• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Terpentine schadelijk voor de lak?

surfingjohn

Detailing addict
15 sep 2011
61
55
Ik heb op mijn motorkap talloze kleine witte vlekjes zitten, zelf denk ik dat het verfspetters zijn.
Met diverse polijstmiddelen van Meguiars zijn ze niet weg te poetsen.
Diverse forums afgestruind, maar om nou te zeggen dat daar de echte oplossing op staat.
Zie wel enkele keren terpentine staan, resultaat daarvan wordt echter niet vermeld, maar uiteindelijk wil ik ze wel weg hebben natuurlijk.
Dus is de vraag tast de terpentine mijn autolak aan?
 
Volgens mij kan een 1-componenten lak niet tegen thinner en terpentine e.d.
Een 2kcomponenten lak volgens mij wel.

Wees in ieder geval erg voorzichtig. (kleien inderdaad eerst eens proberen, misschien dat een lichte cleaner / polijst ook goed werkt?).
 
Monello klei ook al getest, helaas geen resultaat.
Polijsten helpt niet, een cleaner heb ik helaas niet.
Ik heb een 2Kcomponenten lak, ga voorzichtig morgen het kleinste plekje aan de uiterste rand uitproberen met terpentine.
 
Net even mijn voorraad nagekeken, zie dat ik nog een flesje ongebruikte Poorboys Professionel Polish heb, denk dat ik dit morgen eens ga proberen.
Blijf toch een beetje huiverig voor terpentine.
 
Poorboys Professional Polish is ondanks de naam eigenlijk een cleaner, maar als polijsten niet helpt is de kans klein dat PB PP wel helpt.

Plaats eens een foto van de spikkels, of moet er iemand anders naar kijken of ie iets ziet wat je misschien over het hoofd hebt gezien? Je kan tijdens openingsuren naar de Carcleanshop rijden, maar als je wil kan ik ook eens kijken of ik iets anders zie (werk bijv. morgen een aantal uren in Gouda, Van Bergen IJzendoorn).
 
surfingjohn;341964 zei:
Monello klei ook al getest, helaas geen resultaat.
Polijsten helpt niet, een cleaner heb ik helaas niet.
Ik heb een 2Kcomponenten lak, ga voorzichtig morgen het kleinste plekje aan de uiterste rand uitproberen met terpentine.

Monello klei is ook niet grof...
De paarse dodo is een begin, meguiars aggressive is meer wat ik bedoel.
Anyways, give it a try met de PB Pro Polish
 
John,

Ik heb zelf ook zoiets gehad ik ging op bezoek bij een vriend en toen ik naar buiten kwam was men bezig de flat te verven gevolg 1000 witte kleine verfspettertjes.
Ik ben toen naar een auto materialen zaak gegaan om te vragen wat ik eraan kon doen.
Ik heb toen van het merk Wehrle's een fles acrysol op hun aanraden gekocht.
Die heb ik ook op mijn zwarte audi gebruikt en er ook alles dezelfde dag nog afgekregen en daarna gelijk ook weer de auto elk geval gewassen en in mijn geval ging het goed!
Dwz geen lakschade in mijn geval maar altijd opletten!

Beschrijving achter op de fles:
Carrosserieoplosmiddel .
Acrysol verwijdert hardnekkige lijmresten/kit/tectyl/overspray/teer,was en siliconen auto onderhoudsproducten.
Op de fles staat ook:
Acrysol gebruikt zoals voorgeschreven,tast acrylaatlakken niet aan.

Ik heb de verf met geduld eraf gekregen evenals bv na een aanrijding plastic bumperresten van een andere auto (toegepast al op meerdere auto's).
Daarna heb ik gelijk de auto grondig gewassen en in de was gezet.
LET OP HET BLIJFT EEN OPLOSMIDDEL!
 
net 2 testspots gedaan:

PB Professional Polish:

opgebracht met de Monello Easy Detailing Duo Cutting and Finishing Pad
lijkt erop dat het wat minder wordt, maar nog niet helemaal weg.

Terpentine:
idem aan de Professional Polish!

Het gaat nu regenen, dus ik moet stoppen, misschien als het droog is met de DAP verder gaan, verschrikkelijke klus met de hand.
 
Als je toch gaat polijsten zou ik eens Nailpolish-remover proberen voor BROZE nagels (roos flesje in de kruidvat). Is iets minder agressief en zonder aceton. Waarsch. een afgeleide. Ik heb zo lakstift van 10j weggekregen op mijn auto. Je krijgt wel doffe plekken maar kan je zo wegpolijsten.

Voor 1€ kan je altijd eens op een onopvallende plaats proberen.

Grtz
 
surfingjohn;341944 zei:
Ik heb op mijn motorkap talloze kleine witte vlekjes zitten, zelf denk ik dat het verfspetters zijn.

Heb al eens een filmpje zien passeren waar een kerel met een soort van "gillette-mesje" de lak van auto's volledig proper maakt ( wat erop zit toch )

al raad ik dit niet meteen aan.....:D ( Amerikaan ? , er zullen wel detailers zijn die dit filmpje kunnen vinden...)

In datzelfde filmpje laat ie ook zien hoe ie kleidt dacht ik ( met een blok van minstens 300 gram )
 
@Surfing John: ik weet niet hoe groot de spetters en de verdeling zijn, maar met de hand ben je beter in staat om lokaal druk uit te oefenen.
 
Helaas verf is een probleem. Ik heb deze zomer hetzelfde probleem gehad, auto onder de witte verfspetters. Ik kreeg het er ook niet af , klei, polish, cleaner etc alles geprobeerd. Toen ben ik op aanraden van de buurman (autoschadehersteller) met spoelthinner aan de gang gegaan. Dit is minder agressief dan gewone en moet zelfs even weken. Alle verf is van de auto af alhoewel nog steeds een hels karwei. Daarna moet de auto wel opnieuw in de was gezet worden.
 
Stephan;342013 zei:
Als je toch gaat polijsten zou ik eens Nailpolish-remover proberen voor BROZE nagels (roos flesje in de kruidvat). Is iets minder agressief en zonder aceton. Waarsch. een afgeleide. Ik heb zo lakstift van 10j weggekregen op mijn auto. Je krijgt wel doffe plekken maar kan je zo wegpolijsten.

Voor 1€ kan je altijd eens op een onopvallende plaats proberen.

Grtz
Net een testspot gedaan met het spul van het Kruidvat, tot nu toe het beste resultaat, stipjes worden geheel verwijderd, de kringen (ong. 1 cm groot) worden minder zichtbaar. Het wordt wel een hele klus pfffff.
Een paar foto's gemaakt, maar daar zie je het slecht op, dus helaas geen foto's.
 
Vandaag de klus afgemaakt:

1e stap: gehele motorkap bewerkt met de Nailpolish-remover, probleem met 60% kunnen verwijderen

2e stap: motorkap gecleaned met PB Professional Polish ivm resten Nailpolish-remover

3e stap: hele motorkap bewerkt met Meguiars - Ultimate Compound, kom nu tot 70% oplossing

4e stap: PB Black Hole

5e stap: PB EXP

resultaat is nu 75% verwijderd, ben niet helemaal tevreden, maar aangezien ik geen andere spullen in mijn bezit heb, lijkt me dit tot nu toe het beste resultaat wat ik kan halen, als je het niet weet, lijkt het erop dat er wat vuile kleine plekjes op de motorkap zitten.
 
Het zat me toch niet helemaal lekker, vlakbij mijn werk zit een autoschadehersteller, in mijn pauze even langs gegaan.
In eerste instantie dacht men aan verfvlekken, men was bereid even een test te doen, eerst een testspot met een weekmaker behandeld en daarna dezelfde plek met een polijstmiddel bewerkt.
Een paar witte puntjes waren inderdaad verfspatjes, maar al snel kwam men er achter dat de grotere plekken steenslag was. Het zijn geen zware putten, maar het lijken meer op lichte scheurtjes.
Conclusie of aanstippen met een lakstift, maar aangezien het er zo'n 40 a 50 zijn, hebben zowel zij als ik onze twijfels of de motorkap daar wel echt van opknapt, 2e optie motorkap in zijn geheel overspuiten.
Jammer van al het werk wat ik eraan gehad heb, totaal zo'n 5 uur, maar toch wat wijzer geworden.
 
Heyla,

Ben al blij dat het gedeeltelijk is opgelost.

Heb je een dap? Probeer eens met de Carclean Microvezelpad voor de dap met UC. Dan gaan de 'doffe plekjes' verdwijnen.

Ik heb het ook opgegeven om al mijn schade aan te stippen op de motorkap. Is gewoon teveel werk voor het resultaat. Heb zelf ook geen vaste hand dus is een hele opgave.

Veel succes nog !!