• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Starterskit voor bruine auto

PM_Petrol

Detailing addict
6 aug 2014
71
55
30
Ik wil dit weekend tijdens de Super Sale een aantal starter dingen kopen.
Ik ben me al een tijdje aan het inlezen in de detailing maar nu wil ik het ook echt gaan doen.
En de Super Sale is een goede gelegenheid om wat in het winkelwagentje te plaatsen.
Velgenreinger, spons en emmers heb ik al. Ook heb ik een Rain Repellant van Pro Vision voor op de ramen.

Het betreft dus een "coconutbrown" kleurige auto (deze dus:
chevrolet_spark_1_0_16v_ls_bi_fuel_hoge_zit_lpg_3_100201324739928655.webp
)

Ik heb al een lijstje gemaakt met de volgende dingen. Nu heb ik een aantal vragen hierover en of er nog dingen ontbreken.
Doeken/Pads:
Monello - Microfiber bundel - Unico
Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black

Shampoo/Klei/Wax: [TABLE="class: width"]


Monello - Lavare shampoo - 250ml


Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
Poorboys World - Natty's Paste Wax Red - 235ml

Nu heb ik vooral nog Action microvezeldoeken maar met de bundel heb ik wat meer tot mijn beschikking en zit er ook een washmitt/spons/droogdoek bij.
De Applicator pad voor het aanbregen van de wax.
Shampoo spreekt voor zich en is zuinig in verbruik (16ml per 10 liter).
Mothers Wax Kleibar omdat het een zachte klei is en dus makkelijk te gebruiken. Ik ga niet polijsten, daarom heb ik voor een zachte klei gekozen. Hier zit ook een microvezeldoek en een quick detailer bij inbegrepen.
Natty's Paste Wax Red, omdat het voor alle kleuren geschikt en een "speciale natte" look geeft. Ik lees ook dat Natty's waxen makkelijk aan te brengen zijn en goed stand houden.

Ik heb nog geen glaze of sealant in m'n lijstje staan. Dit lijstje kost ongeveer €100 en dat vind ik een aardig bedrag om mee te beginnen.
Krijg ik door alleen de wax aan te brengen ook al een merkbaar verschil, of is een glaze echt nodig om het goed te zien?
Zijn er nog dingen die absoluut ontbreken in het lijstje?

Hoelang doe ik ongeveer met de Wax? Hoe vaak kan ik daarmee vooral de motorkap en het dak mee waxen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)
 
Ik heb al eens in het verleden een schade van een boodschappenwagentje bij een Spark weggehaald en die lak was echt boterzacht.
Ik weet niet of dat voor alle kleuren geldt, maar ik zou toch voor de zekerheid er een pre-wax cleaner met schuurkorrel (bijvoorbeeld Lime Prime van DDJ) en een aanverwante handpad bij nemen, voor het geval de klei marring veroorzaakt.
Het is sowieso al beter om een pre-wax cleaner te gebruiken voor een wax of sealant, omdat en de oppervlakte beter voorbereid is voor de wax of sealant (betere hechting) + dat er vaak nog wat glaze oliën in zitten.

Wat je ook aanbrengt, het meeste verschil merk je door een goede voorbereiding (oftewel polijsten), krasjes enzo zal je niet verwijderen met een wax of sealant.

Iemand die ervaring heeft met waxen, zal op een wagen a la de grootte van een Spark, niet meer als 5ml wax gebruiken over heel de wagen.
Dus reken maar uit, hoeveel jaar je vooruit kunt met zo'n pot. ;)

Je gaat vrij laat in het seizoen je auto doen, en we hebben hooguit nog een paar weken mooi weer.
Zelf zou ik me op dit moment eerder concentreren op een LSP (Last Step Product) met een goede standtijd i.p.v. voor looks te gaan.
I.p.v. de natty's zou ik dan de Collinite 845 adviseren, ook makkelijk in het gebruik en een goede standtijd.

Overigens is de handpad die je nu hebt gekozen, niet echt geschikt voor het opbrengen van wax, daar kun je beter gewoon een ronde schuimpad voor kiezen.
 
Bedankt voor je reactie. Ik heb de Lime Prime toegevoegd en ook een ronde schuimpad.
https://www.Carclean.com/product/Monello/Edgeless_Soft_Foam_Hand_Applicator_MONELPAD_102026
https://www.Carclean.com/product/Dodo_Juice/Lime_Prime_pre_wax_cleanser_250ml_DJLP250_101042

Kan ik bijvoorbeeld met de zwarte applicator pad de pre-cleaner wax aanbrengen?

