• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

stappenplan extreme vervuiling

extremedust

Detailing rookie
20 jul 2017
8
2
Hallo,

Kan iemand me enkele tips geven om de auto te onderhouden/ manier van wassen

Auto wordt blootgesteld aan stofvervuiling met metaalpartikels die deels afwaaien tijdens rijden, maar zeker en vast ook achterblijven op de lak. Waarschijnlijk eerst foamen maar geen idee welke, beschermende wax of niet? Vooral angst om de lak te beschadigen door het stof lang te laten liggen of op een verkeerde manier te wassen.

Thnx
 
Hoe ik te werk zou gaan.
- Auto afspuiten met tuinslang, gewoon spray stand.
- Auto infoamen met Monello Magico Snow Foam (of iets vergelijkbaars)
- Afspoelen/afspuiten (waarin spoelen waarschijnlijk eerst veiliger is omdat dit minder hard gaat, maar omdat je al afgespoten hebt de eerste keer zal met hogedruk denk ik ook gaan, maar met beleid)
- Wassen met shampoo.
- Kleien om de laatste vaste deeltjes van de lak te krijgen
- Eventueel polijsten om krasjes weg te krijgen
- Ontvetten
- Wax aanbrengen en uitpoetsen.
 
Probeer eerst een zooitje handleidingen te lezen, hier alvast een paar:

https://forum.carclean.com/threads/...ig-met-videos-20-11-15-update-geplaatst.4222/
https://forum.carclean.com/threads/...al-dap500-900-20-11-15-update-geplaatst.4223/
https://forum.carclean.com/threads/...ice-microfiber-madness-gyeon-waxaddict.17926/

De vragen die je nu stelt zijn eigenlijk het hele idee van auto detailen. Ofwel hoe begin ik en hoe eindig ik... ;)

Ik denk dat hij probleem specifiek een oplossing zoekt, de ijzerdeeltjes/stof die op de auto liggen.
De topics die hierboven staan zijn meer algemeen toepasbaar.
 
Oeps, jep helemaal vergeten, maar natuurlijk zeker gebruiken

Ik denk dat hij meerdere problemen opnoemd. In andere topics vraagt hij naar wax en nu naar het probleem ijzerdeeltjes en foamen of zoiets. In dit geval is het handiger als je weet wat de basis is en niet wat je moet doen om alleen de ijzerdeeltjes te verwijderen. Anders komen er vragen zoals: Ik heb velgen op mijn auto, hoe maak ik die schoon.... Daarom is mijn advies, verdiepen in de stof om jezelf zo goed mogelijk te helpen. :)
 
- Auto afspuiten met tuinslang, gewoon spray stand.
- Auto infoamen met Monello Magico Snow Foam (of iets vergelijkbaars)
.

Ik zou de eerste stap weg laten!

Het hele idee is om de foam op een droge lak aan te brengen!
Zo doet het foam beter zijn werk, en heeft het meer "grip" op het vuil.

De stappen zullen niet veel schelen van de manier de meeste standaard ter werk gaan, misschien iets meer focussen op de touchless stappen.

Ik begin zelf altijd met het insprayen van de auto met tfr, daaroverheen komt meteen een laag (meestal) Monello foam.

Als ik dit een paar minuten later afspuit, is er echt heel weinig vuil over.
 
Reactie op allen;)

Als ik zo terug lees is het inderdaad een redelijk algemene beschrijving. Het stof is mijn grootste zorg inderdaad. Stof is dus blijkbaar niet gewoon stof. Het gaat om stof dat afkomstig is van ijzererts en dergelijke. Dus metaaldeeltjes zijn er zeker aanwezig. De angst is er vooral om bij beginnende stappen, zoals ik inderdaad in een andere vraag gesteld heb, gewoon de lak te beschadigen door veelvuldig, reinigen op de verkeerde manier. De vraag heb ik eigenlijk gesteld (nadat ik zeker al enkele topics gelezen heb) omdat ik niet de fout wil maken stof=stof. Ik wil vooral de nadruk leggen op de metaaldeeltjes. Er zijn inderdaad verschillende foams verkrijgbaar maar welke voor deze specifieke toepassing de ideale job lijkt kan ik vooralsnog niet direct uitmaken uit de topics die ik reeds las. Moest dit er toch tussen vermeld staan alvast mijn excuses maar dan heb ik misschien op de verkeerde plaats naar het antwoord gezocht. Ik zit vooral veel op de webshop enzo te neuzen in de beschrijvingen maar raak er niet veel wijzer uit. :worried: voor de duidelijkheid, de stoflaag die gevormd wordt kunnen we vergelijken met deze die grvormd wordt als je een middagje door zandwegeltjes gereden hebt, maar dan met het hierboven beschreven stof. Dus duidelijk meer dan een fijn quasi niet zichtbaar laagje. Ik hoop dat ik hiermee mijn zorg een beetje heb kunnen uitdrukken, mede daardoor ook mijn andere vraag naar wax ed. door de uitzonderlijke omstandigheden.

