• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stress: Velcro van de pad!

JaapP

Detailing rookie
14 jun 2011
29
0
???

Ineens onbalans in de pad, en voor ik goed en wel in de gaten had wat er loos was, vloog de oranje pad zo van de machine.. standje 3, mezzo, dap500. Finaal van het velcro los gekomen.

Snap er niets van: Ben net met de 3e auto bezig.. en de andere 3 pads ( geel, wit en lichtgroen, allen monello ) zijn allemaal nog gewoon 100%.

2 vragen (of eigenlijk 3):

- Ik wil van het weekend wel nog verder: Welke pad gebruik ik dan beter voor Mezzo ipv de oranje? De gele (die ik voor de eerste stap met inizo gebruik) of de witte (die ik ook voor de 3e stap gebruik met finale)?

- Wat heb ik verkeerd gedaan? Ik was de pads nooit in de wasmachine ( staat ook op de verpakking dat dat niet mag ), maar met de hand met APC+D. De andere pads (die allemaal even oud zijn) meteen gecontroleerd, maar daar is niet mis mee. De gele is nog het meest intensief gebruikt, en ook die is prima (qua hechting van de velcro).


En: is het normaal dat het velco loslaat? en zo ja: wat is de levensduur eigenlijk? en zo nee: wat is er mis gegaan? Ik heb eergisteren, voor 't eerst, de pads schoongemaakt in een emmertje met een scheutje dreft: omdat 'men' dat hier op 't forum vaker doet, maar dat beviel mij niet; Nu helemaal niet!!!

Voor de gele heb ik onlangs een nieuwe besteld, omdat het oppervlak van de pad nogal gesleten is; Ik heb oudere auto's gedaan die jáááren verwaarloosd zijn en dus begin ik eigenlijk altijd met Inizo op geel. Maar de oude gele pad (die ik nog gewoon gebruik) is ook gewoon prima qua hechting van het velcro...
Kan ik de pad nog repareren denken jullie?
En moet ik de pads misschien andersom laten drogen (velcro naar boven ipv pad naar boven?)
 
Beginnen met het laatste, drogen met de velco boven

Deze goed laten drogen en wat Bisonkit Tix ertussen
Goed de gebruiksaanwijzing lezen; lijm opbrengen, even passen, voldoende dogen, tegen elkaar en aandrukken

Kan gebeuren ...
 
Ow? gewoon met contactlijm te repareren? Ie-Dee-Aal!

*bison-tix behoort tot mijn standaard klus uitrusting: Stoffen hemeltje plakken bijvoorbeeld: dus trust me: I know how it works*
 
Meestal (ik zeg niet in jouw geval ) is een combinatie van te veel polish en warmteontwikkeling de oorzaak van het loskomen van de velcro .

Ook de pad regelmatig "droogzwieren" op standje 1 zelfs , kan dit veroorzaken.

Regelmatig de pad terug helemaal proper maken en misschen iets zuiniger met de polish omgaan kan al veel helpen.

Soms is er ook sprake van een fabrikatiefout en dan komt dit dus meer voor bij de pads die toen op die dag gemaakt zijn...

Heb je ook een foto van de pad ? ( oranje zijde , vlak na de "crash" )

Ik heb al enkele pads gelijmd met van die pu-lijm voor buitenschrijnwerk , die zet uit en is waterbestendig. (tussen 2 plankjes klemmen met een spantang en aan de lijmzijde ook een stuk papier...... en een beetje platter na lijmen....als je te veel van die lijm gebruikt komt ie door de velcro :-" en ....heb je dus een gedeelte dat niet meer kleeft op de steunplaat)

De velcro komt niet meer los maar is wel wat aan de stijve kant . Niet ideaal dus maar het werkt .
 
losse_pad.webp


pad_en_velcro.webp


pad_en_velcro1.webp


Foto van de pad direct na de crash? Nope. helaas: heb ondertussen alles al weer schoongemaakt er opgeruimd.
Crashed pad gewoon schoongemaakt, zoals ik altijd doe. Ik heb één deur en één spatbord gedaan, dat is drie a vier erwtjes Mezzo geweest.
Zoals je ziet: Mooie oranje pad, met een beetje 'groen' nog erin van de auto

er zit dus nog een laagje van 'iets' op de pad, dus het is niet tot op de pad eraf gevallen, maar er is 'iets' gedeeld?


Wilde eigenlijk heel de zijkant pakken, maar het achterscherm stond in de zon: had op slechter weer gerekend vandaag.
 
Pad droogdraaien op stand 1 en dat helpt je pad naar zijn einde?x-]

Ik weet het niet, maar ik gebruik de DAP al 3 jaar, en mijn oranje is met afstand de meest intensief gebruikte pad, zowel op de dap als de rotary, ik gebruik altijd de padwasher, en draai ze altijd droog, ook op hogere standen, en ik heb nog nooit een pad compleet los van de velcro gehad. Ik mik alles gewoon zonder netje in de wasmachine, en dat gaat al jaar of wat heel prima.

