• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan Eggie

Eggie

Detailing trainee
30 nov 2017
38
40
30
Ik heb me een tijdje geleden al voorgesteld en ben de laatste tijd steeds meer aan het lezen op het forum. Ik heb inmiddels een Nilfisk C125 aangeschaft en ben nu van plan om mijn eerste bestelling op CC te doen.

Het plan is om de auto van mijn ouders (Peugeot 2008) een keer netjes aan te pakken. Mijn ouders geven er eerlijk gezegd niks om, maar ik wil toch het een en ander uit proberen en kijken of ik het detailen leuk vind.
Zodra mijn Volvo 240 weer uit de winterstalling is wil ik deze aan gaan pakken en eventueel het assortiment uitbreiden. Om het budget even in de gaten te houden heb ik een kort lijstje gemaakt met dingen die ik nu wil bestellen. Ik ben benieuwd of jullie mij bepaalde dingen aanraden of juist afraden. De auto is relatief jong en ik ben niet van plan om hem te polijsten. Ik heb er bewust voor gekozen om nog geen foamlance aan te schaffen, omdat ik eerst wil kijken of het iets voor me is.

Wassen
- Wassen met dodo Juice Born to be Mild shampoo
- gebruik van 2 emmers met 1 grit guard
- meguiars microfiber wash mitt (al aanwezig)
- Wieldoppen schoonmaken met Monello Non-ferro + kwast
- drogen met monello senza acqua 70x80 (al aanwezig)

Kleien
- kleien met behulp van Dolce verde Klei - 150 gram + 100 gram gratis
- Dodo juice born slippy

Waxen
- Ontvetten met Gyeon Prep
- Waxen met collinite 845 (al aanwezig) en een disco Rosso
- Banden behandelen met Gyeon Tire

Nu is mijn vraag, is dit een beetje een goede start om te beginnen? Is het aan te raden om na het kleien toch een polish te gebruiken ivm marring oid?


Tips zijn welkom!
 
Dit is een prima stappenplannetje om te kijken of je het detailen leuk vind. :) Uiteraard moet je kijken wat de staat is van de auto en of er met alleen wassen/kleien/waxen een groot verschil/resultaat valt te behalen.

Wanneer je lekker gulzog bent met de Born Slippy en de klei niet te hard is door kou, dan moet je best gek doen om marring te veroorzaken. Maar, hen je zachte en/of gevoelige lak, dan bestaat de kans altijd.

Ontvetten met Prep zou ik eerder vervangen voor een glaze.
 
  • Leuk
Reactions: Eggie
Ik vind het een goed gebruik om met de wielen te beginnen. Deze zijn meestal het meest vervuild en als je hieraan begint als de auto al gewassen is, dan heb je kans dat er weer wat vuil op de auto terecht komt.

Verder lijkt het me niet nodig om voor het kleien de auto te drogen. Maar ik begrijp dat de Born Slippy wel wat residu achter kan laten waardoor het handig is om de auto na het kleien in ieder geval nog even af te spuiten (of snel even te wassen). Pas daarna zou ik gaan drogen.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en Eggie
Prima stappen om te beginnen.
Ik droog de auto wel altijd, dit omdat ik de Born slippy ook gebruik
Deze is heel zuinig en je kunt veel gebruiken. Ik heb ervaren dat geen residu achterlaat, het droogt altijd goed op.
Ik begin daarna meestal ook altijd gelijk met polijsten
 
  • Leuk
Reactions: Eggie
Mijn ervaring is juist de Born Slippy wel residu achterlaat, een vettig laagje. Maakt niet zo gek veel uit als je gaat polijsten, maar als je gaat waxen daarna zou ik toch aanraden om hem even snel te wassen. Dat scheelt ontvetten.
 
  • Leuk
Reactions: Eggie
Als de auto enkel wieldoppen heeft zou ik er lekker op los gaan met APC (1:10 bijvoorbeeld). Dat is een veelzijdig product die je voor reiniging van veel dingen kunt inzetten.
 