De Natty's is ook vervangen voor de no. 845, voor een langere standtijd. Dit is wel een vloeibare wax. Ik neem aan dat ook voor vloeibare wax niet al te veel nodig is.
Winkelwagen is nu goed gevuld en ik heb voor bijna €140 aan spullen. Ik denk dat ik hier wel even mee voorruit kan :)
 
De zwarte applicator kan je voor de 845 gebruiken, voor de pre-wax cleaner is het vanwege de schurende korrel beter er een handpad met correctie bij te nemen.
 
Dus zoiets als een witte pad. De oranje is weer meer voor het echte polijsten toch?
https://www.Carclean.com/product/Monello/Easy_Detailing_Polishing_Hand_Pad_White_MHPW_101176
 
Dit wordt het stappenplan:

Auto eerst afspoelen met tuinslang.
Velgen reinigen met velgenreiniger icm oude spons.
Auto wassen met Monello Lavare icm Monello Wash-mitt (2 emmer).
Afspoelen met tuinslang, drogen met Monello Senza Acqua Drying Towel.
Dan de auto kleien met Mother's Wax California Gold Clay bar icm de meegeleverde Quick Detailer spray.
Moet ik na het kleien de auto nog een keer afspoelen met water??

Daarna wordt er een Pre-Wax cleaner aangebracht met een witte handpad.
Dodo Juice Lime Prime.

En als laatste wordt de wax aangebracht.
Collinite no. 845 met een zwarte handpad.

Misschien dat ik nog een Rain Repellant aanbreng op de voorruit. Ik heb ProVision staan en dat werkte de vorige keer goed.
Met het natte weer wat we nu hebben is het wel zo handig om het weer een keer aan te brengen.

Nog opmerkingen/aanbevelingen voor het stappenplan?
 
Niet helemaal eens met de oude spons op de velgen.
Een spons kan zandkorrels vasthouden aan het oppervlak en hiermee krassen veroorzaken op je velgen.
Beter is een velgenborstel en/of een oude/goedkopere washmitt.

Ik weet niet of je voor het eerst klei gebruikt, maar gebruik overvloedig de QD Spray tijdens het kleien.
Wanneer je te weinig smeert tijdens het kleien, dan heb je des te eerder last van marring.
Bekijk zo nodig wat filmpjes op youtube van deze handeling.

Zelf ben ik vrij snel met kleien en laat meestal de wagen nat na het wassen en ga gelijk aan de slag met klei.

Na het kleien geef ik de wagen meestal nog een snelle wasbeurt.
 
Oke dus voor de velgen zal ik een borstel gebruiken, die ligt nog ergens in de schuur.

Ja ik gebruik voor het eerst klei, ik heb al wat filmpjes en tutorials bekeken.
Ik lees ook dat ik wel eens alle QD kan verbruiken omdat ik het voor de eerste keer doe en dus meer nodig zal hebben.

Dus na de kleibeurt kan de auto altijd nog even een snelle wasbeurt krijgen om daarna goed gedroogd te worden.
 
Wel een speciale velgenborstel gebruiken, van de meeste gewone borstels zijn de haren te hard. ;)
 
Frans;401303 zei:
Wel een speciale velgenborstel gebruiken, van de meeste gewone borstels zijn de haren te hard. ;)
Of zitten geweven op een metalen kern die de velgen weer beschadigen.
 
Nog ff een vraagje voor de witte en zwarte pad. Moet ik die eerst nat maken voordat ik de pre-wax cleaner daar op aanbreng?
Ik zie dat dat bij DAP pads wel gebeurd omdat de pad anders afbrokkelt. Een soort van conditioner wordt daar gebruikt.

Carclean bestelling is nog niet verzonden, dus ik hoop dat ze het morgen halen.
 
Ik doe een pufje spray and wipe vooraf het primen(hoeveelheid product om de gehele oppervlakte van pad te voorzien en in de pad te werken) . Daarna pas de normale hoeveelheid product, ca. 3 erwten per sectie die ik ga doen. Dus een pufje spray and wipe kan.
Dat afbrokkelen van je pad verwacht ik niet zo vlug, je gaat lime prime opbrengen. Lage snelheid kan en je smeert het uit(dus niet polijsten) waarna je het weer afneemt.
 
Ik gebruik geen DAP oid. Gewoon met de hand icm een witte pad.
Spray and Wipe heb ik niet in m'n assortiment, maar ik neem aan dat ik ook een andere QD kan gebruiken daarvoor.
Is Lime Prime een dikkere substantie of is het gewoon vloeibaar? En als de pre-wax is aangebracht hoeft het niet te curen of iets dergelijks zoals bij wax?
 
Ok, sorry voor de verwarring. Dun aanbrengen(zuinig gebruiken) en inwerken, niet langdurig curen. Per paneel werken of per vierkante meter.
 
