• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Terug van weg geweest. Vragen, vragen, vragen...

B-Real

Detailing trainee
2 dec 2008
11
47
Zoooo, dat is wat jaartjes geleden.
Dik een jaar of vijf geleden hier beland door een toenmalige meeting in Oosterhout waarbij het poetsvirus redelijk is overgeslagen. Daar had ik in mijn studententijd dan ook volop de tijd voor.

Na mijn studententijd gelijk aan het werk met daarnaast een vervolgstudie en een leaseauto. Van wekelijks wassen werd dat hard minder naar maandelijks en later nog minder.

Inmiddels aan de derde leaseauto bezig en voor het eerst helemaal zelf uitgezocht en samengesteld, deze moet dus weer in topstaat blijven voor zolang het contract loopt.
Ik heb het plan om mijn oude wasspullen grotendeels aan mijn vader te schenken en zelf grotendeels opnieuw te beginnen met verzamelen v.w.b. het wasgedeelt. De DAP en poetsspullen die ik heb kunnen we natuurlijk wel prima samen gebruiken.

De reden dat ik dit topic open is om even weer een beetje op weg geholpen te worden. Ik was (en zal ook nooit) een detailpro worden, maar wil graag wel mijn auto netjes wassen en af en toe eens wat meer verzorgen met een polijstbeurt en een goede wax. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer, er zijn inmiddels zoveel merken en middelen:confused:

Naast een auto heb ik ook een motor die ik af en toe wil wassen en na een rit wil ik graag mijn pak en helm vlot kunnen ontdoen van vliegjes. Daarom heb ik onderstaand basis lijstje gemaakt m.b.t. het wassen, graag jullie op/aanmerkingen.

Wassen
- Washandschoen: Monello Thick Mitt of toch de Meguiars Wash Mitt? Ik heb nu nog een groene die het meeste lijkt op die van Turtle Wax (https://www.carclean.com/nl/product/Turtle_Wax/Washandschoen_102433?o=pgMTAwNDk3) en eigenlijk beter bevalt dan een oude Meguiars handschoen welke ik heb gedegradeerd tot velgenhandschoen.
- Shampoo: de afgelopen jaren verschillende soorten versleten van diverse Meguiars soorten, Dodo, Poorboys Super Slick en Monello Lavare. Deze laatste beviel prima en zou ik zo weer bestellen of zijn er beter opties?
- Velgenreiniger: volgens mij is daarvoor maar één optie en dat is Monello Non Ferro of toch niet?
- Droogdoek: ik heb een Meguiarsdoek welke snel vol zit en ik heb een Delerium Orange Drying Towel. Deze laatste bevalt prima en zou ik ook zo weer bestellen of is deze inmiddels ook ingehaald door een verbeterde versie?

Polijsten/wax
Ik heb inmiddels een Opel Astra Innovation+ in de kleur Asteroid Grey met 18" bi-color velgen en mijn motor is een Suzuki GSX-R in blauw/wit.
De motor hoef ik niet zo nodig strak gepolijst te hebben, maar een waxlaagje om de vliegen er beter af te krijgen zou wel fijn zijn. De Astra heeft net 1.000km op de teller staan en daarvoor zou het ook wel fijn zijn om die gelijk goed te beschermen inclusief de velgen.

Ik heb nog wat Poorboys Polish (SSR 1 en 2 dacht ik) staan en ook nog wat Meguairs spul. Als glaze heb ik altijd Poorboys Blackhole en White Diamond gebruikt (voor de verschillende kleuren). Als wax gebruikte ik de Natty's Blue variant.

Dit is echter het stukje waar ik het meeste over twijfel. Mijn auto hoeft niet in concourstaat te zijn. Maar eenvoudig een glaze aanbrengen en daarover een wax die erg lang blijft staan is voor mij belangrijk. Polijsten zal nog steeds hooguit 1 á 2x per jaar gebeuren.

