• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Terugkerende vogelpoep!?

Mancooo

Detailing rookie
5 okt 2022
9
15
Hallo allemaal,

Ik volg al een tijdje het forum van Carclean en ik koop al jaren bij Carclean diverse poets/schoonmaak middelen. Ik heb nog geen voorstel topic o.i.d. geopend, maar ik zit nu met een vrij bizar "vogelpoep" probleem waar ik werkelijk niets van begrijp. Foto's maken is lastig, bij goed licht zal ik die posten.

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven, ik word er inmiddels gek van.

Even een tijdslijn:

1. Afgelopen donderdag 29/9 omstreeks 16.16 uur (tijd weet ik bijna precies wegens camerabeelden) heeft er dus een vogel een flinke partij lopen schijten op mijn auto (poepvlekken op het dak en rechtsachter scherm);

2. ik heb om circa 16:35 uur de vogelpoep gezien en zoals gebruikelijk heel voorzichtig schoongemaakt (natgespoten/week gemaakt met demi water, voorzichtig afgeveegd met MF doek en daarna met 90+% alchohol schoongemaakt);

3. Nadat de plekken opgedroogd waren gezien zag ik op de plekken waar de vogelpoep was, diverse plekken met sliertjes erin. Ik heb dat daarna meteen met hand licht gepolijst met Mezzo Polish. De plekken waren voor 90% verdwenen, dat was op dat moment voldoende vond ik.

4. De volgende dag op vrijdag, gaan we winkelen en zien we in het licht van de parkeergarage de grootste plek weer terug en is deze opeens heel duidelijk zichtbaar. Vrijdagmiddag heb ik de (de grootste plek) wederom met de hand gepolijst en toen was het weer voor 90% weg.

5. de dag erna, zaterdagmiddag, kwam de plek weer terug! Deze keer wederom hetzelfde stappenplan en nu was de plek bijna geheel weg. Wat gebeurd op zondagmiddag!? De plek is weer terug (wel iets minder). Zondagmiddag heb ik vrij lang (niet intensief, zonder druk) de betreffende plek wederom gepolijst. Het was nu VOLLEDIG weg, dus 100% niet zichtbaar, in de zon, schaduw etc. Ik blij natuurlijk.

6. Vervolgens die hele zondag meerdere malen gekeken en nog steeds was de plek niet te zien. De volgende dag (maandag) zijn we weer boodschappen gaan doen (en hebben geparkeerd in dezelfde parkeergarage). Daarvoor had ik de auto afgespoten met de HD (demi water) en de betreffende plek drooggemaakt. We (mijn vrouw en ik) hebben samen mss. 10 minuten in de parkeergarage onder diverse lampen gekeken naar de plek. Het was helemaal weg!

7. Thuis aangekomen heb ik de rest van de maandag af en toe weer gekeken, niets aan de hand. De dag erna (dinsdag 4/10) had de auto condens in de ochtend, ik heb de plekken drooggemaakt en er was niets te zien.

8. Vervolgens ga ik die dinsdag om 12.00 uur naar werk (eerst naar de auto gekeken, plek was prima) en kom ik terug om circa 16.00 uur en de plek is weer terug!! Het heeft in de tussentijd niet geregend, er was wat zon met sluierbewolking, that's it.

Dus ik snap er helemaal niets meer van. De vogelpoep heeft in totaal minder dan 20 min. op de auto gestaan, na 16.00 uur, op een eind september dag (met af en toe zon) en de plek lijkt wel ingebrand, kan het weg polijsten, maar komt steeds terug. Of het zit erop danwel de lak is verkleurd. Ik vind het een zeer vreemd verhaal.

HELP, a.u.b. :)

Auto is overigens een recente BMW 330i (g21, touring) in de kleur portimao blauw.
 
Tussen de polijst beurten in heb ik niet ontvet, wel goed schoongemaakt met demi water en afgedroogd met MF. De laatste keer (toen ik dacht dat het helemaal weg was, dus afgelopen zondag) heb ik er na grondig schoonmaak, een beetje wax opgedaan (collinite 845).

Overigens wat het helemaal triest maakt, is dat gehele rechterkant van de auto nog geen maand geleden door de dealer is overgespoten (heel goed gelukt ook) wegens een lakdefect aan de rechter achterportier. Nu dus nog geen maand later dit....in 20 min. tijd...

