• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stroeve lak na één keer wassen

Jdb

Detailing chief
27 feb 2017
280
88
Een vriend van me kwam vandaag bij me langs met z'n auto (Opel Corsa, 2003, Diesel) en had een vraag aan mij waar ik niet echt antwoord op had.

Twee weken geleden heeft hij de volgende stappen gedaan: wassen, kleien, glaze (white diamond), waxen (collinite 845). De auto was erna spiegelglad en zag er top uit. Gisteren heeft hij de auto weer gewassen en erna voelde de lak stroef aan en was ook weinig zichtbaar nog van de waxlaag (weinig beading/sheeting). Zijn droogdoek ging stroef over de lak.

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Ontvetter voor het waxen dan haal je de white diamond er weer mee af toch? Is het bij een diesel sowieso sneller zo dan bij een benzine? Maar als dat het geval is niet na twee weken toch? Ik weet van hem dat hij secuur te werk gaat en de tijd voor het wassen, kleien etc neemt.
 
Hey kerel, :)

Dus hij heeft netjes alle stappen doorlopen en alles was goed gegaan. Later wast hij de auto en;

1) Beading en sheeting lijken minder of zelfs bijna weg.
2) De lak is stroef. Drogen ging ook lastig.

*1)Shampoos kunnen tijdelijk de oppervlaktespanning verlagen. Dan kan het dus zijn dst het lijkt alsof er minder beading en sheeting is.
*2) Auto's die niet in een LSP staan zijn drama om te drogen. Het lijkt er dus op dat de wax eraf is, maar dit lijkt mij vrijwel onmogelijk na 2 weken. (Of je moet het bewust eraf halen, natuurlijk)

Welke shampoo heeft jouw maat gebruikt? Het lijkt erop dat de wax flink aangetast is en/of er wat in de shampoo zat en de "klachten" daardoor ontstonden.
 
Hij heeft inderdaad de stappen goed gevolgd en de tijd ervoor genomen. Ook qua gebruik van de hoeveelheid shampoo is hij wel strikt.

*1) Ik had inderdaad al eens gelezen op het forum dat shampoos tijdelijk de oppervlaktespanning verlagen.
Daarom hebben we vanmiddag de tuinslang nog even erop gezet op de sproeistand. Ik vond de beading/sheeting alsnog tegen vallen.
*2) De wax is in ieder geval niet bewust eraf gehaald, maar uitgezonderd van dat de wax misschien "onbewust gestript is", hoe kan het dan zo zijn dat de lak na twee weken geleden de auto gekleid te hebben zo stroef als schuurpapier voelt:worried:? Mijn auto voelt nog stuk gladder en die is 4 maanden terug gekleido_O.

De shampoo die hij gebruikt is: Smartwax Smart Carwash.
 
Ik kan niks "normaals" bedenken waarom de lak ineens zo stroef is. Heb het zelf ook nog niet meegemaakt, dacht ik.

Als we de feitjes bij elkaar leggen, is de voorbereiding goed geweest en de LSP is goed. Een factor die er bij is gekomen is de Smartwax shampoo en die bevat wax. Misschien is dit een meewerkende factor?
 
Of de hechting van de wax is niet goed geweest.
Misschien volgende keer zonder de white diamond proberen? Volgens mij moet die prima samen kunnen met collinite, maar misschien zat er toch nog teveel product op de lak. (Mis gegaan met afnemen van white diamond)
 
@Jdb De auto is niet tussendoor een keer afgespoten in een wasbox? (en daar mogelijke agressieve shampoo die de waxlaag heeft aangetast)
 
@Cordoba hij wast thuis voor huis de auto, dus dat kan het niet zijn.
Misschien inderdaad iets mis gegaan met de White Diamond.
Binnenkort na m'n tentamens zouden we er samen verder naar kijken.
Dan zonder White Diamond en goed ontvetten voor aanbrengen wax.

De wax aanbrengen en laten curen enzo is wel goed gedaan.
Het blijft een raadsel, maar opnieuw kleien etc, dan het resultaat afwachten:p.
Bedankt voor het mee denken in ieder geval:)!
 
Lijkt wel of de wagen met Dreft gewassen is.
Of in ieder geval met een shampo die er alles afgewassen heeft.anders heb ik er geen verklaring voor.
Auto goed behandeld en na wassen zit er niets meer op lijkt op een shampo probleem
 
Mocht er nog wax (en glaze) aanwezig zijn, zal kleien niet genoeg zijn. Effe een finishing polish erover en je bent zekerder van een brandschone lak. (Ook ontvetten natuurlijk dan) :)
 
Blijf het toch apart vinden. :p En zonde! Ik hoop dus ook dat je de boosdoener gaat vinden.
Momenteel denk je dat de glaze iets gedaan heeft? Of jij, door het niet goed af te nemen van de glaze, of...?

Zou fijn zijn als je de reden weet, toch? :p

Wat zijn de feiten -->
  • Polijsten - CHECK
  • Glaze inwrijven tot glans - CHECK
  • Glaze laten hazen - CHECK
  • Glaze afnemen - CHECK
  • Wax aanbrengen - CHECK
  • Wax laten curen - CHECK
Enkele weken later de eerste wasbeurt -->
  • Wassen met een Wash & Wax shampoo - CHECK
  • NÁ het wassen voelde de lak stroef - CHECK
  • NÁ het wassen weinig beading of sheeting - CHECK
  • NÁ het wassen ging het drogen moeizaam - CHECK

Toevallig van je kameraad gehoord, na de detail, dat de beading zo mooi was ofso?
Of iets anders waaraan je kan vaststellen of er VÓÓR het wassen nog wél beading/sheeting was?

Als je hierboven kijkt, zou je bijna zeggen dat het door het wassen komt. o_O
 
Ik kan me niet voorstellen dat het in een (correct aangebrachte) glaze zit. Ik heb white diamond nooit gebruikt, maar denk niet dat is heel anders is dan de black hole die ik wel regelmatig gebruik, en eigenlijk probleemloos vaak lange standtijden gehaald. Een andere mogelijkheid is, dat er iets van boomhars, luizenpoep of andere zooi op de auto zit, waardoor ie zo stroef aanvoelt.
 
@Quantoxx het is inderdaad zonde van de tijd die hij erin heeft gestoken.
Na het detailen heb ik een foto gezien van een mooie beading/sheeting.

Ik heb 'm verteld om een andere shampoo zonder toevoegingen, hij zou een fles BTBM bestellen.
In de vakantie gaan we er samen verder naar kijken en dan komen we er misschien wel achter wat er vorige keer mis is gegaan.
Waardoor de beading/sheeting zo tegen viel en de lak zo stroef aan voelde.

@Cordoba de glaze is inderdaad correct aangebracht. Ik kon niet echt boomhars ontdekken, maar toch misschien andere zooi.
Als ik meer weet na ons detail middag, dan laat ik het hier wel weer weten. Alvast bedankt voor het meedenken heren :)!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Mocht er nog wax (en glaze) aanwezig zijn, zal kleien niet genoeg zijn. Effe een finishing polish erover en je bent zekerder van een brandschone lak. (Ook ontvetten natuurlijk dan) :)

Mag ik topic kapen (met een gerelateerde vraag)?
Mijn auto staat in black hole en 845 wax, wat is een voorbeeld van een 'finishing polish' die de wax eraf kan halen? Gaat dat met APC ook?

Als ontvetter heb ik Gyeon Prep (dat is toch ontvetter?) kan ik daarmee ook deze wax en glaze verwijderen?
 
@ArjanB - Een fijn polijstmiddel. :) Wax zal je niet met kleien en ontvetter écht kunnen verwijderen. Daarvoor heb je op zijn minst een paint cleaner nodig. In dat geval zou je dus ook een fijn polijstmiddel kunnen pakken (paint cleaner mét korrel) en alles écht verwijderen.

Hierna kan je ontvetten om nóg wat schonere lak over te houden.
 
Bedankt voor snelle reacties!

Finale heb ik staan.
Maar, na ook nog wat andere topics gelezen te hebben, zie ik dat het toch beter is om ook te kleien voor glaze en wax aan te brengen. En dat betekent dat ik beste toch met de DAP aan de gang zou moeten, dus een volledig stappenplan aflopen en niet 'snel' een verse laag wax kan aanbrengen

(snel is beetje vloeken in de kerk, maar vind bescherming nu in winter belangrijker dan diepe glans want auto is toch gelijk weer smerig...)
 
Ik zou voorstellen om na het wassen en drogen de "boterhamzakje-test" te doen:
steek je hand in een boterhamzakje en ga hiermee (met beleid) over de lak: voelt dit redelijk glad aan, direct een vers laagje wax.
Voelt het aan als schuurpapier: kleien!
 
  • Leuk
Reactions: 350Z