• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stoffen vloer reinigen

Jordyboy1992

Detailing chief
10 mei 2018
222
88
Beste Forumleden,

Bij deze wil ik vragen hoe ik het beste de stoffen vloer van mijn Ford fiesta goed kan reinigen.
B5C20C17-9FBF-47F6-9A0D-A632A76B89C0.jpeg


Zoals je kunt zien zit er fijn zand etc in de bekleding, maar ik krijg dit er niet uit gezogen met de stofzuiger. Heb al met een borstel erover gedaan, maar blijft zanderig.

Iemand tips?

Groetjes Jordy
 
Zand gaat zich soms 'ingraven' in het tapijt, en is soms moeilijk met een gewone huishoudstofzuiger op te zuigen.
heb je al de hardst zuigende stand geprobeerd op de zuiger? eventueel met een harde borstel helpen losmaken.

Bij onze auto hebben we het meeste zand eruit kunnen krijgen met een zware stofzuiger (met dank aan de buurman). anders misschien een extractor gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: erik2003
Zand in deze fijne stof kan je losmaken d.m.v. borstelen. Denk bijv. aan de borstel uit de Monello-set. Dit is vaak een kwestie van herhalen. Borstelen, zuigen, borstelen, zuigen...

Normaliter stofzuig ik alle stoffen bekleding (matten + vloerbekleding) en heb daarbij een borstel bij de hand. Even borstelen maakt al een hoop bende los en dit zuig ik dan meteen weg.
Vervolgens spray ik alles in met APC+D om vuil eventueel ook losser te weken en om te reinigen, waarna ik na even intrekken weer ga borstelen, zuigen, bostelen, zuigen...

Wanneer bekleding, meestal matten, echt flink vervuild is of de vezels zijn ''dichtgewalst'', dan helpt een hele fijne staalborstel enorm. Je ragt dan niet met de borstel, maar houd hem bijna plat op de stof en beweegt alleen in de richting van de staalharen. Je kamt zo in feite de vezels en ze komen dan los. (+ het vuil wat er in vast zit)
 
Heb je goede ervaring met de staalborstel-truc @Quantoxx ? zou het wel eens willen proberen maar de matten in onze auto zijn van een nogal goedkope stof, dus heb ik een beetje schrik dat ze naar de vaantjes zijn. misschien dat ik het morgen eens probeer op een niet opvallende plek
 
@NathanCelica - Jup! Anders zou ik het niet aanraden, haha. ;)

De clou ligt hem in het ''kammen''. Als je de staalborstel zou gebruiken om mee te raggen, dan heb je al snel geen matten meer, maar een hoopje vezels.

Ik gebruik eigenlijk al langer als ik kan herinneren fijne staalborstels. Ik meen te herinneren dat ik deze bij de bouwmarkt (Knaken-bak) of Action gekocht heb. Ik gebruik deze methode ook op stoffen die nog goed zijn en er komt dan echt nog een hoop extra zand/bende uit.

Uiteraard... Met beleid werken, met geweld neuq je een olifant. :p Met de haren mee-kammen, dan kun je redelijk lomp doen en gebeurt er nog niets negatiefs.
Let op - Bij vloerbekleding zal je zien dat dit sneller pluizig kan worden. Dit is stof die wat kwetsbaarder is.

Hieronder een voorbeeld bij matten:

(1) Uitkloppen/stofzuigen/borstelen/herhalen. (Kreeg er geen vuil meer uit, maar het zat er nog wel in)
(2) Kammen met de staalborstel. (Er kwam opnieuw vuil uit)
(3) Close-up.

Overview matten.jpg



Zo heb ik ook standaard een storm-aansteker (Brander) bij de hand. Hiermee brand ik de randen van matten af. Wanneer deze flink pluizen. :D
 
  • Leuk
Reactions: NathanCelica
@Quantoxx super bedankt voor deze heldere uitleg!! Ik was idd met een monello borstel aan de gang gegaan, maar een of 2x en toen gaf ik het op. Omdat ik niet echt de tijd had om er rustig aan te werken!

Ik ga hier binnenkort eens rustig aan werken om heel het interieur aan de pakken!
Dan ga ik deze methode zeker toepassen. Nu alleen nog evn zoon messing borstel fixe.

Nogmaals super bedankt voor de uitleg!:)