Ik heb deze week ook een lakdiktemeter bij Carclean gekocht, en daarmee zie ik dat hij 4.1 mil aangeeft bij het betreffende paneel (onderkant van het paneel geeft 5.0 mil aan, aan de linkerkant van de auto dus niet gespoten deel, is 3.0/3.2 mil), er zou dus nog ruimte moeten zijn, maar ben een beetje bang om door te gaan (met de hand, that is)
 
Demi water haalt de vettigheid van het polijstmiddel niet weg
Dan heb je bij controle geen zekerheid dat alle schade weg is
Collinite verstopt de schade ook als een dolle

Kans is dus dat je met het met de hand polijsten niet alles schade weg hebt gehaald
Overigens is verse lak natuurlijk gevoeliger voor aantasting dan originele lak.

Maak eens schoon met een sopje en kijk dan wat de echte schade is
Met de hand ga je niet zomaar door de lak, maar wel tussendoor ontvetten en beoordelen
 
Ik zal a.s. vrijdag, als het weer een beetje meezit :), de auto uitgebreid wassen (volgens de correcte methode), even kijken wat het effect is.

Overigens heb ik de eerste keer om de schade goed te bekijken, de plekken grondig schoongemaakt en met een warme MF doek (met autoshampoo) de plek schoongemaakt en daarna met 96% alchohol (van de Kruidvat) de plek schoongemaakt.

De kleine plekken zijn wel helemaal weg. De grootste plek had een bepaalde dofheid en was ter grootte van een aantal vingers. Nu is de grote plek teruggebracht naar een halve duimgrootte, geen dofheid (lijkt het), maar wel met nog een licht craquelé effect, mijn vingernagel blijft er niet in haken ofzo, ik voel het ook helemaal niet.
 
De combinatie relatief verse lak + zure vogelpoep zijn de boosdoener van de terugkerende plek. Als je al barstjes ziet, dan vrees ik dat het een verloren strijd is en de vogelpoep ondanks het matige weer, toch voldoende tijd heeft gehad om zijn werk te doen.

Plaats even wat foto's zodat we wat gerichter kunnen meedenken naar een oplossing.
 
Ik kan niet anders dan het eens zijn met Redcat en Andy. Gezien je stappen en de gevolgen, zou ik ook denken aan schade die je meerdere malen verhuld hebt middels polijstoliën en wax. Dat er al craquelé te zien is, getuigd al van schade.
 
Dank allen voor het meedenken!

Ik heb wat foto's bijgevoegd, dit is het beste wat ik op dit moment, gelet op het aanwezige licht, hebben kunnnen maken.

Let wel, de plek is alleen te zien als je er bovenop zit en je weet waar het is. Volgens de lakdiktemeter van Carclean (Etari MD 666) is het daar circa 4.1 mil dik. De linkerkant van de auto, waar het dus niet gespoten is (dus OG lak), is circa 3.1/3.2 mil.,

Overigens de kleine plekken (op het dak) die ik weg heb kunnen halen, hadden ook exact hetzelfde aan craquele. Ik heb die plekken met maar 1 keer handmatig polijsten kunnen weghalen. Daarbij is het verschil dat ik op de liggende delen (het dak) een paar minuten lang een warme MF (opgevouwen en met wat autoshampoo erop) op heb gehouden. Daarna licht gepolijst en het was weg, zelfde craquele.

Even los van het voorgaande, ik volg dit forum al heel lang, nooit eerder gepost, maar jullie zijn echte pro's! Ik kijk er in dit geval ook echt met een "detailer" oog naar, een normaal persoon zou dit NOOIT zien :)

Mijn stappenplan voor a.s. weekend is het volgende:

1. wassen met warm water en autoshampoo (zoals gebruikelijk), wellicht de (warme) washmitt een aantal minuten tegen de plek aanhouden;
2. de plek ontvetten met 96% alchohol (van de Kruidvat);
3. kleien op die plek (had ik nog niet gedaan);
4. wederom licht polijsten met de hand (met een oranje hand pad van Mezzo).
5. ontvetten met alchohol en inspecteren.

Is dit een goed plan? Of zouden jullie zeggen, laat zitten, niet aan denken, shit happens (letterlijk!), ik vind het alleen zo zonde van een auto die verder tiptop in orde is en ook net vers (voor de helft) is gespoten...




