• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Swirl finder?

ik heb ook de faro maar ik ben er voorlopig niet tevreden over.
heb al vanalles geprobeerd op mijn zilverkleurige clio en donkergrijze Subaru maar kan er geen defecten mee op speuren.
op het werk hebben we de kit van scangrip en die is fenomenaal
voor ik mijn faro van de hand ga doen ga ik hem nu eens meenemen naar mijn werk en daar vergelijken en testen met de scangrip aparaten.
 
ben ik het misschien wel mee eens
heb de faro ook gekocht voor thuis, als hobbyist
maar op mijn werk hebben we de scangrip koffer, al gereserveerd om te nemen in mijn verlof :)
en vrijdag heeft mijn baas nog een rupes bigfoot mark2 21 gekocht ook dus we weten wat gedaan :)
 
zilverkleurige clio en donkergrijze Subaru

Heb ik ook wel eens last van op met name zilverkleurige auto's. Soms moet je een beetje spelen met de bundel (van wijd naar geconcentreerd) of de hoek waaronder je schijnt er kijkt veranderen, maar dan nog kan het lastig zijn. Op andere kleuren auto's heb ik nooit problemen gehad.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
ik heb ook de faro maar ik ben er voorlopig niet tevreden over.
heb al vanalles geprobeerd op mijn zilverkleurige clio en donkergrijze Subaru maar kan er geen defecten mee op speuren.
Huh, het is een makkie om met een Faro op dit soort kleuren defecten op te sporen. Vertel eens hoe je 'm gebruikt? Lichtbundel, afstand enzovoorts.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik ben dik tevreden met de Monello Faro! Je moet gewoon even speigelen met de lichtbundel, en de afstand.
Dan zul je zien dat hij perfect werkt
 
  • Leuk
Reactions: Tim
Soms heb je tijdens het verven op een vrij groffe glasvezelbehang dat de verf niet overal even goed dekt tussen de motiefjes,...

Kan zelf uit ervaring vertellen dat de Faro dan ook hier heel erg geschikt is om de vergeten "stukjes" op te zoeken overdag, je hebt ze maar zo gevonden en hop even bij stippen en door naar het volgende stukje :innocent:
 
  • Leuk
Reactions: Tim
al gespeeld met de lichtbundel, schuin gehouden, recht ervoor,... zoals gezegd, vanalles, zal anders eens proberen filmpje te maken.


bedankt alvast voor de hulp...
 
Laatst bewerkt:
@subarufreak Ik denk dat je hem te dicht op de lak houdt. Die vergissing maken veel mensen.
Er wordt gedacht dat je het dan beter ziet maar een lamp moet de zon vervangen en de zon staat ook niet 20cm van je lak af.

Neem zelf ook 1-1.5 meter afstand en je houdt de Faro helemaal gebonden qua straal en dat een tikje terug.
Zilver duurt altijd even voordat je ogen zichzelf aanpassen en je de swirls pas ziet. In de zon duurt het ook 10-20 seconden voordat je pas swirls ziet.
Sowieso zie je op zilver natuurlijk minder dan op zwart.

Schuin houden is vooral handig om marring te zien. Dan brede straal en schuin op het lakwerk schijnen. Op zilver zal je zeer waarschijnlijk het nooit zien. Lakzwart weer wel.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je geen swirls hebt.
 
  • Leuk
Reactions: subarufreak
Ik heb zelf ook de ervaring dat bij sommige zilverkleurige lakken, het opsporen van lakdefecten bijna niet te doen is.
Ik had zelf het probleem bij een zilverkleurige V50, daarbij was het niet te doen met in dit geval een Brinkman.
Het ligt dus in geen geval aan de Faro, want met de Brinkman was het bij mij ook de eerste keer dat dat gebeurde.
@nicknameless / Patrick heeft zelfs ook nog een poging gewaagd, omdat ik dacht dat het aan m'n ogen lag, maar hij had hetzelfde probleem.

Deze was het;

2SXJY8F.jpg
 
@subarufreak Ik denk dat je hem te dicht op de lak houdt. Die vergissing maken veel mensen.
Er wordt gedacht dat je het dan beter ziet maar een lamp moet de zon vervangen en de zon staat ook niet 20cm van je lak af.

Neem zelf ook 1-1.5 meter afstand en je houdt de Faro helemaal gebonden qua straal en dat een tikje terug.
Zilver duurt altijd even voordat je ogen zichzelf aanpassen en je de swirls pas ziet. In de zon duurt het ook 10-20 seconden voordat je pas swirls ziet.
Sowieso zie je op zilver natuurlijk minder dan op zwart.

Schuin houden is vooral handig om marring te zien. Dan brede straal en schuin op het lakwerk schijnen. Op zilver zal je zeer waarschijnlijk het nooit zien. Lakzwart weer wel.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je geen swirls hebt.

dit is pas een uitleg te noemen. bedankt hoor!!! zal het zeker eens proberen
 
ben ik het misschien wel mee eens
heb de faro ook gekocht voor thuis, als hobbyist
maar op mijn werk hebben we de scangrip koffer, al gereserveerd om te nemen in mijn verlof :)
en vrijdag heeft mijn baas nog een rupes bigfoot mark2 21 gekocht ook dus we weten wat gedaan :)

Kan het zo zijn dat je thuis met de faro buiten in de zon staat te werken en op je werk met de scangrip binnen? Dat is natuurlijk ook een enorm verschil. Ik heb een andere lamp, maar wel vergelijkbaar met de faro en kan het in een lichte buitenomgeving op mijn zilveren Seat ook erg moelijk zien. En reken maar dat daar swirls in zitten ;)
 
Hier op een meteor grey mx-5 ook heel veel moeite om swirls te spotten.
Met mijn vertrouwde spot lukte het niet. Dan de Faro aangeschaft in de hoop dat deze soelaas zou brengen, maar helaas.
Wel supergoeie swirlspotter, maar niet op mijn kleur auto. Bij mij bestaat er wel een waterkansje dat er effectief geen swirls aanwezig zijn, het is een auto met 10k km, maar het zou me verbazen dat er echt niets te vinden is.
 
Kan het zo zijn dat je thuis met de faro buiten in de zon staat te werken en op je werk met de scangrip binnen? Dat is natuurlijk ook een enorm verschil. Ik heb een andere lamp, maar wel vergelijkbaar met de faro en kan het in een lichte buitenomgeving op mijn zilveren Seat ook erg moelijk zien. En reken maar dat daar swirls in zitten ;)

neen, zowiezo probeer ik altijd in mijn garage te werken. dan kan ik mij bouwlamp er ook op zetten, stopcontacten bij me, en enigsinds iets stofvrijere omgeving want ik woon langs een drukke weg.