• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Steenslag dorpels, deuren, motorkap, bumper

Maaike

Detailing guru
17 sep 2010
1.102
120
37
Na uitgebreid de auto te hebben gewassen is ie klaar om gekleid te worden.
Nu kreeg ik goed zich op eventuele lakschades. Ik was van plan deze zelf bij te werken met bijvoorbeeld een Langka setje (welke ik zou kunnen lenen), maar het zijn er dusdanig veel dat ik er niet aan wil beginnen.
Op de motorkap zit een aardig in het oog springende, onder de deuren zowel rechts als links, waarbij rechts het zwaarder te verduren heeft gehad. Op het zijscherm rechts zit een hele lelijke. En tot slot; op de voorbumper toch zeker minimaal 7.

Niet tof....
Heb voor mezelf 3 keuzes;
1. Contact leggen met verzekering (=all risk) en professioneel laten verhelpen. Dan zeg ik: Hallo eigen risico en dag, no claim. Daarnaast is een bijkomend probleempje dat sommige herstellers niet zo nauw kijken.
2. Het zo laten en dan hopen dat de boel niet gaat roesten. Volgens mij is alleen die grotere op de motorkap voor een deel door op onderste laag. Bij de rest komt een mooie witte grondlak tevoorschijn.
3. Morgen zelf de pitjes nauwkeurig opvullen met een sateprikker, natuurlijk eerst goed ontvetten met spruzzo, hopen dat er geen bobbeltjes op komen en na enkele dagen polijsten in de hoop dat ik dan van het bijwerken niet veel meer zie.

Een extra optie zou zijn iemand van hier benaderen die bedreven is in dit soort reparaties. Voor nu weet ik ff niet zo goed wat te doen.

Toch een wijze les; veeeeeel meer afstand houden op de snelweg. Daar ga ik me echt wel weer op focussen. Dit is erg zonde! Maar helaas bij niemand te voorkomen
 
Aan de verzekering opgeven zou ik niet aan beginnen. Steenslag op een auto is een normale gebruikersschade en valt niet onder het kopje ´schade´. Dit is geen schade als in onzeker voorval zoals genoemd in een polis, is eenl risico van het autorijden.

Je kunt het laten spuiten, alleen steenslag komt ook in de nieuwe laklaag weer terug. En ik heb persoonlijk liever een auto met een paar (herstelde) steenslagpitjes dan een volledig overgespoten auto met alle risico's van dien (stofjes, zakkers, schrale plekjes, afplakrandjes e.d.)

Ik zou persoonlijk gaan voor optie 3
 
Ben zojuist nog eens even gaan kijken, maar onderaan de deuren is het toch wel het ergst. Zowel links als rechts zitten er zeker een stuk of 10 per kant. Dat zijn van die plekjes waar de lak afgesprongen is.
Weet ook wel hoe het komt... Gewoon door opspattend gesteente welke niet worden opgevangen door een spatlap.
Hoe lelijk ik die dingen ook vind, ik ga ze wel bestellen. Vind het eeuwig zonde al die plekjes. Laten spuiten e.d. Daar begin ik niet aan.
De in het oog springende tja, opvullen op een fatsoenlijke manier moet wel gebeuren.
Maar voor die onderaan de deuren moet je echt op je knieën gaan zitten en met arensogen gaan kijken. De gemiddelde autobezitter doet dit al niet.
Ik wel, dus er gaat zeker iets gebeuren.
Hoe dan ook in spatlappen, nu even zoeken of die er ook in kleur zijn ipv alleen zwart.
Opvullen en wegwerken of door mijzelf (voor de dorpels en deuren goed genoeg) of door een ervaren iemand
 
Oefen anders eens op een testpaneel,voor een paar tientjes of soms zelfs goedkoper bij de locale auto sloot te krijgen. Zelf heeft mijn testpaneel het hard te verduren,gewoon proberen en leren.
het is nog leuk om te doen ook!

Groet,
Jeroen.
 
Klinkt als gewone gebruikerssporen wat niet te voorkomen is. Of is het erger? Ik ben ook erg zuinig op mijn bakkie, maar ik kan niet anders dan me er bij neerleggen dat er gebruikersschades ontstaan. Tijdens het detailen valt alles op, maar bij het dagelijks gebruik vallen de meeste gebruikerssporen nauwelijks op. Kortom, als het de reguliere sporen van gebruik zijn is mijn advies je er bij neer te leggen en zeker niet opnieuw te gaan spuiten. Natuurlijk wel een goed streven om alles zo mooi mogelijk weg cq. bij te werken.
 