  • Leuk
Reactions: Eggie
Bedankt voor de tips! Zal even kijken of ik gyeon prep kan vervangen door een glaze. Ik zit te kijken naar Black Hole, maar het gaat om een grijze auto. Is dit de goede keuze of kan ik beter voor white diamond gaan?

De peugeot heeft wieldoppen inderdaad maar mijn Volvo heeft wel lichtmetalen velgen die ik zelf gespoten heb. Misschien is apc dan wel voldoende en kan ik altijd nog non ferro aanschaffen.
 
Laatst bewerkt:
Goed stappenplan, maar de aanschaf van een extra washmitt om de velgen/wieldoppen aan te pakken is geen overbodige luxe, daar je eigenlijk het stappenplan zou moeten beginnen met het reinigen van de velgen en met diezelfde mitt wil je NIET op je lak komen. Uit eigen ervaring weet ik ook dat een kwast het vuil niet helemaal wegneemt. Een derde mitt voor de onderzijde van de wagen is mooi meegenomen, maar optioneel.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en Eggie
Klopt! Had de volgorde niet helemaal goed staan. Eerst wielen, dan de rest!

Bedankt voor de tip! Is de monello mitt een aanrader naast de meguiars?
 
Post #7 maar als niet geschreven beschouwen, je eerste aanzet is nl. prima om mee te beginnen. Prep vervangen door glaze?? Zou niet mijn voorkeur zijn en kan eigenlijk geen reden bedenken om het te doen.

Nog wel een mitt erbij voor de velgen, of een goede borstel en dan eerst maar eens beginnen, uitbreiden en aanpassen... dat komt vanzelf als je het leuk vindt. Werkt erg verslavend.

Enne... doeken??? Daar heb je nooit genoeg van.
 
  • Leuk
Reactions: Eggie
De "Prep vervangen voor Glaze" was mijn suggestie. Dit omdat er handmatig gewerkt word en dan is een glaze aangeraden. (Zoals Lime Prime Lite of de Black Hole / White Diamond)

Ik weet de staat van de auto niet... ;)
 
  • Leuk
Reactions: Eggie
Ik vind persoonlijk de Monello Thick Mitt erg fijn voor het geld. Over de Gyeon Smoothie ook veel goed gehoord, maar die is wel weer een tientje duurder :innocent:.

Ik vind de thick mitt toch erg stroef als je 1maal de Gyeon of MFM heb gebruikt.

De manier waarom deze mitts over de lak glijden lijkt mij toch een stuk veiliger voor de lak
 
@Micha D.

Ik heb zelf 4 thick mitts liggen maar gebruik ze zelden.

3AF4332A-2A51-48EC-BD24-5AF0610580A7.jpeg
 
Mijn 1e washmitt was de vorige versie van de Gyeon Smoothie.
Daarna in de aanbieding een Thick Mitt gekocht.
En inmiddels heb ik een Microfiber Madness Mitt erbij.

Mijn favoriet: Gyeon Smoothie / MM.

Deze gaan lekker soepel over je auto.
De Gyeon Smoothie is wel weer iets kleiner. Werkt soms ook net wat fijner.
 
  • Leuk
Reactions: Eggie en Micha D.
Bedankt voor de reacties allemaal! Hier zitten de ervaringsdeskundigen is wel te zien. Ik heb de Incredimitt toegevoegd aan het lijstje. De Meguiars mitt zal dan worden gebruikt voor de lagere delen.

Heb de Black Hole toch weer vervangen voor prep. Mocht de auto aan het polijsten toe zijn, kan ik de flex rotary van het werk gebruiken i.c.m. de polijstmiddelen (niet van CC). Ik heb trouwens voor mezelf een dap500 gekocht om te kijken wat het verschil is met de rotary. Binnenkort maar eens uitproberen!