20221005_142225.jpg
20221005_142404.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hmm... Op de foto's zie ik eigenlijk niks. Bij de eerste foto ligt de focus nog steeds op de reflectie (schutting) en is te ver weg en bij de tweede foto lijkt de focus wél goed, maar zie ik niet precies wat ik nou zou moeten zien.

Als de 'craquelé' op Foto2 is wat je bedoelde, dan is dit geen craquelé. (Barstjes in de lak) De warmte die je hebt toegepast zou dan de vervuiling uit de krasjes kunnen losweken, maar dat lijkt nu niet aan de orde. Dan kan ik mij voorstellen dat je dit middels handmatig polijsten hebt kunnen verwijderen. (Mezzo + Oranje handpad)

Wees ook voorzichtig met sterke, onverdunde alcohol, zeker op een tamelijk verse lak. ;) Sowieso de alcohol op een doek doen en dan wrijven, niet de alcohol direct op de lak. (Soort alcohol?)
 
Ja, het is inderdaad zeer lastig op om de foto te krijgen. Heb het net weer geprobeerd, maar het lukt niet. Met het blote oog (mits je weet waar je moet zoeken) is het wel "goed" te zien.

EDIT: Ik bedenk mij net, het lijkt eigenlijk op een soort vingerafdruk vlekken (maar dan met een wijder profiel), gek om dat zo te vergelijken :)

Overigens voelt het helemaal glad aan, het lijkt op een beginnende vorm van craquelé...ik denk dat ik het daarom wel weg kan krijgen, maar ten koste van wat...we zullen het zien...

Het is wel echt bizar dat dit binnen 20 minuten kan gebeuren! Ik geloofde het eerst niet, maar toen ik de camerabeelden zag, was het inderdaad maar circa 20 min.

Dank je wel voor tip v,w.b. de alcohol! Daar had ik nog niet aan gedacht ;) zie de foto voor het soort alchohol wat ik gebruik, doe het al jaren :)

Screenshot 2022-10-05 at 17-02-22 Kruidvat 96% Alcohol Ketonatus Kruidvat NL.png
 
Laatst bewerkt:
Craquelé is echt het barsten van de lak en dat gebeurt bij een redelijk jonge lak niet snel
Ik zie (al blijft het lastig) meer wat ongelijkheid, mogelijk door zwelling
Machinaal polijsten zou wel handig zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Mancooo
Ik zie, denk ik, wel iets van wat jij bedoeld met 'vingerafdrukken'. Het lijkt op craquelé, maar dan in lijntjes OP de lak?

Wat betreft de alcohol; Daar zal, denk ik, @Cordoba meet over weten. Ik meen dat ketonatus 'ondrinkbaar' is gemaakt, sneller verdampt dan IPA en residu kan achterlaten. Aangezien we IPA al verdunnen tot minstens 1:1 of liever nóg zwakker, weet ik niet op sterke, onverdunde ketonatus zo goed is voor (tamelijk verse) lak.

(Verdunnen is ook om de verdamping te verminderen. Minder sterk door verdunning, maar kan beter/langer werken)
 
  • Leuk
Reactions: Mancooo
@Quantoxx JA! dat is wat bedoel en HOOP dat het is wat ik zie.

Maar het kan zeker ook zwelling of uitzetting/inkrimping door warmte/kou zijn. De grote plek (die nu nog niet weg is) had namelijk enige substantie (qua poep, als je begrijpt wat ik bedoel ;) ) De andere kleinere plekken waren vooral (bruine) vlekken, geen substantie, dus niet echt "volle" poep en toch lieten ze allemaal dezelfde structuur achter...

Dan zou kleien danwel schoonmaken met warmte effect kunnen hebben!

V.w.b. de alcohol van de Kruidvat, CHECK! Die ga ik niet meer onverdund gebruiken, gebruik het overigens alleen door het eerst op een MF doek te doen en daarna de schone lak af te vegen, dus niet direct op de auto en zeker niet op een vuile auto :) Het leek mij altijd wel handig, vooral als ik steenslag aan het aantippen ben.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een poosje Ketonatus gebruikt, toen ik bij de lokale drogist alleen 70% alcohol (zowel ethanol als IPA) kon kopen. Ik gebruikte het ook puur en geen enkel probleem. Waar je met alcohol wel mee op moet passen zijn lampunits, bijvoorbeeld koplampunits vanaf pakweg 2014 van de VW-groep krijgen allemaal sterretjes een aantal weken/maanden nadat die met alcohol in contact zijn geweest. Van de VW-groep weet ik het, maar ik denk dat er meer automerken zijn die hetzelfde materiaal gebruiken voor hun koplampen, omdat koplampen vaak onderdelen zijn die ingekocht worden bij gespecialiseerde toeleveringsbedrijven.

