• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Test: Dap900 versus Dap500

Teun

Detailing guru
18 jul 2008
2.050
190
Afgelopen tijd weinig tijd kunnen besteden aan detailen, laat staan erg actief geweest op het forum. Maar Tinus is er ook voor jullie dus daarom toch tijd voor een test van de DAP900, en een vergelijk met z’n (in theorie) minder sterke broer de DAP500.

Is de dap900 nou echt beter dan de dap500? Is de dap900 de meerprijs waard?

In dit vergelijk heb ik de dap500v2 gebruikt, waarvoor mijn grote dank aan Slewey voor het beschikbaar stellen (ik heb zelf de v1 versie). Zuidwest10 bedankt voor het wachten op de dap900 voor je hem kon meenemen.
Tim bedankt voor de productondersteuning en mentale hulp

Prijs en beschikbaarheid

• € 149,-
• € 229,- in combinatie met een PRO900 rotary https://www.Carclean.com/p..._en_PRO900__101797 (zie review https://forum.Carclean.com...tary-by-Carcleannl)

Prijs/Kwaliteitsverhouding

7/10 bij aankoop van de dap900, en 8/10 bij aankoop van de combi met de PRO900.

Dap 500 kost € 115,-

Er zijn ook diverse combipakketten met polijstmiddelen/pads/etc te koop, waardoor de prijs/kwaliteitverhouding iets kan stijgen maar daar gaat het nu niet over.

Product omschrijving

De grote broer van de DAP500: De DAP900! Een nieuwe behuizing, een nieuwe motor met nog meer kracht!
Hoe werkt het?
Hij maakt een excentrische beweging waarbij de polijstpad ook vrij roteert om zijn eigen as. De DAP900 maakt per minuut vele excentrische bewegingen, die je kunt vergelijken met ronddraaiende handbewegingen. Het speciaal ontwikkelde contragewicht zorgt ervoor dat de machine minder trilt. Bij polijstmachines die alleen roteren (rotary’s), is er altijd kans op hologrammen, machinesporen, brandplekken en andere lakschade. Doordat de DAP900 ook excentrisch beweegt, is die kans nu minimaal. Dat maakt de DAP900 geschikt voor elke gebruiker. Van enthousiaste detailer tot iemand zonder enige ervaring!

Bij de DAP900 krijg je een uitgebreide, Nederlandse handleiding. De DAP900 laat de concurrentie ver achter zich. Niet alleen dankzij zijn excentrische uitslag, maar ook door zijn vermogen van maar liefst 880 watt. Altijd voldoende polijstkracht dus. Bovendien kun je met de DAP900 makkelijk wisselen van steunplaat of type polijstpad.

Kortom: In tegenstelling tot normale excenter (schuur)machines, is de DAP900 écht ontwikkeld als een absoluut veilige, professionele polijstmachine voor je auto, caravan of boot!
- Ideaal voor lakherstel, polijsten en waxen
- Verwisselbare 125mm steunplaat
- Geschikt voor 5.5", 6" en 6.5" pads
- Veilig voor alle laksoorten
- Ergonomisch ontwerp
- Regelbare snelheid

De set wordt geleverd met:
- DAP900 880 watt Dual Action Polijstmachine
- 125 mm verwisselbare steunplaat
- Sleutel voor steunplaat
- Set reserve koolborsteltjes
- D-Handgreep, voor centrale montage
- Handige canvas opbergtas met DAP900 logo en draagriem
- Uitgebreide, Nederlandse gebruikshandleiding
- 2 jaar garantie
Technsche gegevens
Polijstpad-Ø max. mm 190 (7,5"
Steunplaat mm Ø 125 (5"
Oscillaties per minuut o.p.m. 2500-6800
Uitslag mm 8
Aansluitspanning V/Hz 230/50
Draad 5/16"-24
Afgegeven vermogen W 880
Gewicht (zonder kabel) Kg 2,3
Isolatieklasse II
.
Officiële handleiding: https://www.Carclean.com/Manual?id=101780


Verpakking

Prima (bekende) tas, met fraai geborduurd logo. Verder alle benodigdheden erbij (draagriem, koolborstel, u-beugel, stelsleutel om backingplate eraf te halen, 5,5” backingplate, etc). Tas zit in een nette kartonnen doos als je hem nieuw koopt; keurig.

Cijfer verpakking 7/10
1-3.jpg




Uiterlijk

De bekende blauwe kleur welke ik persoonlijk wel netjes vind. Lijkt verder als 2 druppels water op de dap500, maar is toch weer wat degelijker gebouwd als de dap500v2. Daar waar de dap500v2 al een stuk beter/degelijker aanvoelde als de dap500v1, is de dap900 ten opzichte van de dap500v2 weer fraaier afgewerkt (andere kap, betere koelsleuven, overal iets betere finish). Hierin hou ik rekening dat de dap500 gebruikt is, en de dap900 een gloednieuwe was.
2-3.jpg

5-3.jpg


De dap900 is toch weer wat aangekomen; in gewicht en qua afmetingen. De dap900 weegt circa 200 gram meer (2.4 kg zonder snoer , en de dap500 2.2 kg zonder snoer; gemeten bij Carclean.com samen met Dennis/Dibbuz)

De dap900 is iets dikker qua omtrek, en dat voel je gewoon.
3-3.jpg

4-3.jpg



Cijfer Uiterlijk 8/10

Gebruik van het product

Een dap is van nature een makkelijk te hanteren machine, en geeft goede resultaten. De dap900 is geen dap500 ‘op steroïden’ welke uit je handen schiet of superkrachtig overkomt. Positief is het minder terugvallen in toeren als je druk zet, maar denk hierbij niet dat de dap900 heel veel verder gaat. Je kan meer kracht zetten, en dat draagt uiteraard bij aan het iets beter polijsten.

Uiteraard is een test waardeloos zonder een fysieke test:
Motorkap verdeelt in 6 vlakken, want een test tussen 3 polijstmiddelen heb ik ook gedaan (link wordt ingevoegd als ik de test heb omschreven). Bovenste vlakken de dap900, onderste de dap500.
6-3.jpg



Grappig detail: een dap draait met de klok mee van nature, maar als je de machine gebruikt stopt de pad met draaien (logisch want de draaiing is niet geforceerd) en draait dan tegen de klok in… Zelfs de ‘sterkere’ dap900 had dit precies zo.
2 GIF’jes van gemaakt:
dap500draaitterug-1.gif

dap900draaitterug.gif



Eigenlijk zijn de meeste dualactions geen dualaction (draaien en ‘oscilleren’/schudden) want bij gebruik stopt het draaien van de pad, en blijft uitsluitend het ‘oscilleren’/schudden’ over.

Maar goed, de resultaten na:
- 1 volledige sessie per testvlak
- met een witte 6” Kompressorpad
- 3 dotjes polijstmiddel
- Volledig uitgewerkt middels de bekende Zenithmethode (opbouwen, afbouwen gedurende +/- 12 hits)

Testje met Poorboys SYN1:
7-2.jpg

Totaal geen verschil merkbaar tussen de dap’s

Sorry voor de knullige tekeningetjes in Paint…

Idem met Monello Inizio en Monello Forza al is de Forza in combinatie met de dap900 toch iets beter. Zou de extra kracht dan toch zorgen voor een beter resultaat met een compound?
8-2.jpg


Let op: ik beschrijf de verschillen tussen de testvlakken van boven naar beneden; tussen de werking van de dap900 en de dap500. De verschillen tussen de testvlakken van links naar rechts, dus tussen de verschillende polijstmiddelen, kan je teruglezen in die specifieke test.

Het verschil tussen de dap’s met Monello Inizio in detail:
Dap500
dap500Inizio.jpg

Dap900
dap900Inizio.jpg


Lastig te zien vanwege de matige camera en belichting, maar geen/nauwelijks verschil. Je ziet een heel lichte marring omdat Inizio in dit geval niet goed is afgebroken. Met de rotary was dit anders geweest.

Het verschil tussen de dap’s met Monello Forza in detail:
Dap500
dap500forza.jpg

Dap900
dap900forza.jpg


Weer lastig te zien, maar dit is toch IETS anders. De dap900 breekt de Forza beter af, waardoor het eindresultaat toch iets beter is. Wel moet ik zeggen dat ik persoonlijk een dap niet perfect vind voor een compound; ik ervaar dat een dualaction de kracht mist om het goed af te breken en hiermee goed af te werken in combinatie met Menzerna/Monello/etc. Een rotary geeft duidelijk betere resultaten, maar het gaat hier om de dap900…


Cijfer gebruik van het product 7/10


Duurzaamheid

Een dap gaat bij normaal gebruik jarenlang mee, en ik heb een dap500v1 vanaf het 1e uur.
De dap900 is duidelijk degelijker gebouwd qua buitenkant, maar ook aan de binnenkant (elektronica, lagers, asjes) ten opzichte van de dap500v1, en ook ten opzichte van de dap500v2.

Cijfer duurzaamheid 8/10

Conclusie

Persoonlijk vind ik de dap900 een erg goede machine, maar niet perse overal beter dan dap500v2. De dap500v2 is zelf al een goede machine, en moeilijk te overtreffen in deze prijsrange (complimentje waard dus). De dap900 is iets mooier gebouwd, maar is ook weer zwaarder en vooral duurder (maar dat is natuurlijk persoonlijk en subjectief). De polijstresultaten in deze test zijn bijna overal vergelijkbaar. Laat het zo stellen: met een dap500 heb ik in deze test net zulke goede resultaten gehaald als met de dap900, zonder speciale technieken of extra veel moeite te moeten doen.

De dap900 was wel beter bij de zwaarste compound (Monello Forza) omdat de dap900 net iets beter de polijstkorrel afbreekt.
Maar daar ligt nou net de crux van mijn dilemma: met een dualaction verwerk ik geen compound maar pak ik de rotary. Überhaupt gebruik ik voor 80% de rotary, en gebruik de dap alleen om ULTRA-licht af te werken om b.v buffermarks te verwijderen (een Dualaction is hier erg goed in) of om een glaze/sealant/wax aan te brengen. Een dap500 vind ik persoonlijk iets geschikter voor het aanbrengen van glaze/sealant/wax omdat hij lichter is.

Aankoopadvies kan ik in 3 secties verdelen:

- Wil je voor de 1e keer een dualaction machine kopen? Koop dan de dap900; alles net iets beter tegen een iets hogere prijs.
- Heb je alleen een dap500, en denk je duidelijk betere resultaten te behalen met een dap900? Ga dan direct voor de Pro900 rotary.
- Gebruik je al een rotary, en kan je al aardig finishen (iedereen kan dit leren)?, dan weegt mijn meerwaarde van de dap900 niet op tegen de voordelen van de goedkopere en lichtere dap500.


Gebruikt

Wanneer is het product gebruikt? Periode september/oktober 2010
Waar is het product gebruikt? Buiten bij ca. 15-20 graden
Op wat voor auto is het gebruikt? Fiat Grande Punto uit 2008 in een zwarte lak in redelijk goede staat.

Totaal cijfer

8/10
 
mooie review tinus! hier zaten veel mensen (zonder dat ze het zelf weten) op te wachten!
top! :cool:
en een conclusie die niet veel naast mijn idee zit. :)
 
bedankt voor je goeie review martijn

maar nu zie ik onderaan je review het volgende staan ; Bewerkt door moderator: 31-10-2010 16:35:31 | Reden: Niet aangegeven
 
Mooie review Martijn! Eindelijk! :D

Ik ben het alleen niet helemaal met je eens dat de DAP900 niet veel uitmaakt qua resultaat.
Ik heb al aardig wat testspots gemaakt met beide machines en de DAP900 krijgt een stuk meer voor elkaar met 1 hit dan een DAP500.
[MOD]Ging iets niet helemaal goed wat gelukkig herstelt kon worden, er is verder aan de inhoud geen letter aangepast.[/MOD]
 
Leuk om te lezen, maar ik heb nog een optie die erg in trek is.

- heb je al een DAP 500 houdt die dan voor de 4" spotbuffs
... of voor als iemand zonder DAP je komt helpen :ja

Ik ga binnenkort maar weer eens met de PRO spelen op een testklep.

Hans
 
Mooie review !

Wel 1 aanmerking mbt de verschillen tussen een DAP500 & 900.
De 900 draait in alle standen net iets sneller dan een 500. Met polijst en correctie werk is dat erg prettig maar met finishen (denk aan glaze, sealant & wax) vindt ik dat minder prettig.
Daarom grijp ik na het polijsten standaard terug naar de DAP500 omdat die wel lekker rustig op standje 1 draait zonder mn product op te "branden"
 
Juffer1 zei:
Mooie review !

Wel 1 aanmerking mbt de verschillen tussen een DAP500 & 900.
De 900 draait in alle standen net iets sneller dan een 500. Met polijst en correctie werk is dat erg prettig maar met finishen (denk aan glaze, sealant & wax) vindt ik dat minder prettig.
Daarom grijp ik na het polijsten standaard terug naar de DAP500 omdat die wel lekker rustig op standje 1 draait zonder mn product op te "branden"

Arjan, gewoon even een lager toerental gebruiken en hoppa..........gaat ook ! :cool:
 
Mooie review zet je hier neer!
Maar ben het niet helemaal met je conclusie eens... :S

IK heb meerdere auto's gedaan met Bin, hij met een Dap900 en ik met een Dap500V2
wat ik niet wegkreeg met de 500, kreeg hij wel weg met de 900!
Dus er zit wel degelijk verschil in naar wat ik ervaren heb!

Desalniettemin mooie review! :party:
 
Wat jij hebt gemerkt Dennis, is ook zo, de DAP900 is duidelijk krachtiger dan de DAP500. Zeker met lakken in slechtere staat, harde lakken of lastige lakken, merk je goed het verschil. Een makkelijke lak, bijvoorbeeld een Japanse lak, zal het verschil kleiner zijn.
 
Jaah dat lijkt me ook wel ;D
Denk ook dat voor deze test beter een andere lak gebruikt kon worden! een hardere lak ofzo ;)
Misschien binnenkort zelf dit maar is testen met Niek die nu mijn dap500 heeft =P
 
Er staat ook nergens dat de 900 niet sterker en geschikter is om het product af te breken ten opzichte van de 500. Er staat ook nergens dat de 900 niet sterker is, of dat hij niet betere resultaten zou kunnen leveren.
Alleen: als ik kracht en vooral warmte wil om een product af te breken pak ik wel de rotary, en niet een iets sterkere (verder exact gelijke) DA. Als ik correctiekracht nodig heb, gebruik ik geen DA.

De 900 is duidelijk sterker, maar de 500 is ook niet slecht ;). Tijdens deze test heb ik niet veel noemenswaardige verschillen in polijstresultaat kunnen herkennen tussen de 900 en de 500. De lak van het testobject zou ik omschrijven als 'medium', dus wellicht dat een harde duitse lak de 900 laat schitteren ten opzichte van de 500 al trek ik dat deels in twijfel.

Dat is mijn persoonlijke voorkeur en conclusie, en impliceert nergens de absolute en bewezen waarheid.
 
Dan ligt het toch denk ik aan je woordkeus.

Zoals ik (en kennelijk ook anderen) het lezen vind het jet het verschil niet groot.
Met dit soort zinnen komt het zo op mij over:
De dap900 is geen dap500 ‘op steroïden’ welke uit je handen schiet of superkrachtig overkomt. Positief is het minder terugvallen in toeren als je druk zet, maar denk hierbij niet dat de dap900 heel veel verder gaat. Je kan meer kracht zetten, en dat draagt uiteraard bij aan het iets beter polijsten.

Totaal geen verschil merkbaar tussen de dap’s
Idem met Monello Inizio en Monello Forza al is de Forza in combinatie met de dap900 toch iets beter.
Lastig te zien vanwege de matige camera en belichting, maar geen/nauwelijks verschil.
Weer lastig te zien, maar dit is toch IETS anders.
Persoonlijk vind ik de dap900 een erg goede machine, maar niet perse overal beter dan dap500v2.

Nogmaals, ik heb 10tallen testspots gedaan met de DAP900 en dat ding draait echt veel harder rond op stand 5-6, dat kan ook niet anders hij heeft 75% meer vermogen en dat is echt goed te merken.

Je had wat meer testobjecten kunnen nemen dan alleen een motorkapje met medium lak.
De DAP900 is juist voor die hardere lakken bedoeld en dat mis ik nu wel in je review.

Niet om de boel af te kraken want je review is gewoon keurig uiteraard, ik deel alleen de mening niet dat het niet zoveel scheelt.