Om te polijsten kan ik de SSR spullen nog wel gebruiken gok ik, maar met welke pads voor mijn DAP?
Welke glaze en wax raden jullie mij aan? Waarbij de wax dus erg lang mee dient te gaan.
Dezelfde wax te gebruiken voor de velgen of daar nog apart iets voor aanschaffen?

Voor spray & wipe/kleien heb ik geloof ik nog een sprayer vol met Meguiars (dacht ik, het is roze en kan het niet terugvinden op de website) staan. Kan ik dit ook gewoon gebruiken om mijn motorpak en helm na een rit te ontdoen van vliegjes?
Ook lees ik vaak dat APC een soort van wondermiddel is voor vlot kleine dingen schoonmaken, welk merk pak ik daarvoor en kan ik hiermee ook kleien en/of mijn motorpak en helm schoonmaken?



Een hele lap tekst en ik hoop dat iemand de moeite neemt om het te lezen én antwoord te geven. Het aanbod bij Carclean is inmiddels zo groot dat ik door de bomen het bos niet altijd meer zie.
 
  • Leuk
Reactions: Tim
Welkom terug...

Wash Mitt : 3e optie Microfiber Madness Wash Mitt
Shampoo : DJ Born to be Mild (gewoon de lekkerste)
Velgenreiniger : Monello Non Ferro (DJ Ferrous Dueller is dikker en minder stank, wel duurder)
Drogen : Lekker de Delerium blijven gebruiken.

Glaze : Lime Prime van DJ is voor mij de makkelijkste en je krijgt een heerlijke wetlook.
Wax : Collonite 476S heeft volgens mij een lange stand tijd met value for money.

APC : Ik gebruik zelf DJ Total Wipe Out met tevredenheid maar Poorboys APC+D is ook erg goed.

Voor de pads hier een overzicht :
Polijsttabel Monello.jpg


In ieder geval veel poets plezier...
 
Welkom back!
ik was al wat aan't typen maar Arie is me voor...
;)

dat roze goedje zal de Meguiars Quick Detailer zijn.
APC is de verzamelnaam van All Purpose Cleaner, kan dus van elk merk zijn
Ik gebruik die van Meguiars.
Je kan daarmee je helm en pak opkuisen, indien lederen pak zou ik niet te veel gebruiken?
 
Welcome back! :p


Wassen
- Washandschoen: Monello Thick Mitt of toch de Meguiars Wash Mitt?
De Thick Mitt en de normale Mitt gebruik ik zelf ook. Nou ja, de Thick Mitt merendeels en dat bevalt mij prima. Echter heb ik de Gyeon - Smoothie (Ook een dikke handschoen) nu een aantal keer kunnen gebruiken en deze vind ik nét wat fijner omdat hier vervuiling minder in blijft ''haken'' en makkelijker uit te spoelen is. Volgens CC is deze ook een stukje veiliger als de Thick Mitt.

Shampoo: de afgelopen jaren verschillende soorten versleten van diverse Meguiars soorten, Dodo, Poorboys Super Slick en Monello Lavare. Deze laatste beviel prima en zou ik zo weer bestellen of zijn er beter opties?
De Lavare vind ik ook een prima shampoo. Echter is hij per wasbeurt wat duurder en hoor ik al tijden lang dat de alom bekende DodoJuice - Born to be Mild geweldig is en óók voordelig.

Velgenreiniger: volgens mij is daarvoor maar één optie en dat is Monello Non Ferro of toch niet?
Non-Ferro is inderdaad een mooi spul. Ikzelf gebruik eigenlijk alleen Monello -Non-Ferro of DodoJuice - Ferrous Dueller. Beide zijn eigenlijk ijzerverwijderaars met als bonus een goede reinigende functie.
In theorie zou je kunnen reinigen met deze ijzerverwijderaars, de velgen in een bescherming zetten en vervolgens met een velgenreiniger het onderhoud kunnen doen. Maar remstof komt niet alleen op je velgen en dus gebruik ik liever de 2 bovenstaande producten bij elke wasbeurt om ook remstof en dergelijke van de remmen en eventueel lakwerk te verwijderen. Kost ietsjes meer dan alleen een velgenreiniger, maar heeft meer doeleinden.

Droogdoek: ik heb een Meguiarsdoek welke snel vol zit en ik heb een Delerium Orange Drying Towel. Deze laatste bevalt prima en zou ik ook zo weer bestellen of is deze inmiddels ook ingehaald door een verbeterde versie?
De Delerium is nog steeds een geadviseerde droogdoek. Lekker houden zo.

Als glaze heb ik altijd Poorboys Blackhole en White Diamond
Als je deze nog hebt, lekker blijven gebruiken. Prima glaze met als extra nog wat cleaners erin.

Om te polijsten kan ik de SSR spullen nog wel gebruiken gok ik, maar met welke pads voor mijn DAP?
Over deze polijstmiddelen weet ik te weinig om concreet antwoord te geven. Qua pads verwacht ik dat je de foampads van Monello hebt en dan kan je in bovenstaand overzicht van @Istnogferarie de combi's zien.

Welke glaze en wax raden jullie mij aan? Waarbij de wax dus erg lang mee dient te gaan.
Glaze van Poorboys + Collinite 476S. Deze wax heeft een goede standtijd. Echter word er vaak gesproken over een glaze onder een wax en dat deze glaze de hechting ietsjes minder maakt en dus de standtijd wat korter zou zijn. Dit is niet duidelijk aantoonbaar, maar als jouw auto nog behoorlijk nieuw is, zal een glaze weinig voor je auto kunnen doen en zou ik hem skippen.

Dezelfde wax te gebruiken voor de velgen of daar nog apart iets voor aanschaffen?
De Collinite waxen (845/476S/915) gebruik ik ook op de velgen indien gewenst. Er zijn specifieke ''wheel waxen en wheel sealants'', maar als je een goede wax hebt staan is het ook prima voor op de velgen.

Voor spray & wipe/kleien heb ik geloof ik nog een sprayer vol met Meguiars
Je bedoeld voor ''glijmiddel & kleien''..? :D Ik zou opnieuw de Spray&Wipe bestellen. VEELzijdig spulletje, zoals je waarschijnlijk wel weet.

Ook lees ik vaak dat APC een soort van wondermiddel is voor vlot kleine dingen schoonmaken, welk merk pak ik daarvoor en kan ik hiermee ook kleien en/of mijn motorpak en helm schoonmaken?
Zelf gebruik ik de APC van Poorboys. (All Purpose Cleaner + Degreaser) Deze gebruik ik voor het ontvetten van dingen zoals motorruimtes, kieren en naden, kunststof en dergelijke. Je zou hier veel dingen mee kunnen schoonmaken, maar laat dit niet op bepaalde dingen intrekken ofso. (Eigenlijk logisch)

Ik zou hier niet mee gaan kleien omdat hier niet glijmiddelen in zitten en dergelijke.

Het ligt aan hoe iets vervuild is, maar met zowel Spray&Wipe als APC kan je dingen schoonmaken. Met logisch verstand erbij weet je dan wel wat wél kan en wat niet. Bijv. een motorpak van leer zou ik met beleid schoonmaken (APC) of als het een vinyl is, kan het geïmpregneerd zijn en dan is het misschien mogelijk dat een APC dit wat aantast.



Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Tim en Tommy86
Dank voor de antwoorden zo ver, ik zat al aardig in de goede richting blijkbaar.

@Istnogferarie briljante afbeelding, die slaan we gelijk op!
Hij heeft betrekking op Monello, maar ik neem aan dat de verdeling qua pads weinig verschilt met andere merken?

