• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Swirls?

NissanNewbee

Detailing rookie
20 dec 2023
27
15
Hoi allemaal!

Ik heb gezocht op het forum op 'swirls' maar zie op de foto's andere resultaten dan de mijne. Daarom toch even een nieuw topic. Dit zit op de zwart-achtige lak achterop de auto. Dit was bij aankoop al zo. Weten jullie wat dit is/hoe dit heet, hoe dit komt, en kan ik daar iets mee of niet? (of ben ik een leek en hoort dit gewoon zo?)

Bedankt!!!

IMG_0103.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Nick Bakker
Dit is een nissan micra probleem, heb het eerder gezien bij een micra van een collega.
Ons vermoeden was toen dat we wind hier bij langs gaat met een werveling oid en de vervuiling tegen de lak aan slaat en als het ware zand-straalt.
ik denk dat hier niks aan te doen is.
 
Hoi allemaal!

Ik heb gezocht op het forum op 'swirls' maar zie op de foto's andere resultaten dan de mijne. Daarom toch even een nieuw topic. Dit zit op de zwart-achtige lak achterop de auto. Dit was bij aankoop al zo. Weten jullie wat dit is/hoe dit heet, hoe dit komt, en kan ik daar iets mee of niet? (of ben ik een leek en hoort dit gewoon zo?)

Bedankt!!!

Bekijk bijlage 167647
Het lijkt haast wel alsof het kunstof te heet is geworden. Wat @Nick Bakker zegt zou zomaar kunnen. Mijn buren hadden tot afgelopen zomer eenzelfde Micra, maar daar is het me nooit op opgevallen.
Op de foto is het lastig te zien. Misschien kan het met prof polish aangepakt worden of met een kleine polijst sessie. Daarna een coating erop.
Als je in de buurt van Nijmegen woont ben je altijd welkom en kan ik er even naar kijken.
 
  • Leuk
Reactions: NissanNewbee
Gaat het om zogenaamde gespoten zwarte “pianolak” delen?
Nu sta ik niet naast de auto maar is er bij de aflevering wellicht met een rotary overheen gejakkerd en zien we hier dan geen hologrammen?
Mocht dat de eindconclusie worden en je zit in de buurt van Vlaardingen wil ik er evt ook wel een keer naar kijken voor je.
 
Gaat het om zogenaamde gespoten zwarte “pianolak” delen?
Nu sta ik niet naast de auto maar is er bij de aflevering wellicht met een rotary overheen gejakkerd en zien we hier dan geen hologrammen?
Mocht dat de eindconclusie worden en je zit in de buurt van Vlaardingen wil ik er evt ook wel een keer naar kijken voor je.
Rotary dacht ik eerst ook, maar hologrammen van een rotary hebben naar mijn weten vrijwel altijd dezelfde soort diameter in de draai. Ik kan me in ieder geval niet dit soort patronen herrineren.

Maar ik zou er helemaal naast kunen zitten. Makkelijker te beoordelen in real life
 
  • Leuk
Reactions: NissanNewbee
Als het gespoten delen zijn bv pianolak dan zou ik het wel aandurven om excentrisch te polijsten, is het ander materiaal?
Dan terug naar de tekentafel…
Wrappen een optie bv?
 
  • Leuk
Reactions: NissanNewbee
Super bedankt voor jullie reacties!! Ik weet helaas niet precies wat ze met de afleverbeurt hebben gedaan behalve de titel van 'professionele poetsbeurt' die in het afleverpakket zat. Ik durf niet te zeggen welk materiaal er precies onder zit en of er pianolak op gespoten is, is dat dan anders dan 'gewone' zwarte lak? (misschien is dat een gekke vraag hoor)

Ik zal morgen eens wat verschillende foto's maken en erbij uploaden. Ik kom uit Bergen op Zoom, heel erg bedankt voor jullie lieve aanbod om mee te kijken! Mocht ik eens in de buurt zijn zal ik een lijntje uitgooien! :)
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
We zien de foto's wel tegemoet. En naar mij toe is 1.5 uur. Dus of het de.moeite waard is ligt aan hoe graag je er iets aan wilt doen. :p
 
Dit is een voorbeeld van een “pianolak” interieur deel ,lijkt dat exterieure deel erop/is dat deel afgewerkt met blanke lak?
Daar gaat het om. Ik heb ook exterieur delen maar daar heb ik geen close up foto’s van dit (onbewerkte) deel wel.
IMG_4317.jpeg
 
Probeerde net foto's te maken maar auto staat op de verkeerde plek en dan ook met die witte lucht, veel teveel spiegeling. Wel liep ik net langs een andere Micra waar ik het lichtjes ook zag! Dus heb met het vermoeden van @Nick Bakker even op Marktplaats gekeken en inderdaad, zie diverse Micra's ermee.

Hier duidelijk ook duidelijk zichtbaar op foto 5: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s...lationId=8d1d10c8-8aa7-4b35-a8e5-cab309457771

Hier ook foto 8: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s...lationId=8d1d10c8-8aa7-4b35-a8e5-cab309457771

Heb 1 foto van daarnet die een beetje zichtbaar is, dit is de rechterkant. Misschien vanavond nog eens foto's maken zonder al die spiegeling.
IMG_0130.jpg
 
Dit lijkt wel gelakt en dus te polijsten. Het eindresultaat is gissen maar ik vermoed dat het inderdaad erg zachte lak is en makkelijk beschadigd.
 
Ik zou het proberen strak te krijgen door het te polijsten met prof Polish.
Als je het strak hebt dan zou je er een coating overheen kunnen zetten of iemand zoeken die PPF folie kan plakken en die dat er overheen laten plakken.
 
Mijn interieur delen heb ik aangepakt met Rupes geel op een polishing pad ,corrigeren gaat vrij makkelijk. Mijn exterieur coaten is aan te raden idd dat scheelt veel.
 
Dit lijkt een kunststof op kleur te zijn, dit kan je met een fijne pasta wel polijsten, denk aan een Monello Finale of een Menzerna 3500.
Ik zou ook een laagje coating (CanCoat) er over doen, grootste kans dat je het dan redelijk netjes houd. Een plakfolie laat ook weer swirls achter. Dan is een PPF eerder een alternatief, maar dat is een andere tak van sport.