• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan Detail

Opel Astra

Detailing chief
9 jan 2017
222
88
Ik wil mijn auto voor de eerste keer een detail geven:

Mijn Stappenplan:

1. Wassen:
- Foamen met Artico Magico Snow Foam.
- afspuiten.
- Wassen met Mequiars Gold Wash.
- Drogen. ??

2. Vliegroest verwijderen op de gehele auto;
- Monello Non-Ferro.
- Monello microvezelspons.
- Afspuiten.
- Drogen. ??

3. Kleien:
- Monello Dolce Verde Klei Set
- Monello Perfetto
- Poorboys Spray en Wipe.
- Ontvetten.?
- Wassen + drogen. ??

4. Cleanen van de lak*
twijfel over producten:
- Auto Finesse - Rejuvenate Pre Wax Cleanser
- Poorboys World - Professional Polish (DENK DAT HET DEZE WORDT)
- Meguiar's Deep Crystal Paint Cleaner

5. Glaze:
Twijfel over producten:
- Poorboys White Diamond. (DENK DAT HET DEZE WORDT)
- Auto Finesse Ultra Glaze
- Meguiars Deep Crystal Polish

6. Wax:
Collinite 476S

** Ik heb gekozen voor cleanen omdat de astra bijna geen swirls heeft, en omdat dit de eerste keer detailen is, op de vectra ga ik wel polijsten.

Wat vinden jullie van het stappenplan?
Opmerkingen zijn zeker welkom!

Alles is al in huis, behalve de klei en cleaners/glaze.
 
Laatst bewerkt:
na het wassen en voor non-ferro hoef je niet te drogen.
na non-ferro en voor het klei-en ook niet.
na perfetto of spray & wipe is afnemen met een doek genoeg, je hoeft de auto niet opnieuw te wassen.
ontvetten voor een pre-wax cleaner is ook niet nodig, de cleaner bereidt de lak al goed voor op je wax.
zelf zou ik de Rejuvenate pakken, deze maakt je lak lekker glad en is een goede voorbereiding op je wax. Hoef je die White Diamond ook niet te gebruiken
 
  • Leuk
Reactions: Opel Astra
na het wassen en voor non-ferro hoef je niet te drogen.
na non-ferro en voor het klei-en ook niet.
na perfetto of spray & wipe is afnemen met een doek genoeg, je hoeft de auto niet opnieuw te wassen.
ontvetten voor een pre-wax cleaner is ook niet nodig, de cleaner bereidt de lak al goed voor op je wax.
zelf zou ik de Rejuvenate pakken, deze maakt je lak lekker glad en is een goede voorbereiding op je wax. Hoef je die White Diamond ook niet te gebruiken

De cleaner in werken met een witte Monello hand pad?
 
1. Wassen:
- Foamen met Artico Magico Snow Foam.
- afspuiten.
- Wassen met Mequiars Gold Wash.
- Drogen. ??

Drogen inderdaad niet nodig. (Vervolgstappen)


2. Vliegroest verwijderen op de gehele auto;
- Monello Non-Ferro.
- Monello microvezelspons.
- Afspuiten.
- Drogen. ??

Non-Ferro dekkend over de auto sprayen, dat gaat veel product kosten. Ik zou op bijv. een motorkap de Non-Ferro enkele keren sprayen, met een vochtige washandschoen/spons het product verdelen en laten werken. Nadien opnieuw met een vochtige washandschoen/spons het product opnieuw verdelen en hiermee dus ook her-activeren. Opnieuw even zijn ding laten doen en vervolgens afspoelen.

Drogen wederom niet nodig.



3. Kleien:
- Monello Dolce Verde Klei Set
- Monello Perfetto
- Poorboys Spray en Wipe.
- Ontvetten.?
- Wassen + drogen. ??

Perfetto gebruiken als glijmiddel (Spray&Wipe bewaren). Je kan paneel voor paneel kleien en met een doek afnemen, maar de boel na enkele panelen even afspoelen of de hele auto doen en dan pas afspoelen is ook een optie. Nadien wassen heeft de voorkeur als de auto ERG vies was.

Nu wél drogen.



4. Cleanen van de lak*
twijfel over producten:
- Auto Finesse - Rejuvenate Pre Wax Cleanser
- Poorboys World - Professional Polish (DENK DAT HET DEZE WORDT)
- Meguiar's Deep Crystal Paint Cleaner

Mijn voorkeur zou uitgaan naar Pro Polish omdat het sowieso een veelzijdig product is voor ook andere dingen als alleen je lak reinigen.
De Rejuvenate lijkt volgens de beschrijving een cleaner te zijn met fijne korrel en géén glaze, maar als ik de reviews lees lijkt het er wel op. (Er is zelfs iemand die aangeeft dat het niet glad is door olien zoals bijv. Lime Prime, maar door ''iets anders'')
De Meguiars... Geen commentaar. :D


Aanbrengen van de cleaner kan inderdaad met de Witte Handpad van Monello.


5. Glaze:
Twijfel over producten:
- Poorboys White Diamond. (DENK DAT HET DEZE WORDT)
- Auto Finesse Ultra Glaze
- Meguiars Deep Crystal Polish

White Diamond of Black Hole worden veel geadviseerd en zijn populair.
Ultra Glaze ken ik niet, maar zie in de beschrijving dat het acrylic Polymeren bevat. Dit zou betekenen dat je deze glaze onder een sealant aan kan brengen.
Meguiars... Geen commentaar. :D

Mocht je als Cleaner de Rejuvenate kiezen, dan word een glaze eigenlijk overbodig. Mocht je als Glaze de White Diamond kiezen, dan word een cleaner overbodig. Maar, nogmaals, de Pro Polish is veelzijdig en je zou na deze stap de White Diamond aan kunnen brengen.



6. Wax:
Collinite.

Welke Collinite heb je? Als je werkt met glaze, dan denk ik dat bijv. de 915 weinig effect heeft qua looks omdat de olien die het heeft overbodig worden door de glaze ie je al hebt aangebracht.
 
  • Leuk
Reactions: Opel Astra
Stappenplan aangepast:

1. Wassen:
- Foamen met Artico Magico Snow Foam.
- afspuiten.
- Wassen met Mequiars Gold Wash.

2. Vliegroest verwijderen op de gehele auto;
- Monello Non-Ferro.
- (Tussendoor afspuiten.

3. Kleien:
- Monello Dolce Verde Klei Set
- Monello Perfetto
- Poorboys Spray en Wipe.
- Eventueel wassen met Meguiars Gold Wash.

4. Cleanen van de lak*
twijfel over producten:
- Auto Finesse - Rejuvenate Pre Wax Cleanser
- Poorboys World - Professional Polish (DENK DAT HET DEZE WORDT)
- Meguiar's Deep Crystal Paint Cleaner

5. Glaze:
Twijfel over producten:
- Poorboys White Diamond. (DENK DAT HET DEZE WORDT)
- Auto Finesse Ultra Glaze
- Meguiars Deep Crystal Polish

6. Wax:
Collinite 476S

de Pro Polish is veelzijdig en je zou na deze stap de White Diamond aan kunnen brengen.
Dus jij raad de Pro Polish aan als cleaner en White Diamond om vervolgens als glaze te gebruiken, of wat deze dan overbodig?


Nog 2 vraagjes:
- Kan ik de spray en wipe 1:1 verdunnen om te kleien?
- Heb ik aan 500ML perfetto en 946Ml Spray en Wipe genoeg om de hele auto te kleien?

Op- of aanmerkingen in het stappenplan zijn natuurlijk nog altijd welkom;)
 
2. Vliegroest verwijderen op de gehele auto;
- Monello Non-Ferro.
- (Tussendoor afspuiten.

Tussendoor afspuiten..? In mijn post heb ik uitgelegd hoe je het kan verwerken. :)

Wat betreft de cleaner en glaze; Ik zou de Pro Polish kiezen okdat je hiermee ook nog andere dingen kan doen behakve je lak reinigen. Dan moet je nog een glaze erbij hebben en ik lees goede berichten over Black Hole / White Diamond.

