• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan komende winter!

Frankyman92

Detailing rookie
21 apr 2012
69
0
Medeforummers en detailers,^^

Even een kleine inleiding,afgelopen zomer heb ik een dap clinic gevolgd, en niet lang daarna mijn hele auto onderhanden genomen en die staat sinds dien in
exp afgetopt met purple haze.

Nu zit deze wax laag er dus al even op, en deze gaat het de winter niet door halen.

Ik wil de auto gaan kleien, en vervolgend goed gaan beschermen , hoe pak ik dit aan?

-Moet ik nog een keer met de dap er over heen?

-Is het handig de lak te behandelen met een polish? (poorboys professional polish?)

-is het nou wel of niet handig een glaze te gebruiken?

-wat is een goede wax (liefst een die machinaal aan te brengen is) colonite? welke?

Ik ga waarschijnlijk deze week ook nog een foam gun kopen voor de op de hogedruk spuit, ik wil deze dan wekelijks gaan gebruiken om al het zout en pekel er makkelijk zonder schade af te spoelen, dit kan toch gewoon volgens mij? tast het foam de waxlaag aan?

Ik hoop dat jullie deze detailer de winter door willen helpen:party:
 
Hak,

Sorry voor het late antwoord, maar ben nu op vakantie dus even tijd genoeg om uit te zoeken wat ik wil.

De foam Lance gaat er zeker komen met ssf, ook om in de winter thuis de auto's te ontdoen van pekel:cool:

Voor de was ben ik er waarschijnlijk uit, het word de Colonite 845 ! Lijkt mij een goede winterwax?

Alleen de voor behandeling ben ik nog niet helemaal over uit..

-wassen
-kleien
- polijsten/ pb prof polish? Wat zouden jullie doen en waarom?


Dit is de 1e winter die ik door ga nadat ik echt ben begonnen met polijsten etc. Dus ben nogal nieuwsgierig hoe ik dit moet doen$$)
 
Ik zou inderdaad de wagen met bijv. poorboy's prof polish behandelen, dat is een uitstekende cleaner. Dan is de lak ook 'intern' schoon (met kleien reinig je het oppervlak) en is de lak optimaal voorbereidt voor de wax.

Collinite 845 is een geweldige wax, daar ga je (ook in de winter) veel plezier van beleven.
 
Als ik mag even gebruik maken van dit topic aangezien mijn vraag eigelijk dezelfde is en het nogal stom is om een nieuw topic te openen.hiervoor..
Ik zou dus ook mijn wagen (en de wagen.van een kennis) willen klaarzetten voor de winter.
Ik heb nog geen echte cleaner à la Professional Polish of dergelijke (ik weet het, shame on me :D, staat op de lijst)
Nu vraag ik me af wat ik het beste doe..wagen clayen en dan ineens wax erop (wagens worden zowiezo 110% onder handen genomen na de winter, nu is er geen tijd voor volledig te polijsten en ook is het denk ik beter om het na de winter volledig te doen)
Dus is het een goed om na het kleien er een wax op e zetten; of toch maar even de pp al bestellen en daar een rondje mee doen. Wel heb ik Monello Finale en pb SSR1. Is het misschien nuttig om met 1 van die 2 op een finish pad een rondje te lopen of is dit weggesmeten moeite?

Ook vroeg ik me nog af of je met Nattys blue paste wax een goede laag kunt leggen voor de winter, of toch maar eerder iets als Collinite gebruiken?

Alvast bedankt!
 
Na het kleien kun je zeker een wax opzetten. Waar je goed om moet denken is dat je niet teveel druk zet met kleien :))) anders duw je krasjes (marring) in de lak en dat blijf je zien. Het beste is wel polijsten na het kleien. Je zou hiervoor de SSR1 kunnen gebruiken, maar ik weet niet of dat zoveel zin heeft op een finish pad. Ik denk dat je weinig correctie daarmee behaald. Als je nog aan een pad met correctie kunt komen zou dat beter zijn. Dan het liefste ontvetten. Natty's blue twee keer dun aanbrengen geeft al redelijke bescherming, maar Collinite 845 staat echt wel bekend als een winterwax. Geen maximale glans, maar wel lekker lange standtijd.
 
Nou lees ik iedereen over 2 laagjes collinite of 2 laagjes weet ik veel wat. Maar wat mij geleerd is, is dat die 2e laag eigenlijk weinig zin heeft omdat het maar een minimaal laagje is wat daadwerkelijk bescherming geeft. Zie ik dit nou verkeerd? Of is die 2 laagjes gevoelsmatig?

Hetzelfde vraag ik me nu een beetje af met een sealant. Als ik EX-P gebruik, en daaroverheen natty's red. Een glaze wordt al afgeraden omdat die standtijd veel korter is dan de wax, maar is dit niet hetzelfde met een sealant?
Misschien is dit echt een heel stomme vraag hoor, maar er heerst hier wat verwarring ;)

Dit is ook de reden dat ik nog twijfel over wat ik doe. Het liefst pak ik mijn Escort nog een keer heel goed aan en maak ik haar dan af met EX-P, black hole en purple haze. Maar misschien dat ik het met ook op bescherming alleen houd op een goede wasbeurt gevolgd door EX-P en purple haze. Een klein beetje afhankelijk van het antwoord op bovenstaande vraag.
Brownie gaat met EX-P en natty's red de loods in voor de winter. Uiteraard onder een hoes.
 
De reden om een tweede laagje aan te brengen is inderdaad niet om een langere standtijd te bewerkstelligen, maar meer om ervoor te zorgen dat je zeker weet dat je het complete lakoppervlak 'geraakt' hebt. Dus om de plekjes die je per ongeluk hebt overgeslagen, toch te voorzien van een laagje wax/sealant.
De laagjes zijn heel erg dun. Dat klopt als een bus.

Kortere standtijd door gebruik van een glaze is m.i. een gevoelskwestie. Het kan waar zijn, maar onomstotelijk bewijs hiervan heb ik nog niet gezien.
Glaze onder een coating is overigens niet de bedoeling.