die Ddj sn fine clay vind ik helemaal super de Monello variant kan ik niet over meepraten nooit gebruikt.
Pb prof polish = prima keuze wil je per se een glaze? Pak dan als cleaner glaze Autofinesse Rejuvinate .
Glaze is een optionele stap ikzelf laat em lekker weg...
Ik zou die PB exp en Natty's Wax lekker vervangen voor een wax van Collinite =op alle fronten beter 845,476 of de topper 915.
 
Hou Joost.. Je heb je al aardig in gelezen denk ik zo!

als je niet machinaal polijst heeft een glaze zeker wel een meerwaarde...

de klei van monello is zeker aan te raden! Al week ik zelf graag met de mothers klei.. Die is net iets zachter... Ik zag ergens (volgens mij op fb) dat als je nu monello klei besteld je een extra stukje krijgt... In dat geval zal ik er zeker voor gaan ;)
 
Als je ook in de zon de auto wilt wassen en poetsen lijken mij dit goede keuzen.

de bathe en zeker de bathe+ zou ik niet in de zon gebruiken, heb ik 1 keer gedaan en was niet leuk :no

een glaze, tjah ik gebruik het wel, of het echt meerwaarde heeft durf ik niet te zeggen.
 
OK, aan de hand van de reacties hier denk ik dan dat de glaze op mijn zilverkleurige auto niet heel vele nut heeft na de professional polish.

Is er eventueel nog een wax die beter is voor een zilverkleurige auto dan de Natty's red na een sealant ?
 
Een glaze voegt glans toe aan je lak... En het verdoezeld lichte krasjes en swirls...
Als je een auto goed polijst dat haal je een groot deel van de swirls en krasjes weg en creëer je een blijvende glans... Dus bij goed polijsten heeft het niet veel meer waarde... Maar als je slechts een polish gebruikt kan je zeker wel je voordeel halen uit een glaze!
 
Zelf hebben we thuis een aantal jaren geleden ook een C180 in iridium zilver gehad. Hierop waren swirls bijna niet te vinden en konden eigenlijk alleen worden opgespoord in het donker bij een pompstation. Mijns inziens voegt in het geval van jouw Mercedes de glaze nauwelijks iets toe. De resultaten van dergelijke middelen op lichte auto's is nou eenmaal een stuk minder zichtbaar dan bij donkere auto's.

Je zou ook kunnen kijken naar een goede sealant welke een mooie glans geeft. Hoor goede verhalen over de sealant van AutoFinesse. Mocht je graag met PB willen werken dan is natty Red een prima keuze. De verschillen tussen waxen zijn niet wereldschokkend. Heb meerdere waxen in mijn collectie en zie de verschillen onderling niet heel duidelijk. Het vertaald zich meer in standtijd.
 
Heb het nu zo in de planning zitten:

1: Voorwassen met Lancia Foamlans met DDJ Apple foam
2: inspuiten met DDJ ferrous dueller van velgen en carrosserie
3: Wassen velgen

4: Wassen met poorboys Super slick & suds met twee emmer methode
5: Kleien
6: Poorboys professional polish
7: Poorboys EX-p sealant

En dan de volgende ochtend:

8: Afnemen met PB spray and wipe
9: Poorboys natty's Red

Is dit een goede volgorde ?
 
Zal de ferrous dueller pas na het wassen doen. Dus eerst velgen goed schoon daarna de wagen goed schoon en dan alles inspuiten met ferrous dueller en vervolgens vanaf stap 5 vervolgen.
 
Spat dan het vuil niet terug op je carrosserie als je de ferrous dueller van je velgen spuit ?
Dacht juist dat daarom eerst de wielen gewassen werden voordat je door ging met de rest.
 
Ja dat zal kunnen maar dat zal heel minimaal zijn aangezien je je velgen al had schoongemaakt. Anders houd dit aan dan weet je zeker dat je goed zit:

1: Wassen velgen
2: Velgen inspuiten met
DDJ ferrous dueller
3. Voorwassen met Lancia Foamlans met DDJ Apple foam
4: Wassen met poorboys Super slick & suds met twee emmer methode
5: Carrosserie inspuiten met DDJ ferrous dueller
6: Kleien
7: Poorboys professional polish
8: Poorboys EX-p sealant

En dan de volgende ochtend:

9: Afnemen met PB spray and wipe
10: Poorboys natty's Red