Topicstarter:

Slijtagegraad van de pads is normaal gezien niet zo hoog vind ik, mijn eerste oranje pad heb ik nog, maar de voorkant is nu gewoon versleten, zacht en brokkelt heel langzaam uitelkaar.
Maar die heeft ook al héél wat meters gemaakt.

Mijn idee; Of je pad is veel te ver verzadigd geweest met polijstmiddel, en door de centrifugaalkracht van je machine kapot/los getrokken, of het is er een met een minder goede lijmlaag geweest, dan willen ze wel eens losgaan.

Je kunt even contact zoeken met de leverancier, en laat ze ff zien hoe de pad er uitziet, vaak kunnen ze dan al heel snel zien wat er aan de hand is.
Wil je zelf reparen zonder de rompslomp, dan is Bizon-tix of een goede contactlijm een prima oplossing.

[edit] zie nu de foto, lijkt me prima te herstellen.[/edit]
 
Heeft het er niet mee te maken dat je (zoals je schrijft) "altijd" je pads verkeerd om droogt?
 
Ruim een jaar na aanschaf (en een paar auto's verder) ga ik echt niet naar de leverancier hollen en om garantie vragen :) :lol
Als het een fabrikage fout zou zijn, was 't wel eerder gebeurd, toch?

Verkeerd om drogen zou kunnen wellicht, maar normaal zijn ze binnen 24 uur gewoon helemaal droog: Ik lees hier dat mensen ze wel eens laten weken in het 'sop'?

Anyhoe: 't gebeurd dus blijkbaar wel vaker: hoewel sommigen de pads dus 'redelijk' mishandelen (droogzwieren, wasmachine, soppen) kan 't dus ook toevallig misgaan, want meerderen weten ondertussen ook hoe ze te repareren zijn :)

Overigens: Mijn gele pad wordt 't meest mishandeld, omdat ik tot nu toe vooral met inizo aan het 'rammen' ben geweest: Oude auto's met harde, verweerde lak. Zodra ik mijn hele 'wagenpark' onder controle heb, zal het 'bijhouden' waarschijnlijk meer met mezzo op orange gaan gebeuren.
 
Je kan ook gewoon Mezzo op de witte pad gebruiken, en vervolgens finale op de lichtgroene pad.
Lijkt overigens "mode" te worden om te finishen met Finale op wit. Wordt toch altijd aangeraden om te finishen met de zwarte finishing pad? (of bij harde lakken eventueel met de lichtgroene pad):weetniet :weetniet
 
Ruim een jaar na aanschaf (en een paar auto's verder) ga ik echt niet naar de leverancier hollen en om garantie vragen

Dat zeg ik ook niet, ik doel er meer op dat zij nog wel wel eens vaker oranje pads verkopen, en wellicht hier wel vaker mee te maken hebben gehad...;)

[offtopic]

Freddyevo2: Op een echt harde lak gaat het vaak best goed hoor, maar bij een medium tot iets zachtere lak pak ik idd liever zwart of soms lichtgroen.
Op zwart werk ik meestal wel iets langer door, voor mijn gevoel heeft zwart wel wat meer werktijd nodig om de korrel volledig af te breken.
Je kunt het ook merken met afnemen, na 4 passes op wit neemt hij veel makkelijker af dan 4 passes op zwart. Werk je dan wat langer door op zwart, dan gaat het weer beter.
Finish is dan als je goed kijkt in goed licht kraakhelder (mooier dan op wit), zonder het waasje wat je op foto's wel eens om de lichtbron ziet.

Soms als het een tijds-issue is kan het ook een keuze zijn, voor bijv. een 1-stapper met heel iets correctie, of als je vrij grof gegaan bent, en geen tijd/zin/whatever hebt om daarna nog 2 stappen af te bouwen. Tuurlijk, qua resultaat blijft het een compromis, maar soms kan dat net ff uitkomst bieden.

[/off-topic]
 
Eelco zei:
Dat zeg ik ook niet

Nee, klopt, ik doelde er ook meer op dat ik liever hier op 't forum informeer naar gebruikservaringen dan dat ik bij CarClean ga vragen hoe of wat: komt dan zo over alsof ik compensatie zou willen ofzo.

ontopic:
Inizo op geel
Mezzo op oranje
Finale op wit
is mij destijds (vorigjaar) aangeraden voor de hardere volkswagen lakken.
de groene is ook al finish te gebruiken, maar die gebruik ik om glaze of wax op te brengen (maar wax doe ik 't liefst met 't handje).

Waar zit de zwarte pad? tussen wit en lichtgroen of nog onder zachter dan lichtgroen?
 
Zoals je in onderstaand overzicht ziet, is zwart samen met rood en blauw de zachtste pads. Met deze pads finish je ook meestal. Gebruik hiervoor de Monello Finale.

De rode en blauwe pads worden meestal gebruikt voor het machinaal aanbrengen van een wax en/of sealant

lakecountrypadoverzicht.webp


padcetera.webp



En in .PDF file