LB: waarschijnlijk heb je gelijk hoor.
Krijg de plekjes ook niet op foto.
Op motorkap en bumper gewone steenslag. Achterpaneel ook maar dan groter.
Onderkant panelen en dorpels ook waarschijnlijk, maar vind het zo zoveel.
Maar goed, eerste nieuwe auto en dan let ik gewoon overal op.
Misschien schaf ik Cquartz nog wel aan.
Creert een soort pantser, ideaal ;-)
 
De eerste kasjes en putjes op je nieuwe auto doen pijn. Tijdens het detailen vallen de vele tientallen steenslag plekjes op de dorpel van onze Fiesta altijd op, maar als ik langs de auto loop zie ik er niets van. Wat je zou kunnen doen om erger te voorkomen, is op de kwetsbare plekken een folie plakken. Vrijwel alle Porsche 911 hebben dit ook op het achterpaneel.
 
Dat zou inderdaad een optie zijn.
Zo'n lelijke spatlap ook. Zal de mogelijkheden eens bekijken.
Auto staat nu schoon en overdekt, moet nog kleien en daarna polijsten. Komende week heb ik wat dagen vrij, komt goed uit om de verschillende mogelijkheden eens te bekijken

Heb zojuist even wat foto's gemaakt om te laten zien wat ik bedoel...

De 'grote' op de motorkap

DSC01792.webp


Enkele kleinere bij elkaar op de motorkap

DSC01793.webp


Wat defecten op de voorbumper, zo zitten er meerdere helaas, hier maak ik me niet zo heel druk om, is nauwelijks te voorkomen. Lelijk is het wel...

DSC01794.webp


Een grote die vergezelt gaat van een kleine op het paneel rechtsachter

DSC01795.webp


Deur bijrijderskant

DSC01796.webp


Deur en dorpel bijrijderskant

DSC01797.webp



Ik besef me tendege dat een ander deze plekjes, met uitzondering van de twee wat grotere, niet echt zullen opvallen. Ik ben ook van mening dat alles de auto gevoed wordt met bijvoorbeeld een glaze en daarna een sealant en vervolgens wordt afgetopt met een wax je al helemaal nauwelijks de kleinere plekjes niet meer ziet. Ik wil wel graag de plekjes voorzichtig bij stippen, laten drogen voor 24/48 uur, ervoor zorgen dat er geen bultje op komt en dan gaan polijsten in de hoop dat het ergste hiermee weggewerkt word. Wellicht is het toch een goed idee de auto in de Cquartz te zetten, omdat dit natuurlijk een soort wat harder lakpantser is. Ik denk er even over na.
Auto staat droog en beschermd. Komende twee weken rijdt mijn collega dus heb tijd over zelfs ;)
Een tweede KA heb ik ook nog ter beschikking, geen probleem. Ik sta overigens open voor alle mogelijke oplossingen en ideeën over dit probleempje.
 
Indien er overigens mensen zijn hier die niet bang zijn en bedreven genoeg in het wegwerken van deze, voor mij een doorn in het oog, plekjes, houd ik me van harte aanbevolen.
Tips m.b.t. spotrepair evt door professionals ontvang ik graag via pm :cool
Ondertussen bezoek ik even de site van Diventa Bella, maar kom helaas niet verder dan alleen het logo:s
 
Dat is nog al wat Maaike, dan valt het op mijn Ka nog wel mee.:)_[] Maar goed jij rijd wat meer km's.
 
Het is niet anders helaas.
Wil het wel graag zo goed als mogelijk oplossen en zoveel mogelijk zien te voorkomen in de toekomst. Op de A58 zijn ze regelmatig met het wegdek bezig en vaak is er wel wat aan de hand, dus rondvliegende steentjes zijn een bekend fenomeen.
Kortom; nog meer afstand houden, spatlappen bestellen en laten monteren, plekjes laten fixen en waarschijnlijk ga ik voor de Cquartz. Wil me eerst even goed inlezen
 
Dat zijn flinke chips. Ik heb in het verleden succes behaald met opvullen, vlakken dmv wetsanden en weer glanzend polijsten. Met het 3M blokje en de 3M stickertjes kun je mooi gericht alleen het bolletje lak wegschuren. De omliggende lak raak je dan minimaal. Na het vlakken/wetsanden kun je het doffe plekje weer glanzend polijsten. Als je er de tijd voor neemt kan het niet verkeerd gaan.
 
De foto's zijn wel in macro mode en close-up gemaakt...het lijkt zodoende wel giga groot, maar goed, ze zijn wel aanwezig.
Heb ondertussen al behoorlijk wat informatie gelezen over dat opvullen in dunne laagjes met een sateprikker, als laatste blanke lak, wetsanden en vervolgens polijsten.
Ziet er zeer netjes uit, maar ik durf dit zelf gewoon niet.
Oefenen vind ik zonde van mijn tijd. Heel kort gezegd; ik vind detailen leuk, waskrasjes weghalen prima, mooie resultaten behalen nog beter, maar alles wat met schuren, wetsanden, krassen en weet ik het wat allemaal te maken heeft gaat mij net wat te ver. Vertrouw mezelf er niet helemaal in. Heb ondertussen al wat gezocht naar bedrijven die hierin geprofessionaliseerd zijn.
Wil ook nog weleens contact leggen met mijn dealer om te kijken wat zij er van kunnen maken. Het liefst doe ik hier iemand op die mij hiermee kan helpen. Dan blijft het ook nog een beetje leuk op alle fronten zeg maar...ik kijk mee, leer er wat van en de kosten rijzen niet onwijs de pan uit.
 
