• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan voor het interieur

Robbert

Detailing rookie
15 mei 2010
94
0
Op dit forum staat er een prachtig stappenplan om het exterieur van een auto te reiningen. Is iets dergelijks ook beschikbaar voor het interieur? Wat zijn de stappen die jullie volgen om het interieur te reiningen? Of misschien belangrijker: Wat is de volgorde van de stappen?

Mijn voorzet:
Uitzuigen
Matten met de HD schoonspuiten
Kunststof reinigen met PB
Lerenbekleding behandelen met Glipstone cleaner en conditioner
Ramen schoonmaken aan de binnenkant

Aanvullingen/verbeteringen hoor ik graag!
 
Ik weet niet wat jij voor matten hebt, maar een extractor lijkt mij beter. Anders eerst eens met APC en een borstel ?

Na het reinigen van het kunststof, Natural look, moet je gezien hebben om het te geloven en ruikt heerlijk (amandelen) Kan ook op de deurrubbers.

Voor de ramen Spray & wipe (heel veelzijdig, kan je zelfs mee kleien en wetsanden)

Hans
 
Hulpjes die het aangenaam maken:

Cyber Clean Auto Pot
Interieur Borstel Paardenhaar
Re-useable Detailing Swabs
 
Ramen: APC daarna Spray & Wipe of Gloss
Dash deurpanelen: APC daarna Natural Look
Tapijt: extractor (indien in bezit) anders met APC daarna een insulator om de vezels weer te sluiten.
Stoelen (stof) zelfde stap als hier boven
Leder: Gliptone/paardenhaar borstel
Roosters/knoppen: zie post van mk-us/ detailkwast
 
Onderstaand een copy paste van een eerdere reactie van mij:

Zelf begin ik altijd met stofzuigen. Ik gebruik de huis tuin en keuken stofzuiger. Als de bekleding erg vies is, zou je na het stofzuigen over kunnen gaan naar een extractor. Hiermee was je als het ware de bekleding. Als schoonmaakproduct kun je hiervoor Meg´s APC gebruiken. Omdat mijn auto meestal niet zo vies is, volstaat voor mij stofzuigen, insprayen met Meq´s APC, even in laten trekken en afnemen met een Microfiber doek.

Nadat de vloerbedekking en de stoffenbekleding vrij is van zand en andere rommel en deze afgenomen zijn met APC en een MF doek, stap ik over naar het reinigen van de de kunstofdelen. Ook deze maak ik schoon met Meq´s APC (1:7 verhouding). Meestal spray ik APC op de doek om vervolgens de doek over het kunststof wrijf. Is alles schoon, dan bewerk ik de harde kunststof delen met Poorboys Natural Look. Ik breng dit op met een foam applicator en neem het overtollige af met een MF doek. Natural Look geeft een matte afwerking. Ik ben een groot fan van Natural Look.

Tussen hoekjes en kiertjes gaat nog wel eens vuiligheid zitten waar je moeilijk of helemaal niet bij kunt komen. Hiervoor kun je de Cyber Clean gebruiken. Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar uit de review blijkt dat het best goed werkt. Klik [topic=2616]hier[/topic] om naar de review te gaan. Zelf gebruik ik kwastjes en soms een wattenstaafje om bij de minder goed bereikbare plekjes te komen.

Je kan nog overwegen de matten extra vuil en water afstotend te maken met [topic=473]Chemical Guys Fabric Guard Protectant [/topic]. Ik heb er nooit mee gewerkt, maar het schijnt goed te werken.

Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je lichte of donkere bekleding hebt. Het gaat immers om het schoonmaken en terugbrengen op kleur. Uitgedroogd kunstof is vaak wat mattig en flets van kleur. Met een dressing zoals Natural Look breng je het weer op kleur, zonder dat het te vettig wordt. De remedie is dus schoonmaken en weer op kleur brengen. Een lederen interieur is weer een heel ander verhaal.

Benodigde spullen:
Mequiars APC
Spuitfles voor APC
Sprayer
Microfiber doek
Poorboys World Natural Look
Carclean.com Foam Applicator
Cyber clean
Extractor

De extractor is wel een forse aanschaf (voor mij tenminste). De keren dat ik een extractor nodig heb, voor de auto van een ander, huur ik er een bij de lokale bouwmarkt.
 
Bedankt heren,

Weer veel geleerd!

Uitzuigen.
Tapijt en kunststof delen reinigen met APC (heb ik al van PB) en uitwrijven met een microvezeldoek.
Kunststof behandelen met natural look van PB.
Lerenbekleding behandelen met Gliptone cleaner (leder behandelen met paardenhaar borstel).
Lerenbekleding behandelen met Gliptone conditioner.
De ruiten doe ik nu nog met glassex. Aanbrengen op een microvezeldoek en daarna meteen uitwrijven met een katoenendoek. Helemaal streeploos!

We gaan weer aan de slag!
 
Mijn matten heb ik 2weken geleden met apc en heel veel tuinslang water goed proper gemaakt. Ze zijn echt als nieuw. Ook heb ik mijn stoppen bekleding met apc gereinigd. Maar wat word er bedoele met een insulater om de vezels weer te sluiten? Dit is nieuw voor mij. Voor de rest super toppic. Ben grote van van vooraf afgelijnde stappenplannen omdat ikzelf een verschrikkelijk washoofd ben en anders zeker dingen over het hoofd kijk.
 
Na het reinigen van de stof staan de vezels open. Met een insulator sluit je deze weer. Waar door deze minder snel vies word.
 
Enne....hoe gebruik je dat dan? Wat is het? Heb je een productvoorbeeld?