• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Sterk verweerd aluminium rond ramen, niets lijkt te helpen. Wie heeft er tips?

Olivier

Detailing addict
21 mei 2011
99
52
Dag iedereen,

Heb hier een probleempje voor die ik graag eens met jullie wou bespreken.

Heb hier een BMW 5GT in behandeling met alu rond de ramen, op 1 bepaald stuk ziet dat er zo uit:

DSC02573.jpg



Eerst geprobeerd met een metal polish, bijna geen resultaat.
Daarna ook een poging met een cleaner (Jeffs Werkstat Prime), ook geen resultaat.

Weten jullie hier raad mee?

Alvast bedankt.

Olivier
 
Heb dit ook al meerdere malen bij Audi's gezien...

Daar was het gewoon een kansloos verhaal en de enige optie de strips compleet vervangen.
 
Vaak zit de aanslag onder een laag folie of blanke lak. Als dat zo is, dan is het kansloos en is idd vervangen de enige oplossing.
 
Dan zou ik eerst die beschermingslaag proberen te verwijderen en dan kijken wat je er van kan maken, die strips zullne niet de goedkoopste zijn.
 
Als je van plan bent ze te vervangen kun je idd de meest drastische aanpak gebruiken om het beter te maken. Wordt het er niet beter van, jammer dan.
 
Ik zou niet weten op welke manier ik dat zou kunnen afnemen, en zou het nog niet durven ook gezien het niet mijn wagen is.
 
Even meeliften met dit topic: hoe voorkom je deze aanslag? Wat is het beste middeltje om deze lijsten mooi te houden?
 
zou denk ik een sealant oid opzetten.

die beschermingslaag kun je weg polijsten of je moet ze demonteren en voorzichtig met een sterk oplosmiddel proberen. Thinner in het ergste geval en als dat niet werkt zou je verfafbijt kunnen proberen.
 
heb deze ook aan mijn BMW , Ik zet ze mee in de wax :party:

Trouwens ik vind dat ze vrij goed te onderhouden zijn , volgens mij is daar wat mee gebeurt .
 
Ik heb hetzelfde probleem bij een Passat uit 2005 die ik onlangs heb gekocht. Ik dacht dat poets ik wel strak. Maar inderdaad niks lijkt te werken. Alsof het helemaal niks doet met de lijsten.

Op internet gelezen een goede ervaring met "groene steen" ofwel universal stein. Dat heb ik nu besteld. Mij benieuwen.

Heb gisteren ook Belgom Alu gebruikt. Klein stukje gepoets. Iets, maar dan ook ietsje beter. Vrees dat er op deze manier dan heel veel tijd in gaat zitten :roll

Zodra het me lukt zal ik mijn ervaring + foto's delen.
 
Ik denk dat deze strips, net als bij Audi, van geanodiseerd aluminium zijn. Normaal gesproken zijn ze niet polijstbaar, maar in de praktijk blijkt dat Wolfgang Metallwerk Compound met flink boenen uitkomst biedt.
 
@Tim

Bere-interessant om te lezen, is dit geanodiseerd alu echt zo anders ?
En zou je daar wat meer over kunnen vertellen.

Want normaal test ik alu met wat metal-polish; toch wat "zwart" op het polijstpad of doekje met polijstmiddel, dan is het normaal, zonder blanke laklaag.

Is dit alu wat je noemt door een wijze van werken te onderscheiden van de alu met blanke lak ?

En die Compound; hoe verwerk je die (welke handpad / MF doekje ?)
 
Bij geanodiseerd alu is er beschermimgslaag op aangebracht dmv elektrolyse. Is ongeveer hetzelfde proces als verchromen.

De laag trekt ongeveer 10% in het alu en de rest ligt er bovenop.

Een ander bekender voorbeeld zijn de gekleurde haken die veel met klimmen gebruikt worden, ook hebben veel mensen ze aan keycords hangen.
 
Correct, je krijgt ook een zwarte reactie meer, omdat er dus een harde coating overheen zit. De coating is ook ontzettend hard (net als chroom) en als het toch verweerd is alleen een heel sterk paardenmiddel de oplossing (maar officieel mag het niet).

De Ibrido alu pot is ook geanodiseerd.
 
Ik denk dat deze strips, net als bij Audi, van geanodiseerd aluminium zijn. Normaal gesproken zijn ze niet polijstbaar, maar in de praktijk blijkt dat Wolfgang Metallwerk Compound met flink boenen uitkomst biedt.

Inderdaad geanodiseerd alu.

@Tim Uit eigen ervaring al mee gewerkt? De strips zijn mij een doorn in het oog. Ik hou deze optie zeker in mijn achterhoofd.
 
Als het geanodiseerd aluminium is, lijkt het mij onwenselijk om ze te polijsten, want dan zal het volgens mij niet langer meer een mattende uitstraling hebben, maar gaan glanzen.

Ik weet het niet zeker, maar bij mijn weten is geanodiseerd aluminium altijd mattend.

Heb je al eens vaseline geprobeerd?
 
Is afhankelijk van het beginmateriaal, want in de meeste gevallen is de laag doorzichtig.
Ik heb heel dof geadoniseerd alu gezien maar ook heel glimmend.

Als de geadoniseerde laag beschadigd is, dan kan je maar twee dingen doen;
1) het materiaal vervangen.
2) Polijsten (machinaal) en dit dan zodanig doen dat je de anodisatie laag verwijderd en het eigenlijke aluminium polijst.

Nadeel van de laatste methode is dat je geen beschermlaag meer hebt en het alu goed zal bij moeten houden.

Met polijsten kan je trouwens ook tot een mat resultaat komen, gewoon de laatste stap naar hoogglanzend achterwege laten.
 
Even een tussenstand. Zoals eerder al vermeld, de Passat variant (2005) die ik onlangs heb gekocht heeft (deels) wit uitgeslagen alu strips. Een triest gezicht. Veel gelezen over het volledig moeten vervangen van de strips tot het gebruik van "groene steen / universal stein"

Laatsgenoemde ook gekocht. Het werkt prima voor het schoonmaken van een wasbak, het schuimt goed en wordt een soort jif. Maar geen enkel effect op het aluminium... Ik gebruik het nu als eerste stap om het alu goed schoon te maken.

Uiteindelijk heb ik met een oranje foam applicator en Belgom Alu en heel veel (meer echt heel veel) poetsen in ongeveer 1 uur 1 meter gepoetst. En gelukkig, met resultaat! Het is dan voor 90% weg met glans. Eerst nog weinig effect, maar na een aantal keer herhalen werd mijn applicator zwart en bereikte ik een steeds beter resultaat. Ik heb niet het idee dat ik een laagje coating oid heb weggepoets. Verder gaat het straks netjes in de wax dus hou ik ze vanaf nu wel strak. Maar goed, iets meer dan 1 meter gedaan. Nog zo'n 15 meter te gaan...

Werkwijze: afplakken onder en boven de strip, beetje Belgom Alu op de oranje foam pad en boenen maar. Met doek afnemen (let op doek wordt zwart) en weer herhalen. Eventueel met een detailer spray de strip schoonmaken om zo het resultaat goed te kunnen beoordelen.

Wordt vervolgd met foto's waarop hopelijk het voor en na resultaat zichtbaar is.
 
Aficior zei:
Als het geanodiseerd aluminium is, lijkt het mij onwenselijk om ze te polijsten, want dan zal het volgens mij niet langer meer een mattende uitstraling hebben, maar gaan glanzen.

Ik weet het niet zeker, maar bij mijn weten is geanodiseerd aluminium altijd mattend.

Heb je al eens vaseline geprobeerd?

Wij hebben meermaals de test gedaan en het werkt uitstekend. De strips gaan niet glanzen en je haalt maar een kleine toplaag van de anodisatiebescherming weg.

Kermit zei:
Uiteindelijk heb ik met een oranje foam applicator en Belgom Alu en heel veel (meer echt heel veel) poetsen in ongeveer 1 uur 1 meter gepoetst. En gelukkig, met resultaat! Het is dan voor 90% weg met glans. Eerst nog weinig effect, maar na een aantal keer herhalen werd mijn applicator zwart en bereikte ik een steeds beter resultaat. Ik heb niet het idee dat ik een laagje coating oid heb weggepoets. Verder gaat het straks netjes in de wax dus hou ik ze vanaf nu wel strak. Maar goed, iets meer dan 1 meter gedaan. Nog zo'n 15 meter te gaan...

Zie je, ik ben zo gek nog niet. ;) Als je Wolfgang MetallWerk Compound gebruikt, zal je een stuk sneller resultaat krijgen! :)^