• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

* Test * Flexipads MF-pad VS LC Orbital Foam-pad (BF21)

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.868
193
34
Leersum (Utrecht)
Heya GlimKezen & GlansPoppen!

Zojuist heb ik een MF-pad geprobeerd om te zien hoe de correctie en werking is in tegenstelling tot mijn gebruikelijke foam-pads.

Naar verluid zou een MF-pad meer correctie geven als een foam-pad. De theorie hierachter is dat bij MF-pads de vezels op de lak ''slaan'' en dit bij een D/A-machine het beste tot zijn recht komt. Het feit dat ik een D/A-machine heb met een flinke uitslag is dan de reden dat ik dacht; ''Dan moet het op een BF21 nog wat extra power hebben!''
Daarnaast slijten zij ook minder als foam.


--> Stap 1 <--
Ik heb mijn Audi-sloopkap erbij gepakt en deze gewassen. Deze kap was nog strak van de vorige test waarbij ik mijn nieuwe machine, Rupes LHR21, heb vergeleken met mijn oude vertrouwde DAP900 V3.

20160722_135521.jpg

20160722_135600.jpg




--> Stap 2 <--
Meestal pak ik een stuk papier (kassabon o.i.d.) en wrijf deze over het paneel om krassen te veroorzaken. Echter heb ik deze keer een oude schuurspons gepakt en flink lopen raggen. :p Naast de VELE swirls die je dan trekt, maak je ook wat diepere krassen.
20160722_140341.jpg


20160722_140415.jpg


20160722_140434.jpg




--> Stap 3 <--
Ik ben begonnen met Lake Country - Orbital Blauw + Scholl - S3. Dit is mijn vaste combi. Eén hit zie ik als één dambordpatroon en heb één hit gegeven + één snellere hit om de korrel door te werken. Machinestand 6, vervolgens machinestand 4.

(Al mijn spullen staan bij een detail, dus ik had geen tape :s )

20160722_141915.jpg



Zowel het onbehandelde stuk (links) als het behandelde stuk (rechts) zijn ontvet met Nanolex - EX.
Met één hit verwijderde ik 99% van de swirls, maar sommige swirls waren nét wat dieper en die bleven achter.

Al met al, een prima correctie voor een tamelijk snelle hit. Normaliter beweeg ik nét wat langzamer als het een verweerde harde lak betreft.


--> Stap 4 <--
Ik heb nog nooit met MF-pads gewerkt en verdiepte mij nog even snel opnieuw voordat ik begon. Zo herinnerde ik mij weer hoe ik te werk kon gaan en ook de ''Kevin Brown - methode''. Ik kwam weer terecht op een topic, hier op Carclean, en daar las ik dat deze ''KBM''' over het algemeen niet veel bijzonders toevoegt. Carclean heeft dit getest en daaruit bleek dat de manier waarop je normaliter met foam werkt en dergelijke ook prima te doen is.

Ik gebruikte de Flexipads - MF Cutting pad. (160mm)
20160722_142558.jpg


20160722_142607.jpg



Primen van de pad met Scholl - S3.
20160722_142705.jpg


20160722_142946.jpg



Beetje polijstmiddel toevoegen.

20160722_143119.jpg



Resultaat na een zelfde hit als met de foam-pad.



Ik heb het vermoeden dat ik iets niet goed doe, want de correctie lijkt vrijwel hetzelfde als van de foam-pad.

* Prime ik niet goed (genoeg) ... ?
* Andere snelheden aanhouden ... ?
* Ander polijstmiddel (Non-dem.) ... ?
* Grote uitslag nadelig ... ?
* Simpelweg een prutser ... ?
* Banaan ... ?



Greetz
 
Thanx voor de waardering, peeps! Doet mij goed. :)

Ik merkte dat er vaker mensen mensen kampte met harde lakken en zochten naar een betere combi en/of machine. Spiderpads, wolletjes, MF en andere polijstmiddelen is vaak het advies, maar nergens vind je eigenlijk een duidelijk voorbeeld of andere manieren om een beeld voor jezelf te schetsen.

