• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tarabass' stappenplannen

Tarabass

Detailing chief
13 jul 2016
278
88
44
Elburg
Hieronder de verschillende stappen die ik uitvoer om de lak te onderhouden. Ik wil dit gaan uitbreiden met trims, velgen, glas, interieur, etc.. Dus schiet er maar op, wordt gewaardeerd :)

Alleen wassen
  • Schuimen met Monello - Lancia Foam Kit of standaard schuimlans + Artico Magico
  • Afspuiten met hogedrukreiniger
  • Pre-washen met Poorboys World - Bug Squash of Auto Finesse - Citrus Power Bug and Grime Remover en APC waar nodig inwerken / inborstelen
  • Afspuiten met hogedrukreiniger
  • Wassen met Mothers Wax - California Gold Car Wash
  • Afspuiten met tuinslang
  • Drogen met droogdoek (Delirium Orange Drying Towel)
  • Poorboys World QD+ of Dodo Juice Red Mist opbrengen met MF doek (Deluxe Mega-Mega Towel)

Wassen en waxen

Wassen
  • Schuimen met Monello - Lancia Foam Kit of standaard schuimlans + Artico Magico
  • Afspuiten met hogedrukreiniger
  • Pre-washen met Poorboys World - Bug Squash of Auto Finesse - Citrus Power Bug and Grime Remover en APC waar nodig inwerken / inborstelen
  • Afspuiten met hogedrukreiniger
  • Wassen met Mothers Wax - California Gold Car Wash
  • Afspuiten met tuinslang
  • Behandelen met Non-Ferro en na 5 minuten verdelen met spons of mitt
  • Afspuiten met tuinslang
  • Ruiten drogen met droogdoek (Delirium Orange Drying Towel) (nodig?)
Kleien
  • Kleien met Meguiar Smooth Surface Kit of Monello - Dolce Verde klei (icm 1:1 of 1:2 verdunde Poorboys World Spray and Wipe)
  • Afspuiten met hogedrukreiniger
  • Drogen met droogdoek (Delirium Orange Drying Towel)
Pre-waxen
  • Polishen met Poorboys World Professional Polish op zwarte pad
  • Afnemen met schone doek(en) (Monello Peluche Verde) en ontvetten (Nanolex Ex of Gyeon Prep) (3 doeken voor hele auto)
Glazen
  • Monello Zwarte Pad + Black Hole of Lime Prime (DAP900 op 2-3)
  • Afnemen met schone doek(en) (Monello Peluche Verde)
Waxen
  • Poorboys World Natty's Paste Wax met de hand opbrengen met applicator
  • Afnemen met alleen schone doek(en) (3 doeken voor hele auto)

