• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan Opel Grandland X Quartz Grey

Wesly

Detailing trainee
24 nov 2017
59
30
Diemen
Hallo allemaal,

Ik heb het volgende bedacht om mijn nieuwe auto te gaan aanpakken:

Stap1 - Reinigen met Foam

Kwazar - Blue Venus Hand Foamer 2000ml
Dodo Juice - Apple iFoam Snow Wash 500ml

Stap2 - Wassen en dieptereiniging

Dodo Juice - Born to be Mild shampoo 250ml
Dodo Juice - Supernatural Ferro Lube Spray 500ml
Dodo Juice - Supernatural Fine Detailing Clay 3x80=240g

Stap3 - Drogen

Monello - Senza Acqua Drying Towel 70x80cm

Stap4 - Ontvetten, Primer & Coating

Sonax - Profiline Paint Prepare 400ml (flesje bij de set lijkt mij erg klein)
Sonax - Profiline CC36 Ceramic Coating set


De vraag welke mij nog bezighoud is hoe de Coating hierna te onderhouden, kan ik dit bijvoorbeeld doen met Sonax Profiline Polymer Netshield?

Alvast bedankt voor het meedenken......
 
Hey Wesly :)

Correct me if I am wrong, maar ik merk aan je bericht dat je nog niet echt ervaring hebt met het aanbrengen van coatings of misschien ontbreekt de nodige basiskennis zelfs? (Voorbereidende stappen)

Ook lijkt het erop dat je nog niet écht verdiept hebt in de CC36? (Onderhoud, inhoud van de set)

Stap1 - Reinigen met Foam
Kwazar - Blue Venus Hand Foamer 2000ml
Dodo Juice - Apple iFoam Snow Wash 500ml


Foamen lukt eigenlijk alleen goed met een hogedrukreiniger en foamlans. (Of een degelijk foam d.m.v. een dure drukpomp) Ik zou deze stap vervangen voor een Prewash als je geen HD tot je beschikking hebt.


Stap2 - Wassen en dieptereiniging

Dodo Juice - Born to be Mild shampoo 250ml
Dodo Juice - Supernatural Ferro Lube Spray 500ml
Dodo Juice - Supernatural Fine Detailing Clay 3x80=240g

Dieptereiniging...? :p De shampoo is een aanrader. Uiteraard is het dan ook verstandig om te wassen middels de twee-emmer-methode en alles wat daar bij komt kijken.

De Ferro Lube zal misschien een mooi product zijn dat beide taken (Glijmiddel + ijzerverwijderaar) goed uitvoert, maar mijn persoonlijke mening is dat een dedicated product zijn werk beter doet. Daarbij komt ook dat als je alleen maar één van de taken wilt benutten, je de andere taak al overbodig of zelfs ongewenst maakt.
Mijn advies zou dan ook zijn om een losse milde klei te kiezen (Monello - Dolce Verde 250g - goedkoper) en een clay lube (Dodo Juice - Born Slippy)
Als ijzerverwijderaar/velgenreiniger kan ik je de Monello - NonFerro aanraden.


Een nieuwe auto is altijd wel met iets behandeld. Zelfs als je specifiek aangeeft dat er niet gewaxed en dergelijke mag worden, gaat er wel iets over de lak om de auto na transport en dergelijke toch toonbaar te maken voor de aflevering. Dus, het is belangrijk om he zekere voor het onzekere te nemen en de lak zelf goed voor te bereiden op een coating.

Een stappenplan zou er dan als volgt uitzien;

  1. Prewash / Foamen
  2. Handwas
  3. IJzerverwijderaar
  4. Kleien
  5. Paint Cleaner of licht polijsten
  6. Ontvetten (Niet de Prepare)
  7. CC36
Het gebruik van een Paint Cleaner of fijn polijstmiddel is puur om de lak brandschoon te krijgen en eventuele producten van de dealer/poetsbedrijf of wat er bij toeval op de auto terecht is gekomen, sowieso te verwijderen, wat met alleen wassen en kleien niet zal lukken. Licht polijsten is niet veel meer werk als een paint cleaner én je kan nog lichte krasjes/swirls verwijderen voordat je de boel afsluit met een coating.