@PeterS het is voornamelijk om de verse vliegjes er na een rit af te halen. Het pak zelf reinig ik met een leder reiniger aan het eind van het seizoen (mooi weer rijder :p)
Ik doe dat nu gewoon met water en soms een drupje dreft in een sprayer, maar dat gaat meestal niet echt van harte.

@Soepergrover ik zie dat ik mij in 2008 aangemeld heb hier. In dat jaar heb ik ook een Seat Leon TopSport gekocht en is het poetsen begonnen. Bij nader inzien is het dus idd al wat langer dan vijf jaar geleden.
Jij bent daar toentertijd dus ook eens geweest?

@Quantoxx dank voor je uitgebreide reactie! Dat maakt de zoektocht wat makkelijker en de twijfel wat minder.

Je noemt Collinite 845/476s/915 wat is daar precies het verschil tussen? De 845 heb ik op de FB pagina ook al een aantal keren voorbij zien komen en had ik in mijn achterhoofd. Ik vind het wel fijn als ik beide waxen op zowel de lak als op de velgen kan gebruiken, dat zal met allen wel goed gaan denk ik.

De glaze laat ik de eerste keer maar achterwege, ik vind dat de auto behoorlijk krasvrij is afgeleverd. Dus the fulltime threatment is denk ik nog niet nodig.
 
@Quantoxx dank voor je uitgebreide reactie! Dat maakt de zoektocht wat makkelijker en de twijfel wat minder.

Je noemt Collinite 845/476s/915 wat is daar precies het verschil tussen? De 845 heb ik op de FB pagina ook al een aantal keren voorbij zien komen en had ik in mijn achterhoofd. Ik vind het wel fijn als ik beide waxen op zowel de lak als op de velgen kan gebruiken, dat zal met allen wel goed gaan denk ik.

De glaze laat ik de eerste keer maar achterwege, ik vind dat de auto behoorlijk krasvrij is afgeleverd. Dus the fulltime threatment is denk ik nog niet nodig.

No Problemo!

Even kort door de bocht qua verschillen;

De 845 is een vloeibare wax die heel zuinig is in gebruik. Je kan deze dus ook met je DAP snel en egaal aanbrengen en met een paar grote druppels kom je al een heel eind. Zoals bij elke wax is dun aanbrengen essentieel, anders wrijf je jezelf een ongeluk om het uit te buffen. De 845 is daar wat vergevingsgezind in.
Deze wax heeft een gemiddelde standtijd van zo'n 1,5-2 maanden - geeft een beetje een glasachtige glans - kost maar 2 tientjes.

De 476S is een vaste wax en eveneens zuinig in gebruik. Deze wax word veelal gekozen vanwege zijn langere standtijd.
Deze wax heeft een gemiddelde standtijd van zo'n 3-4 maanden - geeft een normale glans - kost eveneens maar 2 tientjes.

De 915 is een vaste wax die ook zuinig is in gebruik. Deze wax is wat duurder omdat hij meer carnauba bevat en dus, met name op donkere kleuren, deze oliën toevoegt en de kleur/glans warmer maakt. Kost wat meer, maar heeft meer van 2 werelden. (Standtijd en Looks)
Deze wax heeft een gemiddelde standtijd van 2-3 maanden - geeft een warme/wetlook glans - kost grofweg bijna het dubbele.



Ik weet niet wat de kleur is van jouw auto, maar als het een donkere kleur is, zou ik gaan voor de 915. Kost ietsjes meer, maar nog steeds voordeliger als het volgende segment van waxen. Ook al hebben je velgen weinig aan de olien van deze wax, de bescherming/standtijd is echter wel prima.

Heb je een lichte kleur, zou ik kiezen voor de 845 als je enigszins hufter-proof wil waxen of de 476s als je meer voor standtijd vraagt.


Ik moet het nog steeds zien gebeuren dat mensen een auto zien die ik gepolijst heb en zeggen '' Wauw, dat is mooi!'' en dat ze ná het waxen zeggen '' Wauw, nu is die nog veeeel mooier!''

