• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan mening

fiatstilofanatic

Detailing trainee
19 mei 2017
15
32
29
Hallo,

Heb voor mezelf een stappenplan gemaakt hoe ik mijn auto onder handen ga nemen.

Graag hoor ik jullie mening hierover.

heb een en ander aangepast.
Zie hieronder mijn producten lijst.

Benodigdheden en producten Exterieur:
Stap 1: Wassen en drogen
Benodigdheden en producten:
· Meguair’s NXT Carwash
· Meguair’s NXT Glass Cleaner
· 2 emmers
· Hoge druk reiniger
· Washandschoen/spons
· Droogdoek
· Voodoo Ride Wheel Cleaner
· Velgenborstel


Stap 2: Kleien
Benodigdheden en producten:
· Dodo Juice Spray, Bottle and Clay (Medium)
· Angelwax Medium Clay Bar


Stap 3: Reinigen/polijsten
Benodigdheden en producten:
· Meguaire’s Scratch X 2.0 (voor de krassen)
· Wolf's Chemicals - All Purpose
· Rain-X - Rain-X Anti-Regen
· Dirt Eraser 5-pack melamine sponsjes
· Autoglym Engine & Machine Cleaner
· Nog een goed paintcleaner / pre-wax cleaner

Stap 4: Voeden
Benodigdheden en producten:
· Nog een goede glanze
· Action bandenglans

Stap 5: Waxen
Benodigdheden en producten:
· Nog een goede hybrid of sealant wax
· Nog een goede wheelwax

Stap 6: onderhouden
Benodigdheden en producten:
Wekelijks wassen en maandelijks fast waxen/detailen

Wat ik nu nog zoek, waarvoor tips mooi zouden zijn:
Washandschoenen/sponzen
Microvezeldoekjes
Droogdoeken

Paintcleaner / pre-wax cleaner
Hybrid of sealant wax
Trims
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jordy,
prima dat je nadenkt voordat je begint, maar ik heb toch een paar kanttekeningen bij jou stappenplan:
je begint goed door met het 2-emmer systeem te wassen, top!
voor stap 2 (velgen) punt 4 zou ik de wheel cleaner niet afnemen met een doekje, maar afspuiten met de HD. Zie omschrijving: Op de velg verstuiven, 30 seconden laten inwerken en vervolgens afspoelen met water, bij voorkeur met behulp van een hoge drukreiniger.
Vervolgens bij stap 4 (krassen verwijderen) gebruik je Paint cleaner met de volgende omschrijving "Deze niet-schurende lakreiniger verwijdert wegdekvervuiling, contaminatie, lichte vervaging, poetskringen en fijne krasjes om op een veilige manier beschadigde en doffe lak te herstellen."
Klinkt mij tegenstrijdig in de oren; iets wat niet schuurt maar wel krasjes verwijderd bestaat niet: of je schuurt de krasjes (= polijsten!), of je verdoezeld ze door ze te vullen met een filler.
Stap 5 (polijsten) is dus eigenlijk gelijk aan stap 4 (krassen verwijderen).
Voor stap 6 (voeding geven) gebruik je AutoGlym Paint Renovator: is volgens mij een vrij zwaar polijstmiddel, als je de omschrijving leest (
Autoglym Paint Renovator is een schurende lakhersteller en moet daarom met voorzichtigheid worden gebruikt en alleen voor het herstel van lokale problemen zoals krassen of roest.)
Deze hoort dus bij stap 4/5. Om lak te voeden heb je een glaze (zoals Poorboys World Black hole) nodig.
Stap 7: Meguiar's kennende heeft de wax geen al te lange standtijd. Er zijn betere waxen te koop.........
Stap 8: De brilliant shine detailer van Sonax is geen wax, maar een detail-spray. Echter prima om na een wasbeurtje te gebruiken.
Waxbox wassen kan, maar dan niet de agressieve schuim / shampoo van die waxbox gebruiken.

Je gebruikt nogal veel Meguiar's, hiermee is denk ik het gros van de forum-leden ooit mee begonnen, maar er zijn kwalitatief / prijstechnisch betere merken te koop bij CC (maar gewoon de Meg's opmaken, of weg geven ;)).
 
stap 4:
Lakherstellend + voorbereiding op polijsten en waxen (Deep Crystal Paint Cleaner) dit vind ik op internet..


Kan ik bovenstaande beter gebruiken, of Ultimate Compound of paint renovator?
 
+1 voor @Kees-sw :)

@Jordycoelen - Ik zou eens de stappenplannen hier op het forum doorlezen. Dan weet je precies wat je nodig hebt voor elke stap, hoe elke stap werkt en hoe het product zijn werking heeft. ;)

Het lijkt er nu sterk op dat je willekeurige producten hebt gekozen, maar eigenlijk niet weet wat het doet en wanneer je het gebruikt. :)


Greeeetz
 
Wassen:
* NXT Car Wash fles 1,89l

Reinigen:
* Wolf's Chemicals - All Purpose Cleaner - 1000ml
* Gyeon - Q²M Prep - 500ml
* Autoglym Engine & Machine Cleaner
* Vodoo Ride Wheeel Cleaner
* Dodo Juice Spray & Clay
* Commandant 4
* Meguaires Scratch X 2.0
* Meguair’s NXT Glass Cleaner
* Sonax Xtreme Velgenverzegeling Nano Pro (250ML)

Beschermen:
* Rain-X - Rain-X Anti-Regen - 500ml
* Auto Finesse - Revive Trim Dressing - 250ml
Sonax Brilliant Shine Detailer
Oke Wax
* Collinite Insulator Wax No.845 (473ML)
* Poorboy's White Diamond glanze (473ML)
* Action bandenglans

Middelen:
* Dirt Eraser 5-pack melamine sponsjes
* Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
Monello – Sponge
* Monello - Piccolo Nero Trio - 35x35cm
Colad - Aqua Dynamic Maskeertape - 38mm breed
* Monello - Thick Mitt
* Dodo Juice Bottle
* Microvezeldoekjes
Sponzen
* Waxpads

Bij deze het gevraagde stappenplan. Ik heb puur gekeken naar wat je in huis hebt gehaald en wat je hier mee kan doen.Ik plaats het stappenplan hier, misschien steekt iemand anders er ook nog wat van op én kunnen anderen er nog toevoegingen bij zetten.