''CC36'' staat voor ''Ceramic Coating 36 months''. Echter zal je deze standtijd niet halen, mits je de coating aftopt met inderdaad Sonax - PNS en dit ook vaker herhaalt. De standtijd is uiteraard te verlengen door de coating te ontzien d.m.v. extra producten, zoals wax/detailersprays met toevoegingen, shampoos met toevoegingen, etc. Echter is een nadeel dat veel van deze producten de goede eigenschappen van de coating zullen ''afdekken''.

Op het moment test ik de CC36 zónder enige vorm van extra bescherming en dan is de verwachte standtijd gemiddeld een jaar.
 
@Quantoxx

Een stappenplan zou er dan als volgt uitzien;

  1. Prewash / Foamen
  2. Handwas
  3. IJzerverwijderaar
  4. Kleien
  5. Paint Cleaner of licht polijsten
  6. Ontvetten (Niet de Prepare)
  7. CC36

Dus dan zou het er als volgt uitzien......

Stap1 - Wassen

Kwazar - Blue Venus Hand Foamer
Valet Pro - Citrus pre-Wash
Dodo Juice - Born to be Mild shampoo
Microfiber Madness - Incredible Wash Sponge

Stap2 - Reinigen

Monello - Non-Ferro + Monello Sponge
Monello - Dolce Verde klei
Dodo Juice - Born Slippy clay lube

Stap3 - Drogen

Monello - Senza Acqua Drying Towel 70x80cm

Stap4 - Cleaner, Ontvetten, Primer & Coating

Gyeon - Q2M Prep (1e keer wat dikker opbrengen, 2e keer lichtjes na-behandelen)
Sonax - Profiline CC36 Ceramic Coating set

Onderhoud

Wassen zoals in ' stap 1' en daarna behandelen met Sonax Profiline - Polymer Netshield


Is dit wat Quantoxx?
 
Goede middag bij mij ;)

Ik zou producten gebruiken die op de markt zijn gebracht om coatings te onderhouden.

Bijvoorbeeld wassen met Bath+ of de auto na het wassen na lopen met Gyeon Cure.

Of als je een gek wil doen... beide ;)

Dit hoeft natuurlijk niet elke wasbeurt.

Er zijn meer mooie producten.. maar als je geen HD heb, vind ik dit de mooiste opties.
 
Inmiddels heb ik mij een beetje ingelezen en kom tot de volgende conclusie,

Na aanbrengen van de CC36 wekelijks (na het wassen) onderhouden met 'Sonax Extreme BrilliantShine Detailer' en periodiek (iedere 6 maanden) onderhouden met 'Sonax Profiline Polymer Netshield|'.

Nu begin ik ook nog weer eens te twijfelen of ik niet de CC36 zal nemen maar toch maar een 'Protection Kit' van Nanolex :)
 
Je zal in de toekomst nog wel meer gaan twijfelen. Detailen is zoals vrouwen : aanvankelijk snap je er geen snars van maar na jaren proberen...snap je er eigenlijk nog geen snars van o_O.
Veel lezen hier en nog veel meer proberen. De theorie stemt niet steeds overeen met de praktijk en dit omdat je aanvankelijk zelf wat fouten maakt of foute info krijgt of omdat de weersomstandigheden tegen zitten en ga zo maar door.
Wat ik je wel mee kan geven : de sonax BSD levert hele leuke druppeltjes op, ongeacht of je deze gebruikt na de CC36 of na een andere behandeling.
Veel plezier ermee !
 
Hahahahah, dat vind ik een goeie Dany, nu snap ik het al een stuk beter (al 20 jaar samen).

Tja, het is net als in recensies. Iedereen heeft over hetzelfde product een andere mening.
Ik ben dan ook op zoek naar de gulden middenweg, dus producten waar gemiddeld genomen iedereen wel best tevreden over is.

Alleen die Coatings die vind ik moeilijk. Er worden hier door de fabrikanten beweringen gedaan en sommige worden door detailers de grond in gestampt en door anderen weer de hemel in geprezen. Waar het mij eigenlijk het meeste om gaat is dat er niet zo snel swirls in de lak ontstaan. Mijn huidige auto, een Skoda Octavia in het ‘race blue’ is hier zeer gevoelig voor. Mijn toekomstige auto weet ik nog niet, maar dit is een Opel in in het Quartz grijs (zilvergrijs), dus de kleur zie je sowieso veel minder op.
 
@Wesly het blijft ook lastig kiezen.

Ik ben op dit moment bezig met het detailen van mijn motor welke erg zachte japanse lak heeft met Nanolex Si3d coating, 2 jaar geleden mijn velgen van mijn Skoda Fabia gecoat met Gyeon Rim. Hiervoor nog nooit met coatings gewerkt.

Ik vind een coating absoluut nut hebben mbt bescherming van de lak, toevoegen van hardheid aan de lak en makkelijk onderhoud van de gecoate auto.
Wel kom ik er achter dat het aanbrengen van een coating me meer zweet kost dan alle andere vormen van Lsp. Als je het onderwerp niet goed gepolijst of ontvet hebt kun je van voor af aan beginnen met polijsten.
Het zweet is dis angstzweet, niet van het harde werken.

Ik heb Sonax PNS ook veel gebruikt en deze is heel makkelijk en vergefelijk, net als de vele waxen welke er ondertussen gesmeerd zijn.

Mijn auto blijf ik waxen, ook omdat ik het leuk vind maar ook omdat het hele harde lak is (Rallye Green). Ik ben het dan ook niet eens met je stelling over de swirls welke makkelijk in de lak komen van je Skoda. Hiervoor had ik een Octavia in Race Blue en met de juiste wasmethode geen enkele last gehad van veel swirls buiten de normale na een jaar...en dat alleen met wax en PNS, geen beschermende coatings.

Ik wens je veel succes met kiezen, maar denk goed na wat je wil en welke mogelijkheden je hebt mbt het aanbrengen van de lsp.
 
  • Leuk
Reactions: m@rio en Dany
@wesley Ik kwam voordien van een blauwe impreza naar een Metal Grey Octavia en mijn ervaring is dat je op beide kleuren eigenlijk best wel veel ziet. Zilverkleurig is natuurlijk iets vergevingsgezinder maar uiteindelijk is het "het oog van de meester" wat telt. Toen ik nog met de Sub reed was ik nog niet echt begaan met het diepere poetswerk, mijn wagen was altijd wel proper maar ik durfde al wel eens langs de Paki's rijden om mijn wagen te laten wassen of gebruikte zelfs de borstel in de wasbox (pure horror als je er nu op terugkijkt).
Nu lijkt het alsof elk vlekje een eigen stamboom heeft en wordt alles uitvergroot. Buitenstaanders verklaren je gek en insiders vinden dat je nog bijlange na niet ver genoeg gaat, dansen op de slappe koord dus. Geloof niet alles wat je leest in beoordelingen of meekrijgt via youtube maar hou best wel rekening met de raad die je op het forum krijgt van jongens met tonnen ervaring. Na enige tijd meegelezen te hebben krijg je wel inzicht in welke personen onzin verkopen en wie er echt weet wat er te doen valt. Aanvankelijk zou ik niet de fout maken halsoverkop een aantal produkten te kopen die je niet realistisch kan gebruiken. Je nieuwe wagen zal heus niet versleten zijn als er enkele maanden geen wondermiddel heeft opgezeten. Bijhouden is van belang en voorzie in een degelijke wax die gebruiksvriendelijk is en, zoals wel vaker verteld wordt door een forumlid : "hufterproof" is.
 
Aan de hand van wat ik lees in dit topic zou ik je willen aanraden om eerst aan de slag te gaan met Sonax PNS en Brilliant Shine Detailer. Vind een manier waarmee je je auto veilig kan wassen, en dat kan soms lastiger zijn dan het klinkt. Met sommige auto's moet je gewoon enorm voorzichtig zijn en constant je mitt uitspoelen, soms meerdere keren per paneel.

Als je kan wassen/kleien/polijsten/ontvetten en Sonax PNS aan brengen dan zou ik daarna kijken of je nog de stap wilt maken naar CC36. Qua applicatie is dat niet veel lastiger dan PNS in mijn ervaring.

Wanneer je nu gelijk CC36 aanbrengt en je maakt met het wassen toch weer krassen omdat er iets niet lekker gaat dan heb je 100 euro door de gootsteen gespoeld, want dat kan je weer opnieuw beginnen.

Daar wil ik nog aan toevoegen dat ik coatings doorgaans fijner vind werken dan waxen en sealants (uitzonderingen daargelaten).
 
Als je er toch PNS. op gaat smeren, zou ik lekker het geld van de coating in mijn zak houden.