Een tijd terug heb ik een zware Porsche volledig behandeld en het polijstwerk was goed. Dat is 90% van je uiteindelijke resultaat. Dit kan dus ook nooit opboksen tegen het gebruik van een glaze of andere middelen, omdat dat resultaat permanent is en niet veel beter kan.
Toen ik na het polijsten voor het eerst de 915 gebruikte, zag je dat de kleur nét wat warmer werd en die laatste 10% zeker vol maakte.

De 845 gebruik ik niet meer, maar als ik ooit weer een auto heel snel moet waxen ofso, dan pak ik hem erbij en breng hem aan met mijn DAP. Lekker doorwerken tot hij egaal is en bijna onzichtbaar, cured hij ook sneller en afnemen is een eitje.

De 476s heb ik vorig jaar ergens op de auto van familie aangebracht en zo'n 5,5 maand later is hij nog steeds aanwezig. Echter, de auto word 's nachts in de garage gezet. Daarentegen maakt hij veel km's. Dus, hoe je het wend of keert, de standtijd van deze wax is prima in orde.
 
@Soepergrover ik zie dat ik mij in 2008 aangemeld heb hier. In dat jaar heb ik ook een Seat Leon TopSport gekocht en is het poetsen begonnen. Bij nader inzien is het dus idd al wat langer dan vijf jaar geleden.
Jij bent daar toentertijd dus ook eens geweest?
Ik zit sinds mei 2009 op het Carclean forum. Toen heb ik voornamelijk gelezen over de Easterwood meetings, maar de organisator daarvan (@A6-Red) is toen een beetje afgehaakt vanwege drukte.
Het had me leuk geleken om daar eens naartoe te gaan (was ook niet te ver weg), maar het is er helaas dus nooit van gekomen.
 
Vind dat je vaak goede info geeft @Quantoxx , maar 2mnd standtijd voor de colli 845?
NO F***ING way... 5mnd EASY.
Waar haal je deze info vandaan als ik vragen mag..?
845/476S worden geroemd om hun standtijden...
 
@ivo's - Er is vaker een lijstje geplaatst met de tandtijden van Collinite waxen. (Kan ik op de website van Collinite niet zo snel vinden) Hierbij ontstaat er vaak een discussie waarbij er aan de ene kant werd gezegd dat d vermelde standtijden niet haalbaar waren omdat deze alleen enigszins te behalen waren bij ideale omstandigheden en aan de andere kant werd er gezegd dat deze standtijden zeker wel te behalen vielen.

Ja, de aangegeven standtijden zijn bij ideale omstandigheden.
Nee, de aangegeven standtijden werden behaald door regelmatig wassen met een shampoo + toevoegingen of soortgelijks.

Met name het tweede is wat ik altijd misleidend vind. Ik baseer een standtijd op het aanbrengen van de wax en regelmatig wassen. Niet aanbrengen en regelmatig weer aanvullen en/of ontzien van de wax met andere producten.



De standtijden die ik zelf aanduidde zijn gebaseerd op eigen ervaringen waarbij ik in die tijd nog durf te zeggen dat de bescherming zeer duidelijk aanwezig is doordat de beading en enigszins sheeting nog mooi aanwezig is en wassen + drogen nog goed verloopt. Uiteraard is er hierna ook nog wel bescherming en dat is o.a. te zien aan beading en dergelijke, maar vele malen minder. Ook is het gebaseerd op de standtijden die Collinite zelf vermeld en hier blijf ik onder zitten omdat na het waxen van auto's er vrijwel altijd niet meer naar omgekeken word door de eigenaar en dus al helemaal niet wassen met producten die de wax helpen.

Ik heb de 845 en 476S op menig auto aangebracht en deze auto's ook weer regelmatig opgezocht om de huidige staat te checken. De 845 vond ik na maximaal 3 maanden nog sterk aanwezig en de 476s heb ik recent nog gechecked na 5-6 maanden en die begon toen wel aardig af te breken. Deze auto's worden echter in een garage gestald na gebruik. :D


845 die het bij jouw op zijn gemakkie 5 maanden volhoudt, die is dan regelmatig gewassen met een shampoo met toevoegingen of andere producten. Of de auto staat in een garage of andere dingen. Hier ben ik heilig van overtuigd.


Uiteraard is het persoonlijk voor wanneer iemand zegt; ''Nu is de wax minder aan het worden'' ..of.. ''Hij loopt op z'n eind''. :p Persoonlijk vind ik het mooi als mijn auto een mooie beading heeft. Dit valt op en anderen zien dit ook. Wanneer een wax na maanden nog beading heeft, is dit een beading die veel rommeliger is, maar desalniettemin, is het nog steeds beading c.q. bescherming. :D Maar, het mooiste is natuurlijk dat er nog parels gevormd worden en dit is wat een klant ook mooi blijft vinden.



Greetz
 
Eens hoor, maar ik gebruikte de 845 tot voorkort vaak op mijn eigen wagen, die 5000km per maand maakt.
Daarmee haalde ik zo'n 3mnd standtijd.
Auto staat altijd buiten, wordt gemiddeld om de week gewassen, zonder toevoegingen...
Maargoed, was ook niet om je aan te vallen ofzo, maar ben gewoon zwaar verbaasd over de 'negatieve' interpretatie van de standtijd.
Natuurlijk wordt een wax snel minder bij veel km's en relatief veel wassen, maar 1,5 - 2mnd vind ik wel erg tekort doen aan o.a. de 845

Anyways, back ontopic maar weer? :)
 
Maargoed, was ook niet om je aan te vallen ofzo, maar ben gewoon zwaar verbaasd over de 'negatieve' interpretatie van de standtijd.
Natuurlijk wordt een wax snel minder bij veel km's en relatief veel wassen, maar 1,5 - 2mnd vind ik wel erg tekort doen aan o.a. de 845

Hey Ivo's,

Ik voelde mij ook niet aangevallen, hoor. :p

Het zijn ook gemiddelde standtijden, he? Je kan er dus onder en boven zitten.

Ik noem het ''standtijden'', maar eigenlijk is dit ook niet gerechtvaardigd. Ik vind persoonlijk dat je kiest voor een wax omdat wat bescherming wilt, maar met name om de looks, beading en dergelijke. Dat een wax een x-aantal maanden blijft plakken aan je bolide, dat is zeker zo, maar de looks nemen sneller af en zo ook de beading en dergelijke. Dus zo ook een groot deel dat je heeft laten kiezen voor een wax als bescherming, zeg maar. :D


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: ivo's
Welkom terug inderdaad!

Ik denk dat istnogferarie en anderen veel zinnige dingen hebben gezegd, maar ben het ook niet helemaal eens met de collinite 845 standtijd schatting, dat is meer uit mijn eigen praktijk ervaring met ongeveer eens per maand wassen met born to be mild dat een maand of vier prima te halen is.

Verder geen ervaring met de 476 of 915, maar daar hoor ik goede verhalen over en zou toch voor één van die twee gaan puur omdat ik van handmatig waxen houd en een vloeibare wax veel moeilijker dun te smeren vind.

Volgens mij was er nog niemand op de SSR polijstmiddelen teruggekomen, maar als die SSR 1 en 2 nog goed zijn kan je die op een witte resp. oranje monello pad gebruiken. Werken ook lekker in het zonnetje!

Geen ervaring met Opel lak, als dat een harde lak is en je meer cut wil hebben zou ik niet voor SSR 3 gaan. Vind deze snel stoffen en een minder mooie finish geven dan bv scholl S3 of monello veloce.
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie