17/10/2008
Omdat ik het rotary detailen onder de knie wil krijgen maar onze auto's er niet direct aan wil wagen heb ik bij een carrosserie een motorkap gehaald. Deze is aan één zijde beschadigd maar biedt nog voldoende ruimte om te oefenen.
Was betrekkelijk vroeg thuis vandaag en had er zin in, dus motorkapje buitengehaald.
Kap gewassen (had hier nog een busje Valma wash and shine die werkloos stond en goed genoeg was voor deze klus).
Enkele aanwezige beschadigingen:
steenslagbeschadiging:
zeer lichte krasjes:
kap gekleid
kap met paintcleaner behandeld
Na het cleanen waren de aanwezige lichte krasjes verdwenen en van swirls was er geen spoor te bekennen.
No problemo...effe schuursponsje erbij gehaald en zie hieronder het resultaat:
En toen was het tijd om de voeten onder tafel te schuiven. Heb de boel dan maar opgeruimd. De voorbereiding is in elk geval al achter de rug.
Volgende stappen zijn het wegwerken van de sporen veroorzaakt door het schuursponsje. Als dat onder de knie is volgt het maken van enkele leuke krassen en ga ook enkele steenslagbeschadigingen proberen te maken. Bedoeling is dan om daar vernis op te leggen, deze te wetsanden en machinaal te polieren zodat deze zoveel mogelijk weggewerkt zijn, dit allemaal met de Krauss rotary. Als produkten heb ik de Meg's M105, de PB SSR2.5 en de SSR1. De pads die ik heb zijn de gele solo woolpad, de bruine,gele en beige pads van Meguiars alsook de witte, oranje en rode pads van LC.
20/10/2008
Ben ik weer, lekker weertje buiten en had er zin in om die zogenaamde swirls die ik gemaakt had met een groen schuursponsje aan te pakken.
Ik heb de plek in twee verdeeld omdat ik eens het verschil wil weten tussen het werken met LCpads en de Meguiars pads op de Krauss rotary. Hieronder volgt mijn wedervaren met de LCpads. De meguiars pads volgen later.
Gebruikte produkten SSR1, SSR2.5, M105 en voor het bevochtigen van de pads de Quik detailer:
motorkap bij de start:
De raad opvolgende van ervaren rotten op dit ea forums gestart met de lichtste pads en de lichtste produkten. IK moet wel eerlijk toegeven dat ik er meteen mijn twijfels bij had of deze aanpak wel zou lonen bij deze zelfgemaakte "swirls", ik was er nl. nogal hard tegenaan gegaan en bepaalde krassen waren zelfs voelbaar, dus eigenlijk kon ik beter spreken van schuursporen dan van swirls.
1ste poging: witte LCpad en SSR1, toerental op stand 3 (wat bij de Krauss overeenkomt met 1500tr/min):
Deze poging haalde na herhaaldelijke pogingen (behalve het wat ophalen van de glans) niks uit.
2e poging: oranje LCpad en SSR1, toerental op stand 3
Zelfde teleurstellend resultaat als bij de witte LCpad.
3e poging: oranje LCpad, SSR2.5, toerental op stand 3
hmmmm....niet veel beter.
4e poging: oranje LCpad, M105, toerental op stand 3
Na verschillende passen geen verder resultaat bekomen dan een vermindering aan krassen maar de diepe krassen blijven.
Owke....tijd voor het zwaardere geschut en dus de gele solo pad van Meguiars bovengehaald
5e poging: solopad, M105, machine op stand 3:
Na een drietal passes wel enig resultaat maar niet echt denderend. Wat nu gedaan? Begon al te twijfelen of ik deze krassen nog wel zou kunnen verwijderen, misschien had ik ze toch wel aardig diep gemaakt met dat schuursponsje
6e poging, solopad, M105 maar het toerental van de Krauss opgedreven tot stand 4(2100tr/min) en zelfs effe op stand 5(2700tr/min):
Hey, dat begint er al op te trekken, al aanzienlijk minder krassen.
Volhouden dan maar en na een vijftal passes hieronder het resultaat:
De aanhouder wint, alle krassen zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. Wel moest ik angstvallig de warmte van de motorkap in het oog houden want op dat hogere toerental voelde deze al snel erg warm aan en gezien ik de lak niet wou verbranden hield ik geregeld halt om het plaatwerk wat te laten afkoelen. Voor mijn eerste rotary poging ben ik uitermate tevreden.
Wat heb ik nog geleerd:
Vuile kledij aandoen alvorens de klus met een rotary aan te vangen EN zien dat de propere was van ons madam niet in de buurt hangt te drogen 8-o :-b . Ik heb dus alles wat aan de waslijn hing maar snel weer in de wasmachine gestopt alvorens mijnen halven trouwboek thuiskomt .
Al bij al ben ik toch wel een uur bezig geweest op dat kleine plekje maar heb er wel een pak aan opgestoken.
Ik sta open voor advies van de profs die me op eventueel gemaakte fouten kunnen wijzen of me een andere aanpak adviseren.
Mijn volgende klus zal zijn om het andere stuk die nog niet krasvrij is aan te pakken met dezelfde produkten maar met de Megs pads, de gele en de bruine en indien nodig alweer de solopad.
Jammer dat ik niet beschik over een lakdiktemeter want ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel ik van de vernislaag heb afgenomen door bovenstaande handelingen.
To be continued..................:ja
Omdat ik het rotary detailen onder de knie wil krijgen maar onze auto's er niet direct aan wil wagen heb ik bij een carrosserie een motorkap gehaald. Deze is aan één zijde beschadigd maar biedt nog voldoende ruimte om te oefenen.
Was betrekkelijk vroeg thuis vandaag en had er zin in, dus motorkapje buitengehaald.
Kap gewassen (had hier nog een busje Valma wash and shine die werkloos stond en goed genoeg was voor deze klus).
Enkele aanwezige beschadigingen:
steenslagbeschadiging:
zeer lichte krasjes:
kap gekleid
kap met paintcleaner behandeld
Na het cleanen waren de aanwezige lichte krasjes verdwenen en van swirls was er geen spoor te bekennen.
No problemo...effe schuursponsje erbij gehaald en zie hieronder het resultaat:
En toen was het tijd om de voeten onder tafel te schuiven. Heb de boel dan maar opgeruimd. De voorbereiding is in elk geval al achter de rug.
Volgende stappen zijn het wegwerken van de sporen veroorzaakt door het schuursponsje. Als dat onder de knie is volgt het maken van enkele leuke krassen en ga ook enkele steenslagbeschadigingen proberen te maken. Bedoeling is dan om daar vernis op te leggen, deze te wetsanden en machinaal te polieren zodat deze zoveel mogelijk weggewerkt zijn, dit allemaal met de Krauss rotary. Als produkten heb ik de Meg's M105, de PB SSR2.5 en de SSR1. De pads die ik heb zijn de gele solo woolpad, de bruine,gele en beige pads van Meguiars alsook de witte, oranje en rode pads van LC.
20/10/2008
Ben ik weer, lekker weertje buiten en had er zin in om die zogenaamde swirls die ik gemaakt had met een groen schuursponsje aan te pakken.
Ik heb de plek in twee verdeeld omdat ik eens het verschil wil weten tussen het werken met LCpads en de Meguiars pads op de Krauss rotary. Hieronder volgt mijn wedervaren met de LCpads. De meguiars pads volgen later.
Gebruikte produkten SSR1, SSR2.5, M105 en voor het bevochtigen van de pads de Quik detailer:
motorkap bij de start:
De raad opvolgende van ervaren rotten op dit ea forums gestart met de lichtste pads en de lichtste produkten. IK moet wel eerlijk toegeven dat ik er meteen mijn twijfels bij had of deze aanpak wel zou lonen bij deze zelfgemaakte "swirls", ik was er nl. nogal hard tegenaan gegaan en bepaalde krassen waren zelfs voelbaar, dus eigenlijk kon ik beter spreken van schuursporen dan van swirls.
1ste poging: witte LCpad en SSR1, toerental op stand 3 (wat bij de Krauss overeenkomt met 1500tr/min):
Deze poging haalde na herhaaldelijke pogingen (behalve het wat ophalen van de glans) niks uit.
2e poging: oranje LCpad en SSR1, toerental op stand 3
Zelfde teleurstellend resultaat als bij de witte LCpad.
3e poging: oranje LCpad, SSR2.5, toerental op stand 3
hmmmm....niet veel beter.
4e poging: oranje LCpad, M105, toerental op stand 3
Na verschillende passen geen verder resultaat bekomen dan een vermindering aan krassen maar de diepe krassen blijven.
Owke....tijd voor het zwaardere geschut en dus de gele solo pad van Meguiars bovengehaald
5e poging: solopad, M105, machine op stand 3:
Na een drietal passes wel enig resultaat maar niet echt denderend. Wat nu gedaan? Begon al te twijfelen of ik deze krassen nog wel zou kunnen verwijderen, misschien had ik ze toch wel aardig diep gemaakt met dat schuursponsje
6e poging, solopad, M105 maar het toerental van de Krauss opgedreven tot stand 4(2100tr/min) en zelfs effe op stand 5(2700tr/min):
Hey, dat begint er al op te trekken, al aanzienlijk minder krassen.
Volhouden dan maar en na een vijftal passes hieronder het resultaat:
De aanhouder wint, alle krassen zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. Wel moest ik angstvallig de warmte van de motorkap in het oog houden want op dat hogere toerental voelde deze al snel erg warm aan en gezien ik de lak niet wou verbranden hield ik geregeld halt om het plaatwerk wat te laten afkoelen. Voor mijn eerste rotary poging ben ik uitermate tevreden.
Wat heb ik nog geleerd:
Vuile kledij aandoen alvorens de klus met een rotary aan te vangen EN zien dat de propere was van ons madam niet in de buurt hangt te drogen 8-o :-b . Ik heb dus alles wat aan de waslijn hing maar snel weer in de wasmachine gestopt alvorens mijnen halven trouwboek thuiskomt .
Al bij al ben ik toch wel een uur bezig geweest op dat kleine plekje maar heb er wel een pak aan opgestoken.
Ik sta open voor advies van de profs die me op eventueel gemaakte fouten kunnen wijzen of me een andere aanpak adviseren.
Mijn volgende klus zal zijn om het andere stuk die nog niet krasvrij is aan te pakken met dezelfde produkten maar met de Megs pads, de gele en de bruine en indien nodig alweer de solopad.
Jammer dat ik niet beschik over een lakdiktemeter want ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel ik van de vernislaag heb afgenomen door bovenstaande handelingen.
To be continued..................:ja