Een coating gebruik je voor de “zelf reinigende werking” voor de beading en de sheeting en voor de glasachtige glans.

Zodra je de PNS hier over heen smeert krijg je al die eigenschappen van de PNS, die op alle vlakken minder is.

Daarbij heb ik zelfs gemerkt dat een auto met PNS zelfs heel slecht schoon word. Dat zie je goed op een witte auto, maar betekend niet dat die niet zo is op een andere kleur.

Verder is PNS wel een makkelijk product.

Het enige argument wat je kan maken isndatbde coating eronder de lak harder zou maken, maar geloof me.. dat valt te verwaarlozen.
 
Mijn mening na dit alles; Kies voor de CC36 als je niet de mogelijkheid hebt om de auto binnenshuis of beschut kan behandelen én kan laten drogen. :)

De CC36 bevalt mij tot op heden goed. Stel dat de coating sowieso tot aan de zomer zijn ding blijft doen en zelfs tot na de zomer nog werkt, dan ben ik zéér tevreden! Echter is de prijs behoorlijk hoog in vergelijking met andere coatings zoals Cancoat, Si3D en dergelijke. ;)

Dus... Stel dat de CC36 inderdaad een jaar werkt (zonder hulpmiddelen), dan betaal ik naar mijn idee merendeels voor het feit dat er maar een uur droogtijd is. In mijn geval is dit feit een voordeel omdat ik zo zónder luxe binnenruimte toch een coating aan kon brengen, maar als de coating het niet zo lang volhoud en ik een binnenruimte zou hebben... dan zou ik kiezen voor een andere coating. :)
 
@Dany @Zluytr @Jansen @Altos @Quantoxx

Goedemorgen mensen,

Hartelijk dank voor de overweldigende reacties!

Ik ga gewoon voorzichtig beginnen met proberen.

Het komt erop neer dat goede wasspullen in de basis dus het belangrijkst zijn, dus een goede Wash Mitt, twee emmer systeem, goede milde shampoo ed. En daarna een goed onderhoudsproduct om de eventuele coating te ondersteunen.

Ik ga gewoon lekker verder lezen en dit forum uitspitten en moet dan vooral ook op mijn gevoel afgaan denk ik. Uiteindelijk zal ik mijn definitieve lijst hier nog posten en in de toekomst een verslag hiervan maken met foto's.
 
Eeeeeeh....... ja,

De definitieve lijst....., denk ik o_O
Het begint dan ook steeds meer op een verlanglijst van een autist te lijken omdat je uiteindelijk voor jezelf de mooiste producten bij elkaar probeert te zoeken, maar daar begrijpen jullie alles van denk ik :joy:

Stap1 - Wassen & reinigen

Kwazar - Blue Venus Hand Foamer icm Valet Pro Citrus Pre-Wash 1:10
Afspoelen
Dodo Juice - Born to be Mild shampoo
Microfiber Madness - Incredible Wash Sponge icm twee emmer systeem
Afspoelen
Monello - Non-Ferro + Monello Sponge
Afspoelen
Monello - Dolce Verde klei
Dodo Juice - Born Slippy clay lube
Afspoelen en afdrogen

Stap2 - Polijsten & ontvetten

Monello Mezzo icm oranje en/of witte polishing pad
Monello Finale icm witte polishing pad
Gyeon - Q2M Prep, grondig ontvetten
Sonax - Ceramic Coating Prepare, als 2e ontvetting (uit de set van CC36)

Stap3 - Primer & Coating

Sonax - Basecoat (uit de set van CC36)
Sonax - Glosscoat (uit de set van CC36)

Onderhoud van de lak

Wassen zoals in ' stap 1' en daarna behandelen met Sonax Extreme BrilliantShine Detailer

Behandelen van het kunstof

Gyeon - Q2 Prep
Gyeon - Q2 Trim

Behandelen van de velgen en banden

Monello - Non-Ferro + Monello Sponge
Afspoelen en afdrogen
Gyeon - Q2M Prep
Gyeon - Q2 Rim
Wheel Wax - Extreme Black

Behandelen van de ramen

Buitenzijde - Soft99 Glaco
Binnenzijde - Gyeon Q2M Glass

Behandelen van het interieur

Dashboard en kunstof delen - Spritz Interior Detailer
Lederen bekleding - Mothers LeatherTech Moisture Infusion Gel
 
Goed bezig, hoor! :D

Valet Pro Citrus Pre-Wash 1:10
Mijn ervaring en de ervaring van menig ander is dat dit spul niet zo goed zijn ding doet. (Zelfs puur niet) Met later ''onderhoud'' in gedachte, zou ik kiezen voor iets als Monello - Artico Magico. Dit zal ook meer foamen als een prewash.