Voor het kleien ga ik meestal uit van 500ml Spray&Wipe en dat is wat ruim genomen.
 
Ik zou de auto toch zeker wel (vluchtig) drogen na het wassen. Komt de non ferro stap zeker ten goede.
 
Mocht je als Glaze de White Diamond kiezen, dan word een cleaner overbodig. Maar, nogmaals, de Pro Polish is veelzijdig en je zou na deze stap de White Diamond aan kunnen brengen.

Heb bovenstaande nu een paar keer gelezen, maar hoe bedoel je dit nu precies? M.i. Maakt het kiezen voor specifiek de glaze White Diamond nou niet dat cleanen niet noodzakelijk zou zijn. White Diamond is sec een glaze en bevat geen cleaner dinges.... Glaze is glaze en cleaner is cleaner. Mits.... de cleaner al toevoegingen heeft als bijvoorbeeld Wolfgang finishing glaze 3.0 :heart_eyes: of de Rejuvenate zoals te lezen valt.
 
Laatst bewerkt:
@Maaike ,Pb white diamond bevat wel een (lichte) cleaner dinges als het goed is.
Ddj lime prime heeft een lichte polijstkorrel/cleaner dinges en laat glaze olien achter
Af Rejuvinate idem dito
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@Maaike ,Pb white diamond bevat wel een (lichte) cleaner dinges als het goed is.
Ddj lime prime heeft een lichte polijstkorrel/cleaner dinges en laat glaze olien achter
Af Rejuvinate idem dito

Het reinigt en vult lichte swirls. Dat klopt. Echter inwrijven (staat er letterlijk) met een zachte foampad of verwerken op een laag toerental doen mij vermoeden dat hier geen cleaners inzitten zoals bij lime prime, rejuvenate etc. Kan het mis hebben hoor.
 
Ik heb Blackhole ,Rejuvinate ,Lime prime ,Blacklight en weet ik wat nog meer gehad en gebruikt waarbij de werkwijze een beetje hetzelfde is.= allemaal inwrijven en afnemen...
Polijstkorrels moet je verwerken maar de korreltype welke in glaze zit zijn zeer licht en is niet te vergelijken met echt polijsten. Ddj lime prime+ heeft een krachtiger korreltje maar zelfs die is zo afgebroken.
 
De korrel in Lime Prime is meer een reinigings korrel, correctie zit er nagenoeg niet in. Op mijn Truus doet Lime Prime helemaal niks qua correctie. Lime Prime Plus doet ook weinig qua correctie. Plus is meer gemaakt voor gebruik op machine. Het is dikker, plakkeriger en kan iets langer worden doorgewerkt.
 
@Maaike - Ooh, je hebt al antwoord, zie ik nu. :)

Mijn idee achter 2x een puur product versus 1x een All-in-One product is dat je meer werking hebt bij pure producten. Denk bijv. ook aan White Diamond/Black Hole; Waar blijft je vervuiling? ;)

Ook heb ik liever Pro Polish in huis en Glaze ...(Althans, glaze gebruik ik nooit en de Pro Polish kan bij meerdere zaken helpen) ... dan een All-in-One product. :)
 
Dus ik kan het beste het volgende aanhouden:
Cleanen met PB Pro Polish.
Glaze met White Diamond.
Waxen met Collinite 476S.

Of is de glaze nu overbodig/in combinatie met de collinite?
 
Dat laatste stappenplan is prima. De 476s bevat niet de rijke oliën zoals de 915 dat heeft. Hij neigt meer naar de syntetische kant en is dus meer bedoeld voor standtijd dan voor looks.

Succes!
 
Nog een vraagje:

Het stuur begint naar mij idee een beetje uit te drogen. kan ik hier de gliptone voor gebruiken: https://www.Carclean.com/product/Gliptone/Liquid_Leather_Conditioner__250ml_GT11_250ml_101624 belangrijk is natuurlijk dat het stuur uiteraard NIET GLAD WORDT.

Hier een foto:
20170604_114533.jpg