Wat de lak betreft: ik denk ook dat je pech hebt gehad met het zure menu van deze schijtlijster in combinatie met nog niet volledig uitgeharde lak. Als een auto een goede waxlaag of iets dergelijks als bescherming heeft, kan dat veel verschil maken bij zo'n shitbombardement. Mijn idee is dat het zuur deels in de poreuze lak is getrokken, waardoor het nu steeds terugkomt.

Om een idee te krijgen, met wat voor pad en wat voor polijstmiddel ben je bezig geweest?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Mancooo
Dank voor je insight, Cordoba. Denk je v.w.b. de ingetrokken zuur, dat het op een gegeven moment weg te halen/polijsten is? Heeft het tijd/zon/UV nodig?

Ik gebruik inderdaad deze Kruidvat alcohol ook al (3/4 jaar) omdat ik destijds nergens IPA kon vinden. Het is goedkoop en goed verkrijgbaar. Overigens gebruik ik het vooral om boomhars contamination te verwijderen, het werkt heel goed daarvoor, naar mijn mening beter en zachter dan klei :) De hars smelt als het ware weg. Ook gebruik ik het vooral om te ontvetten voor steenslag aantippen e.d. Voor het ontvetten van de lak maar sporadisch, met name omdat ik niet durf/wil om met Dreft o.i.d. aan de gang te gaan.

Als polijstmiddel gebruik ik Monello Raffini Mezzo Polish en als pad (met de hand) de Monello Easy Detailing Hand Orange Light Cutting Pad (beide gekocht bij Carclean). Ik gebruik geen compound en ik probeer niet te veel druk uit te oefenen. Soms (met diepere krassen) probeer ik te polijsten met een MF doek. Dat doe ik dan met één vinger (gezien bij AMMO NYC YouTube kanaal) of klein stukje opgevouwen. Ik heb gemerkt dat polijsten met een MF wat meer "cut" heeft dan alleen de oranje pad.

Verder ben ik heel basic met polijsten. Ik heb pas deze week een lakdiktemeter gekocht omdat ik bang ben om door de (verse) lak heen te gaan.

Ik denk dat ik inderdaad ook pech heb gehad + ik ben erg ongeduldig. Ik heb inderdaad gemerkt dat polijstmiddelen veel residue achterlaten vandaar dat ik sinds enige tijd na polijsten ook nog het een en ander goed schoonmaak (inderdaad niet ontvet, maar alleen met demi water van de Jumbo/Kruidvat/AH). Ik merk vaak dat na een dag of 2,3 en een regenbui, "mislukte" polijstpogingen zichzelf kenbaar maken.

Maar ik twijfel heel erg aan deze "schade". Ook hier heb ik na elke polijstpoging met demi water schoongemaakt en het vreemde is vooral dat ik met mijn neus echt bovenop zit en van alle hoeken met lichtinval (schaduw, volle zon, half schemer) de plek heb bekeken. Vooral na mijn laatste poging afgelopen zondag was het echt helemaal weg voor 2 dagen. Toen ik het gistermiddag weer zag, had het ook niet geregend en was er ook geen volle zon en toch kwam het terug.

Warm water + sopje helpt heb ik het gevoel (in ieder geval bij de kleinere vlekken) en ik kan ECHT niet geloven/accepteren dat vogelpoep, van welke soort dan ook, binnen 20 min. al schade kan veroorzaken. In dat geval zou elke auto last hebben daarvan. Dagen/weken en soms maanden vogelpoep laten staan begrijp ik, maar 20 min, gaat er bij mij niet in.

Even voor de beeldvorming, mijn auto staat bij mij in de voortuin, op vijf stappen van mijn voordeur, omringd door een hoge schutting en schuifpoort (carport hopelijk later nog :)).

