• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Strepen/waas op zwarte raamlijsten

GLP

Detailing rookie
19 aug 2025
4
2
Hallo,

Ik heb strepen/een waas op een van mijn zwarte raamlijsten. Ik heb dit weekend Carpro reload op de auto gebruikt (geen idee of dit ermee te maken kan hebben). Ik heb geprobeerd het eruit te poetsen maar helaas zonder succes. Iemand enig idee? Ik las al iets over Carpro Eraser maar heb hier geen ervaring mee.

Bijlagen

• IMG_7625.webp
    IMG_7625.webp
    23,7 KB · Weergaven: 33
  • IMG_7624.webp
    IMG_7624.webp
    65,9 KB · Weergaven: 31
Carpro eraser is een ontvetter. Als het residu strepen van de reload zijn, dan zouden die bij de volgende wasbeurt eruit moeten zijn of in ieder geval al een heel stuk minder moeten zijn.

Een licht polijstmiddel zou over het algemeen voldoende moeten zijn om de lijsten weer netjes strak te krijgen, mits het waskrassen zijn die we zien.

Waar @tim86 denk ik met zijn opmerking op doelt, is dat de kans groot is dat je bij de volgende wasbeurt er weer dezelfde krasjes in hebt zitten.
Net als Tim heb ik op de Enyaq en Audi ook hoogglans deurlijsten en ondanks de beste doeken, shampoo’s, foams en washmitts heb ik ze na iedere wasbeurt er ook weer (licht) inzitten.

Het enige wat op de lange termijn goed werkt is de lijsten krasvrij polijsten en er dan PPF folie overheen laten plakken.

Ik denk inderdaad dat het waskrassen zijn, ondanks dat ik heel zorgvuldig/voorzichtig ben en inderdaad ook met goed materiaal…

De foto lijkt vrij heftig, maar in het echt is het een stuk minder en alleen wanneer je vanuit een bepaalde hoek/lichtinval kijkt. Hopelijk wordt het minder na de eerstvolgende wasbeurt.

Toch balen dat dit materiaal zo gevoelig is…

Dit wordt niet vanzelf minder na wassen helaas, krassen zitten er in, niet er op. Polijsten is je enige optie om deze krasjes te verwijderen en daarna kun je een coating aanbrengen waardoor vuil er makkelijker af gaat en minder goed hecht maar ook dan komen er na een tijd nieuwe in. De raamstijlen (na polijsten) in PPF zetten is de enige optie die lang meegaat en vaak zelfhelende eigenschappen heeft.

Dank je wel! Dan moet ik toch maar voor PPF gaan denk ik. Dit is niet te doen op deze manier…
Heeft iemand hier ervaring mee en een bedrijf welke aan te raden is?

Wat betreft het polijsten, kan dit zelf met de hand?