• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stoeprand schade

Divided

Detailing addict
23 feb 2014
49
65
Mijn vrouw (je verwacht het niet ) heeft een stoeprand geraakt al weer ze zelf uiteraard van niets…

Ik wil herstellen met 60-70% en ik dacht aan
Schuren en lokaal spuiten.

Heeft iemand hier voor mij de juiste tips / materialen of zou ik ipv spuiten ook een lakstift kunnen gebruiken ?

Op internet vindt je plannen van nagellak tot 120% herstel en ik zoek dus de tussenweg
 

Bijlagen

  • IMG_6910.jpeg
    IMG_6910.jpeg
    177,4 KB · Weergaven: 97
En hoe kom ik aan de kleurcode van de velgen ?
Het is hoogglans zwart die als ze schoon zijn er zo uit zien
 

Bijlagen

  • IMG_6680.jpeg
    IMG_6680.jpeg
    249,2 KB · Weergaven: 69
Sorry voor de erg late reactie.

Meestal vind je bij BMW/MINI de kleurcodes terug op de sticker in de deuropening, ik geloof de passagiers deuropening, daar staat ook het chassisnummer op.

Herstellen zou ik zelf niet doen als je er 1. geen ervaring in hebt en 2. niet de juiste middelen voor hebt.
Mocht je je toch aan het avontuur willen wagen zie hieronder:

1. Velg onder de wagen uithalen.
2. Bij voorkeur de band afnemen of lucht uit band laten zodat het rubber geen contact meer maakt met de velg of je het rubber zelf lichtjes kan wegduwen van de velgrand, je wilt tenslotte niet dat de verf raakt op het rubber want dan zal de verg loslaten,...
3. De rand is lichtjes vervormd en loopt een beetje uit naar de band toe, dit "heuveltje" moet je zien vlak te schuren, kan met erg grof schuurpapier en een aardige portie spierballen, die krijg je uiteindelijk sowieso :yum .
Alternatief is bv. een dremel toestel. Een vijl zou ik niet kiezen tenzij het een ALU vijl is, ijzer en alu gaan namelijk niet goed samen.
4. De velgboord schuren, liefst machinaal (excentrisch) maar we zullen er vanuit gaan dat dit met de hand gaat gebeuren. Start bij voorkeur met een P150 (je kan altijd grover gaan mocht P150 niet grof genoeg zijn)
5. Tussentijds grondig inspecteren d.m.v. ontstoffen en ontvetten, is de schade weggeschuurd? Zitten er nog diepere krassen in die met P150 er niet uitgaan?...
6. afhankelijk van de uitslag bij stap '5', overgaan naar fijnere korrel, maak sprongen in korrel van max. 100 fijner! Neem bv. een P220-240 en herhaal stap '4'. Zorg dat je zeker overal over bent geweest waar je met P150 geweest bent!
7. Herhaal stap '5'.
8. Neem opnieuw een fijnere korrel zoals bv. P320, ga weer iets groter (schuurvlak) en zorg dat je zeker alle krassen van P220-240 hebt verwijderd. Na het gebruiken van P320 kan je grondig ontstoffen en ontvetten. Stel dat er een deukje in de rand zit of de schade echt te groot is om weg te schuren, dan kan het zijn dat je moet gaan plamuren, maar dit laat ik even terzijde.
9. Nu kan je de geschuurde zone afplakken met tape, plak deze zeker voldoende voorbij het geschuurde vlak zodat je niet met de primer tot tegen de plakband spuit.
10. Nu kan je gaan primen, een primer bedoelt voor automotive naar keuze. Donkere of lichte primer maakt niet zon'n verschil gezien jouw velgen zwart zijn, had je licht grijze velgen, dan nam je best een lichte kleur primer.
11. spuit 1 dun nevellaagje primer op een afstand van ong. 30cm van de velg af, "wapper" de primer een beetje op het werkstuk, spuit zeker geen gedekte volle laag!
12. Laat de nevellaag goed uitdampen en drogen, als deze droog is (ongeveer na 5-10 minuutjes met deze temperaturen)
13. Spuit de volgende laag, spuit deze iets verder dan de vorige laag, nu mag de laag ook wat dikker gespoten worden. Opnieuw goed laten uitdampen.
Nu de laag dikker is gespoten zal je ook beter kunnen zien dat de primer mat zal trekken, dit betekent dat de primer aan het drogen is.
Laat deze zeker 10 minuutjes drogen, gebruik eventueel een föhn om het drogen te bevorderen (wees hier voorwichtig mee! Niet te heet, niet te dicht en zeker niet op 1 plek fixeren maar blijf heen en weer waaien met de föhn)
14. Afhankelijk van de dekking en kwaliteit van voorbereiding en spuitwerk primer, kan je nu nog een laagje primer spuiten en je kan deze schuren.
15. Gebruik P600 ( vanaf hier is de sprong van max. 100 niet meer zo belangrijk) om de primer mee te schuren, je mag ook het bestaande lakwerk rond de primer met deze korrel schuren.
16. Neem P1000 en schuur nu alles rond waar je met P600 geweest bent, bij voorkeur de complete buitenkant van de velg, denk ook aan de randjes, spaken, gaten waar de bouten doorgaan,...
17. Heel goed ontstoffen en ontvetten, alles grondig nakijken en daar waar nodig, retoucheren.
nu kan je de band gaan afplakken, als je deze niet kon afnemen.
18. Kan zijn dat de plakband niet goed plakt op het rubber, onvet de band zelf ook eens en probeer nogmaals.
19. Bij voorkeur ga je nog even met een kleefdoekje over de velg en ga je met een waterontvetter over het te spuiten stuk.
20. Nu kan je gaan spuiten, ook opnieuw opbouwen in laagdikte, LET ERG GOED op met de spaken, die is erg verraderlijk, je spuit hier heel snel lopers! Het kan eerst lijken dat de lak erg sinaasachtig is maar deze moet zich nog een beetje gaan "leggen". Laat tussen de lagen weer 5-10 minuutjes uitdampen voor je een volgende laag spuit. Laagje of 3 moet volstaan.
21. Als de lak droog is (na een 10-tal minuutjes ongeveer), raak bv. de tape op de band aan, waar je ook verf hebt gespoten ("overspray"), als de lak een beetje blijft plakken aan jouw vinger, dan kan je met de blanke lak aan de slag gaan.
22. Blanke lak is het meest kritische om te lakken, dit loopt sneller dan lak, is moeilijker in te schatten. Je onderschat vaak de laagdikte waardoor je gaat overdrijven en lopers krijgt. Geef de blanke lak even de tijd om zich opnieuw te "leggen". Het sinaaseffect neemt af en wordt beter, tenzij je natuurlijk erg sinaasachtig hebt gespoten... Dit krijg je wanneer je te ver, te snel spuit over het werkstuk. Houdt voldoende afstand en een gelijk tempo aan. Na een 2-3 laagjes zou het goed moeten zijn.
23. Laat maar drogen, hoe langer hoe beter. Blijf zeker de eerste 24u van de velg af, hierna kan je eens subtiel en voorzichtig gaan voelen aan de verf, bv. opnieuw aan de plakband waar verf zit.
24. Als alles goed verlopen is, heb je nu terug een mooie velg en een vrouw die terug tegen de borduren kan schuren. :D

Als je dit gewoon zoals een beunhaas (zoals mijn Noorderburen dat noemen) wilt aanpakken, dan moet je alle bovenstaande regeltjes negeren en kan je gewoon met een alcoholstift de rand bijtippen.

Succes ermee!
 
Laatst bewerkt:
EDIT:

Gebruik enkel materialen die bedoelt zijn voor automotive.

Zie hieronder mijn Picasso werkje, hopelijk is het een beetje duidelijk wat ik bedoelde met "groter gaan, verder schuren,..."
Nu hoop ik dat je niet kleurenblind bent he!

IMG_6910.jpeg
 
  • Leuk
Reactions: schippersss en Riez