• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

testmotorkap

megane_cc

Detailing rookie
7 sep 2008
467
0
17/10/2008
Omdat ik het rotary detailen onder de knie wil krijgen maar onze auto's er niet direct aan wil wagen heb ik bij een carrosserie een motorkap gehaald. Deze is aan één zijde beschadigd maar biedt nog voldoende ruimte om te oefenen.
Was betrekkelijk vroeg thuis vandaag en had er zin in, dus motorkapje buitengehaald.

Kap gewassen (had hier nog een busje Valma wash and shine die werkloos stond en goed genoeg was voor deze klus).
motorkap1.jpg


Enkele aanwezige beschadigingen:
steenslagbeschadiging:
motorkap2.jpg

zeer lichte krasjes:
motorkap3.jpg


motorkap4.jpg


kap gekleid
motorkap5.jpg


motorkap6.jpg


kap met paintcleaner behandeld
motorkap7.jpg


Na het cleanen waren de aanwezige lichte krasjes verdwenen en van swirls was er geen spoor te bekennen.
motorkap8.jpg

No problemo...effe schuursponsje erbij gehaald en zie hieronder het resultaat:
motorkap9.jpg


En toen was het tijd om de voeten onder tafel te schuiven. Heb de boel dan maar opgeruimd. De voorbereiding is in elk geval al achter de rug.

Volgende stappen zijn het wegwerken van de sporen veroorzaakt door het schuursponsje. Als dat onder de knie is volgt het maken van enkele leuke krassen en ga ook enkele steenslagbeschadigingen proberen te maken. Bedoeling is dan om daar vernis op te leggen, deze te wetsanden en machinaal te polieren zodat deze zoveel mogelijk weggewerkt zijn, dit allemaal met de Krauss rotary. Als produkten heb ik de Meg's M105, de PB SSR2.5 en de SSR1. De pads die ik heb zijn de gele solo woolpad, de bruine,gele en beige pads van Meguiars alsook de witte, oranje en rode pads van LC.

20/10/2008
Ben ik weer, lekker weertje buiten en had er zin in om die zogenaamde swirls die ik gemaakt had met een groen schuursponsje aan te pakken.

Ik heb de plek in twee verdeeld omdat ik eens het verschil wil weten tussen het werken met LCpads en de Meguiars pads op de Krauss rotary. Hieronder volgt mijn wedervaren met de LCpads. De meguiars pads volgen later.

Gebruikte produkten SSR1, SSR2.5, M105 en voor het bevochtigen van de pads de Quik detailer:
motorkap10.jpg


motorkap bij de start:
motorkap11.jpg


De raad opvolgende van ervaren rotten op dit ea forums gestart met de lichtste pads en de lichtste produkten. IK moet wel eerlijk toegeven dat ik er meteen mijn twijfels bij had of deze aanpak wel zou lonen bij deze zelfgemaakte "swirls", ik was er nl. nogal hard tegenaan gegaan en bepaalde krassen waren zelfs voelbaar, dus eigenlijk kon ik beter spreken van schuursporen dan van swirls.

1ste poging: witte LCpad en SSR1, toerental op stand 3 (wat bij de Krauss overeenkomt met 1500tr/min):
motorkap12.jpg

Deze poging haalde na herhaaldelijke pogingen (behalve het wat ophalen van de glans) niks uit.

2e poging: oranje LCpad en SSR1, toerental op stand 3
motorkap13.jpg

Zelfde teleurstellend resultaat als bij de witte LCpad.

3e poging: oranje LCpad, SSR2.5, toerental op stand 3
motorkap14.jpg

hmmmm....niet veel beter.

4e poging: oranje LCpad, M105, toerental op stand 3
motorkap15.jpg

Na verschillende passen geen verder resultaat bekomen dan een vermindering aan krassen maar de diepe krassen blijven.


Owke....tijd voor het zwaardere geschut en dus de gele solo pad van Meguiars bovengehaald :grinning:

5e poging: solopad, M105, machine op stand 3:
motorkap16.jpg

Na een drietal passes wel enig resultaat maar niet echt denderend. Wat nu gedaan? Begon al te twijfelen of ik deze krassen nog wel zou kunnen verwijderen, misschien had ik ze toch wel aardig diep gemaakt met dat schuursponsje :(

6e poging, solopad, M105 maar het toerental van de Krauss opgedreven tot stand 4(2100tr/min) en zelfs effe op stand 5(2700tr/min):
motorkap17.jpg

Hey, dat begint er al op te trekken, al aanzienlijk minder krassen.

Volhouden dan maar en na een vijftal passes hieronder het resultaat:
motorkap18.jpg



motorkap19.jpg



motorkap20.jpg



motorkap21.jpg



motorkap22.jpg



motorkap23.jpg

De aanhouder wint, alle krassen zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. Wel moest ik angstvallig de warmte van de motorkap in het oog houden want op dat hogere toerental voelde deze al snel erg warm aan en gezien ik de lak niet wou verbranden hield ik geregeld halt om het plaatwerk wat te laten afkoelen. Voor mijn eerste rotary poging ben ik uitermate tevreden.

Wat heb ik nog geleerd:
motorkap24.jpg

Vuile kledij aandoen alvorens de klus met een rotary aan te vangen EN zien dat de propere was van ons madam niet in de buurt hangt te drogen 8-o :-b . Ik heb dus alles wat aan de waslijn hing maar snel weer in de wasmachine gestopt alvorens mijnen halven trouwboek thuiskomt :D .

Al bij al ben ik toch wel een uur bezig geweest op dat kleine plekje maar heb er wel een pak aan opgestoken.
Ik sta open voor advies van de profs die me op eventueel gemaakte fouten kunnen wijzen of me een andere aanpak adviseren.

Mijn volgende klus zal zijn om het andere stuk die nog niet krasvrij is aan te pakken met dezelfde produkten maar met de Megs pads, de gele en de bruine en indien nodig alweer de solopad.

Jammer dat ik niet beschik over een lakdiktemeter want ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel ik van de vernislaag heb afgenomen door bovenstaande handelingen.

To be continued..................:ja
 
Interessant om te lezen dit en zeer duidelijk verwoord met foto's er bij.
Ik zou zeggen ga zo door, dan blijf ik het topic zeker volgen gezien de nuttige informatie over je ervaringen en tips & tricks.

Gr Patrick
 
Mamnuvo zei:
Interessant om te lezen dit en zeer duidelijk verwoord met foto's er bij.
Ik zou zeggen ga zo door, dan blijf ik het topic zeker volgen gezien de nuttige informatie over je ervaringen en tips & tricks.

Gr Patrick

Daar ben ik het helemaal mee eens. Mijn pa heeft dezelfde soort krassen op zijn bedrijfsbus zitten. Dus met de tijd lijkt me dat een leuk object om eens te proberen. :cool:
 
Ik had me voorgenomen om de nieuwe DAP op mijn bedrijfsbus te proberen:D
Eerst voor die tijd maar eens langs Tim voor een startpakket.
 
Mamnuvo zei:
Interessant om te lezen dit en zeer duidelijk verwoord met foto's er bij.
Ik zou zeggen ga zo door, dan blijf ik het topic zeker volgen gezien de nuttige informatie over je ervaringen en tips & tricks.

Gr Patrick

Helemaal mee eens! Nog een fan dus.

Groet,
 
Heb er een vervolg aan gebreid, zie mijn eerste bericht! Veel leesplezier enne tips en kritiek van de profs hier op het forum zijn welkom om gedane handelingen beter te doen in de toekomst.
 
Zoals je zelf al aangaf waren dit echt geen swirls meer maar redelijk diepe krassen voor zover ik kan beoordelen op de foto's. Jammer dat je geen lakdiktemeter hebt inderdaad want ik ben zeer benieuwd hoeveel je hebt weggepolijst voordat de kap weer glad was! :)
 
Ik vond je al redelijk enthousiast met de schuurspons, dus dat het niet makkelijk was weg te krijgen geloof ik direct. Maar zoals je zegt, de aanhouder wint! Mooi resultaat, en vast heel leerzaam! :cool:
 
De krassen waren aardig diep! Dus dat ga je niet redden met een lichte combo, maar daar was je al achter gekomen rofl
De wollen so1o pad die je hebt is een hele fijne pad, Dibbuz en ik gebruiken die ook zeer regelmatig. Je aanpak ziet er goed uit, maar hou rekening met het feit dat sommige polijstmiddelen van hogere toerentallen houden. So1o is daar 1 van M105 heb ik nog geen ervaring mee, vaak staat het op de fles.
Misschien zul je ook ontdekt hebben, of niet, dat je nu hologrammen hebt, zij het heel licht.
 
Ziet er mooi uit. Misschien moet je keer short kopen maak je je kleding niet vuil en je hebt zeker geen last van bijv broekknop die perongelijk kras kan maken. Ze zijn er van Meguiars zelf maar die zijn vrij duur vind ik zelf.
 
stimpy68 zei:
Misschien zul je ook ontdekt hebben, of niet, dat je nu hologrammen hebt, zij het heel licht.

Ik heb de kap niet verder afgewerkt met de G220 omdat ernaast nog moet gepolierd worden maar inderdaad er zijn lichte holgrammen zichtbaar. Zijn deze te vermijden met een rotary? Zo ja.....graag tips aub.
 
Ik denk dat het uiteraard naast de manier waarop je de machine bedient ook afhangt welk product je gebruikt. Een compound zal eigenlijk altijd hologrammen achter laten. Een product als menzerna FF niet. Dit heeft denk ik te maken met de warmte ontwikkeling die bij een compound vele malen groter zal zijn.
 
Dit heeft niet te maken met de warmte ontwikkeling, maar met het product zelf. De Menzerna Final Finish waar je het over hebt, gebruik je op een finishing pad, dus zonder cutting, het product zelf is ook specifiek, het heeft een zeer lichte cutting factor, maar door de korrel die er in zit, maakt het geen hologrammen. Maar zoals al vaker gezegd, het is geen product voor beginners;)
 
Ik vond de manier van vasthouden niet handig met de grote beugelhandgreep die bij de machine geleverd werd en heb dan de handgreep van mijn boormachine gehaald en deze klemde toevallig perfect rond de behuizing van de as van de Krauss, daarmee kon ik de machine stabieler houden, waarschijnlijk omdat ik deze dan lager vastnam. Voor de rest heb ik geprobeerd zo ontspannen mogelijk de machine vast te houden erop lettende dat ik de pad plat op het plaatwerk hield. Alleen die solopad vond ik aangenamer werken als ik de machine eenbeetje schuin hield.
 
Ik ben geen liefhebber van een handgreep op een rotary, vindt het onhandig. Mijn AEG rotary heeft er niet eens 1, je moet deze altijd bij de " kop" vasthouden, dit geeft m.i. meer controle over de machine. Ook de beugel van mijn G220 ligt werkeloos inde kast
 
Zo zeg, toen ik die kap gisteren zag nadat de schuurspons m had toegetakeld dacht ik: die is afgeschreven.
Maar het resultaat liegt er niet om, mooi zeg :)^
Wanneer mag ik 's mam's auto brengen? :D
 
Mooie test! Jammer dat je de lakdikte niet hebt kunnen meten, had je kunnen zien hoeveel lak je verwijdert hebt.
 
stimpy68 zei:
Dit heeft niet te maken met de warmte ontwikkeling, maar met het product zelf. De Menzerna Final Finish waar je het over hebt, gebruik je op een finishing pad, dus zonder cutting, het product zelf is ook specifiek, het heeft een zeer lichte cutting factor, maar door de korrel die er in zit, maakt het geen hologrammen. Maar zoals al vaker gezegd, het is geen product voor beginners;)

Ik dacht dat hologrammen juist veroorzaakt worden door het warm worden van de lak? Mij lijkt dat een cutting compound meer bite heeft en dus meer warmte ontwikkeld dan een product als Menzerna FF of zie ik dit verkeerd?!
 
Een pad met menzerna wordt heter dan een wollen pad met een cutting compund kan ik je zeggen ;) Het komt echt door de combo pad en compound.