Wassen, polijsten en waxen

Wassen
  • Schuimen met Monello - Lancia Foam Kit of standaard schuimlans + Artico Magico
  • Afspuiten met hogedrukreiniger
  • Pre-washen met Poorboys World - Bug Squash of Auto Finesse - Citrus Power Bug and Grime Remover en APC waar nodig inwerken / inborstelen
  • Afspuiten met hogedrukreiniger
  • Wassen met Mothers Wax - California Gold Car Wash
  • Afspuiten met tuinslang
  • Behandelen met Non-Ferro en na 5 minuten verdelen met spons of mitt
  • Afspoelen met tuinslang
  • Ruiten drogen met droogdoek (Delirium Orange Drying Towel) (nodig?)
Kleien
  • Kleien met Meguiar Smooth Surface Kit of Monello - Dolce Verde klei (icm 1:1 of 1:2 verdunde Poorboys World Spray and Wipe)
  • Afspuiten met hogedrukreiniger
  • Drogen met droogdoek (Delirium Orange Drying Towel)
Polijsten
  • Afplakken
  • Monello Gele of Oranje Pad + Veloce (DAP900 op 6)
  • Afnemen met schone doek(en) (Monello Peluche Verde) en ontvetten (Nanolex Ex of Gyeon Prep) (3 doeken voor hele auto)
  • Monello Oranje of Groene Pad + Mezzo (DAP900 op 5)
  • Afnemen met schone doek(en) (Monello Peluche Verde) en ontvetten (Nanolex Ex of Gyeon Prep) (3 doeken voor hele auto)
  • Tape weghalen chromen delen
  • Monello Witte Pad + Finale (DAP900 op 4)
  • Afnemen met schone doek(en) (Monello Peluche Verde) en ontvetten (Nanolex Ex of Gyeon Prep) (3 doeken voor hele auto)
Glazen
  • Monello Zwarte Pad + Black Hole of Lime Prime (DAP900 op 2-3)
  • Afnemen met schone doek(en) (Monello Peluche Verde)
Waxen
  • Poorboys World Natty's Paste Wax met de hand opbrengen met applicator
  • Afnemen met alleen schone doek(en) (3 doeken voor hele auto)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Ik heb met behulp van mede-forumleden en informatie van CC een aantal stappenplannen gemaakt. Ik heb nog niet alle spullen bij elkaar verzameld, maar het grootste gedeelte wel. De stappen die ik nog niet kan maken, of de spullen die ik nog niet in huis heb, zijn rood gemaakt. Graag zou ik van jullie willen weten of ik iets vergeet of waar ik iets kan verbeteren.

Natuurlijk heb ik direct al wat vragen:
  1. Wordt kleien op een droge auto gedaan, of kan ik na het wassen van de auto direct starten met kleien?
  2. Is het raadzaam om te ontvetten na het glazen en voor het waxen, of juist niet?
 
  • Monello Zwarte Pad + Black Hole of Lime Prime (DAP900 op 2-3)
  • Afnemen met schone doek(en) (Monello Peluche Verde) en ontvetten (Nanolex Ex of Gyeon Prep) (3 doeken voor hele auto)

Ontvetten doe je om je 'schone' lak te beoordelen of klaar te maken voor je coating of sealant. Echter verwijder je de glaze weer met ontvetten omdat glaze een soort vet (olie) is. Hier is ontvetten dus een NO GO.

  • Polishen met Poorboys World Professional Polish op zwarte pad
  • Afnemen met schone doek(en) (Monello Peluche Verde) en ontvetten (Nanolex Ex of Gyeon Prep) (3 doeken voor hele auto)

Ontvetten na polijsten doe je om polijst residu te verwijderen zodat je een goed beeld hebt hoe de lak er 'schoon' uitziet. Na PBW PP is het dus wel wenselijk.

Wordt kleien op een droge auto gedaan, of kan ik na het wassen van de auto direct starten met kleien?

Je hoeft je auto niet te drogen omdat je gaat kleien. Let wel op dat je klei middel iets verdund word door het aanwezige water.
Wat ik wel doe is het glas drogen omdat je daar anders water vlekken op krijgt en meestal het glas toch niet klei-t

Is het raadzaam om te ontvetten na het glazen en voor het waxen, of juist niet?

Zie het eerste antwoord.... ;)
 
@Istnogferarie
Gelukkig heb ik niet ontvet na het glazen, maar zag dat ik het ineens in mijn stappenplan had staan. Toen begon de twijfel. Het heeft mij inderdaad de laatste keer erg geholpen elke keer te ontvetten na de polijststappen, omdat je dan veel beter resultaat ziet en weer met een schone lei begint. Dat het de glaze zou aantasten dacht ik al.
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Als je de verschillende stappen iets duidelijker splitst in dit topic met bijvoorbeeld ** of -- of >> of ~~ wordt het al een stuk duidelijker.
Beetje extra kleuren zou ook kunnen werken ;)
 
Gedaan! Hopelijk is het nu duidelijker.

Gebruiken jullie trouwens ook een detailer na het zetten van de wax. Ik heb deze stap nu alleen in "Alleen wassen" gezet..
 
Persoonlijk zou ik ook beginnen met de snowfoam, met alleen afspoelen kan het vuil al minieme krasjes veroorzaken.
Het voordeel van snowfoam is dat de vuil-deeltjes ingekapseld wordt en daardoor niet de lak "beschadigen".
Tevens blijft snowfoam langer aan de lak "plakken" wanneer de lak droog is.

Je zou nog kunnen overwegen om bij het stappenplan "wassen, polijsten, waxen" bij het onderdeel wassen een Non-Ferro behandeling te doen: weet je zeker dat je een schone lak hebt!
(al zul je weinig resultaat zien op een donkere lak, maar het spul werkt wel)
 
@The Joy Of Detailing
Dan heb ik dat in ieder geval goed begrepen. Dit omdat de wax nog een paar dagen nodig heeft om uit te harden toch?

Dat van dat foamen op een droge auto wist ik niet. Weer wat geleerd. Maar de pre-wash dan ook na het schuimen en voor het wassen doen? En non-ferro ook? Dus:
  • Schuimen
  • Afspuiten met hoge druk
  • Inspuiten met Poorboy's world Bug Squash en Non-Ferro
  • Wassen met de hand
  • Afspuiten met tuinslang
 
Ik doe altijd:

- Pre Wash
- Foamen. Foamen na de pre wash, zodat het foam het door de pre wash losgemaakte vuil af kan voeren.
- Afspuiten
- Wassen
- Afspuiten
- Non-Ferro (heb ik nog niet op de lak gebruikt, maar ik zou het hier gebruiken.
 
Oke, ik denk het antwoord al gevonden te hebben wat betreft de non-ferro:

  • Foamen
  • Afspoelen
  • Inspuiten met Poorboy's world Bug Squash en APC waar nodig / inwerken / inborstelen
  • Afspoelen
  • Wassen
  • Afspoelen
  • Non-Ferro (mag op natte auto)
  • Na 5 minuten Non-Ferro opnieuw verdelen met mitt of spons
  • Na inwerken weer afspoelen
  • Drogen
 
@Jansen
Interessant. Jij zegt dus eigenlijk dat je het pre-washen voor het foamen doet. De reden eracht zit wel wat in. Misschien moet ik daar even wat mee gaan experimenten, want lees nu verschillende dingen.
 
Ik heb helaas nog geen foamshampoo dus voor nu maakt het niet zoveel uit. Ik ga gewoon beiden proberen en kijken wat me goed bevalt. Er is inderdaad voor allebei wat te zeggen :)
 
Ik doe net als Jansen eerst de Pre-Wash en dan de Foam.

In mijn geval :

1. Crudzilla - Traffic Film Remover
2. Afspoelen met hoge druk
3. Apple iFoam - Snow Foam
4. Afspoelen met hoge druk
5. Supernatural - Tar & Glue Remover (vliegjes inwerken)
Total Wipe Out - All Purpose Cleaner (raamrubber, tankdopje, logo's, kiertjes)
6. Afspoelen met open slang
7. Born to be Mild - Shampoo
8. Afspoelen met open slang
9. Drogen

Bovenstaand is in het geval van een volledig plannetje zoals nieuwe glaze en wax.
Een gewone wasbeurt is :

1. Apple iFoam - Snow Foam
2. Afspoelen met hoge druk
3. Born to be Mild - Shampoo
4. Afspoelen met open slang
5. Drogen

Volgorde van Pre-Wash en dan Foam is om er zeker van te zijn dat de Pre-Wash volledig weg is.
 
Foamen op een natte of droge wagen heeft maar een klein verschil in de praktijk. Probeer het allebei maar eens. :D

Ook ik gebruik een prewash, laat ik inwerken en foam er dan overheen. De rest is wat we allemaal doen.
Op auto's die ik ga polijsten gebruik ik prewash en vervolgens een handwas. Het valt mij de laatste tijd op dat een volledig stappenplan bizar veel tijd kost. De Skoda die ik als laattste gedaan hebt, kostte mij 2,5 uur om tot de klei-stap te komen.


Greetz