• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, PayPal, Credit Card, Mister Cash

[TIPS] Als je niet het gewenste resultaat met polijsten krijgt.

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.056
198
41
Omdat we regelmatig de vraag krijgen waarom het behaalde resultaat niet naar wens is, heb ik dit topic met uitleg en tips gemaakt zodat men beter kan begrijpen wat wellicht de oorzaak is.

Belangrijk om te weten is dat polijsten geen exacte wetenschap is. Welk resultaat je haalt hangt van meerdere factoren af. Je kunt niet zomaar "de schuld" bij een van deze factoren neerleggen. Soms is het een van deze factoren maar vaak is het een combinatie daarvan. Met "trial & error" kom je erachter welke combinatie in jouw specifieke geval wel het gewenste resultaat gaat geven.

Niemand begint als expert, iedereen begint als "newbie". Het is volstrekt normaal dat je in het begin moeite hebt, fouten maakt en veel moet leren. Ik heb er genoeg gemaakt en ik leer zelf ook elke keer weer bij. Vaak denkt men dat wij bij Carclean.com alles weten en dat we via de telefoon kunnen vertellen waar het mis gaat maar dat is soms erg lastig. We proberen iemand zoveel mogelijk tips en uitleg te geven, maar als iemand langs kan komen om het te laten zien, heeft dat altijd de voorkeur. Kom je er echt niet uit, kom dan gerust langs en dan kunnen we je laten zien hoe je goed te werk gaat.

Het resultaat hangt af van meerdere factoren waarvan ik de belangrijkste zal toelichten:
  • Polijstmachine.
  • Polijstpads.
  • Polijstmiddel.
  • Hardheid van het lakwerk.
  • Dikte van het lakwerk.
  • Techniek.
  • Verwachtingspatroon.

Polijstmachine
De keuze van je polijstmachine bepaalt voor een groot deel hoe snel je kunt polijsten, de finish en het polijstgemak. Een roterende polijstmachine zal vrijwel altijd sneller zijn dan een vrij draaiende polijstmachine (o.a. DAP900 V3 en Rupes LHR15) of geforceerd excentrische machines (Flex 3401 VRG en Rupes Mille).

Een roterende machine is lastiger te bedienen, maakt sowieso hologrammen en je kunt het lakwerk verpesten met permanente (brand)schade.
Een DAP900 V3 is een veel veiligere machine maar werkt nu eenmaal niet zo snel als een roterende polijstmachines die vaak gebruikt worden in garages en poetsbedrijven.
Daarentegen heb je sowieso geen last van hologrammen en je kunt het lakwerk niet verbranden. Echter, zul je een Dual Action machine veel langzamer moeten bewegen.
Rotary_Vs_Dual_Action_Polisher_Motions.jpg


Polijstpad
Onderschatte factor, men geeft snel de "schuld" aan het polijstmiddel als het gewenste resultaat niet wordt behaald. Hoe vaak we de vraag niet krijgen: heb je niet iets sterkers dan *product x* terwijl er niet gedacht wordt aan een andere pad. Foam heb je al in veel gradaties maar je hebt ook microvezel en wol en met name deze laatste is een aanzienlijke boost in correctie met hetzelfde polijstmiddel als waarmee er wordt gewerkt met foam. Zomaar een grover polijstmiddel nemen is lang niet altijd de oplossing of de beste weg om in te slaan. Het zou kunnen maar echt veel beter Monello Veloce op een dunne wolpad gaat het niet worden op een DAP900 is mijn ervaring.

Je pads regelmatig reinigen of wisselen hoort hier ook bij, zonder te reinigen wordt het resultaat wat je behaalt ook steeds minder. Oud polijstmiddel en vuil hoopt zich op en zorgt voor meer stoffen en minder correctie. Een pad schoonmaken betekent vrijwel altijd dat deze toch een beetje vochtig blijft zelfs als je deze uitknijpt en droog draait op je polijstmachine. Vochtige pads zijn altijd zachter en zachtere foam pads corrigeren nu eenmaal minder goed.

Wollen pads nooit met water reinigen maar altijd met een borsteltje. Zo voorkom je dat de haartjes gaan klitten en zo een niet egaal polijstpatroon maken. Laat de machine op lage stand draaien en dan met een borsteltje schoon borstelen.

Met name de eerste polijstronde zal alle vervuiling uit het lakwerk halen. Deze polijstronde zal je dus vaker de pads moeten reinigen dan bijvoorbeeld met de finishing stap of met waxen.

Polijstmiddel
Nog zo'n factor die enorm meespeelt. Het ene polijstmiddel is het andere niet. Niet qua korrel en niet qua verwerking. Geen enkel polijstmiddel is zaligmakend. Monello niet, Scholl niet en ook andere merken niet. Iemand die vaak polijst met meerdere polijstmiddelen kan dit beamen. Monello werkt op heel veel lakken bijzonder goed maar er zal best wat tussen zitten waar met name het grovere middel wat minder lekker verwerkt. De correctie is prima, dat is het niet maar de verwerking is dan een stuk lastiger. Bijvoorbeeld wat oudere Porsches, deze zijn zeer lastig doordat ze sticky paint hebben. Sticky paint is een lak wat meer "plakt" waardoor pad en polijstmiddel meer weerstand ondervinden tijdens het polijsten dan niet sticky paint. Het product zal eerder stoffen en opdrogen en lastiger zijn om af te nemen. Je zoekt dan een product die meer smering heeft zoals bijvoorbeeld Gyeon Q²M Compound. Soms moet je creatief zijn door bijvoorbeeld een beetje finishing polish toe te voegen voor meer smering.

Daarnaast zijn er polijstmiddelen op oliebasis die flink kunnen verhullen. Dan lijkt het resultaat goed (wat trouwens ook gewoon zo kan zijn) maar als de oliën uiteindelijk verdampen komt het echte resultaat naar voren. Dat zie je vaak bij garages terug omdat deze zo snel mogelijk een acceptabel resultaat willen. Elke minuut telt dan. Voorbeelden van polijstmiddelen op oliebasis zijn 3M Fast Cut+, Scholl S20 en Rupes UHS polish.

Elk polijstmiddel kan wel wat verbergen. Vandaar ook dat er vaak ontetters zoals Gyeon Q²M Prep en Nanolex EX spray gebruikt worden om het resultaat te controleren of er niets verborgen is wat je eigenlijk wel weg had willen hebben. Polijstmiddelen op oliebasis zijn zeer lastig te ontvetten dus zelfs als je een ontvetter gebruikt weet je niet zeker of er iets stiekem toch wordt verborgen. Voor de snelle klus voor schoonmoeders auto een prima product. Ben je zelf erg kritisch dan is het wellicht niet de meest voor de hand liggende keuze.

Hardheid van lakwerk
Elke lak is anders, een Audi is vaak hard, Franse lak medium en Japanse lakken zacht. Maar dat is geen gegeven maar wat meestal wordt ervaren. Is een lak overgespoten dan kan het alweer heel anders zijn. Ook binnen een merk merk je dat het flink kan schelen. De Seat Leon eerste type is zeer gemakkelijk te polijsten, de versie erna is een zeer stuk harder.

Stel je doet je eigen auto en het is een Subaru, dan gaat dat geweldig omdat deze lak zeer makkelijk te corrigeren is en je buurman vraagt of je zijn Audi ook kunt doen en je denkt: geen probleem, mijn auto ging ook zo goed dus waarom niet. Dan kom je wel van een koude kermis thuis want de Audi is totaal niet onder de indruk van de combinatie pad+polish die op je Subaru zo lekker ging. Als je een auto niet kent doe dan altijd een testspot: test op een klein representatief stukje welke combinatie je nodig hebt om het gewenste resultaat te halen.

Als je regelmatig auto's doet zorg dan voor een ruim assortiment verschillende pads zodat je altijd kunt wisselen van foam naar wol.

Dikte van lakwerk
Ook dit is natuurlijk van belang. Besef dat je lak gemiddeld 100-110 micron is. 1000 micron is 1 mm dus je hele lak inclusief primer, kleur én blank is iets meer dan 1/10 mm. Daarvan is ongeveer 1/3 blanke lak. Dus 0,03 mm. Dan zul je ook beseffen dat als je een krasje kunt voelen met je nagel dat je al flink in de 0,03 mm van je blanke lak zit of zelfs dat het er al doorheen is. Ook al kun je een krasje niet voelen dan wil dat echt nog niet zeggen dat je deze er "even" uit kunt halen. Soms wel, soms niet. Er zijn geen garanties.

