• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tijd detailen verkorten

Armand

Detailing rookie
23 mei 2013
27
0
Hallo allemaal,

Ik heb pasgeleden mijn auto en die van mijn vriendin even goed onder handen genomen.
Met beide een prachtig resultaat mag ik wel zeggen.

Ik heb de volgende stappen gebruikt

- Wassen met cheap-ass shampoo aangezien de oude waxlaag toch moest verdwijnen.
- Velgen met velgen cleaner en Iron X behandeld
- Rubbers en kunsstof al eerder behandeld met gekookte lijnzaadolie
- Banden behandeld met Meguiars Tyre shine
- Drogen met Monello droogdoeken
- Kleien met Meguiars klei en Meguiars quick detailer
- Paintcleaner van Meguiars om alles goed schoon te krijgen.
- Afplakken van rubbers etc.
- Na testspot de gehele auto polijsten met de DAP500. Monello Mezzo op oranje.
- Vervolgens polijsten met Monello Finale op Wit
- Poorboy's Blackhole machinaal aangebracht
- Poorboy's EX Sealant met Carnauba machinaal
- Natty's paste wax blue machinaal

In totaal per auto 10 uur aan gespendeerd, maar het resultaat was verbluffend.

Alleen vind ik 10 uur bezig zijn wel erg lang iedere keer. Hoe kan ik de tijd dat ik bezig ben verkorten?
Of hoe kan ik het op splitsen dat ik het over meerdere dagen kan spreiden?

Alvast bedankt
 
Sja, dat probleem heb ik ook wel eens, detailen is erg time-consuming.
Je kunt het over een paar dagen uitsmeren, maar dan zul je in het ergste geval de auto wel elke keer moeten wassen voordat je weer verder gaat met de volgende stap. (of in ieder geval even met bijv. Spray 'n Wipe nalopen)

Tenzij je binnen kunt stallen natuurlijk.

Andere manier is om gewoon hier een dag voor te blocken, ik merk dat als ik thuis voor de deur bezig ben, ik het sneller af wil hebben dan dat ik bijvoorbeeld met een paar mensen op locatie bezig ben (doen we een paar keer per jaar) en er gewoon de hele dag voor uittrek.
 
Als hij er eenmaal strak bijstaat en je onderhoudt het goed dan verkort je de tijd ook. Je hoeft dan waarschijnlijk minder zwaar te polijsten en kun je een zware polijststap achterwege laten. Volgens mij kan je bijvoorbeeld de stap van de paint cleaner wel skippen. Ik begin na het kleien altijd met polijsten en doe geen extra tussenstap.

Maar hoe dan ook kost zoiets (veel) tijd.
 
Wat er niet inkomt, hoeft er ook niet uit ?

Als je aan de wasbeurten aandacht besteed dan heb je in een mum van tijd de auto er weer strak bijstaan.

Mijn Astra was ik wekelijks en pak ik 2x per jaar grondig aan. Clayen doe ik dan een kwartier / twintig minuten over en na 1 polijstrondje met finale is de auto weer helemaal strak. Waxje erover en klaar.
Binnen 2 uur kan ik helemaal klaar zijn met het lak gedeelte.

Nu ik de auto deels in de coating heb staan is het alleen maar makkelijker geworden.
 
Mijn tips!

1. Maak gebruik van een MF klei doek ipv een stukje klei. Dit werkt sneller, maar minder precies.
2. Herstel van lak gaat sneller met een rotary of Rupes, naar vraagt wel om skills
3. Het Meguiars Dual Action MF systeem herstelt, finished en brengt een wax op in twee stappen. Mooi systeem met prima resultaten, maar ik gebruik toch liever een kwaliteitswax
4. Niet mijn ding, maar Autoglym Super Resin zit vol net fillers. Dit markeert defecten ipv herstelt, maar geeft wel snel een aardig resultaat.
5. Eenmaal goed gepolijst en na het waxen de auto wassen met een washmitt, autoshampoo en de twee emmer methode. Na het drogen nalopen met een detailerspray of een spraysealant. Zo houdt je de auto mooi.

Succes!
 
Ik kan uit je verhaal niet helemaal ontlenen, of je de vraag stelt m.b.t. de twee wagens die je nu hebt gedaan, ofdat het om eventueel andere te detailen wagens in de toekomst gaat.

Indien het om de twee eigen wagens gaat, dan hangt het werk wat je aan een opvolgende detail hebt, heel erg af van hoe je ze onderhoud, maar ook hoeveel er mee wordt gereden.
Des te meer er mee wordt gereden, des te meer aangehecht vuil er zal zijn wat je met wassen niet weg krijgt en tevens zullen er meer nieuwe krassen aanwezig zijn.
Oftewel aan zo'n wagen zal je bij een volgende detail meer werk hebben als een wagen die weinig km's rijdt.

Wanneer ik weinig tijd heb, dan wil ik een detail ook wel eens in etappes doen.
Bijvoorbeeld eerst het dak, de kofferklep en de motorkap helemaal doen.
De volgende keer een zijkant aanpakken, de keer daarna de andere zijkant en als laatste de binnenkant.
 
Bedankt voor de reacties. Er zitten al flink wat waardevolle tips bij vind ik.

Het gaat me niet zozeer om het onderhouden van mijn harde werk,maar inderdaad voor volgende poetsklussen.
Zowel een kameraad als mijn ouders vroegen om eenzelfde behandeling als die van mijn auto en die van mijn vriendin.
Een compliment natuurlijk, maar ben er dan toch weer een hele dag mee bezig. En ik wil ook niet inleveren op kwaliteit

Daarom vroeg ik me af of het aan mij ligt dat het zo lang duurt. Alleen het polijsten van een kleine auto kost mij al anderhalf uur per stap.
Daar komt bij wassen, drogen en velgen reinigen: een uur, kleien, anderhalf uur, Black hole, sealent en wax, 45 minuten per stap exclusief tijd om in te trekken.

Al met al duurt het flink wat tijd. Maar begrijp dat dit dus normaal is. Maar stel het is etenstijd en ik ben net klaar met Mezzo op oranje, wat kan ik dan doen zodat ik de volgende dag verder kan waar ik gebleven ben (dus met de volgende stap Finale bijvoorbeeld)? (ik heb geen stalling beschikbaar).
 
Als je met 2 man bent gaat het ook een stuk sneller zelfs als er maar 1 machine is alleen komt er dan een andere planning bij kijken.
 
De tijd is afhankelijk van de lakstaat en wanneer ik een wagen moet doen die nog nooit eerder is gepolijst, dan heb ik er tenminste twee dagen werk aan (alleen de buitenkant).
Zoals al eerder vermeld kan je de wagen gewoon in etappes doen.
Het is dan wel de bedoeling dat je dan bij een deel van de wagen alle stappen doet.
Dus als je alleen maar tijd genoeg hebt om het dak en de motorkap te doen; beiden wassen, kleien, polijsten en in de wax zetten.
Dan de volgende keer verder met een ander deel en daarop alle stappen doen, etc. tot je helemaal klaar bent.

Wanneer je niet binnen kunt staan, dan is het in de wintertijd slecht detailen.
Je kunt dan beter aan degene vragen waarvan je de wagen moet detailen, of zij wellicht ergens plek binnen hebben.