• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan waxen x-trail

Hennie_l

Detailing rookie
25 jan 2018
13
15
37
hallo iedereen,

ik lees hier al een hele tijd mee, maar heb me nu pas geregistreerd.

Ik zal er ook eens werk van maken me voor te stellen op het gepaste discussiebord...

Sinds 2 weken heb ik een nieuwe x-trail gekocht in de kleur dark olive.

Ik had de auto graag van in het begin voorzien van een beschermlaag, maar dat is er door omstandigheden nog niet van gekomen.

Voor de waxbehandeling bij de dealer (wsl waxoyl variant) heb ik gepast en daar ben ik, achteraf gezien, zeer blij om. De staat bij aflevering was om van te janken, o.a. het volledige dak zat nog vol lijmresten. Volgens mij hebben ze er niet al te veel aan gedaan. Het voordeel hiervan is dan weer dat ik nergens swirls kan vinden (dit was wel anders toen ik m'n nieuwe zwarte Leon in 2013 bij de dealer ging halen).

Ik kan ook meteen vermelden dat ik zeker niet iemand ben die wekelijks de auto wast, hier heb ik eenvoudigweg niet de tijd voor. Het is voor mij gewoon het belangrijkste dat er een extra bescherming is voor bv vogelpoep en hardnekkige vervuiling.
Mijn doel is dus ook niet om de maximale glans en dergelijke te bereiken.

Genoeg gezeverd:

Het volgende had ik in gedachten om de auto in de toekomst te beschermen:

Wassen

Hogedruk afspuiten
2 emmer methode (heb ik het nodige voor)
Ik heb nog een halve bus Nxt gen car wash shampoo staan. Ik vermoed dat dit zonder wax en dergelijke is, dus dit lijkt me wel geschikt als ik de auto de eerste maal was en behandel.

De volgende wasbeurten na behandelen dacht ik aan de ultimate wash & wax (nog aan te kopen). Ik heb hier eens een staaltje van gehad en Ik vond dit wel een goede shampoo.

Ik heb nog enkele microvezel washandschoenen liggen, die ik voor de vuile delen zal gebruiken. Hier wil ik een incredimitt bijkopen voor het lakwerk.

Opmerking: ik heb geen foamlans en ik ben momenteel niet van plan dit te kopen, omdat ik een bouwmarkt hogedrukreiniger heb (die overigens wel goed werkt) en de lans hier niet op past.

Ik kan eventueel in de wasbox hier vlakbij foamen, afspuiten, naar huis rijden en vervolgens opnieuw beginnen met hogedruk en vervolgens wassen.

Non ferro
(Nog aan te kopen)
Velgen inspuiten - borstel- afspuiten

Lakwerk inspuiten - laten inwerken - afspuiten

Kleien

Eerst dacht ik aan de voordelige dolce verde kleiset, maar nu twijfel ik of deze mild genoeg is (vermits ik nog niet wil polieren).

Voorlopig denk ik aan de supernatural fine detailing clay met de supernatural clay lube.

Ik heb hier nog een maguiar's klei en quick detailer spray staan, maar deze zou ik enkel nog gebruiken op de sterk vervuilde en minder zichtbare plaatsen

Reinigen

Rejuvenate pre wax cleanser

Hoe verwerk ik dit product het beste met de hand? Welke pad? In cirkelvormige bewegingen?

Moet de wagen opnieuw gewassen worden hierna? Of enkel afnemen met microvezel en vervolgens waxen?

Waxen

Ik zou graag de fusso coat dark wax 12 months proberen.
Uiteraard zal deze geen 12 maanden blijven zitten, maar elke maand extra is handig meegenomen...

Na verschillende reviews van deze wax ben ik wel optimistisch over het resultaat.

Bijkomend

Ik heb momenteel geen Dap, dus alles zal handmatig gebeuren.
In de toekomst zou ik samen met mijn broer wel een Dap kopen, vermits hij zijn z4 zomerauto tegen de lente wil polieren.

Producten die ik nog heb staan: chemical guys m-seal, glossworkz glaze en xXx hardcore paste wax
Maguiar's quick detailer spray + klei

Conclusie

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is en alvast bedankt voor eventuele tips en opmerkingen!
 
Hey Hennie,

Welkom op het forum! :D Je hebt er goed aan gedaan om zelf de auto te gaan behandelen en niet via de dealer.

