• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan Volledig Reinigen Exterieur (Advies gevraagd)

LAWRENCIO_XD

Detailing guru
27 nov 2018
1.160
158
29
Groningen
Hallo allemaal!

Met de DAPpere Dinsdag heb ik eindelijk een DAP900 V3 aangeschaft en ben nu aan het wachten op beter weer. Mijn doel is om in de lente onze auto's klaar te maken voor de zomer, wat betekent dat ik het exterieur volledig wil reinigen. Nu in de tussentijd ben ik bezig om voor mezelf een stappenplan voor te bereiden en op papier te zetten en daarnaast de juiste producten aan te schaffen om klaar te zijn voor een volledige poetsbeurt.

Natuurlijk heb ik mij hier op het forum goed ingelezen en zoveel mogelijk gekeken naar de juiste producten, maar toch vraag ik om advies en suggesties voor de juiste of betere producten. Ook ben ik benieuwd of mijn stappenplan zo ongeveer klopt. Is het overigens nodig om bij het gebruik van een DAP900 een lakdiktemeter te gebruiken, aangezien een DA polijstmachine weinig lak weghaalt? Hieronder een bestand met het stappenplan. Bedankt!
 

Bijlagen

  • Stappenplan Volledig Reinigen.docx
    99,3 KB · Weergaven: 396
Laatst bewerkt:
Is het overigens nodig om bij het gebruik van een DAP900 een lakdiktemeter te gebruiken, aangezien een DA polijstmachine weinig lak weghaalt?
Of je nu een rotary of D/A gebruikt, ze halen beide lak weg. Of dit veel of weinig is, dat ligt aan de manier waarop je beide gebruikt, haha! ;)



Wassen ( #1 - Velgen en Wielkasten Reinigen)
Bij het wassen van velgen/lak/whatever zou ik eerst een sterke prewash gebruiken om vuil al zoveel mogelijk los te weken. Of dit nou op je velgen of lak is. Dit spoel je vervolgens af.

Nu kan je gaan handwassen met een pure shampoo en dit spoel je af.

Wat er nu nog achterblijft op de lak kan je aanpakken met specifieke producten, zoals teer-en-hars verwijderaar en/of ijzerverwijderaar. Deze producten kunnen dan meteen inwerken op hun doel en hoeven niet eerst door vuil heen te werken.


( #2 - Pre-wash lakwerk)
Foamen met een normale shampoo werkt niet goed in verhouding met een foamshampoo. De Born to be Mild is niet bedoeld om te foamen, ondanks dat hij dit wel een beetje zal doen als je hem in een goede foamlans gebruikt. (Je gebruikt echter de standaard bijgeleverde foamlans) Het doel van ''foam'' is dat het lang genoeg blijft hangen om in te kunnen werken op vuil.
Maak gewoon een sopje in de juiste verhouding en was de auto. Later schaf je een Lancia aan, zoals je vermeld. Kies dan voor de Lancia + Artico Magico voordeelbundel. ;)



Decontaminatie (diepe verontreiniging verwijderen)

1) Lakwerk inspuiten met Monello Non Ferro
Laten inwerken en lastige plekken agiteren met zachte borstel

Afspuiten met HD reiniger

Ik zou dus eerst een goede prewash doen, vervolgens de handwas en dan specifieke producten zoals hierboven uitgelegd. De Non-Ferro kan je opsprayen en vervolgens verdelen met een ietwat vochtige washmitt. Dan in laten werken. Vervolgens met een vochtige washmitt opnieuw verdelen en dus heractiveren. (schuimt nu enorm)


2) Lakwerk inspuiten met Valet Pro Citrus Glue and Tar Remover
Laten inwerken en lastige plekken agiteren met zachte borstel
Afspuiten met HD reiniger

Zelfde verhaal als hierboven. Persoonlijk zou ik eerst Non-Ferro verwerken aangezien dit ook een vrij goede prewash is. (Maar te duur om als daadwerkelijke prewash-stap te kiezen)



3) Kleien
Lakwerk kleien met Meguiar’s Smooth Surface Kit (later Monello Dolce Verde en Dodo Juice Born Slippy Clay Lube concentraat)


Ik ken de Meguiars-set niet persoonlijk. De Dolce Verde + Born Slippy wel en dit bevalt mij goed. Let er altijd op dat je simpelweg voldoende glijmiddel gebruikt, ook bij het kleien :p



4) Auto foamen met Dodo Juice Born to be Mild en inwerken

Ik snap je gedachtengang hierbij. Maar mijn voorkeur is om een foamshampoo te gebruiken wanneer je foam gaat gebruiken om mee te wassen. Een foamshampoo is heel glibberig, maar de kans bestaat dat wanneer je gaat foamen met te weinig shampoo dat het niet altijd even lekker glijdt omdat de HD er een bak water bij gooit en de verhouding dus te laag kan zijn volgens de beschrijving van de shampoo.



5) Auto drogen
Meguiar’s Supreme Drying Towel
Meguiar’s MF Water Magnet Drying Towel

Monello Peluche Verde

Drogen lekker doen met ''droog''doeken en gebruik de Peluche als normale doek.


Polijsten (afhankelijk van beschadiging drie-, twee- of één-staps polijsten)

Het zal inderdaad afhankelijk zijn van hoe hard je lak is en/of hoe diep defecten zijn welke combi's je nodig gaat hebben. (En hoe vaak)



Ruiten en Ramen Reinigen (eventuele polijstmiddelresten en strepen verwijderen)

1) Reinigen met Invisible Glass Premium Glass Cleaner
Afnemen met Monello Peluche Verde

Hoe ga je de glasreiniger verwerken? Ik zou deze aanbrengen en boenen met bijv. de Disco Duo's.
Afnemen zou ik met een wafeldoek doen. Zoals bijv. de Vetro Bianco.



Beschermen (sealant en/of wax)
1) Sealant
Menzerna Power Lock Ultimate Protection
DAP900 V3: stand 3 of 2

2) Wax
Collinite Liquid Insulator Wax #845

Monello Finishing Hand Pad Zwart

Persoonlijk vind ik dat je een sealant aanbrengt omdat deze vuil beter afstoot. Ook de standtijd is vaak een reden. Wanneer je deze weer af gaat toppen met een wax, welke vuil juist absorbeert, dan ben je eigenlijk tegenstrijdig bezig. ;)
Oke oke, je hebt een flinke standtijd omdat je twee lagen hebt en dergelijk of omdat je vind dat de sealant niet genoeg warmte geeft en je over de sealant een carnauba-wax aanbrengt, maar dan kan je ook meteen die wax aanbrengen en bijhouden middels boosters. Op deze manier heb je ten alle tijden een goede bescherming en je beading/sheeting blijft lekker strak. ;)

Je brengt de sealant machinaal aan, maar de wax niet? De 845 is vloeibaar en juist daarom ook makkelijk machinaal aan te brengen. :p



Ik mis trouwens nog producten zoals dressing (Banden/ongelakt kunststof/rubbers). Ook eventueel een APC om dingen te reinigen.
 
@Quantoxx Allereerst bedankt dat je de tijd en moeite hebt genomen om alles te lezen (wordt gewaardeerd!) :)

De auto foamen met Born to be Mild laat ik dus maar even zitten en zal ik de auto na grondig afspuiten gewoon gaan handwassen, totdat ik de Monello Lancia + Snow Foam Artico heb.

Wat betreft een APC; waar gebruik je deze zoal voor (ja, all-purpose, dus voor alles :p)? Waarom kan ik niet gewoon een shampoo gebruiken?

Sealant en wax (Menzerna Power Lock en Collinite 845) lees en zie ik veel mensen lyrisch over zijn, dus leek mij dat het ook wel waar om te proberen. :)

Doeken voor ramen en ruiten heb ik nog niet, die moet ik nog aanschaffen (in een later stadium samen met een Glass Polish en Pads, de Disco Duo's heb ik!) Andere doeken voldoende (stuk of 5 Piccolo Neros, stuk of 10 Peluche Verdes voor polijsten en net nieuwe trio Peluche Biancos voor de sealant en wax).

Ik dacht dus na het kleien de auto foamen om alle clay lube te verwijderen, en zo de auto helemaal schoon te hebben voor het polijsten (anders blijft die overvloed aan glijmiddel (en Born Slippy :p) ook achter op de lak). Maar handwas kan natuurlijk ook.

Een pre-wash middel moet ik inderdaad ook nog even zoeken; nog aanbevelingen?

En zoals ik dus begrijp van jou kan ik dus het beste eerst de auto handwassen, en daarna behandelen met Non Ferro (dan afspruiten) en dan een teerverwijderaar (nogmaals afspuiten) en dan pas kleien?

Als laatste: Voor de banden heb ik Meguiar's Endurance Tyre Gel (wel tevreden over!) en voor de rubbers en zwarte kunststof delen Turtle Wax Black in a Flash (niet zo tevreden over, dus ook hier is een aanbeveling welkom! :) )

Nogmaals bedankt @Quantoxx!
 