Stap2 - Polijsten & ontvetten
Sonax - Ceramic Coating Prepare, als 2e ontvetting (uit de set van CC36)
Ontvet de auto na het polijsten met Gyeon - Prep, dat is voldoende. De Prepare zou ik dan gebruiken om per paneel te ontvetten alvorens je de Base Coat gaat aanbrengen. (Op je doek sprayen en afnemen, vervolgens met de schone zijde van je doek nawrijven)

Behandelen van het kunstof
Gyeon - Q2 Prep
Gyeon - Q2 Trim
Ik zou de Trims extra goed reinigen. (Je weet maar nooit wat er opgesmeerd is, zoals bijv. siliconen of dressings) Ik doe dit zelf met APC+D omdat deze goed reinigt én ontvet, in combinatie met een borstel of zelfs melaminesponsjes.
Prep is natuurlijk ook een ontvetter, maar dit verwijderd geen dressing/wax/etc. Better safe than sorry! :p

Behandelen van het interieur
Dashboard en kunstof delen - Spritz Interior Detailer
Lederen bekleding - Mothers LeatherTech Moisture Infusion Gel
Ik zou meteen de LeatherTech set nemen. Misschien wil je het leer eerst nog reinigen vóór het voeden of je kan dit over een tijdje doen en dan heb je meteen alles als een set in huis.

Behandelen van de ramen
Behandelen van de velgen
Aangezien je toch polijstmiddel in huis hebt, zou ik de ramen ook effe snel polijsten. Echt polijst is het niet, maar de korrel helpt dan zeker meer aan de reinigende eigenschappen. Vervolgens schoonmaken en ontvetten = Schoon glas alvorens de Glaco! :p
Hetzelfde gaat op voor de velgen. Voor de zekerheid even ''schoon polijsten'', ontvetten en dan pas de coating aanbrengen. Kost je iets meer tijd, maar je weet zeker dat de Gyeon - Rim op een schone ondergrond gaat en dit zal de werking ten goede komen.
 
  • Leuk
Reactions: Wesly
HERZIEN

Stap1 - Wassen & reinigen


Kwazar - Blue Venus Hand Foamer icm Monello - Artico Magico
Afspoelen
Dodo Juice - Born to be Mild shampoo
Microfiber Madness - Incredible Wash Sponge icm twee emmer systeem
Afspoelen
Monello - Non-Ferro + Monello Sponge
Afspoelen
Monello - Dolce Verde klei
Dodo Juice - Born Slippy clay lube
Afspoelen en afdrogen

Stap2 - Polijsten & ontvetten

Monello Mezzo icm oranje en/of witte polishing pad
Monello Finale icm witte polishing pad
Gyeon - Q2M Prep, grondig ontvetten
Sonax - Ceramic Coating Prepare, als ontvetting per paneel alvorens de Basecoat (uit de set van CC36)

Stap3 - Primer & Coating

Sonax - Basecoat (uit de set van CC36)
Sonax - Glosscoat (uit de set van CC36)

Onderhoud van de lak

Wassen zoals in ' stap 1' en daarna behandelen met Sonax Extreme BrilliantShine Detailer

Behandelen van het kunstof

Poorboys World - APC+D met eventueel melamine vlekkensponsje van de Action
Gyeon - Q2 Trim

Behandelen van de velgen en banden

Monello - Non-Ferro + Monello Sponge
Afspoelen en afdrogen
Monello Mezzo icm hand orange light cutting pad
Gyeon - Q2M Prep
Gyeon - Q2 Rim
Wheel Wax - Extreme Black

Behandelen van de ramen

Buitenzijde - Polijsten Monello Finale met witte polishing pad, APC+D en daarna Soft99 Glaco
Binnenzijde - Gyeon Q2M Glass

Behandelen van het interieur

APC+D voor het reinigen
Dashboard en kunstof delen - Spritz Interior Detailer
Lederen bekleding - Mothers LeatherTech Moisture Infusion Gel
 
  • Leuk
Reactions: Dany