Groetjes en bedankt alvast voor jullie respons
 
Er is geen foam specifiek voor ijzerdeeltjes.
Zoals ik lees zou ik denk ik de auto eerst in een gewone foam zetten, voorbeelden: Gyeon Foam, Dodo Juice Apple iFoam, Waxaddict SnowFoam, Monello Artico Magico Foam en ga maar door.
Wel heb je dan een hoge druk reiniger en foam lans nodig. De foam lans staat ook in de webshop, is van Monello.
Daarna de auto afspoelen met de hd reiniger en inspuiten met een ijzerverwijderaar, voorbeelden: Gyeon Iron, Dodo Juice Ferrous Dueller, Monello Non-Ferro. In laten werken, wordt meestal paars en dan afspoelen. Beoordelen of het redelijk schoon is, zo niet, herhalen, zo ja, de normale was stappen vervolgen... ;)
 
Ben ik het niet mee eens!

De ijzerverwijderaar zal zeker paars worden als je deze stappen volgt, maar in mijn ervaring voert het zo bij het afspoelen de ijzer deeltjes niet af!

Als je de auto 8x insprayt en afspoelt zal de ikzerverwijderaar de 8ste keer nog steeds paars kleuren.. en dat word een heel duur geintje!

Het is pas echt effectief als je er lichtjes met een mitt overheen gaat, en dat doe je niet over een vieze lak!

Als ik je verhaal lees zou ik echt een "traffic film remover" gebruiken. Ik ben echt een groot fan van de autoglym geworden. (Helaas niet bij cc verkrijgbaar)

En meteen een foam er overheen.

Als je dit afspoelt is het toch redelijk safe om te wassen hoor. En de meeste deeltjes die blijven zitten, zullen ook niet met wassen loskomen.

En spoel gewoon wat vaker je mitt (goed) uit. Dat zal ook de wereld schelen.

Als je dan klaar bent met wassen, droog je de auto vluchtig en nevel je de auto in er een ijzer verwijderaar.

Dit laat je zijn werk doen, en als het goed paars is geworden ga je er heel licht overheen hem een schone mitt.

Als je dat afspoelt ben je toch een heel eind, en kan je eventueel nog kleien.

Just my 2 cents!

Ow en extremedust... nog 2 tips:

1. Baseer je mening niet te veel op de verhaaltjes op de webshop. De meeste zijn direct gekopieerd van de makers. (En bij wc eend vinden ze wc eend ook een geweldig product)

2. Gebruik af en toe de enter knop, dat leest wat makkelijker :)
 
Als jullie zo vriendelijk zouden willen zijn jullie opinie te geven.

Na een weekendje lezen /youtube filmpjes kijken /Recencies zoeken ben ik op volgend pakketje uitgekomen voor mijn nieuwe wagen. Misschien wat randinfo, het betreft een BMW X1 in de kleur Sparkling Storm.

1) Advanced Neutral Snow Foam (i.v.m. de vervuiling zou ik deze gebruiken, heb een Karcher met bijgeleverde Carkit om te foamen. Ik weet ondertussen dat er betere op de markt zijn maar aangezien het de eerste keer is dat ik dit doe wil ik liever eerst even de kat uit de boom kijken dan zomaar overal euro's tegenaan te gooien)

2) spoelen met tuinslang

3) Afspuiten met HD

4) Handwas met Waxaddict Shampoo + Incredimitt Washmitt (voor Lak) en mijn oude Microvezelhandschoen (voor velgen) drogen met Waverider Waffle Weaver

5) Kleien met Monello Kit (Dolce verder) of Mothers kit (Twijfel hiertussen. Enkele verhalen gelezen van beschadigde lak bij het Kleien, ookal maar lichte swirls dus dit wil ik als beginner absoluut vermijden. Twijfel zelfs of ik zou kleien uit angst hiervoor. De Monello zou iets meer afnemen dan de Mothers als ik me niet vergis)

6) Limeprime Pre-wax cleanser aanbrengen met Duo disco Pads monello en Afhalen met Basics of bling Polishing Cloth

7) Wax aanbrengen (zou dit ook op Velgen en Ruiten willen doen) Basics of Bling Hybrid (dodo's) en opnieuw afhalen met Peluche Bianco

Graag jullie mening hierover,
ik weet dat er nog extra stappen zijn maar zoals ik reeds aanhaalde, als rookie wil ik niet direct risico's nemen met lak afnemen of agressieve producten te gebruiken. Denken jullie dat dit voldoende is, of zie ik echt iets over het hoofd? Gebruik ik verkeerde producten, ...

Let me know ;)
 
Ik zou geen wax op het voorruit en achter ruit smeren. Als je gaat wissen tijdens regen met wax eronder krijg je vegen... voor de ruiten heb je speciale sealants of coatings...