Gefeliciteerd met je DAP.

Lakdiktemeter altijd +1
Je krijgt een beeld hoeveel er nog zit, en of er overgespoten is.

Bij een detailer hier in de buurt mag ik dus de lakdiktemeter even lenen :) , dus dat is wel handig om de lakdiktes van de auto's in kaart te brengen. Ik zag ergens een topic hierover weet zo niet welke, maar je kan dus met tekeningen van je auto werken en dan de lakdiktes erbij zetten?
 
Heya! :D

No problemo, ik zag dat er nog niemand gereageerd had, dus nam maar even de tijd om het stappenplan door te nemen.

Iets van een ''voorwas'' is altijd wel goed. Wanneer de auto in géén bescherming staat zeker, maar ook als je 'm grondig gaat aanpakken en de boel gewoon goed schoon wilt hebben. Een voorwas is bedoeld om vuil al zoveel mogelijk kans te geven om defecten te veroorzaken wanneer je de lak fysiek gaat aanraken.
* Zo kan je denken aan een prewash-product die je in een drukspuit/pomp aanbrengt in een bepaalde verhouding. Deze zijn veelal niet heel vriendelijk voor bestaande bescherming, maar reinigen dus wel wat beter.
* Foamshampoos voor in de foamlans zijn veelal wél vriendelijker en dus kan je ze gebruiken op bestaande bescherming, maar reinigen minder goed. Maja, ze hoeven ook niet heel goed te reinigen omdat die bestaande bescherming er voor zorgt dat er minder vuil aankoekt.


Wat betreft een APC; Ja... All Purpose :p
Hiermee was je de lak niet ofso, maar gebruik je bijv. om i.c.m. een kwast je rubbers/sponningen/kieren/etc. te reinigen. Maar je kan er bijv. ook je banden mee schrobben, ongelakt kunststof mee reinigen, in het interieur gebruiken, etc.
Een shampoo reinigt, maar lubriceert met name. Een APC is echt bedoeld om mee te reinigen. (Daarom verdun je 'm ook met water tot verschillende verhoudingen)


De combi van sealant-wax zag ik in 2015, toen ik zelf net begon, wel vaker voorbij komen.Inmiddels nog maar weinig. Toen was het vaak de combi van EX-P getopped met een Natty's wax. Dat je een combi wilt proberen is natuurlijk prima, maar ik wilde je wel uitleggen wat de theorie erachter is. ;)
Sealant ligt graag op een brandschone lak, maar men deed er vaak een glaze onder voor de wetlook en vervolgens een wax voor meer wetlook. Dit vind ik dus persoonlijk allemaal wat tegenstrijdig en veel extra tijd in beslag nemen. Een sealant kies je veelal voor standtijd en vuilafstotendheid, maar je legt er een glaze onder voor meer wetlook waardoor hij in theorie minder goed hecht (minder standtijd) en de wax eroverheen voor nóg meer wetlook absorbeert juist vuil. (Op een goede lak doet een glaze al weinig en de oliën in de sealant/wax doen dan ook weinig meer)


Doeken voor ramen:
Eén wafeldoek vind ik zelf erg fijn om erbij te hebben wanneer ik glas reinig. (dit, of good old fashioned papier). De ramen boen ik met de Dusco Duo's en neem af met zo'n wafeldoek. I-DE-AAL.
Glass Polish is een stap verder en ondertussen heb je misschien al 10x je glas gereinigd zonder wafeldoek erbij. ;)


Na het kleien de auto foamen om alle clay lube te verwijderen:
Dat is een goed idee, hoor. ;) De één neemt meteen na het kleien van een paneel de boel af met een doek, de ander kleit de hele auto en spoelt dan af, etc etc. Ikzelf klei meestal ook de gehele auto en spuit dan af met de HD. Echter wanneer het zomer is, dan zal je glijmiddel + vuil gaan opdrogen als je de hele auto in één keer kleit en dat laat ik stiekem gewoon gebeuren en foam/was daarna gewoon de auto. ;)


Een pre-wash middel moet ik inderdaad ook nog even zoeken; nog aanbevelingen?
Tja... Dit blijft een persoonlijk dingetje omdat vele mensen wat anders goed vinden werken. In mijn ervaringen met een prewash is het toch wel de AutoGlym - Traffic Film Remover (TFR) die in de praktijk toch wel wat goede resultaten liet zien. Deze is echter niet meer bij Carclean verkrijgbaar.
Ook hoor ik goede berichten over de Nanolex - Prewash, maar dan met name om zijn ontvettende eigenschappen.
Een prewash breng ik trouwens aan met een drukpomp-foamer, zoals die van Kwazar. Maar je zou het ook in een sprayfles/plantenspuit kunnen doen.
Ook gebruik ik een prewash meestal alleen als ik daarna vervolgstappen ga doen zoals wassen/kleien/waxen of wassen/kleien/polijsten/etc.


En zoals ik dus begrijp van jou kan ik dus het beste eerst de auto handwassen, en daarna behandelen met Non Ferro (dan afspruiten) en dan een teerverwijderaar (nogmaals afspuiten) en dan pas kleien?
*Prewash
*Afspuiten
* Handwas
* ... Zo blijven alleen vuil over wat er met de handwas niet af ging. (Teer/Hars/Ijzerdeeltjes/etc)
* De-ironizer en dergelijke gebruiken. (Zo kan het meteen daarop inwerken)
* Kleien (Stappen hiervoor hebben dan al meer vervuiling verwijderd)

Elke stap is dus tijdrovender, maar ook beter. ;) De-ironizer over de hele auto sprayen en verdelen gaat zo met minder risico én je product kan meteen goed werken. Je hoeft niet de hele auto te behandelen tegen teer/hars/etc, maar alleen de gebieden waar je het nu ziet. Je klei hoeft niet veel vuil op te nemen en zo heb je ook minder kans dat je marring veroorzaakt. ;)


Voor de banden heb ik Meguiar's Endurance Tyre Gel (wel tevreden over!)
Hoor/lees ik vaker goede berichten over. Ikzelf gebruik graag Gyeon - Tire.


Voor de rubbers en zwarte kunststof delen Turtle Wax Black in a Flash (niet zo tevreden over, dus ook hier is een aanbeveling welkom! :) )
Ik gebruik zelf momenteel mijn laatste beetje Autofinesse - Revive als dressing. Deze is helaas niet meer verkrijgbaar bij Carclean, maar heb inmiddels op advies van vele de Gyeon - Preserve in huis gehaald.
Voor het ongelakte kunststof in het interieur gebruik ik graag Poorboys World - Natural Look. (Die geur!!) Maar, ook hier schijnt Preserve goed zijn ding te doen.


Maar je kan dus met tekeningen van je auto werken en dan de lakdiktes erbij zetten?
Jup, dat zijn ''vector tekeningen''. Ik heb dit zelf één keer gedaan, maar om aan de tekening van mijn BMW te komen moest ik betalen. Weet eigenlijk niet meer zeker hoe ik dan wél aan een tekening ben gekomen, maar ik dacht dat ik een screenshot had gemaakt van zo'n tekening met watermerken erin van het betreffende bedrijf en toen met Paint gewoon deze verwijderd. :p

Vector diktes.jpg
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
Heya! :D...
...De combi van sealant-wax zag ik in 2015, toen ik zelf net begon, wel vaker voorbij komen.Inmiddels nog maar weinig. Toen was het vaak de combi van EX-P getopped met een Natty's wax. Dat je een combi wilt proberen is natuurlijk prima, maar ik wilde je wel uitleggen wat de theorie erachter is. ;)
Sealant ligt graag op een brandschone lak, maar men deed er vaak een glaze onder voor de wetlook en vervolgens een wax voor meer wetlook. Dit vind ik dus persoonlijk allemaal wat tegenstrijdig en veel extra tijd in beslag nemen. Een sealant kies je veelal voor standtijd en vuilafstotendheid, maar je legt er een glaze onder voor meer wetlook waardoor hij in theorie minder goed hecht (minder standtijd) en de wax eroverheen voor nóg meer wetlook absorbeert juist vuil. (Op een goede lak doet een glaze al weinig en de oliën in de sealant/wax doen dan ook weinig meer)

Ik heb na het polijsten van de motorkap van de Fiat 500 (een week geleden), de kap beschermd met op de ene helft Menzerna Power Lock en de andere helft met Menzerna Power Lock + Collinite 845. Het eerste wat me opviel was dat er qua glans en kleurdiepte niet veel verschil is met de combo sealant/wax. Wat dat betreft is een sealant voldoende in dit geval. Ook qua beading maakt het volgens mij niet zoveel uit (ook omdat de kap brandschoon en gepolijst is natuurlijk). Standtijd zal natuurlijk met de combo wat langer zijn, maar voor wat het oplevert qua uitstraling, vind ik het de extra tijd die ik erin moet steken niet waard. Mooi om dat zelf ook even te zien, in plaats van alles te moeten lezen wat er op het forum over wordt gezegd! :D