Is het een idee om de dorpels na behandeling in te spuiten met de transparante vorm van Plastidip? Lijkt me toch wel dat dat bescherming geeft. Weet alleen niet hoe dat eruit gaat zien op een witte auto. Misschien dat de plastidip naar verloop van tijd gelig wordt, maar dan kan je hem er zo aftrekken. Het is misschien het overwegen waard.
Als het goed is, valt die plastidip niet eens op. Zou, als het werkt, een hele mooie oplossing zijn voor dit "probleem".
 
Wel goed dat je ze geïdentificeerd hebt Maaike, want dit zijn plekjes die na de volgende winter wel eens zouden kunnen gaan roesten.
Net als LB denk ik dat jij dit ook kunt herstellen.
 
Misschien wel interessant om hier te melden dat ik gisteren tussen de bedrijven door contact gehad heb met een drietal schadebedrijven in de buurt. Twee beginnen er niet aan omdat het er niet mooier op zal worden. De ander vraagt de hoofdprijs.
Gisteren heb ik over de email contact gehad met Bart van ccc, bekend van het ad forum.
Hij heeft mij geadviseerd de plekjes zelf aan te pakken en heeft me daartoe een stappenplan gestuurd. Wetsanden komt daarbij niet van pas. Ik durf dat ook gewoon niet. Ik weet niet wanneer ik genoeg geschuurd heb etc.
Ze zullen niet mooi en totaal onopvallend gevuld zijn, maar dat is voor nu goed genoeg. Met behulp van een hand polishpad en menzerna polijstmiddel probeer ik de plekjes egaal te poetsen nadat ze laag voor laag gevuld zijn.
Die op de deuren en dorpels zijn nog een hele uitdaging.

De plekjes zijn dan in ieder geval beschermd en ik kan dan over een jaar of wat alsnog besluiten ze compleet te laten herstellen.
Volgende week een afspraak bij Ford om spatlappen te laten monteren en ik bekijk nog even of ik met de plasti dip aan de slag ga
 
Zelf ook steenslag bijgewerkt op de Leon, niet geheel ontzichtbaar maar zeer grote verbetering.
Gewoon genoeg tijd en geduld nemen.

Zie:
klikkerdeklik
 
@Dibbuz; ziet er goed uit!
Het merendeel, de diepere uitgezonderd, heb je dus laag voor laag met een satéprikker opgevuld, laten 'uitharden' en vervolgens niets meer mee gedaan dan alleen de normale gang van zaken mbt polijsten..?
Ziet er mega goed uit. Zeker op je bumper.
Geeft me ook wat meer geruststelling. Vanaf donderdag heb ik weekend en dus meer dan genoeg tijd om aan de gang te gaan met alle plekjes.
Vandaag ben ik ook onverwacht vrij, maar ik vind de temperatuur te laag en aangezien de garage niet verwarm is schuif ik het door. Iets meer zonkans en dus een hogere temperatuur in de garage.

Nogmaals dank voor je reactie, waardeer ik enorm. Schade, krassen ed zijn nog een ver van mijn bed schow. Alle tips en adviezen zijn van harte welkom.

Vandaag eens verder orienteren op cquartz, weet niet of ik dat aandurf ivm die aparte voorbumper onder andere van de KA. En natuurlijk het feit dat er striping op de auto zit en ik vraag me af hoe en wat te doen als cquartz op bijvoorbeeld dak en raamruvbers terechtkomt. Heb hier ook nog CG jetseal staan. Ook mooi spul en biedt goede bescherming (lang leve verschillende reviews) maar is weer geen lakpantser. Verder eens kijken hoe ik met de plasti dip aan de slag zal gaan. Kreeg zelfs het creatieve idee om 'straks' de zwarte spatlappen rood te dippen afhankelijk van of dit bij de grand prix striping staat.
 
maaike, ik lees dat het hierbij om een ford ka gaat? nieuw type neem ik aan? op de fotos ziet het eruit als de kleur piste. houd je er rekening mee dat dit een 2 componenten lak is, (ik werk zelf bij de ford) bij de ford kan je een lakstift kopen en die bestaan normaal uit 2 lakken. 1 kleur en 1 blanke lak.
Bij de nieuwe type ka(blush en piste) bestaat dit uit 1 grond lak en 1 kleur lak. Dit is een wat specialere lak. Als het frozen white is op je ka :-" dan heb ik niks gezegd. jammer van de beschadigingen