• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Technische Support (motor houdt in na reinigen motorruimte)

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.868
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen & GlimPoppen!

Ik ben op zoek naar een GreaseMonkey die mij kan helpen bij een vraag over mijn auto. ;)

Gisteren maakte ik een begin aan het detailen van de motorruimte. Normaliter gebruik ik een tuinslang om de boel na het sollen af te spoelen, maar deze keer hield ik het bij een sprayer APC+D, sprayer met water en remmenreiniger. (Zeiknat is het dus niet geweest)

Helaas moest ik plotseling weg met de auto en bij het starten liep de auto stationair prima, maar zodra ik iets gas gaf, liep het tot aan de 1500-2000 nogal rommelig.
Vervolgens reed ik weg en had ik weinig vermogen. (5-6000 toeren in 2de versnelling, ik reed toen amper 55km/u)
Het leek alsof de koppeling slipte, zeg maar. Gas geven, even vertraging en toen een zet in de rug, weinig vermogen.

Reed enkele kilometers en toen was het plotseling weg!


Kan het zijn dat er een riem nat was en dan slipt ofso? :p Of een andere verklaring?
 
Er is geen mogelijkheid dat er een riem nat is geweest.
Edit: dit is wel mogelijk, maar die riem kan niet het probleem veroorzaken omdat dit niet zorgt voor je aandrijving

het vreemde is vooral dat hij wel de toeren had, maar niet vooruit kwam (zie 55km/u bij 5500rpm, niet wetende wat de snelheid anders is met deze gegevens). Dit probleem kan op dat moment dan alleen nog maar bij je aandrijving liggen (zie koppeling).

Heb je een hydrologische koppeling? Dan is het misschien wel wat lucht of vocht geweest die in jou leiding zat?
Is het een mechanische koppeling, misschien is er vuil op je kabel gekomen?

Lijkt me allemaal heel sterkt, maar het is anders niet echt te verklaren wat het zou geweest kunnen zijn.

Was jou gas/toeren gebeuren na jou idee wel normaal? maar kwam de auto niet vooruit?

Stonk je auto zuur achtig?
 
@Rikky - Als ik 'm in zijn 2e verznelling doortrek tot die toeren, zit ik rond de 90km/u. Nu duurde het langer voordat hij op die toeren kwam en reed ik nog geen 55km/u. :)

Wat voor een koppeling ik heb? GEEN IDEE. :p (BMW 318i uit 1998)

Voor zover ik kon zien, slipte de koppeling niet. De auto was gewoon een stuk slomer, minder fel.

Het moet wel met vocht te maken hebben, want vóór het schoonmaken was het goed en toen het blok eventjes gereden had was het ook weer goed. :) (De schoonmaak moet wel een rol spelen, bedoel ik)
 
Misschien wat vocht bij de bobine stekker gekomen. Dan loopt ie wat onregelmatig, en houd ie in.
Heb ik zelf ook weleens..oplossing is eenvoudig, bobine vervangen of warm laten draaien voor je weg rijdt!
 
Ik heb jou verhaal dan verkeerd begrepen, want ik begreep eruit dat hij dus wel het vermogen/toeren maakte, maar niet vooruit kwam.
Dit was uit jou uitleg dus niet het geval.

En dan is het meest voor de hand liggende vocht bij de bougie/bobine iets in de richting zoals 330E ook zegt.
 
Dít is de bobine, denk ik? Die/dat zorgt er voor dat de bougies kunnen vonken, toch?

1503929089639598547051.jpg
 
Uhhh nee, bovenop je motorblok zie je op de foto, een paar dezelfde "stekkers" uit het blok komen. Daaronder zitten als het goed is de bobines, per cylinder en dus ook per bougie heb je er 1.
 
Mogelijke oorzaken;

- Luchtmassameter slecht, haal deze er even uit. Schoonmaken en kijken of de stekker en aansluitingen niet nat zijn.
- Krukashoeksensor slecht, ook hier kijken of er geen vocht ingelopen is.
- Nokkenassensor slecht, zelfde verhaal.
- Vocht bij bobines/bougies, echter zou je het direct moeten merken als jou motor op minder dan 4 cilinders loopt.

Laat je motor lopen en haal één voor één je aansluitingen op de bougies los, als je motor slechter gaat lopen weet je dat deze nog werkt.
Als je er ééntje uit haalt en de motor blijft hetzelfde lopen is dat het probleemgeval.

Het makkelijkste is als je op dit moment even je luchtmassameter los haalt en kijkt of je auto dan wel beter loopt.
Hij gaat dan in noodloop lopen, maar je kan dan wel gewoon normaal rijden met een iets hoger benzineverbruik.

Als je er niet uit komt kun je je wagen beter even laten uitlezen, kun je aan de hand van de foutcode het probleem opsporen.
 
Wat was het probleem nu?
Laat dat ding in godsnaam eerst warmlopen voordat je over de 3000 toeren heen ragt.. jezus man :sweat:.

Ooh, je hoort het niet zo goed in het filmpje. :)

Als ik vanuit stationair een tikkie gas geef, hoor je de motor niet lekker lopen en schommelt/trilt de auto.
Hij komt ook langzamer op toeren.
Benzinelucht.

Maar, 1 km gereden en het is weer weg. Vaag!

Oh neee! Trapte het gas effe in!? :) Rij 'm altijd warm, hoor. Extra zelfs omdat de temp-meter sneller warm is als de rest wat naar de achterwielen moet. ;)
 
Hey @Quantoxx
in dat draadje over typen brandstof... je hebt toch geen waterstof of zo getankt??

Wel vervelend, maar vocht is altijd problemen met een motor. Misschien dat het met warm rijden en warme weer zichzelf oplost deze dagen.
 
Loopt dat ding nie gewoon op 3 pitten?
Kijk je bougies eens na zou ik zeggen.
Ook ik vind dat je behoorlijk hoog in de toeren gaat met een koude motor, maar da's mijn mening.
 
Kan zoveel dingen wezen:
Kans dat de lucht massa meter vuil is dan kan hij het mengsel niet goed aanpassen dan ruik je idd ook een benzine lucht
is een gevoelig ding bij bmw.
Choke of elektronische choke werkt niet meer correct
Verder controleer de bougie kabels of deze nog goed zijn, overslaan van een cilinder kan ook benzine lucht geven
Anders verwacht ik ergens slecht contact of roest vorming op een aansluiting .
Beste is controleer alles loshalen uitblazen schoonmaken terug plaatsen.

mijn vermoeden slecht contact/corrosie op een aansluiting
succes