• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Suggesties aub over mijn stappenplan..

Sharif

Detailing addict
22 jul 2012
125
62
Heren,

Ik heb de afgelopen dagen wat show-off topics aangemaakt over de auto's die ik gedaan heb.
Heb daar veel leuke positieve reacties over gekregen, bedankt daarvoor.

Zoals jullie misschien gelezen hebben, heb ik een leuke "opdracht" gekregen om bij 2 vrienden van mij een hele rij leuke auto's te detailen.
Nu zijn deze auto's allemaal in topstaat, dus hebben niet veel correctie nodig, gelukkig.

Ben zelf ook tevreden over het resultaat, alleen heb ik zo'n vermoeden dat het nog beter kan, hier mijn stappenplan hoe te werk ga met de producten die ik heb:

Wassen met 2 emmer-methode en Meguiars Gold Class Car Shampoo, uiteraard gebruik ik de Meguiars Washmitt voor de bovenste gedeeltes en een oudere Valma Washmitt voor de dorpels, onderkant bumpers en zo.
Dan drogen met een droogdoek van Meguiars.

Daarna kleien (ook als ik op het oog geen beschadigingen zie), met Poorboys Elastic klei (had hiervoor de Mothers klei, was ook prima, vond alleen dat die nogal redelijk snel begon te brokkelen), met Mothers Lubricant.

Daarna begint dus het polijsten, afhankelijk van de staat van de lak gebruik ik:

Monello Inizio op pad Geel/Oranje (Monello) (bij grote Swirls , diepere krasjes) --> Heb ook Meguairs Paint Cleaner Step 1 / Meguiars ScratchX 2.0 thuis staan, kan ik die ook daarvoor gebruiken? --> Verder ben ik ook krasjes tegengekomen die ik met deze middelen er dus niet uitkrijg, ook niet met 2 of 3 hits, betekent dit dan meteen werk voor de rotary? Of zijn er nog groffere produkten op de markt ?

Monello Mezzo op pad Wit (Monello) (bij lichte swirls en kleine krasjes) --> Heb Meguiars Deep Crystal Polish 2 thuis staan, eventueel ook een suggestie?

Monello Finale op pad Groen (Monello), die doe ik altijd als laatste, puur voor de glans! ---> Is dit dan ook een Glaze, wat ik hier vaker op het forum voorbij zie komen ? Zo nee, waar zou ik die Glaze dan tussen kunnen zetten ? En suggesties aub welke ik zou kunnen nemen ?

Daarna doe ik handmatig de Techwax 2.0 (sealent) die ik heb aanbrengen met een gele Softfoam pad van Meguiars (ook hier had ik graag suggesties wat ook goede sealents zijn).

En als laatste stap gebruik ik de Meguiars M26 (ook handmatig aanbrengen). --> ook hier graag suggesties voor.

En dan krijg je dus zo'n resultaten als die bij mijn Show Off topics staan.

Banden gebruik ik applicator + Meguiars Tyre Shine voor
En voor de Trims gebruik ik Meguiars Trimdetailer (maar vind de standtijd niet lang, dus hiervoor had ik graag ook suggesties).



Nu heb ik nog wat vraagjes:

Toen ik de bestelling binnen kreeg van mijn DAP 900 Lite Edition, zat er ook een wollen pad bij. Waar dient die voor ?
Verder had ik ook een 3.5" Backingplate erbij, maar ik kan die bijbehorende pads nergens vinden op de site van Carclean, waar kan ik die wel krijgen?


Komend weekend staan er 2 zilveren auto's op het programma, heb ik voor deze kleur misschien iets anders nodig, wat het resultaat nog beter maakt, en de standtijd nog langer.


Ik weet het, een hoop vragen.........ken de basisbegrippen / merken wel, gebruik ze ook, maar zou graag toch willen stijgen in het resultaat.


Alvast hartelijk bedankt voor de tijd om dit allemaal te lezen en de suggesties/antwoorden.
 
Op de 3,5 backing plate kun je 4 inch pads zetten. Deze zijn gewoon bij Carclean.com te bestellen, zie onder Lake Country;

https://www.Carclean.com/producten/Apparaten/Machinaal_polijsten/Polijst_Pads


Wollen pad heeft wat meer cutting factor right?

Voor de rest kan 't beste iemand met meer ervaring je 't beste advies geven.
 
Sharif zei:
Dan drogen met een droogdoek van Meguiar's .

Ik zou een andere doek nemen, een zachtere, zoals een delerium of de monello

Daarna kleien (ook als ik op het oog geen beschadigingen zie), met Poorboys Elastic klei (had hiervoor de Mothers klei, was ook prima, vond alleen dat die nogal redelijk snel begon te brokkelen), met Mothers Lubricant

Neem Poorboys Spray and Wipe, deze kun je 1:1 verdunnen voor het kleien en is multi inzetbaar, dus goedkoper in gebruik

Heb ook Meguairs Paint Cleaner Step 1 / Meguiar's ScratchX 2.0 thuis staan, kan ik die ook daarvoor gebruiken?

Step 1,2 zijn voor handmatig gebruik, dus niet geschikt voor de machine, deze drogen veel te snel. Niet gebruiken dus. Scratch-X 2.0 kan volgens mij wel op de machine.

--> Verder ben ik ook krasjes tegengekomen die ik met deze middelen er dus niet uitkrijg, ook niet met 2 of 3 hits, betekent dit dan meteen werk voor de rotary? Of zijn er nog groffere produkten op de markt ?

Zou kunnen... lastig te zeggen, Inizio Forza is het grofste wat polijstmiddel betreft, je kunt nog opschalen naar een paarse wolpad. Lukt het daar niet mee, dan is een rotary een optie.

Monello Mezzo op pad Wit (Monello) (bij lichte swirls en kleine krasjes) --> Heb Meguiar's Deep Crystal Polish 2 thuis staan, eventueel ook een suggestie?

Zie mijn eerdere antwoord over Step 1 en 2, Mezzo, Finale zijn superieur aan Step 1 en 2 ;)

Monello Finale op pad Groen (Monello), die doe ik altijd als laatste, puur voor de glans! ---> Is dit dan ook een Glaze, wat ik hier vaker op het forum voorbij zie komen ? Zo nee, waar zou ik die Glaze dan tussen kunnen zetten ? En suggesties aub welke ik zou kunnen nemen?

Nee, Finale is een polijstmiddel, geen glaze, een glaze is de stap tussen het polijsten en beschermen, je kunt kijken naar de Black Hole van Poorboys voor donkere auto's of de White Diamond. De Glaze van Mothers is ook erg goed.

Daarna doe ik handmatig de Techwax 2.0 (sealent) die ik heb aanbrengen met een gele Softfoam pad van Meguiar's (ook hier had ik graag suggesties wat ook goede sealents zijn).

Als je NXT gebruikt, dan kun je de glaze hierboven achterwege laten, heeft weinig nut aangezien er een milde cleaner in de NXT zit, die haalt de glaze weer gedeeltelijk weg. Mijn bescheiden mening? Alle sealants zijn beter dan de NXT :-d Kijk eens naar de EX-P van Poorboy's, daar kan wel een glaze onder

En als laatste stap gebruik ik de Meguiar's M26 (ook handmatig aanbrengen). --> ook hier graag suggesties voor.

Kun je zo houden. of vervangen door iedere andere Carnauba wax zoals de Natty's van Poorboys

Banden gebruik ik applicator + Meguiar's Tyre Shine voor
En voor de Trims gebruik ik Meguiar's Trimdetailer (maar vind de standtijd niet lang, dus hiervoor had ik graag ook suggesties).

Bandengel is persoonlijk, de een wilt veel glans de ander niet. Megauirs heeft vaak een natte glans, Wolfgang weer niet zo veel...
Trims? Kijk ook hier weer naar Poorboys: Trim Restorer, eerst goed ontvetten.

Nu heb ik nog wat vraagjes:

Toen ik de bestelling binnen kreeg van mijn DAP 900 Lite Edition, zat er ook een wollen pad bij. Waar dient die voor ?

Lees even terug en je weet het ;)

Verder had ik ook een 3.5" Backingplate erbij, maar ik kan die bijbehorende pads nergens vinden op de site van Carclean, waar kan ik die wel krijgen?

Zoek even op Spot buff of 4 inch pads


Komend weekend staan er 2 zilveren auto's op het programma, heb ik voor deze kleur misschien iets anders nodig, wat het resultaat nog beter maakt, en de standtijd nog langer.

Niets anders voor nodig, lak is lak ;)
 
Ik denk dat er nu idd niet veel meer kan toegevoegd worden .

Je kan misschien wel eens overwegen om de auto('s) niet meer af te drogen voor je gaat kleien ? Die doek kan je nog houden voor als je de auto zou wassen na het polijsten.

Krasjes die er niet (genoeg) uitgaan : je kan altijd proberen om met een schuurblokje (bvb 3M ) en zeer fijn wetsandpapier (2500) de kras wat "minder" te maken (goed nat natuurlijk en maar een paar keer wrijven over het krasje) en er daarna gewoon over polijsten zoals je de lak nu doet. Indien je dit al gedaan hebt , geen probleem , anders laat je het maar om geen extra risico te lopen.

Misschien toch ook maar ff je delen wat kleiner nemen de je polijst , ik vind ze te groot maar als het goed is : prima 8-)
 
@GSM.... hij begint net, en wilt m nu al laten wetsanden??? 8o Een beetje voorzichtigheid kan geen kwaad.
Waar staat in dze post hoe groot de delen zijn die hij polijst overigens? :weetniet
 
Komend weekend staan er 2 zilveren auto's op het programma, heb ik voor deze kleur misschien iets anders nodig, wat het resultaat nog beter maakt, en de standtijd nog langer.

Nog een opmerking als je een glaze gebruikt, dan verkort je de standtijd van de sealer of wax.
 
@ Stimpy: Bedankt voor de uitvoerige uitleg !!

Ik ben inderdaad een newbie wat betreft het machinaal polijsten.
Handmatig auto's bewerken doe ik al langer.

Maar heb weer een to-do lijst gemaakt voor carclean dus kunnen vanavond weer een bestelling tegenmoet zien ! :lol
 
stimpy68 zei:
@GSM.... hij begint net, en wilt m nu al laten wetsanden?
Waar staat in dze post hoe groot de delen zijn die hij polijst overigens?

@grootte van de stukken polijsten : staat nergens , wel in de show off's :ja

@wetsanden : ik zeg toch duidelijk dat als ie het al gedaan heeft dat het kan en anders....niet .


Ik denk dat een rotary veel meer schade gaat aanrichten dan enkele "veegjes" met zo'n blokje overigens .
 
Goedemorgen,

Ik haal dit topic weer even naar boven, omdat ik weer ff wat vragen heb.

Naar aanleiding van jullie reacties heb ik ook een beetje mijn stappenplan + produkten gewijzigd.

Nu heb ik de komende dagen een zwarte Porsche op het programma staan.
Ik lees op het forum verschillende reviews over PB Black Hole.
Dus ik ben van plan om die ook aan te schaffen, maar wanneer doe ik die aanbrengen ?

Ik doe dus wassen / kleien / daarna polijsten (meestal Monello Mezzo daarna Finale). Moet ik dan nadat ik de auto met Finale behandeld heb, de Blackhole handmatig aanbrengen en dan daarna beschermen met (in mijn geval de M26) een wax?

Verder wil ik ook de C-Pro Eraser aanschaffen, na het polijsten de olien afnemen, lees ik hier overal.
Maar betekent dit nadat ik compleet klaar ben met polijsten?! Of moet ik dat na iedere hit doen?
Dus als ik de auto eerst behandeld heb met Mezzo, daarna Eraser er over ? Daarna Finale erover , daarna weer Eraser, en daarna een wax?

Omdat ik lees dat de lak dan gladder was en de volgende laag beter kan hechten?!

Alvast bedankt.
 
Black Hole aanbrengen na het polijsten en voor de wax. Dit kan zowel machinaal als met de hand. Eraser gebruik je om de lak schoon te krijgen nadat je gepolijst hebt. Dit kan zowel tussendoor als aan het eind. Zo kun je je correctie controleren. Wat ik zelf doe is het meeste polijstresidu afnemen met een mf doek, daarna met het inspectiemiddel aan de slag om het resultaat goed te kunnen bekijken.
 
Ik heb net weer een bestelling geplaast bij Carclean.

Eraser: Ga het dus proberen morgen/vrijdag na iedere laag af te nemen (neem aan dat dit op een normale foam-applicator kan, dus handmatig opbrengen en dan uitbuffen met een microvezel doek?).

Blackhole + Dodo Juice Glaze: Hoorde van beide goede en minder goede verhalen, dus heb ze allebei aangeschaft. Heb daarbij ook de nieuwe zwarte Pad van Monello aangeschaft. Neem aan dat ik dus na de laatste polish deze dan machinaal kan opbrengen ?
Welke stand kan ik het beste gebruiken op mijn DAP 900 ? Standje 4? En dan dus door blijven gaan totdat er glans tevoorschijn komt en dan uitbuffen met een microvezeldoekje?
 
Ik doe het volgende:
Eraser spraytje op een doek en zo verwerken

Om een glaze te verwerken met de DAP standje 2-3 even zelf aanvoelen natuurlijk wat het fijnst werkt.
En wat je zelf al zegt doorwerken tot de glans terug komt. En dan uitbuffen met een MF doek. Zo doe ik dat met Blackhole weet niet of dat op gaat voor de DJ Glaze.

Vanwaar trouwens een glaze? Ik gebruik eigenlijk zelden een echte glaze maar eerder een prewax. Dit is natuurlijk ook maar net wat je zelf fijner vind werken.

Ben benieuwd naar je bevindingen!