• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stuur herkleuren

AndyVR

Detailing guru
11 jul 2020
1.825
158
Peer
Dag iedereen,

Vorige week heb ik de lederen armsteun van mijn e90 aangepakt, dit beviel mij wel.
Nu dacht ik er eens aan om ook mijn lederen stuurwiel aan te pakken gezien deze toch wel tekens van slijtage vertoont. Naast kleurverlies was er ook sprake van barstjes en sneetjes in het leder.

Hieronder enkele foto's van de beschadigingen waar ik me toch wel wat aan stoor:

voor 1.jpgvoor 2.jpgvoor 3.jpgvoor 4.jpg

Niks extreems ofzo, maar toch duidelijke tekenen van slijtage.

Zo ben ik na veel lezen en zoeken bij een voordelig kitje terechtgekomen. Namelijk de volgende:

kit.jpgkit .jpg

De set zou alles moeten bevatten wat je nodig hebt om het stuurwiel op te knappen.
Het instructieboekje komt in het Italiaans en Engels.

Mooi zoals het hoort, de instructies gevolgd.

Het stuurwiel afplakken daar waar ik liever geen verf krijg.

stuur klaar voor start.jpg

* STAP 1 - Reinigen (afplakken van het stuur stond helaas niet bij de instructies)

De reiniger samen met de witte kant van de bijgeleverde spons gebruikt.

stuur reinigen.jpgtijdens reiniging.jpg

Het product schuimt redelijk hard maar je zag duidelijk de vervuiling afnemen, en de spons bevestigde dit alleen maar.
Heb het reinigen een 2de keer herhaald om zeker alle vervuiling verwijderd te hebben.

1x.jpg2x.jpg

* STAP 2 - Afnemen/drogen

Met de bijgeleverde microvezel handschoen, het resterende residu afgenomen, meermaals de handschoen afgespoeld met zuiver water en het proces herhaald.

afnemen.jpgafnemen .jpg

* STAP 3 - Schuren

De bijgeleverde foam schuurpad P500 gebruikt

schuren P500.jpgschuren P500 .jpg

Na het schuren zag het stuur er zo uit:

stuur geschuurd.jpgstuur geschuurd .jpg
stuur geschuurd  .jpgstuur geschuurd   .jpg

De fijnere krasjes en ''schades'' zijn eruit, daar waar diepere krassen of ''schades'' zijn, dient een lederplamuur gebruikt te worden (deze zit niet bij de kit gezien de kit in feite dient om te herkleuren).

Na het schuren, het stuurwiel met een licht vochtige doek afgenomen zodat alle schuurstof verwijderd is.

* STAP 4 - De kleur aanbrengen

Dit is een stift met een foam uiteinde, de fles dient uiteraard eerst heel goed geschud te worden. Eens je gaat starten met aanbrengen, dien je met het foamstukje op het stuurwiel te drukken tot je een ''plofje'' hoort, dan is het inwendige patroon gesprongen en loopt er kleur door de foam wanneer je op het flesje drukt.

Ik heb gekozen voor 3 lagen lak aan te brengen, tussen de lagen in altijd de lak volledig droog laten trekken voor ik de volgende laag aanbracht. De lak werd al deppend aangebracht, dus niet smerend of iets dergelijks.

Laag 1 tijdens het droogproces:

laag 1 drogen .jpglaag 1 drogen.jpglaag 1 droog.jpg

Tot ik dan na de 3 laagjes klaar was, hierna komt de laatste stap.

* STAP 5 - Sealen

In de kit zit ook een sealer, welke direct na het drogen dient aangebracht te worden. Het product moet heel goed geschud worden, ziet er een beetje melk achtig uit.

Hieronder zie je de sealant liggen, na het verdampen verdwijnen deze ''streepjes'' en trekt alles heel mooi egaal mat:

stuur gekleurd.jpgstuur gekleurd  .jpg

Van deze sealant heb ik 2 laagjes aangebracht.

KLAAR!!

stuur gekleurd    .jpgstuur helemaal klaar.jpg

Het is niet perfect, hier en daar waren toch enkele beschadigingen die net iets te ernstig of diep waren. Uiteindelijk ben ik tevreden met het resultaat, het verschil is voor mezelf overduidelijk. Het kapje waar de bedieningen in zitten wordt nog vervangen. Dit gaat waarschijnlijk een OEM alcantara stuk worden. ( hier en daar laat de dunne film laag helaas los)

Hopelijk hebben jullie er wat aan. Ik vond het alvast heel leuk om te doen!
 
Mooi opgeknapt!
Wat je evt. zou kunnen doen met de afschermkap waar de knoppen inzitten, wrappen of plasti-dippen!
Ik heb deze bij mijn ex-E91 gedemonteerd, knoppen ook eruit en daarna lichtjes geschuurd (bij mij was de OEM 'coating' laag zeer ver 'weg') en overtrokken met wrap-folie in beige (net als mijn bekleding)
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Knap heel mooi op. Heb je een linkje? Loop ook al tijdje te zoeken naar iets voor mijn stuur van de M3. Dacht ook aan opnieuw laten bekleden. Maar dit ziet er goed uit.

Voelt ook als nieuw?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
@schaef het voelt heel goed aan, meer weerstand dan voordien, zal wel liggen aan het feit dat er toen veel vervuiling in en op het leder zat waardoor het leder glad en vettig was.
Ik stuur je zo een link per PM.
 
Laatst bewerkt:
Wat je evt. zou kunnen doen met de afschermkap waar de knoppen inzitten, wrappen of plasti-dippen!
Ik heb deze bij mijn ex-E91 gedemonteerd, knoppen ook eruit en daarna lichtjes geschuurd (bij mij was de OEM 'coating' laag zeer ver 'weg') en overtrokken met wrap-folie in beige (net als mijn bekleding)

Dat is een goede tip kan ik naar eigen ervaring zeggen!
In mijn huidge auto was de middenconsole oppervlakte van hoogglans pianolak.
Elk stofje zag je erop en is ook krasgevoelig. Ik heb deze, samen met de dechrome, ook laten wrappen - in een tint grijs die matchte met het dashboard. Ik ben nog steeds erg blij met het resultaat :

hh.jpg
 
Die wrap ziet er erg goed uit. Mag ik vragen wat dat jouw gekost heeft?
Ik heb een pakketprijs gekregen, omdat ik de console samen met de dechrome aan de buitenzijde evenals debagde en mat maken van de logo's die niet verwijderd konden worden heb laten wrappen. Dus wat men zou rekenen voor enkel de middenconsole, ik zou het niet weten.
Wèl weet ik dat ik nu van alle frustraties af ben. Pianolakl is heel mooi, maar eigenlijk alleen geschikt om in een glazen kastje te zetten - als je snapt wat ik bedoel. Dat is helemaal over nu na de wrap - dit is super gebruikersvriendelijk,, zelfs in de volle zon ;)