(Ik ga mijn post nog aanpassen. Bijv. aanvullen hoe de warmteontwikkeling was, hoe de machine liep met een MF-pad en dergelijke)


@PeterS - Jij bent inderdaad een MicroVezelMan! Ik geloof dat jij polijstmiddelen van Megs gebruikt met een vaste korrel?

Is dit misschien de clou?


Voor nu zeg ik dat MF-pads niet mijn ding is. Het primen kostte behoorlijk wat product en wat er op de foto te zien is, was niet genoeg om de hele pad te primen. Moest er nog wat bij doen.

Qua correctie viel het dus ook tegen, maar dat verwijt ik voor nu aan mijzelf.

Het enige voordeel, en dat is iets wat ik simpelweg geloof van anderen, is dat een MF-pad niet hard slijt en dus lang meegaat.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Peter to the rescue... :-D
ben wat later on line, net zondagjeTomorrowland achter de rug... :zzz:

als ik het goed zie heb je te veel product op je pad gedaan, die is geprimed en ik zie de haartjes neerliggen in de laatste foto met de 3 dotjes op.
Dus iets minder compound gebruiken bij het primen op het eerste zicht?

De Correction compound van Megs (D300) is inderdaad met Micro korrels, dus die moeten niet afgebroken worden.
Bij hardere lakken gebruik ik de M105 en eventueel de xtra cutting disks (die zijn wel flinterdun)

Ik doe de eerste hit steeds 3x het dambord, zet lichte druk en de machine op stand 4 tot 6 en beweeg eerder traag.
Ik gebruik tegenwoordig ook meer en meer de 5" pads, die draaien echt soepeltjes.

Hopelijk ben je er wat mee :)
Ik zoek even of ik foto's heb hier
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Zit ook steeds meer te denken aan een mf-pads of een wool foam pad
Zie veel hele goede resultaten vd mf-pads

Zeer goede test weer zeg sjapo
 
Wat mij opvalt is dat je inderdaad net iets te veel "primed". 3/4 van deze hoeveelheid is genoeg. Wat ik altijd doe, maar dat is natuurlijk persoonlijk, is met een paardenharen borstel voor het primen de vezels omhoog kammen en na het primen nogmaals. Dan slijpt de pad net wat harder. Daarna na elke hit, dus voor je nieuw polijstmiddel aanbrengt, de pad nogmaals borstelen.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco en Quantoxx
Ok, dus teveel product om te primen + ik borstelde niet vóór en ná. :)

Sinds de start van dit topic heb ik de MF-pads niet meer geprobeerd, haha! Het primen kost toch flink wat product, zelfs als ik maar 3/4 ervan zou gebruiken is het nog veel. ;)

Momenteel ben ik bezig met de Beamert en merk dat de Raffini Geel pads ( 3,5 - 4") best op hun lazer krijgen, op de DAP900. Volgejs mij heb ik nog MF-pads in dit formaat liggen en zal het nogmaals proberen.

Thanx @Thomas @tembaco
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Het primen kost veel product inderdaad, maar dit hoef je slechts te doen bij je eerste hit. Ik doe met mf pads ongeveer 4 panelen(of delen hiervan als het een dak/motorkap is). Ik prime de pad alleen voor de allereerste hit met die pad nadat hij gewassen is.
 
Ga bij de volgende bestelling ook mf pads bestellen
Mn velgen reiniger is weer opperpop dus gelijk maar erbij doen
Miss als ik genoeg gespaard heb een foamlans erbij
Maar zeker de mf pads
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Het is goed dat er zulke testen gedaan worden en op het forum worden gezet.
Hier hebben we allemaal wat aan .mooi verslag quantoxx
 
  • Geweldig
Reactions: Quantoxx