Nou... Nu ik eens goed kijk, vraag ik mij af waarom je zoveel uiteenlopende merken/producten in huis heb gehaald. :D
Maar, no worries, we gaan eens kijken wat we er allemaal mee kunnen.

Ik heb dit bericht niet nagelezen omdat ik minder tijd had als gedacht. Er zullen misschien wel wat dingen missen, maar het zal in grote lijnen kloppen en dan kom je er wel. xD


Motorruimte -->
In principe kan je alles in een motorruimte afspoelen met water, maar ontzie de dynamo. Uiteraard met wat gezond verstand erbij, dan komt het goed. :D
  • Afspoelen --> motorruimte + onderzijde motorkap. (Tuinslang, sproeistand)
  • Alles insprayen --> AutoGlym - Engine Cleaner.
  • Agiteren -->kwast. (Bouwmarkt-kwast is prima, zachte haren)
  • Verweerd ijzer eventueel reinigen met fijn staalwol of Brillo.
  • Afspoelen --> (Tuinslang, sproeistand)
  • ... voor extra kwaliteit/betere hechting --> Nawrijven met de All Purpose Cleaner...
  • Ongelakt kunststof voeden + beschermen --> AutoFinesse - Revive
  • Lakwerk en ijzer beschermen --> Collinite - 845
  • Motorkap sluiten.

Velgen -->
Let op bij het gebruik van de Voodoo Ride - Wheel Cleaner. Let op bij beschadigingen (aluminium) en doe een testspot.
  • Afspoelen --> HD en/of tuinslang.
  • Insprayen --> Voodoo Ride - Wheel Cleaner.
  • Agiteren --> kwast of borstel.
  • Afspoelen --> HD of tuinslang.

Kieren en naden -->
Middels een kwast en APC de kieren en naden reinigen. Dorpels, sponningen, rubbers, ongelakt kunststof, spleetjes en kiertjes. Je kan de hele auto in één keer doen, mits de APC niet indroogt. Anders dus even afspoelen voordat je verder gaat.
  • Afspoelen --> HD en/of tuinslang.
  • APC in de juiste verhouding mengen. (1:1 tot 1:20, kwestie van proberen)
  • Agiteren --> APC + kwast.
  • Afspoelen --> HD en/of tuinslang.

Wassen -->
De verhouding van de shampoo is mij een raadsel. De webshop geeft aan in de calculator dat je voor 10L water zo'n 75ml shampoo moet toevoegen (1:133), maar in de bovenstaande beschrijving staat 50ml. Probeer zelf eerst een lage verhouding en voel aan je sopje of hij glibberig is, dan is het voldoende.
  • Afspoelen --> HD en/of tuinslang.
  • Shampoo --> NXT Car Wash
  • Washandschoen --> Monello - Thick Mitt
  • Wassen --> Lakwerk, glaswerk, velgen, etc.
  • Melaminespons eventueel voor ongelakt kunststof/rubbers. (Let op! Licht schurende werking, testspot maken!)
  • Afspoelen --> HD en/of tuinslang
  • Drogen --> Niet nodig, je gaat nog kleien.

Kleien -->
Geen idee welke lube en klei je hebt. :p

Polijsten -->
Tja... Beide producten zouden niet mijn keuze zijn. De Scratch X heb ik ooit een keer geprobeerd en beviel niet en Commandant 4 gebruikte ik toen ik totaal geen verstand had van Detailing. Inmiddels blijf ik er bij uit de buurt omdat het spul op zich wel corrigeert, maar de goede hoogglans die je wilt, die zal je niet krijgen. (Word ook wel ''vloeibaar schuurpapier'' genoemd)
  • Beide producten gebruiken i.c.m een handpad.
  • Aanbrengen op de pad, draaiende bewegingen maken op de lak tot gewenste resultaat.
  • Goed afnemen nadien.
  • Ontvetten met Gyeon - Prep.
Verder kan ik hier niets zinnigs over vertellen. :p Mijn advies zou zijn om goede polijstmiddelen + handpads aan te schaffen. Denk aan de Monello-lijn, bijvoorbeeld.


Glaze -->
  • Poorboys World - White Diamond
  • Enkele druppels aanbrengen op foampad. Product inwerken op paneel tot een glans ontstaat, laten drogen tot een waas en afnemen. Less = More.

Wax -->
  • Collinite - 845
  • Enkele druppels op je foampad en zo dun mogelijk aanbrengen. Als je dikke, witte vegen ziet zitten, dan is het te dik. Blijf dan met vrijwel geen druk doorsmeren/verdelen tot hij bijna onzichtbaar is.
  • Kan ook op je velgen.

Terwijl de glaze/wax moet curen, kan je bijvoorbeeld;

  • ...de ramen reinigen met de glasreiniger en RainX aanbrengen.
  • ... de banden in de dressing zetten.
  • ... Sonax velgen-spul aanbrengen.