• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan IROA-1 (inleveren lease-auto's)

IROA-1

Detailing addict
12 mrt 2011
49
52
Zoals al eerder in mijn voorstelberichtje aangegeven wil ik de leaseauto's die bij einde contract weer ingeleverd worden er netjes uit laten zien. Hiervoor heb ik het volgende stappenplan in gedachten:

1) wassen
2) kleien (Mothers Clay Bar / PB Spray & Wipe)
3) grotere defecten spotsgewijs aanpakken met DAP900 / oranje pad / Monello mezzo
4) auto volledig met wit pad / Monello finale
5) aftoppen met Autoglym SRP

Doel is om zoveel mogelijk krassen/krasjes weg te poetsen en de rest op te laten vullen door de fillers in de AG SRP. Uit het lezen van de diverse postings leid ik af dat deze beter vult dan bijvoorbeeld PB Black Hole.

Het afnemen van polijstresidu kan gewoon met een microfiber doek toch? Of moet het afgenomen worden met PB SPray & Wipe of Monello Spruzzo?

Nog opmerkingen / suggesties / tips?
 
Om Monello te verwijderen zou ik eerder naar de Spruzzo grijpen dan naar Spray & wipe.
Reden daarvoor is dat spruzzo is bedoeld om te ontvetten en dat is een spray en wipe niet.

De reden dat we spruzzo gebruiken is omdat polijstmiddel olieen bevat (om het beter te laten glijden). Die olieen verwijder je alleen goed door het te ontvetten met spruzzo of een IPA.
IPA kan je echter weer niet op alle type lakken gebruiken en heeft ook nogal wat nadelen / aandachtspuntjes.
Na het polijsten en afnemen zou ik overigens wel een half uurtje wachten tot ik een wax / sealant / glaze ging aanbrengen om er zeker van te zijn dat alle resten verdampt zijn.

Wat je nog zou kunnen overwegen is het gebruik van IronX na het wassen en voor het clayen. Dit scheelt aanzienlijk werk bij het clayen.
Autoglym SRP zou je overigens ook met de DAP in stand 1 kunnen aanbrengen met een rode of zwarte pad.

Na het clayen zou ik overigens wel alle kunstof en plastic delen af gaan plakken ter voorkoming dat die wit gaan uitslaan door polijstresidu.

Gr. Arjan
 
Arjan,

als je wilt ontvetten, kan je dan niet beter een APC gebruiken?

En als aanvulling op stappenplan - de AG SRP aanbrengen met DAP/concorso pad (gelezen dat deze minder product opneemt dan de zwarte).
 
@ D-J : kan je je vraag wat specificeren, snap niet helemaal wat er niet duidelijk is

@ IROA-1 : ALs je dat met APC gaat doen zit je weer hoe je de APC resten van je lak krijgt.
IPA & Spruzzo bevatten alcohol wat verdampt en daardoor geen resten achterlaat als je deze met een doek afneemt.
 
Je hebt gelijk, ik lees weer eens niet goed. Ik dacht te lezen dat Iroa z'n eigen leasebak voor inleveren wilde detailen, maar het is de vervolgstap daarvan.
I'm sorry...ik ga me in een hoekje staan schamen....;)
 
Bloemie en D-J,

ik ben ook wagenparkbeheerder (onderdeel van mijn functie) en als zodanig ook eindverantwoordelijk voor de inlevering van de leaseautos bij ons bedrijf. De leasemaatschappijen worden steeds kritischer en wat voorheen als normale gebruikssporen werd geaccepteerd wordt nu aangemerkt als schade. Hier worden uiteraard bedragen voor in rekening gebracht, dat wil ik voorkomen.

Daarom wil ik voor het inleveren de voertuigen nagelopen hebben en zo min mogelijk aanleiding geven tot "schademeldingen".
 
Aha, ik dacht al zoiets.
Maar een goede AIO moet toch al solaas bieden dan? Op de echte krassen/schade's na dan....
 
Daarom heb ik ook AG SRP er op staan. Ik heb hier nog geen praktische ervaring mee, maar voor mijn gevoel (en gebaseerd op de diverse postings hier) is het eindresultaat mede afhankelijk van de voorbewerking ...

Kijk, zakelijk gezien is het voor mij eenvoudig - met hoe minder stappen (tijd) we een acceptabel resultaat kunnen bereiken, hoe beter het is. Het zijn geen showcars, het zijn daily rides die 4-5 jaar in gebruik zijn geweest. Enige mate van swirls etc. worden zonder problemen geaccepteerd, maar we weten ook allemaal dat er in 4-5 jaar best e.e.a. aan andere krasjes ontstaat.
 
Totaal geen kaas gegeten van het gehele leasegebeuren, maar gezien het feit dat 95% van de bevolking door de wasstraat e.d. gaat vraag ik mij af in hoeverre je verplicht bent om er wat aan te doen.
Echte schade is ander verhaal, dat laat je repareren ( en neem aan dat je de leasemaatschappij er van op de hoogte stelt )
Ben wel serieus benieuwd waar men dan de lijn trekt tussen gebruikerssporen en aanmerking als schade.
Even kort door de bocht en anti-detailing: het is en blijft maar een gebruiksvoorwerp welk onderheven is aan gebruikerssporen e.d.
Omgevallen pot latex / kiezelstenen door heel de auto / diepe krassen op dashboard welk bijna veroorzaakt zijn door een zwitsers zakmes, tja dat klopt niet .... verders ?
Op een normale wijze met iets omgaan vind ik niet meer dan normaal, maar reuze benieuwd waar de grens van 'normaal' word overschreden
Wellicht wat mogelijkheden ( liefst met foto zodat ik/we goed kunnen zien ) wat niet / net aan / wel toegestaan is.
 
Markus,

komende maand moeten we een Seat Ibiza inleveren, ik zal dan een paar foto's maken van voor en na behandeling en aangeven wat in ogen van de leasemij niet meer acceptabel is. Een plaatje zegt inderdaad meer dan duizend woorden.