Primen is niet echt nodig bij Lime Prime, dat is al een zeer vloeibaar product op zich.
Als je gewoon zorgt dat het goed is verspreid over de handpad, dan moet het goed komen.
Tijdens het verwerken gebruik ik zelf gewoon een ronddraaiend patroon, ik doe het per paneel en neem het daarna gelijk af (hoeft niet te curen dus).
Wanneer je nog onbekend bent met een product, dan is het sowieso raadzaam om eerst de gebruiksaanwijzing te lezen en wanneer je daar niet uitkomt, op het internet zoeken naar meer info.
En met die gebruiksaanwijzing in gedachte, eerst gewoon een klein stukje proberen of het makkelijk lukt.
Het kan zo zijn, dat je afhankelijk van de weersomstandigheden, iets korter of iets langer de tijd hebt om een bepaald product te verwerken.
Het is dus altijd beter om eerst een test stukje te doen en daar dan je plan van aanpak te bepalen (oftewel grotere stukken of juist kleine stukken doen en daarna afnemen).
Dit geldt dan voornamelijk voor glazes, pre-wax cleaners en lsp's.
 
Thx voor jullie hulp. Dit zijn handige tips voor mij als beginner. Ik hoop het hele pakket woensdag te mogen ontvangen. Zoals het er nu uitziet ga ik vrijdag beginnen met de klus. Mits het weer natuurlijk mee zit.
 
Gisteren rond 17.45uur begonnen.
Eerst de velgen ingespoten met de roze "Maxi Power" fles van de Lidl, werkt hartstikke goed en je hoeft er alleen nog met je borstel langs.
Het is helaas niet zo dat het vuil er vanzelf af glijdt zoals bij Non-Ferro of IronX. Maar de Valma velgenborstel van €3 is niet echt een stevig ding. Als je een beetje kracht zet buigt de kern al door.
Dus volgende keer maar een goede velgenborstel kopen, maar voor nu doet het wat het moet doen.

Daarna auto gewassen met Monello Lavare, ik heb 1 pompje meer toegevoegd dan aanbevolen om de evt waxlaag er echt helemaal af te krijgen.
Auto gedroogd met Monello droogdoek en daarna begonnen met het kleien (Mothers zachte klei set). Was de eerste keer voor mij dus het was even oefenen. Ik heb veel lubricant gebruikt ^^.
Na de motorkap het dak gedaan en daar ging het al iets beter. De auto was niet heel erg vuil, maar er was wel duidelijk te zien dat de klei vuil opnam. Paar keer opnieuw gekneed. De auto is uit november 2011 en is denk ik nog nooit gekleid, ik bezit de auto nu 1 jaar. Deuren etc heb ik niet gedaan ivm de tijd.

Toen ben ik begonnen met het behandelen van de motorkap en aansluitende panelen met Dodo Juice Lime Prime icm een witte handpad. Weinig van gebruikt en zo snel mogelijk weer er af gewiped met een MF doek.
Als het er iets te lang op bleef zitten moest ik al wat harder wrijven met de MF doek om het er goed af te krijgen?! Maar goed, volgende keer een nog kleiner oppervlakte per keer behandelen.
Omliggende panelen en deel onder de kentekenplaat ook behandeld met Lime Prime.

En als laatste de auto in de wax gezet met Collinite no. 845 icm zwarte finishing handpad. Ook hier niet de hele auto mee gedaan maar alleen het dak en de motorkap. Het was inmiddels al 20.00uur en het weer zag er ook somber uit. Halve motorkap gedaan en ~20 minuten laten curen. In de tussen tijd even op buienradar gekeken, ik had niet veel tijd meer over voor dat het zou gaan regenen. Wax was op sommige plekken waziger dan op andere, misschien dat daar net iets te veel zat? Wax met MF doek er af gebuffed noem je dat volgens mij :). Toen de andere helft van de motorkap gedaan, maar ook al een deel van het dak. Dit heeft ook ongeveer 15 minuten gecured en daarna de rest van het dak. Maar net toen ik het overige dakhad behandeld begon het te regenen. Dus snel de wax er af gewiped en naar binnen gegaan en opgeruimd.

Vanochtend zag ik dat er op het dak mooie druppels lagen, maar helaas niet overal. Dus volgende keer op als ik meer tijd heb en zeker weet dat het niet gaat regenen de hele auto goed in de wax/Lime Prime zetten.
Er zijn nog geen foto's gemaakt van de auto helaas. En morgen ga ik op vakantie dus het zal volgende week worden....
 
Goed bezig je zult vast een tevreden gevoel krijgen als heel de auto gedaan is