• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

tapijt vezels stug na schoonmaken

tee-dee-ie

Detailing addict
27 jul 2009
189
62
Hallo mensen,

Ik heb gisteren een gebruikt tapijtdeel gekocht voor de cabine van mijn VW bus. Daar ligt nu nog een ordinaire rubber mat op de vloer welke dus vervangen gaat worden door tapijt (wat origineel in de luxere bussen werd geleverd).

Het tapijt had de gebruikelijke verontreiniging wat je mag verwachten na jaren gebruikt te zijn. Veel bruine en zwarte vlekken.

Aangezien ik geen extractor bezit ben ik het tapijt gisteren te lijf gegaan met een goede stevige borstel, Poorboys APC 1/10 en een oude badhanddoek om de boel weer droog te schrobben. Sommige plekken heb ik toch wel hardhandig behandeld omdat daar toch wel hardnekkige vlekken zaten.

Nu is het tapijt best wel naar mijn zin opgeknapt maar alleen zijn de vezels van het tapijt nu stug en blijven rechtop staan :'(

Deze foto laat zien hoe het er uit hoort te zien:

tapijt_a.webp

Het ziet er nu echter zo uit:

tapijt_b.webp

Het tapijt lijkt op deze twee foto's blauw te zijn maar het is grijs.

tapijt_c.webp

Heeft iemand misschien een idee, of tip, hoe ik het tapijt nu weer mooi glad kan krijgen?

Groeten,
Erik

Misschien nog een keer met de extractor gevult met handwarm water naspoelen, zodat de overgebleven resten apc uit het tapijt spoelen.

Oh sorry iets te snel gelezen:-"

Misschien proberen door te spoelen met de tuinslang of HD reiniger.
Drogen doet het nu wel met dit weer.

Heb zelf al meerdere keren matjes en tapijten doorgespoten met de HD reiniger, natuurlijk niet te dicht erop.

dat komt door het schrobben met de borstel, krijg je ook niet meer weg met de extractor.

dat is nou een goed voorbeeld om een extractor aan te schaffen omdat dan je tapijt gewoon netjes blijft.
je schrobt eigenlijk de vezels kapot met dit als resultaat.
sorry tdi maar meer kan ik er niet van maken.

Ja, ik heb er nog eens naar gekeken maar ben bang dat het inderdaad onherstelbaar is. Dat is een leer voor een volgende keer. Er komt toch nog een extra vloermat overheen te liggen dus een groot deel zal niet in het zicht zitten.

Het nut van een extractor is mij al lang duidelijk na het zien van de vele voorbeelden hier op het forum. Het ontbreekt me echter aan de centen :-"

Groeten,
Erik

Tip was ik ook al tegen gekomen met behulp van de zoekmachine :cool De meningen die ik las over de verhuurde apparaten waren niet echt positief, vandaar dus ook niet uitgeprobeerd.

Groeten,
Erik

De extractor die je bij boels kunt huren is van Karcher en werkt perfect hoor.
Vergeet niet te controleren dat ze er het kleine zuigmondje er ook bij doen voor de auto.
Ik snap niet wie zegt dat dit niet goed zou zijn....,gewoon doen,is niet duur en werkt vele malen beter dan met de hand.

iggy zei:
dat komt door het schrobben met de borstel, krijg je ook niet meer weg met de extractor.

dat is nou een goed voorbeeld om een extractor aan te schaffen omdat dan je tapijt gewoon netjes blijft.
je schrobt eigenlijk de vezels kapot met dit als resultaat.
sorry tdi maar meer kan ik er niet van maken.

En zo is het.

Tapijtgarens bestaan uit heel veel kleine vezeltjes, strakgedraaid tot garen, daar "tuft" men weer
tapijt van.
Door te borstelen trek je de garens uitelkaar en komen alle losse garens vrij. (worden zichtbaar)
Onherstelbaar dus helaas

Nou, de vloermat ligt er in. Nog even een nieuwe mat er overheen gelegd om de originele vloermat te beschermen. Ben er enorm mee in mijn nopjes :-)^

Groeten,
Erik

DSCF0540.webp