• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan: net iets anders

alf

Detailing rookie
18 aug 2010
56
0
Auto schoonspuiten.

Auto behandelen met Iron.X om kleine deeltjes metaal en (vlieg)roest te verwijderen van de autolak.
Deze stap doe ik voor het wassen, omdat je Iron.X goed moet verwijderen en dat gaat het beste met shampoo heb ik gemerkt.
:ja
Auto schoonspuiten.

Wassen + ontvetten met dubbele dosis shampoo en hoge concentratie Poorboys APC.
Het lijkt me beter om de auto in een vroeg stadium te ontvetten. Dan blijft er minder (oude wax) in de klei en de polish achter. PS: Weet iemand of APC geheel veilig is voor autolak. Op mijn LM-velgen heb ik het ook gebruikt en daar heb ik geen problemen mee ervaren. Sealant en wax verdwijnen als sneeuw voor de zon heb ik gemerkt toen ik APC op mijn pad spoot. Beter als ieder andere reiniger. Vandaar mijn keuze.

Auto schoonspuiten.

Kleien met California Gold Clay Bar Paint Saving System.

Plaatselijke Krasjes polishen Monello Raffini Mezzo Polish met Monello Orange Light Cutting handpad.

Gehele auto polishen voor de Swirls en waskrassen met Monello Raffini Finale Finishin
g met Monello White handpad.

Lak nog een keer ontvetten/ reinigen (polishresten) voor goede hechting van de sealant met alcohol (70% aangelengd met wat water.

Eventuele extra stap voor de sealant mits het een toegevoegde waarde heeft met HD-uno met een Monello Black Soft Finishing handpad

2 lagen Sealant: Chemical Guys Jet Seal 109 met Monello Red UltraSoft Finishing handpad, daarbij de ongespoten kunststofdelen afplakken
:ja
 
Als je nou begint met wel van te voren te wassen e.d. dan heb je het meeste aan bende al weg voor de auto gaat 'wassen' met IronX
Dus:
1 - Dubbele shampoo stap
2 - IronX
3 - afsputien + wasbeurtje + afspuiten ( niet drogen )
4 - Kleien
5 - Afspuiten
6 - Drogen
7 - Polijsten
8 - IPA
9 - Sealant ....1 laag meer dan afdoende, eventueel de volgende dag een waxlaagje, de sealant heeft dan genoeg tijd om te 'rusten'

( Je geeft zelf al aan dat je ivm goede hechting van de sealant een goede ondergrond wilt, nu wil je snelsnel 2e laag sealant er al op plakken )
 
@mk-us : +1 Ik zou het op dezelfde manier doen. niet eerst beginnen met de Iron-X, om de simpele reden dat het een hulpmiddel is na het wassen en geen shampoo o.i.d. Ik denk ook dat Iron-X beter zijn werk kan doen op een reeds gewassen lak dan op een lak die alleen maar afgespoten is.
 
De sealant die ik gebruik is Chemical Guys Jet Seal 109 en die moet in 2 lagen met minimaal 20 minuten daartussen.
Iets anders: Hoe veilig is APC voor je lak?
 
Ik ken IronX zelf niet echt (nog nooit mee gewerkt).
Maar is dat niet te aggressief voor je lak?
Iets wat een reactie aangaat met metaaldeeltjes lijkt me een beetje veel van het goede.
Als je steenslag of kleine roestplekjes hebt, word dit dan niet alleen maar erger?

Is zulke vervuiling niet te verwijderen met enkel kleien?

Nogmaals ik heb geen verstand van het product, maar dit is een eerste gedachte die in me opkomt.
 
Als je steenslag of kleine roestplekjes hebt, word dit dan niet alleen maar erger?

Wat bedoel je daar mee?

Ze zeggen dat het compleet veilig is voor je lak. Zelf al toegepast en geen negatieve invloed op de lak gezien.
Wel zijn de steenslagputjes weer opnieuw gaan roesten.
Ik hoop dat straks te voorkomen door Chemical Guys Jet Seal 109 aan te brengen. Deze is namelijk ook geschikt om blank metaal te beschermen.
Ik zou natuurlijk de putjes ook kunne aanstippen met een lakstift, maar dat wordt er meestal ook niet mooier van.
 
alf zei:
Wat bedoel je daar mee?

Ik bedoelde, wat je zelf al aangeeft, dat de roestplekjes weer opnieuw gaan roesten.
En dat daardoor de plekjes groter kunnen worden :weetniet

Ik heb nu net het topic over Iron X zitten lezen en het zou idd volledig veilig moeten zijn.
Blijkbaar is dat ook zo. Ik vroeg het me zo maar af, niet verkeerd bedoeld ofzo :)^

Na het lezen van het topic begin ik ook overtuigd te raken :)_[]
 
Ik sta altijd open voor kritische opmerkingen. Daar wordt je altijd wijzer van.
:)^
Tja waarom ze weer zijn gaan roesten binnen een week of twee?? Waarschijnlijk omdat het metaal weer opnieuw aan de lucht bloot staat. Vandaar de uiteindelijke afwerking met Jetseal. Uiteraard voordat het weer gaat roesten.
Mochten de roestpuntjes weer terugkomen zal ik iets anders moeten verzinnen.
 
Roest is hoe stom het ook klinkt een soort bescherming van het materiaal.
Net als het oxideren van aluminium (wit uitslaan) een natuurlijke bescherming is.

Maar nu weer on-topic. Dit was natuurlijk niet de reden waarom je dit topic opende :-"
 
Ook effe off-topic: aluminiumoxide sluit het onderliggende aluminium af voor zuurstof,
ijzerroest is poreus en laat dus lucht door en beschermt dus niet.
 
"Gehele auto polishen voor de Swirls en waskrassen met Monello Raffini Finale Finishing met Monello White handpad."

Dit zal een cleanend effect hebben voor de lak, maar je gaat er helaas geen swirls/waskrassen mee wegkrijgen. Daar is de combo te licht voor op je harde lak (SEAT toch?). Handmatig dus geen / weinig winst mee te behalen, of je moet urenlang per paneel boenen met een zwaardere compound en een zwaardere pad.

Iron X zou ik ook na het wassen doen. Zonde van het spul als je je op een laagje vuil sprayt, waardoor het niet bij alle metaaldeeltjes kan komen. Succes nog!
 
Ook hoorde van iemand anders dat SEAT-lak uit 2005 medium is (dus niet hard en niet zacht). Ik heb helaas geen machine.
De waskrasjes die ik heb vallen reuze mee. Je moet goed kijken.
Is het misschien een opties om de auto eerst helemaal met de oranje pad te doen met Monello Raffini Mezzo, als het niet lukt met de Finale??
 
Soepergrover zei:
Ook effe off-topic: aluminiumoxide sluit het onderliggende aluminium af voor zuurstof,
ijzerroest is poreus en laat dus lucht door en beschermt dus niet.

Bij nader inzien heb je helemaal gelijk. :)^

Ook hoorde van iemand anders dat SEAT-lak uit 2005 medium is (dus niet hard en niet zacht). Ik heb helaas geen machine.
De waskrasjes die ik heb vallen reuze mee. Je moet goed kijken.
Is het misschien een opties om de auto eerst helemaal met de oranje pad te doen met Monello Raffini Mezzo, als het niet lukt met de Finale??

Of de lak hard is weet ik niet, maar oranje met mezzo is een veel gebruikte combi.
Er wordt wel aangeraden om tussen het finishen met Finale nog eens met een mezzo op een witte pad te behandelen.
Al moet ik zeggen dat ik dat bij mijn auto geen meerwaarde vind hebben.

En ja hoor daar istie weer ---> TESTSPOT :party:
 
alf zei:
De sealant die ik gebruik is Chemical Guys Jet Seal 109 en die moet in 2 lagen met minimaal 20 minuten daartussen.
De tijd tussen aanbrengen en afnemen ( curen ) is zo'n 20-30 minuten.
Bij een wax kan je dit goed zien middels een swipetest, echter bij een sealant lijkt het al snel te kunnen maar is niet helemaal correct vandaar wat langer laten zitten dan je denkt.
Het aanbrengen van de 2e laag ( sealant of wax ) heeft de voorkeur om de volgende werkdag pas te doen, zodoende kan de sealant zijn werk doen.
 
Als je er dan tussentijds een dag mee gaat rijden, moet je voordat je de tweede laag aanbrengt dan eerst wassen of afspuiten voldoende?
 
Zou minimaal afspuiten, liever een wasje ( let op je shampoo-verhouding ) en dan deppend drogen.
Is wellicht half uurtje extra maar dan wel een krasvrije ondergrond ;)
 
Bedankt voor de tip.
Iets anders: het ontvetten met IPA (schoonmaakalcohol (isopropanol)). Vaak zie je dat je dit moet gebruiken in de verhouding 1:1. Betekent dit bijv. 100ml isopropanol mengen met 100ml water? Moet dit gedistilleerd water (Demi water) zijn?

Bij de apotheek kennen ze het niet. Zou ik naar een drogist moeten of iets dergelijks.
Als ik het echt niet kan vinden, kan ik dan iets anders nemen??
• Alcohol 93% bij het kruidvat (zonder ketonen)
• of een ander type alcohol: gedenaturiseerde of zuiver
• Wasbenzine
• Brandspiritus
• Andere tip...
:(