• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Suzuki GSX 1300 B-King

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.983
193
47
Den Haag
Dit weekend stond er wat anders dan een auto op de planning, namelijk een motor en wat voor 1! Een Suzuki GSX 1300 B-King.

245 kilo
195 pk i.p.v. de standaard 184 pk
afgeregelde top van 310 km/uur

:eyes:

De motor bij aanvang:

foto 01.jpg


foto 02.jpg


foto 03.jpg


Pre-wash / foamen / wassen:
Kort maar krachtig: dat heb ik niet gedaan o_O
Normaal bij een auto doe ik het hele was proces, maar bij de motor durfde ik het gewoonweg niet aan. Ik raakte helemaal in de stres bij de gedachte dat 'ie om zou vallen of dat íe van de paddock standaard zou mieteren...
Ook het idee dat al dat water en foam óverl zou komen te zitten, leek me ook niet zo'n strak plan met al die bedrading enz.
Ik heb de motor zo goed als mogelijk volgens een waterless wash gewassen. Met heel veel doeken, zachte kwastjes, PB Spray&Wipe, PB APC is de motor aardig schoon geworden.

Staat van de lak:
tjsa, met een motor heb je een veel 'inniger' contact dan met een auto, vandaar dat de lak er flink goed gehavend uit zag. Swirls, uit elkaar gespatte inseceten, ingebakken waterspots, bird droppings...
foto 05.jpg


foto 06.jpg


Polijsten:
aangezien het oppervlak van een motor vele malen kleiner is dan van een auto, werden de ukkies onder de polijstmachines aan het werk gezet, de "reuzen" hadden een weekend verlof aangezien je met die bakbeesten toch niet uit de voeten kunt. :D
- Rupes Bigfoot Mini
- Proxxon rotary
- LE A1000
- Gyeon polijst pasta Compound en Polish
- diverse kleine pads.

foto 08.jpg

Diverse voor en na foto's:

foto 09.jpg


foto 010.jpg


foto 011.jpg


De glans en reflectie is weer aardig terug:

foto 013.jpg


Uitlaat behandeld met een polijstbal op de accuboormachine en Great Lion metal polish. Naderhand behandeld met Gyeon Rim.

foto 014.jpg

foto 015.jpg


Helaas waren de velgen ver heen, niet de moeite waard om er veel tijd aan te spenderen. Welliswaar goed schoon gemaakt, ontvet en behandeld met Gyeon Rim

foto 019.jpg


De remklauwen behandeld met Gyeon Rim

foto 018.jpg


Zadel gereinigd met Nanolex Interior Cleaner en borstel. Het zadel is weer mooi schoon en stroef.

foto 012.jpg


Je kent het vast wel, tussen kiertjes waar polijst resisu tussen zit waar je met een doek net niet goed bij komt. Ik had een zwik touch-up sticks liggen en deze passen precies tussen de kieren, met een beetje gepiel krijg je de kieren schoon :innocent:

foto 016.jpg


Nadat alles 2x goed ontvet is met Gyeon Prep, was het tijd voor de coating: Gyeon One, Rim en Trim.
De volgende dag, een goede 15 uur later, de motor heeft al die tijd binnen gestaan bij een graad of 20, de gehele motor nog eens voorzien van een laagje Cure.

foto 017.jpg


Uiteraard nog even een beading en sheeting testje gedaan.


Een rondje om de motor heen:


En toen kon de motor naar buiten.

20200426_122749.jpg


20200426_122757.jpg


20200426_122817.jpg


20200426_122823.jpg


20200426_122829.jpg
 
Laatst bewerkt:
Man, kon de eigenaar nog wel op overeind blijven toen hij hem weer terug zag!? Wat een verschil! Top klus, met veel monnikenwerk. Die uitlaten...kan er naar blijven kijken!
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Lekker bezig, Pat! :D Ligt na het polijsten al weer een glasharde glans over een warme kleur. Yummie :p

Je kent het vast wel, tussen kiertjes waar polijst resisu tussen zit waar je met een doek net niet goed bij komt. Ik had een zwik touch-up sticks liggen en deze passen precies tussen de kieren, met een beetje gepiel krijg je de kieren schoon :innocent:
Hahaa! Ben blij dat iemand anders de sticks nu ook tussen kieren ramt. Ben ik niet meer alleen. :p


Pre-wash / foamen / wassen:
Kort maar krachtig: dat heb ik niet gedaan o_O
Normaal bij een auto doe ik het hele was proces, maar bij de motor durfde ik het gewoonweg niet aan. Ik raakte helemaal in de stres bij de gedachte dat 'ie om zou vallen of dat íe van de paddock standaard zou mieteren...
Ook het idee dat al dat water en foam óverl zou komen te zitten, leek me ook niet zo'n strak plan met al die bedrading enz.
Ik heb afgelopen week nog een Fazer gewassen. Deze heb ik letterlijk helemaal volgescheten met foam. ;)

Toen ik een paar jaar geleden meerdere motoren moest detailen, heb ik mij door meedere mensen/garages/dealers laten vertellen dat ik dit probleemloos kon doen. Een motor kan natuurlijk door een regenbui rijden en dan komt het water ook overal. Zou ik met afspoelen/foamen problemen veroorzaken, dan had de eerste-de-beste regenbui ook voor deze problemen gezorgd.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Mooi resultaat. En wat Quantoxx zegt is waar. Met 130 in een fikse regenbui zorgt ervoor dat water overal komt.

Mijn eigen motor foam ik flink in. Bij het afspuiten spuit ik echter altijd van boven af. Hierbij probeer ik te voorkomen dat ik onder het zadel spuit, onder de tank en in de buurt van de koplamp. Daar zit veel bekabeling. De rest spuit ik lekker schoon.

Suzuki is mooi geworden. Prachtig.
 
Mooi resultaat behaald Pat!

nicknameless zei:
Helaas waren de velgen ver heen, niet de moeite waard om er veel tijd aan te spenderen. Welliswaar goed schoon gemaakt, ontvet en behandeld met Gyeon Rim

Ik zie op de foto's geen bizarre dingen, misschien komt het ook wel omdat de velgen voor een groot gedeelte achter de remschijven zitten.
 
Laatst bewerkt: