• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Timmers522's Lada 2106

Timmers522

Detailing addict
Tester of Bling
11 sep 2017
144
55
31
M'n lada misschien al een paar keer voorbij zien komen op het forum, maar dit jaar wil ik er flink mee aan de slag dus ze krijgt een eigen project draadje!

Het is een Lada 2106 met 1.5 motor uit 1981, gedoopt tot Елена (Yelena) Ze komt oorspronkelijk uit Polen, maar heb haar eind 2016 hier in Nederland gekocht. Toen, eind 2016, wist ik nog niks over detailing of laat staan juist wassen, dat ging gewoon met 1 emmer en een spons. Sindsdien veel meer in de detailing gaan verdiepen en nu ik ook in het bezig ben van een DAP 500 wil ik dit jaar beginnen de auto helemaal netjes te krijgen.

De auto is begin vorig jaar gepoetst door de broer van een kammeraad. Toen, zelf geen verstand er van hebbend, leek dit prima. Als ik er nu, met iets meer ervaring, naar terug kijk was dit met een rotary, 1 pad en 1 polijstmiddel (geen idee wat voor spul), en na 2 wasbeurtjes was ze weer mooi dof rood...

Ik weet dat de auto is overgespoten in Polen, en vermoed dat de voorbewerking niet goed is geweest (te grof geschuurd), want de hele auto zit vol met kleine krasjes, wat niet lijkt op "gebruiks" krasjes of waskrasjes. Heb dit geprobeerd op de foto te zetten maar zag net dat het niet heel goed gelukt is (zie foto verderop in de post). Ook vermoed ik geen blanke lak gezien mn pad rood werd met het polijsten.

Als eerst wat fototjes toen ik dr kocht:

ladagekocht.jpg


ladagekochtinterieur.jpg


ladagekochtmotorruimte.jpg


Afgelopen zaterdag begonnen met wassen, kleien en wat testspotjes polijsten.
Na het wassen:
ladagewassen.jpg


Ik was eerst eens benieuwd wat een paintcleaner zou doen. Had nog PB Prof polish dus deze op een witte pad (foto 1). Daarna een medium combi geprobeerd dat was Mezzo op oranje pad (foto 2). Daarna nog een zware combi (zwaarste wat ik nu ter beschikking heb), Veloce op geel (foto 3).
testspot1.jpg

testspot2.jpg

testspot3.jpg


3 testspotjes op 1 foto (rechtsboven PB prof polish, linksboven mezzo en rechtsonder veloce). Alles met 1 hit
testspots.jpg


Lijk met Veloce de meeste kleur terug te krijgen en denk dat dit zeker voor de liggende delen (die t ergst verkleurd zijn) de beste combinatie is. Eventueel andere tips kwa producten/pads, heb niks anders nu maar moet weer t een en ander bestellen bij CC...

De pad na een stukje polijsten, dat zou betekenen dat er geen blanke lak op zit gok ik?
padrood.jpg

En nog even terugkomend op de krasjes, had een paar fotos gemaakt en dit is de beste foto die er tussen zat
krassen.jpg

Niet heel duidelijk maar bij de lamp wel iets te zien. Ga nog proberen hier wat betere foto's van te krijgen.


Zal zo nu en dan updates plaatsen hoe het gaat en hoop op goeie tips hoe ik haar weer zo mooi mogelijk kan krijgen! :D
 
Leuk project hoor en leuke auto.

Die krassen op de foto lijken inderdaad onder de lak te zitten. Op dit stukje is dat best duidelijk te zien dat het onder de lak zit.
3389b415e5027b9ee83be04883e5d3bf.jpg


Het is goed dat je ligt bent begonnen met je stappen en zo omhoog gewerkt. Ja kan altijd opschalen naar bv Scholl S3 met Een witte spider pad. Nu weet ik niet of dat verstandig is, of dat je beter gewoon jou laatste stap kan herhalen totdat je tevreden bent. Geduld is een schone zaak
 
Onder de lak, dus niks aan te doen. moeten we ons nu maar niet te druk over maken! De planning is ooit een volledige restauratie, maar dan moet er eerst een ruimte zijn waar het kan + de financiële middelen om dat te doen.

Is het nog zinvol om S3 op een gele monello pad te proberen? Of gaat dit dezelfde resultaten geven als met Veloce (maar misschien iets sneller dan?)
 
Nice! Als je hier geen voldoening uit gaat halen, dan moet je op zoek gaan naar een andere hobby. :p

S3 op Geel zal niet veel verschil maken. Veloce op geel doet blijkbaar al veel voor je, dus daar kan je het bij houden.

Deze lak zal flink vol zitten met vervuiling en ook flink geoxideerd zijn. Dat je in 1 één hit al zover komt, dat is juist mooi. Nog een hit doen en kijken wat dat oplevert.
De lak zal niet hard zijn, maar je moet wel effe flink wat vuil en slechte lak wegpolijsten. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Timmers522
Voldoening ga ik er zeker uit halen! Krijg nu met de testspots al een smile en een gevoel van "yes, we krijgen weer glans!"
Ik hou het bij Veloce op geel denk ik dan, misschien voor de zijkant een lichtere combi pakken. Deze is minder verweerd en heeft nog lekker wat glans, maar hier moet ik nog een testspot op doen.
 
leuk project dit, valt veel eer aan te behalen.
Ik polijst zelf met grote regelmaat boten en daar kom ik ook vaak zulk verweerde lakken en gelcoats tegen,
wat ik dan vaak doe is een korrel 2000 schuurpad gebruiken om de oxidatie er af te halen en dan na schuren met korrel 3000. dan gaat het allemaal een stuk sneller en makkelijker is mijn ervaring.
even een linkje bij gevoegd van die pads.
https://www.carclean.com/nl/senza-arancia-orange-peel-sanding-pad-2000grit-2-pack-4-100mm.html
 
  • Leuk
Reactions: Timmers522
Thanks @Patrick dw voor de tip en link, maar zie wetsanden eerlijk gezegd nog niet zitten. Te weinig ervaring en deze auto is me teveel waard. Wel leuk om te proberen tegen de tijd dat ik ga beginnen met restaureren, tegen die tijd hoop ik een boel meer ervaring te hebben en is het ook niet zo erg mocht het mis gaan.
 
Die denim-pads zijn inderdaad mooie dingen. Je kan zo orangepeel en dergelijke weghalen zoals je met wetsanden zou doen, maar die denims hebben al meteen een veel mooiere finish. :)

Alleen is het aan te raden om ze op een rotary te gebruiken én je hebt er heel wat nodig per project. Ik meen te herinneren dat je er zo'n 50 nodig hebt voor een volledige sedan.

@Timmers522 - Wetsanden is leuk om te proberen op een sloop-paneel. ;)
 
met zulke foamed schuurpads haal je minder lak weg dan als je met een rotary en een grove compound aan de gang gaat is mij verteld. ik gebruik ze op een mirka schuurmachine, maar zijn op een dap of 21 ook prima te gebruiken. heb met de monello pads geen ervaring maar de pads die ik gebruik zul je er wss 1 per paneel verslijten.
 
Mooi project hoor!
Interieur en motorruimte zien er nog erg netjes uit ;)

Ik had/heb bij mijn DS ook van die krassen onder de lak zitten. Volgens mij hebben ze er aardig aan geknoeid want op sommige plekken is de plamuur meer dan een cm dik .

Daarnaast is die volgens mij met se roller geverfd, in het juiste licht zie je op 1 plek een schuine baan lopen, en over de hele auto lichte orangepeel.

Om op je blanke lak vraag te antwoorden, als je pads verkleuren heb je geen blanke lak. Heb ik ook niet.
Gelukkig maar want als je lak dof wordt of verkleurt ónder de blanke lak dan ben je helemaal gezien...
 
Ik blijf deze ook volgen. Erg leuk dat je dit met ons deelt.
Goede adviezen en conclusies hierboven.

Ik zelf ben meer van het voorzichtig in twee of drie stappen polijsten, dan in één keer grof.
 
  • Leuk
Reactions: Timmers522
Bedankt voor de leuke reacties allemaal! Hoop dat het weer een beetje mee zit de komende tijd zodat ik weer verder kan, al zal dat ivm "vakantie" zowiezo pas februari weer worden.

Mooi project hoor!
Interieur en motorruimte zien er nog erg netjes uit ;)
Thanks, daar heb ik nog helemaal niks aan gedaan, behalve een keer stofzuigen. Gewoon geen flauw idee hoe je meer kunt doen, maar ondertussen al een stuk meer info daar over gelezen. Tzt gaan we daar ook aan beginnen.

Daarnaast is die volgens mij met se roller geverfd, in het juiste licht zie je op 1 plek een schuine baan lopen, en over de hele auto lichte orangepeel.
Als die DS met een roller geverfd is hebben ze dat wel heel netjes gedaan, want dat zou je, zeker op fotos, niet zeggen! Heb meerdere autos met de roller gedaan en dat werd nooit zo mooi!
 
Op foto is het inderdaad niet te zien en slecht in beeld te krijgen. In real life zie je het alleen als je weet waar je moet kijken