• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

TFR vs foamen

DriesS

Detailing rookie
1 jun 2016
9
5
35
Ik ben aan het twijfelen een foamlans te bestellen met bijhorende shampoo. Ik las nu ook net dat een TFR, bijvoorbeeld auto finesse citrus power ook al een sterk resultaat geeft als pre cleaner?

Is er een groot verschil tussen foamen of het gebruik van een TFR?
Ik denk dan vooral aan het prijsverschil, als je een lans moet kopen + foam dan zit je als snel een pak duurder dan een standaard TFR.

Benieuwd naar jullie feedback.

Groetjes,
Dries
 
Allereerst: foamen is ook een tfr. Het is immers bedoeld om de traffic film te verwijderen of los te maken.

De vraag is dus: hoe wil je die tfr gebruiken, via een foamlans, pompsprayer, of normale sprayfles. Niet elk product is geschikt voor elke manier, maar vaak kan een foam biivoorbeeld ook in een pompsprayer gebruikt worden.

Ook is niet elk product veilig voor een wac of sealant. Doorgaans geldt: hoe beter de vuilverwijdering, hoe minder vriendelijk voor je wax.

Er zijn hier op het forum tal van discussies over, dus lees die goed door zodat je specifiek vragen kan stellen.
 
Niet helemaal mee eens @Jansen. Het zijn beide Pre-washes.

Je hebt een TFR die doorgans word gebruikt als je met foam en een foamgun niet genoeg van de vuil film verwijderd krijgt. De meeste tasten zoals gezegd wel je LSP aan. Mijn conclusie is dat ik eerst foam met een foamgun en mocht dat niet genoeg zijn, bv in de winter maanden of na een wat langere tijd niet wassen. Dan gebruik ik een TFR NA het foamen. En wax ik de wagen erna.

Je zult dus zelf moeten beslissen welke opties en stappen je wilt nemen/aanschaffen hiervoor.
 
Zoals tembaco al zegt, het zijn allebei een pre-wash.

Ik gebruik foamen (met een LSP safe product) voor de hele auto bij de normale wasjes en een Citrus TFR alleen als er extreem vuil op de zijkanten, achterkant, wielkasten of vliegjes op de voorkant zit. Als ik een compleet stappenplan maak dan doe ik altijd een pre-wash met een caustische TFR. Deze zijn goedkoper en extreem sterk.
 
Ik meng TFR in een wax veilige verhouding (volgens verpakking) en gebruik dit op de delen van de auto die het zwaarst te verduren hebben.
Zoals onderkant zijkant, voorbumper, motorkap en achterklep. Ook voor vliegjes is het ideaal.
Vervolgens foam ik hier overheen, soms eerst de TFR afspuiten, soms niet.

Als de auto echt zeer vuil is, dan foam ik eerst om het dikke vuil los te weken en af te voeren, hierna TFR in wederom een wax veilige verhouding om het overige vuil los te weken.
Doorgaans als je auto goed in de bescherming staat moet dit voldoende zijn.

Is de auto echt heel vuil en moet je opnieuw waxen, dan kun je TFR in een zwaardere verhouding mengen.
 
Ik denk dat het er vooral vanaf hangt, wat je volgende stappen zijn. Indien je prewash gewoon deel uitmaakt van je wekelijkse routine zou ik geen extra tfr zoals citrus wash gebruiken. Indien je van plan bent om te polijsten of waxen zie ik geen probleem!
 
De TFR van Autoglym is in de aanbevolen mengverhouding 1:30 gewoon LSP safe. Daarbij verwijderd het erg goed de vuile filmlaag van je lak zonder dus opnieuw te hoeven waxen.
 
  • Leuk
Reactions: Jdb