Wassen

HD om af te spuiten,
2-emmer-methode,
NXT-shampoo opmaken en vervangen voor bijv. Dodo Juice - Born to be Mild (1L),
Incredimitt is een goede handschoen,
bestaande wax boosten met een wetcoat of Bathe+ foamen.

Jouw bouwmarkt HD kan best wel eens een vergelijkbare aansluiting hebben met bijv. Nilfisk/Karcher/etc. Dan zou je hier even een fotootje van moeten maken en mailen naar CC of hier op het forum plaatsen. Foamen is toch wel iets wat goed én leuk is. Daarbij is foam van een wasbox veelal niet zo vriendelijk voor je wax of andere LSP.


Non ferro

HD afpuiten, velgen inspuiten - laten inwerken - borstelen met natte borstel/kwast/etc. - opnieuw laten inwerken - afspuiten.

Lakwerk bij voorkeur zo schoon mogelijk maken door prewash/foamen - Nonferro op de lak nevelen en verdelen met een vochtige handschoen - in laten werken - opnieuw verdelen - afspuiten.


Kleien

De Dolce Verde klei is de voordeligste en in mijn ervaring ook vrij mild. Uiteraard goed gebruiken met voldoende glijmiddel zoals bijv. Dodo Juice - Born Slippy Concentrate (250ml) Meeste klei voor je geld en een échte clay lube is wat zeperiger en glijdt dus wat beter.

Je kan de Dolce Verde in een SET nemen, maar een losse klei + glijmiddel is duurzamer en voordeliger. Daarbij zal je ook enkele MF-doeken nodig gaan hebben en die koop je dan in voordeel-verpakkingen.


Reinigen

De Rejuvenate is een paint cleaner met een lichte korrel erin. Dit maakt hem dus iets sterker dan een gewone paint cleaner. Ik zou persoonlijk kiezen voor een gewone paint cleaner kiezen, zoals Professional Polish, omdat je deze dan veelzijdiger kan inzetten. (Glas, metalen, etc)

Een paint cleaner kan je aanbrengen met een handpad die een lichte cuttingfactor heeft. Dit is dus een pad die wel wat stugheid heeft om het product in te masseren en daar te laten werken. Bijv. de Monello - Hand Pad White.

Na een paint cleaner hoeft de auto niet perse gewassen te worden en kan je aan de volgende stap beginnen.

...Alternatief...

Aangezien je handmatig aan de slag gaat is het altijd verstandig om met een glaze te werken. Een glaze zoals Black Hole bevat ook paint cleaner en zo reinig je de lak, verhul je de eventuele defecten én ontstaat er iets meer glans.

Hoe beter de staat van een lak, hoe minder een glaze lijkt te doen. (Een wax doet dan al genoeg aan kleur/wetlook/etc)


Waxen

Fusso Coat - Dark kan je proberen, uiteraard. Als je als ''booster'' dan ook nog iets als een wetcoat gebruikt dan zul je flink wat standtijd behalen. Bedenk je echter wel dat de Fusso neigt naar een sealant en deze werken alleen optimaal wanneer de lak brandschoon is. Dus ook geen olien van glaze en dergelijke.

Dus, dan raad ik je aan om een paint cleaner te gebruiken en daarna de Fusso Coat. (Geen glaze)
 
  • Leuk
Reactions: Hennie_l en Jahe
Bedankt voor de reacties alvast!
Ik heb me al wel wat ingelezen ja.

In een ver verleden mijn kawa Zx6r eens handmatig opgeblonken met de producten die ik destijds heb gekocht (kleien - cg m-seal - glaze en xxx hardcore). Dat had best een mooi resultaat.

Zoals eerder gezegd is standtijd vrij belangrijk, vermits ik mezelf niet moet voorliegen dat ik hier om de 2 weken tijd voor zou hebben... .

ik heb ondertussen de prof polish op het verlanglijstje gezet ipv de rejuvenate.

-Moet er na de prof polish nog ontvet worden ofzo, vooraleer de fusso dark coat er over gaat?

-Wat is het juiste moment om onbehandeld kunststof af te plakken: na het kleien, dus voor de prof polish?

-ik heb nog zeker 600 a 700ml nxt car wash shampoo staan, kan ik dit gewoon blijven gebruiken, of tast dit de bescherming aan? Het zou goed meegenomen zijn als ik nog even kan wachten met nieuwe shampoo

Bedankt!!
 

Bijlagen

  • IMG_3257.JPG
    IMG_3257.JPG
    316,5 KB · Weergaven: 128
Dit is een wax, toch? :p

Moet er na de prof polish nog ontvet worden ofzo, vooraleer de fusso dark coat er over gaat?
Dit is niet perse nodig. Het zou beter zijn, maar je gaat nadien niet een dure coating smeren ofso. ;) Het idee dat je tijd stopt in het verzorgen van de auto en net vóór de wax ontvet en dus écht brandschoon hebt... dat is natuurlijk wel fijn. Mocht je dit willen, zou je kunnen kiezen voor Gyeon - Prep of Nanolex - EX.

Wat is het juiste moment om onbehandeld kunststof af te plakken: na het kleien, dus voor de prof polish?
Het enige wat nadelig kan zijn voor je trims en rubbers is in dit geval de wax. Uiteraard kom je een eind met gezond verstand en gewoon even opletten dat je met producten niet op je trims of rubbers komt. ;) Afplakken is dus niet nodig als je wat secuurder werkt.

k heb nog zeker 600 a 700ml nxt car wash shampoo staan, kan ik dit gewoon blijven gebruiken, of tast dit de bescherming aan?
Deze shampoo is pH-neutraal en tast dus niet volgas je bescherming aan. Maak deze shampoo lekker op en kijk dan een keer naar een vervanger die voordeliger is en populair, zoals bijv. Born to be Mild.


Wat ik voelde toevoegen over standtijd en niet regelmatig kunnen wassen; Een wasbeurt en dan het gebruik van boostende middelen werkt uitstekend om ten alle tijden een vorm van bescherming te behouden. Je zou zelfs een vrij simpele wax kunnen smeren en deze bij wasbeurten toppen met producten zoals een wetcoat (Natte auto insprayen en afspoelen), wassen met een shampoo met toevoegingen zoals Bathe+ of in mijn opinie de makkelijkste manier is het foamen van Bathe+. (Infoamen ná het wassen en weer afspoelen, alles in een bescherming)
 
Dit is een wax, toch? :p
Op weekdagen wel ja :)

Bedankt voor alle tips
Wetcoat ga ik ook zeker in huis halen!

Ik heb gisteren de auto voor het eerst gewassen (2 weken oud - 1500km). Ook ineens gekleid en voorzien van een laag m-seal (zonde om de volle bus weg te gooien), in afwachting van mijn bestelling hier.

In het donker met een lamp er op kon ik toch al swirls waarnemen...
Of deze er al zaten en tevoorschijn zijn gekomen met wassen en kleien weet ik niet, ofwel door het kleien op zich, ik ga me er niet druk in maken.

Een Dap staat toch op de planning voor de toekomst dus dan gaan we er tegen dan maar helemaal voor...
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Hier even een foto van de wagen (geen al te beste foto, maar meer heb ik nog niet, toen ik klaar was met poetsen was het al donker)
 

Bijlagen

  • IMG_3260.JPG
    IMG_3260.JPG
    366,7 KB · Weergaven: 161
Juiste gedachte :)

Ik heb mensen vaak geadviseerd, wanneer zij een nieuwe auto of occasion gingen kopen, om geen extra kosten te betalen voor een poetsbeurt. "Zelf doen of je geld bij mij brengen" :)

In enkele gevallen deded zij het toch via de dealer en nadien was ik verbaasd dat er prima werk was geleverd. Bleek dat de dealer/bedrijf het had uitbesteed aan een detailer en geen poetsbedrijf. Super! ;)
Andere gevallen leek het ook prima werk te zijn, maar al snel zag je holo's en swirls alsof er met een grindtegel gewassen was. (Terwijl er nog niet gewassen was!) De fillers/oliën werden dus minder waardoor er weer dingen tevoorschijn kwamen.

Als er toch een DAP en andere spulletjes komen, dan inderdaad een keer lekker een weekendje de tijd nemen en je gang gaan. Jouw kleur gaat dat zeker lekker vinden en dat ga je dan ook zeker zien! :p
 
Ik had de nieuwe xtrail nog niet gezien.. die is er erg op vooruit gegaan in vergelijking met het vorige model!
 
Ik had de nieuwe xtrail nog niet gezien.. die is er erg op vooruit gegaan in vergelijking met het vorige model!
Deze versie bestaat eigenlijk al enkele jaren. Dit jaar, 2018 is er een facelift versie gekomen met andere achterlichten, andere grille en een ander (mooier) interieur.
Mede daardoor heb ik de mijne, als stockwagen van het 2017-model, aan een interessante prijs kunnen kopen...