Ga nou niet elk krasje najagen op je auto. Als je auto helemaal onder de krasjes zit dan haal je natuurlijk al snel de meest lichte krasjes weg en blijven de diepere over. Dat is normaal. De uitdaging ligt dan ook niet bij de swirls en hologrammen maar bij de RDS (Random Deep Scratches); de diepere krasjes. Vrijwel alle auto's zijn daily drivers dus als er hier en daar een dingetje zit is dat acceptabel. Je wilt ook niet alle blanke lak op offeren voor één krasje en vervolgens rijd je langs wat takken en kan je niet meer polijsten omdat alle lak al weg gehaald is voor dat ene krasje. Een auto gaat langer mee dan vandaag, denk vooruit!

Techniek
Nog zo'n onderschatte factor. Tijdje geleden iemand langs geweest met een Porsche Panamera. Die had al uren staan werken op de motorkap maar de lichte krasjes gingen er niet uit. Gebruikte combinatie was een Scholl Sandwich pad met S3 Gold en Monello Veloce. Niet de meest lichte combinatie en er gebeurde helemaal niets. Werkte langzaam, genoeg filmpjes gekeken op Youtube etc. Zijn werkwijze was goed voor zijn gevoel maar op de Porsche was net wat meer techniek vereist.

Gelukkig kon hij de volgende dag langskomen bij ons. Auto naar binnen gereden en een stukje gedaan met de Sandwich pad en Veloce en toen lukte het ineens wel. Het was puur een stukje techniek wat nog ontbrak. Helemaal niet erg want niemand begint als expert. Een betere techniek ontwikkelt zich langzaam bij elke auto die je doet. Langzaam bewegen kreeg ineens een andere betekenis voor hem en ook goed opletten dat de machine juist vast gehouden zodat de pad optimaal draait en de lak kan corrigeren.


Zoals je kunt lezen zijn er nogal wat factoren die het resultaat bepalen. Lukt het je nou niet geef dan niet op maar maak goede foto's en vraag om tips. Sta open voor tips van anderen en dat je techniek wellicht niet optimaal is. Je bent van harte welkom om langs te komen in onze showroom voor meer uitleg of zelfs een demonstratie op je eigen auto.

Succes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

D!m!tr!

Detailing addict
18 feb 2018
343
68
32
Spijkenisse
Bedankt voor de info.

Wol pad reinigen bleef voor mij altijd een dingetje, nou wel of niet nat reinigen tussendoor.
Moet zeggen, borsteltje of "spur" werkt zeer aangenaam, dat de pad op die manier op machine kan blijven is erg efficiënt. (Bezit nog geen pad washer.)

Wat ik mij afvraag, monello veloce op de rupes wol pad zorgt voor meer "klitten en aangekoekte zooi" dan bijv. Bij Rupes blauwe pasta.
Pasta lijkt wel vetter, meer petroleum geur ook.
Uiteraard is dosis pasta op pad zoals ons allen bekend maar monello lijkt er "droog" haast niet vanaf te komen.

Of zit dit tussen mijn oren?
 

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.056
198
41
Het zou kunnen dat die specifieke woolpad beter werkt met de woolpad van Rupes, klinkt logisch natuurlijk. De Veloce bevat weekmakers waardoor het inderdaad zo kan zijn dat deze iets lastiger uit wol te krijgen is.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!

Cordoba

Detailing guru
6 jul 2012
3.358
193
59
Het zou kunnen dat die specifieke woolpad beter werkt met de woolpad van Rupes, klinkt logisch natuurlijk. De Veloce bevat weekmakers waardoor het inderdaad zo kan zijn dat deze iets lastiger uit wol te krijgen is.

Dennis, zijn dat de weekmakers uit de verpakking (plastic fles) en dus onbedoeld, of zitten die weekmaker met opzet in Veloce en wat is daarvan dan de functie?
 
  • Leuk
Reactions: Aficior