• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Teer en hars verwijderen

Redhouse

Detailing chief
8 feb 2022
379
98
43
Hendrik-Ido-Ambacht
Ik heb volgende vragen over verwijderen van teer en hars:

Teer:
  • Zijn volgende teerverwijderaars beetje waxsafe? (Collinite 476 of 845 als wax)? Of moet je daarna behandelde gedeelte weer in de wax zetten?
    • Gyeon Tar
    • Valet pro tar and glue remover
    • Autoglym intensive tar remover
    • DDJ tarmalade
  • Kunnen bovenstaande teerverwijderaars ook op kunststof aangebracht worden? Als dat niet kan, bij welke dan niet?
Hars:
  • Gebruiken jullie mf doek om harsverwijderaar op te doen / hars mee te verwijderen of iets anders?
  • Bij gebruik van mf doek deze daarna weggooien of wel wassen maar niet meer op lak gebruiken? Hoe gaan jullie daar mee om?
  • Kan harsverwijderaar van valma ook op kunststof toegepast worden?
 
Laatst bewerkt:
Je eerste vraag kan ik eventjes niet beantwoorden want ik gebruik dat spul juist voordát ik ga waxen. Maar het spul gaat goed op kunststof, dat weet ik wel. Uiteindelijk zit er ook gewoon een laagje lak op dat kunststof.
En ik gebruik daar eigenlijk meest een goedkoop doekje voor, zo'n dingetje van de Action. Aanbrengen, in laten trekken en (voorzichtig) afnemen met een microfiber doekje. Ik doe zo'n doekje dan daarna eigenlijk ook gewoon in de was en ik gebruik dat ook weer een volgende keer om iets schoon te maken.
 
Ik spuit dat spul wel op zaken als spatlappen en ik kan me niet herinneren dat ik daar ooit schade van heb gezien.
Maar zelf ervaren is de beste leermeester: probeer maar eens een beetje hars/teerverwijderaar op de punt van een microvezeldoekje ergens op de kunststof delen onder je motorkap. In het geval van een onverwachte reactie van het spul valt het daar niet echt op.
 
Teer en hars verwijderaars zijn nooit wax veilig. Het zijn ultra sterke reinigers. En je doeken goed wassen en zou je wel weer kunnen gebruiken maar ik doe dat zelf liever niet. Ik gebruik goedkopere doeken eenmalig. Het nadeel is dat als je je doeken wast alles naar het reinigingsmiddel ruiken.
 
Voor zeer smerige dingen zoals teer en hars ga ik niet mijn beste doeken gebruiken, maar idd doeken zoals die van de Action. Ik probeer ook donkere doeken te gebruiken voor hars en teer en die doe ik dan nadien in een emmer warm water met BioTex en laat deze een nacht weken en spoel ze daarna goed uit. Nadien gebruik ik die dan terug voor hars en teer.
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
Wel, BioTex is zeer goed voor het afbreken van vervuiling, vet en andere dingen die ik liever niet bij mijn goede doeken steek in deze toestand. Werkt wel met enzymen dus geen wollen pads of ander natuurlijk textiel gebruiken. En ook steeds goed uitspoelen omdat er nog veel vuil loskomt met het spoelen. Je kan het ook als voorwas gebruiken en je doeken nadien wassen in de wasmachine met je favorite Microvezel wasproduct.

Een groene doos BioTex van 750gr kost hier 3,49€ en daar doe ik zeer lang mee.
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse