• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tast Magifoam wel of niet een waxlaag aan?!

dutch79

Detailing chief
14 nov 2010
220
85
Gebruik sindskort naar volle tevredenheid de Magifoam mbv de AB Foamgun, maar hoor hier en daar dat foam je waxlaag aan zou tasten.
Wat ik echter lees bij de productbeschrijving:

Magifoam is een compact, schuimend, stabiel en uitermate geconcentreerd foam waarmee je veilig de buitenkant van je voertuig kunt schoonmaken zonder dat je wax- of sealant aangetast wordt. De superdikke en compacte schuimlaag blijft zeer lang zitten en weekt veilig en effectief vuil los.

Het product bestaat uit een mix van wasmiddelen, natmakers, schuimmiddelen en vuilinsluiters die helpen het risico op waskrassen flink te verminderen. Geschikt voor het verwijderen van verkeersfilm, vet, insecten en vuil van alle voertuigen. Magifoam kan in elk seizoen gebruikt worden, is pH-neutraal en biologisch afbreekbaar.

Magifoam wordt geproduceerd in Engeland door Autobrite Direct.

Het zou dus de waxlaag niet moeten/mogen aantasten?!
https://www.Carclean.com/product/Autobrite/Magifoam_1000ml_MAGIFOAM1L_101948

Hoe zit het nou? Gebeurt dit alleen bij een bepaalde verdunning? Klopt die bewering niet? :(

Hoop dat er mensen zijn die wat meer ervaring hebben met deze of andere foams icm waxen.

In zekere zin tast elke shampoo en/of pre-wash je waxlaag iets aan, alleen zal dit niet echt direct merkbaar zijn. Gewoon met beleid en gezond verstand te werk gaan, dus niet overdoseren.

Instructies zeggen... 1:10 voor lichte vervuiling en 1:4 voor zware vervuiling.

Ik gebruik max 1:10 zodat ik een mooie schuimlaag krijg. Ik zou er dus vanuit moeten kunnen gaan dat m'n waxlaag dan gewoon intact blijft. Anders vind ik die bewering wel wat misleidend.

PS: Zou mooi zijn als iemand ervaring zou hebben met meerdere foam/pre-washes zodat er dan beter vergeleken kan worden (en hoe dus zijn/haar waxlaag zich dan houd).

Ervaring met Supa snow foam, Magifoam, Honeydew etc, maar ik heb het nog niet meegemaakt dat mijn waxlaag snel achteruit ervan gaat. Maar eerlijkheid gebeid me te zeggen dat wanneer een wax 4 maanden zou moeten standhouden ik in de 3e maand al een nieuwe laag erop zet.

Een wax degradeert bij mij wel (door weer,wassen etc...) maar nooit tot minder dan 50%..

Wat wel waxonvriendelijk is , is Bug squash. Deze gebruik ik als pre-wash nu in de zomer waarna ik de auto infoam. Dan spuit ik de wagen pas af. Gevolg : Insecten én wax weg. Maar het opnieuw aanbrengen van wax is veel makkelijker en beter voor de lak, dan gaan boenen.

Ik ben zuiniger op mijn laklaag dan op mijn waxlaag.

OK, maar hoe vaak foam je? Ik wil dat nu standaard gebruiken elke 1 a 2 weken (max 1:10 verdund). Is dat niet veel te vaak?

Ligt aan de vervuiling, ik ga niet standaard foamen. Liever niet dan wel eigenlijk doordat het foamen ook weer vlekken etc veroorzaakt in sponningen etc die je dan weer moet nalopen tov een gewone wasbeurt.

Dus is de auto stoffig van stuifmeel etc.? Niet foamen.

Is de auto vuil van het rijden? Wel foamen.

In de lente en herfst foam ik geregeld. Dat wil zeggen bijna iedere week.

De Magifoam zal in de juiste verhouding niets met je waxlaag doen. Althans, niets merkbaars. Voor de wekelijkse wasbeurt is een verhouding van 1:10 of 1:12 voldoende. Zoals McShine al noemt; het 'moet' niet iedere week.

Soms is foamen ipv met shampoo vanuit een emmer werken wel handig.

Is eigenlijk de bedoeling dat je het in laat trekken en er dan meteen afspuit, toch? Of mag je foam ook icm 'n washmitt gebruiken? Auto wordt er dan wel degelijk mooi schoon van. Dat is ook aan de washmitt te zien.

sdirkx zei:
....... Of mag je foam ook icm 'n washmitt gebruiken? Auto wordt er dan wel degelijk mooi schoon van.

Beter niet wassen met een schuimlaagje : er kan immers net een zandkorreltje in de foam zitten en die neem je dan mee met je handschoen....

Gewoon foamen , afspoelen en daarna met de 2 EM wassen dus :ja

Ik hou je zeker niet tegen om na de wasbeurt(2EM) de auto opnieuw in te spuiten met schuim om deze nogmaals te wassen maar dat is werk voor niks .

Een foamshampoo KAN ook je wasspons aantasten (de mousse/schuim lost op oid )