• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tip: Lichte en donkere microvezel (droog)doeken wassen met microvezel anti-kleur doorloop doekjes.

Morpheus02007

Detailing guru
6 sep 2021
574
125
Welle, Oost-Vlaanderen, Belgium
Ik wil deze tip meegeven voor de mensen die dit nog niet moesten weten. Als je microvezeldoeken moest hebben die makkelijk kleur afgeven kan je deze kleurabsorberende microvezeldoekjes bij je was bijvoegen. 2 stuks zijn aangeraden...deze absorberen dan bv de blauwe kleur van de Gyeon Silkdryer. Ik heb zelfs al zwarte wafeldoeken met lichtgele wafeldoeken gewassen zonder problemen. Maakt het leven wat makkelijker. Je kan de Gyeon Silkdryer ook een nachtje in een emmer met koud water en wat azijn leggen voor je gaat wassen. Ik heb 20 jaar in een ververij gewerkt en ph 5,5 is nodig om verf te fixeren op het textiel. Dat deden we met azijnzuur.... Ik heb de indruk dat ze dit proces bij Gyeon niet te nauw opvolgen :)

Ik hoop iemand hier mee te helpen.

Ps: Om verwaring te voorkomen, is de naam Colour & dirt collector van Dr....
De doekjes zijn dus om weg te werpen na het wassen en hebben ook microvezels.

Ik hoop daarmee geen regels te breken...als dit zo is gelieve dan te verwijderen en mijn excuses.
 
Laatst bewerkt:
Ik geef alles aan de wasgoed manager hier thuis :D

trousers_2159225b.jpg
 
Helaas zie ik deze tip te laat. Ik heb vandaag mijn hagelnieuwe Gyeon Q²M Waffle Dryer XL en Gyeon Q²M Silk Dryer XL tezamen gewassen met mijn (ook) nieuwe Valet Pro Multi Purpose Microfibre Towels 6-pack. Gelukkig zijn het niet de duurste microvezeldoeken maar het is toch jammer. Ik neem aan dat de afgegeven kleur geen afbreuk doet aan de eigenschappen van de doek zelf?
 
Dat laatste lijkt mij ook. Een afwijkend kleurtje doet geen pijn.
Overigens was ik mijn droogdoek wel apart van de overige doeken maar dat is meer omdat ik het idee heb dat sommige in de doek achtergebleven chemicaliën de werking van de droogdoek kunnen verminderen.
 
  • Leuk
Reactions: Steve Jobless
Helaas zie ik deze tip te laat. Ik heb vandaag mijn hagelnieuwe Gyeon Q²M Waffle Dryer XL en Gyeon Q²M Silk Dryer XL tezamen gewassen met mijn (ook) nieuwe Valet Pro Multi Purpose Microfibre Towels 6-pack. Gelukkig zijn het niet de duurste microvezeldoeken maar het is toch jammer. Ik neem aan dat de afgegeven kleur geen afbreuk doet aan de eigenschappen van de doek zelf?
Kan geen kwaad hoor voor de eigenschappen van de doek. Al was ik alles apart. Doeken om te drogen apart en doeken waar chemicaliën inzitten die vooral hydrofobische eigenschappen hebben was ik ook apart
 
  • Leuk
Reactions: Steve Jobless
Kunnen verschillende kleuren bij elkaar in dat azijnbad, of moet het ook per kleur?

Ik had ook weer last van hydrofobische doeken, ze voelden ook erg vreemd aan. In vergelijking met nieuwe doeken, was ik 3x zolang bezig met drogen. Naar mijn idee komt dat door achtergebleven vuil en olieën. Na tot 2x toe al mijn glas en droogdoeken op het meest intensieve 60° programma (5+ uur, waarschijnlijk 4+ KWh en 150L+ water per keer....), voelen en werken ze weer een stuk meer als nieuw. Ik had ook een flinke scheut ammoniak toegevoegd aan het wasmiddel en een klein beetje azijn in het wasverzachter bakje. Na de eerste keer kwam er nog vuil uit de doeken met een handwas, waarschijnlijk nu ook nog wel wat.
 
Hoeft niet per kleur. Al is blauw wel de slechtste kleur om af te gaan, zelfs slechter dan zwart. Heeft te maken met de eigenschappen van de kleurstoffen en hoe goed deze zich binden aan de vezels. Maar in de mate hoe erg het is bij Gyeon is er toch denk ik wat bespaard op het verfproces en de verf. Gewoon een nacht in koud water met azijn kan al veel helpen. Als er ook katoen inzit moet er ook zout bij, maar dit juist ter info aangezien er geen katoen in de doeken zit.
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Dat is het juist. Ik denk dat nogal wat firma's besparen op het verfproces wat dikwijls redelijk duur is indien het goed gedaan moet worden. Ik heb 20 jaar ervaring in het verven van textiel en het proces moet echt zeer goed opgevolgd worden en in stappen gebeuren.

Eerst natriumhydroxide toevoegen om de PH naar rond de 11 te krijgen in combinatie met producten om de verf mooi te laten verspreiden over het textiel om geen vlekken te bekomen. Dan het bad rustig laten opwarmen aan 0.6 graden per minuut. Op 65 graden rustig de ph naar 5,5 brengen met azijnzuur welke eigenlijk de kleurstof fixeerd. En dan eventueel verder opwarmen naar gelang welke stof het gaat. Bij microvezel zal het niet naar 92 graden zijn, nadien een staal nemen en de kleur keuren en eventueel bijwerken.

Aangezien ze dit proces waarschijnlijk niet zo nauw hebben opgevolgd tesamen met de blauwe kleur van Gyeon zorgt dit ervoor dat het blauw nogal afgeeft. Dus enige wat je kan doen is een nacht in koud bad leggen met azijn en bij het wassen eventueel wat azijn toevoegen. Wel geen liters natuurlijk.