Ik loop (niet overdreven) makkellijk 20 x per dag (ik werk voornamelijk thuis) om de auto heen om eventuele vogelpoep op te sporen met mijn spuitflesje in de hand. Mijn vrouw verklaart mij voor gek (na dit debacle niet meer :)) en de buren denken waarschijnlijk ook dat ik gek ben :oops:
 
Laatst bewerkt:
Er zijn meer gevallen bekend, dat in een tijdsbestek van ca. een kwartier vogelpoep echt serieus ingevreten kan zijn, ook bij lak die jaren oud is (dus wel volledig uitgehard).

Er zijn een aantal variabelen:
- de laktemperatuur (en hoe donkerder de lakkleur hoe sneller deze bloedheet wordt in zon). Om een idee te krijgen: bij iedere 3 graden temperatuursverhoging verloopt een verdubbelt de bewegingssnelheid van de moleculen (en verloopt de vernietegende chemische reactie dus ook sneller. Bij 15 graden hetere lak, gaat dat dus al 32 keer zo snel.
- het menu van de vogel (zure bessen zijn desastreus)
- lakbescherming die aanwezig is, om als blokkade voor de zure shit te dienen
- in hoeverre een lak poreus is (en er dus vloeibare zure troep in de lak kan trekken)

In jouw geval stond de zon misschien niet heel hoog, maar misschien wel redelijk loodrecht op de lak op de achterstijl, waardoor de lak ter plekke misschien toch wel vrij warm is geweest.

Verder is het zo dat miniscule lakbeschadigingen vooral goed zichtbaar zijn onder UV-licht (licht met korte golflengte), als je dan met een doorsnee lichtbron in een garage gaat kijken, zul je vaak weinig of niets zien. Gebruik je een lichtbron met behoorlijk blauw licht (kortere golflengte) dan zie je veel meer, net als in de zon, dan heb je ook veel meer licht van korte golflengte ter beschikking. Verder is het de truc om niet naar de lak zelf te kijken, maar naar de reflectie van de lak, daar zie je namelijk het makkelijkst kleine afwijkingen.
 
  • Leuk
Reactions: Mancooo
Nice! Dat is die wetenschappelijke shit :)

Ik heb besloten om morgen voor een laatste maal (lokaal op de betreffende plek) te gaan schoonmaken met warm water en een sopje, ontvetten, meten, polijsten, schoonmaken/ontvetten, inspecteren en meten.

Als dit niet lukt, dan geef ik het op en leer ik ermee leven, ik ben toch de enige die het ziet, gewoon niet meer naar kijken.

Ik zal het resultaat hier wel posten en dan begint het spannende wachten weer :)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Heel herkenbaar, waren het duiven toevallig? Ik heb het op mijn zwarte motorkap, gewassen en gepoetst met ProPolish, en weg was het. Volgende dag in ander licht, daar was het weer, drie grote vlekken. Gepoetst met ScratchX, was er op en dacht dat het opgelost was. Nee dus, uiteindelijk na heel veel werk aardig weg gekregen met de hand, maar niet helemaal. Met Black Hole kan ik het aardig verbergen. Mijn auto is 15 jaar oud en heeft meerdere "littekens" dus ik kan er makkelijker mee leven waarschijnlijk.
 
Hierbij een update:

Ik heb vandaag inderdaad de plek (lokaal) weer aangepakt (dus schoongemaakt, ontvet, opgemeten met de lakdiktemeter, gepolijst, ontvet en inpectie). Ik kan wederom zeggen dat de plek (vooralsnog) weg is.

Ik ben echter niet voor 100% verwijdering gegaan. Het had wel gekund, maar ik heb in het verleden door schade en schande geleerd dat 90-95% voldoende is, perfect bestaat niet.

Dus de plek is echt (nagenoeg) weg, maar het punt is dus vooral of het terugkomt. Indien het terugkomt, geef ik het op en dan is het ook prima, maar zou het wel heel raar vinden. Het verschil met de vorige keren is wel dat ik na het polijsten erg zorgvuldig ben geweest met het ontvetten en schoonmaken. Ik heb de plek niet gewaxd en volgens mij kan er geen residue van het polijstmiddel danwel iets anders op zitten, hij is "squeaky clean"!

We shall see!

Nogmaals erg bedankt allen voor de adviezen en insights! Heb weer een hoop geleerd ;)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba