• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tips en advies detailen oude Mustang.

Jiro

Detailing addict
18 jun 2015
52
65
47
Hi,

Omdat ik net als vele met enige regelmaat :innocent: onze auto's was en poets. Onze buurman is ook een liefhebber van auto's, en die is wel eens komen kijken. Ondanks dat bv onze 2e auto een corsa is van 12 jaar oud, was hij enorm verbaasd over de staat van de lak :cool:

Hij is zelf liefhebber van oude amerikanen, en heeft nu een Mustang cabrio gekocht om deels op te knappen. En nu heeft hij gevraagd of ik zijn auto wil gaan poetsen. Hij betaald de producten, en ik mag zijn auto een keer een weekend lenen :)

Ik zeg ja lijkt me leuk, ik heb nog niet eerder een amerikaan gedaan. Denk op het forum zijn er vast wel die dit wel hebben gedaan, en mij wat tips kunnen geven.

Paar foto's van de auto
540.jpg

540.jpg

540.jpg



Ik heb zelf:


  • DAP900 v3 raffini starts kit
  • DDBTBM shampoo
  • Geen klei meer
  • Born Slippy clay lube refill concentrate
  • Senza Acqua Drying Towel 2 x
  • 12 MF doekjes 45x45
  • Disco Duo applicator pads
  • Gyeon prep
  • Cancoat
  • Colli 845
  • Non ferro
  • LeatherTech Care Kit
  • Natural Look Dressing
  • Edgeless Soft Foam Hand Applicator
  • Nitril Handschoenen
  • Grit Guard+emmer 1 x
  • Professional Polish
  • Thick Mitt
  • Gyeon cure nog een beetje

Welke producten heb ik bv nodig om al dat chrome mooi te krijgen?

Chrome behandelen:

De DAP 900 die ik heb zit zo,n schijf bij van 8.5cm. Dus kan er gewoon pads voor kopen. Maar hoe zit dat voor chrome? Neem aan dat ik niet een grove pad kan gebruiken.

Is er een speciale pad voor chrome?
Wat voor pasta kan ik gebruiken om het chrome mooi te maken? Of kan ik Professional Polish hier voor gebruiken?

Lak:

De auto is een paar jaar geleden opnieuw gespoten, en de lak ziet er niet zo slecht uit als de meeste die ik zie.

Stappen:

Wassen 2 x
Kleien
Polijsten oranje pad + monello veloce
Polijsten zwarte pad + monello finale
Wassen en drogen
Gyeon prep
Aanbrengen cancoat of colli 845.

Mis ik iets van ^^?

Interieur:

Is leer, dus gebruik mijn huidige spullen.

Ik heb dit in mijn mandje liggen, me twat kan ik dit aanvullen?

  1. Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser Sample - 120ml
    € 7,99

  2. Liquid Leather Deluxe Kit
    Details bekijken
    € 30,99

  3. PowerCone Polishing Tool
    € 39,99

  4. Aluminium & Metal Heavy Duty Polish - 473ml
    € 23,99

  5. Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
    € 19,99

  6. Raffini Finale Finishing Polish - 250ml
    € 11,49

  7. Raffini Veloce Premium
Thanks :D
 
Leuk projectje, toch? :p

Met gezond verstand en de basiskennis die je al hebt moet je een eind komen.

* Testspot om de kijken met welke lak je te maken hebt.
* Chroom kan je reinigen met specifieke producten voor metalen, zoals die van Mothers. Polijsten kan ook als je defecten eruit wil halen. Ook hier een testspot bij maken met bijv. eerst een finishing-combi.

2x wassen zou ik vervangen voor 1x prewash + 1x wassen.

De combi's van polijstmiddel en pad is een beetje ver van de basis. (Veloce - Geel / Mezzo - Oranje / Finale - Wit)
Finale op een zwarte pad, die geen cuttingfactor heeft, is in de meeste gevallen té zacht. (Testspot zegt alles! :) )

Voor het interieur vind ik de Mothers - LeatherTech Kit erg fijn. (Foamreiniger / goede borstel / Conditioner)
 
Thanks,

Wat voor pad of cone kan ik het beste gebruiken om die chrome delen te doen? Zou zo'n 4" pad van monello ook prima zijn?
 
Een pad is prima, een cone is prima. ;) Hoe goed je er bij kan is wat bepaald welke je gebruikt.

Recent heb ik een (RVS?) Gehaktmolen schoongemaakt. Ik begon met schuren en polijsten, wat een goed resultaat gaf. Maar bedacht mij toen dat ik die Polish van Mothers had staan en die reinigde ook als een malle! (Alleen krassen bleven uiteraard gewoon over)

Handmatig ging prima. Een paar halen met het spul en een doekie... ;)

20180109_164030.jpg
 
@Jiro

Krasjes uit chroom zul je nimmer eruit kunnen poetsen. Daarvoor is chroom gewoon te hard. Beschadigd chroom is beschadigd chroom.

Wat IK zou doen is het chroom eerst goed wassen, daarna kleien en dan pas behandelen met Mothers.
Ik zou Mothers California Gold Chrome Polish Liquid - 355ml aanbevelen. Werkt heel goed om het chroom te reinigen en te laten glanzen. En mocht er ergens roest zitten, dan eerst zachtjes voorbewerken met de zeer fijne staalwol die Carclean ook verkoopt.

De in jouw lijst voorgestelde Poorboys World Aluminium & Metal Heavy Duty Polish is voor van alles geschikt, behalve voor chroom! (Citaat: Geschikt voor aluminium, billet aluminium, RVS, koper, nikkel en messing).

Wat ik vaak doe is het daarna nog nabehandelen met een wax. Je hebt al Collinite Liquid Insulator Wax No. 845. Een prima wax om het chroomwerk mee te beschermen.
Let op: Je schrijft dat je al Collinite 845 hebt, maar hebt het ook op je bestellijst staan.

Ik doe chroom altijd met de hand bewerken. Je kunt niet bijzonder veel met chroom. Met chroom polish zul je vervuiling verwijderen en het laten glanzen. Dat kun je mijns inziens beter en vooral veiliger met de hand doen.

Op de foto’s zie ik dat het chroomwerk vlakbij de lak zit. Niet verzuimen rondom het chroom goed af te plakken, want chroompolish is best agressief en daarmee wil je niet de lak raken.

Succes en houd ons op de hoogte.
 
  • Leuk
Reactions: Jeroen89 en tembaco
Een pad is prima, een cone is prima. ;) Hoe goed je er bij kan is wat bepaald welke je gebruikt.

Recent heb ik een (RVS?) Gehaktmolen schoongemaakt. Ik begon met schuren en polijsten, wat een goed resultaat gaf. Maar bedacht mij toen dat ik die Polish van Mothers had staan en die reinigde ook als een malle! (Alleen krassen bleven uiteraard gewoon over)

Handmatig ging prima. Een paar halen met het spul en een doekie... ;)

Bekijk bijlage 104639
Ziet er idd weer clean uit. Jammer dat de krassen er niet mee weg te halen zijn.

@Jiro

Krasjes uit chroom zul je nimmer eruit kunnen poetsen. Daarvoor is chroom gewoon te hard. Beschadigd chroom is beschadigd chroom.

Wat IK zou doen is het chroom eerst goed wassen, daarna kleien en dan pas behandelen met Mothers.
Ik zou Mothers California Gold Chrome Polish Liquid - 355ml aanbevelen. Werkt heel goed om het chroom te reinigen en te laten glanzen. En mocht er ergens roest zitten, dan eerst zachtjes voorbewerken met de zeer fijne staalwol die Carclean ook verkoopt.

De in jouw lijst voorgestelde Poorboys World Aluminium & Metal Heavy Duty Polish is voor van alles geschikt, behalve voor chroom! (Citaat: Geschikt voor aluminium, billet aluminium, RVS, koper, nikkel en messing).

Wat ik vaak doe is het daarna nog nabehandelen met een wax. Je hebt al Collinite Liquid Insulator Wax No. 845. Een prima wax om het chroomwerk mee te beschermen.
Let op: Je schrijft dat je al Collinite 845 hebt, maar hebt het ook op je bestellijst staan.

Ik doe chroom altijd met de hand bewerken. Je kunt niet bijzonder veel met chroom. Met chroom polish zul je vervuiling verwijderen en het laten glanzen. Dat kun je mijns inziens beter en vooral veiliger met de hand doen.

Op de foto’s zie ik dat het chroomwerk vlakbij de lak zit. Niet verzuimen rondom het chroom goed af te plakken, want chroompolish is best agressief en daarmee wil je niet de lak raken.

Succes en houd ons op de hoogte.
Bedankt voor je reactie.

Ik heb die heavy duty al uit mijn lijst gehaald en die chrome polisch in mijn mandje staan.

Ok, dus chroom met de hand is verstandiger.

Is het dan aanbrengen en in wrijven met een MF doek, en een schone MF doek weer afnemen?

Klopt. ik heb een nieuwe fles colli nodig, die huidige is bijna op, aangezien er al een aantal autos mee gedaan zijn ( ik geef de fles mee aan me maten), en mijn vorige BMW, deed ik elke maand van april tot okt., na een goede was beurt, weer een laagje colli erop. En dan raakt zo'n flesje wel leeg na 2 jaar.

Ik heb een extra rol tape voor het afplakken, komt goed.

Dit is mijn lijstje nu. Mis ik nog wat?

Raffini Finale Finishing Polish - 250ml

Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml

Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser Sample - 120ml

Liquid Leather Deluxe Kit glimptone

Raffini 4" Foam Cutting Pad - Yellow

Raffini 4" Foam Light Cutting Pad - Orange

Aqua Dynamic Maskeertape - 25mm breed

California Gold Chrome Polish Liquid - 355ml

Multi Purpose Microfibre 6-pack - 35x35cm

Raffini Veloce Premium Compound - 250ml

Raffini 4" Foam Finessing Pad - Black

Dolce Verde klei - 150 gram + 100 gram GRATIS

Ik ben vandaag al begonnen, omdat ik in een grote garage lekker warm en droog zit. Ideaal!!

Auto's is gewassen, gekleid en eerste stap wezen polijsten met gele pad + veloce. De eigenaar is wezen kijken, en was toch positief verrast.

Zal nog wat foto's maken, en plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen Jiro,
Ik doe chroom met de hand bewerken, omdat het bewerken met een machine geen toegevoegde waarde heeft. Het chroom wordt er niet mooier van of beter. Daarnaast zit chroom vaak vlakbij gespoten delen van een auto en chroompolish wil ik gewoon niet op de lak hebben.
Je suggestie van aan- opbrengen met een microvezeldoek is een prima methode in mijn ogen. Het kan ook met een waxpadje, maar ik doe het ook met een doek. Afnemen KAN met een andere doek, maar kan ook met het andere deel van de doek (wat je niet hebt gebruikt om het product mee aan te brengen).

Plak tijdens het polijsten het dak ook goed af!! Dit om te voorkomen dat polijstmiddel op en vooral IN de structuur van het dak terecht komt.

Ik mis eigenlijk iets om de banden te zwarten?
En niet vergeten om als laatste de ramen te poetsen met Monello Raffini Finale. Binnen en buiten. Knapt het altijd ontzettend van op! Je reinigt daardoor extreem goed.

Lekker dat je vandaag al kon beginnen met deze leuke opdracht. Foto's zijn we hier echt dol op!
 
Ben het grotendeels eens met @Aficior
Wel heb ik gemerkt dat de meeste chroompoetsmiddelen een wat blauwige gloed achterlaten. Dit heb ik op mijn motor opgelost met Rupes witte polijstpasta op een witte Rupes pad met lage snelheid op een Rupes mini om een optimale glans en helderheid te behalen.
Zonder deze stap was de blauwige gloed onder bepaald licht nog best zichtbaar.
E1ED02CA-A760-4ABA-9A34-E9626DC7666B.jpeg
90104192-6F95-4825-A896-C07B5CD4F9D0.jpeg

Helaas geen foto’s van de blauwe gloed.
 
Goedemorgen Jiro,


Plak tijdens het polijsten het dak ook goed af!! Dit om te voorkomen dat polijstmiddel op en vooral IN de structuur van het dak terecht komt.

Ik mis eigenlijk iets om de banden te zwarten?
En niet vergeten om als laatste de ramen te poetsen met Monello Raffini Finale. Binnen en buiten. Knapt het altijd ontzettend van op! Je reinigt daardoor extreem goed.

Lekker dat je vandaag al kon beginnen met deze leuke opdracht. Foto's zijn we hier echt dol op!

Ik was al aan het kijken om iets voro de banden te kopen, maar weet niet zo goed welk product, want ik hou niet van die uber shiny zooi. Je weet wel die garage bedrijven Firma list&bedrog gebruiken ;)

Ik heb gisteren alleen filmpjes gemaakt, ik zal straks foto's maken. De auto staat nu in de spuit cabine, daar hangen allemaal TL buizen met lichtst sterkte 6000k. Ga zo weer verder.

Ben het grotendeels eens met @Aficior
Wel heb ik gemerkt dat de meeste chroompoetsmiddelen een wat blauwige gloed achterlaten. Dit heb ik op mijn motor opgelost met Rupes witte polijstpasta op een witte Rupes pad met lage snelheid op een Rupes mini om een optimale glans en helderheid te behalen.
Zonder deze stap was de blauwige gloed onder bepaald licht nog best zichtbaar.
Bekijk bijlage 104698 Bekijk bijlage 104699
Helaas geen foto’s van de blauwe gloed.
Ik heb helaas geen rupes, maar een DAP 900v3. Ik ga gewoon alles met de hand doen.
 
@Jiro hoeft geen rupes te zijn hoor, dap met kleine bp en witte monello pad en finale werkt ook prima.
Met de hand kan ook, wat jij wil. :)
 
Mooie foto's @Altos!

Om van die reflecterende vettige bandenzwart kleur af te komen kun je doen wat ik vaak doe, te weten:
Stap 1 - Product opbrengen en in laten trekken.
Stap 2 - Product nogmaals opbrengen en niet lang daarna het nog wat vochtige product afnemen met een doek om een mat effect te verkrijgen.
 
  • Leuk
Reactions: Simmke en Altos
@Jiro hoeft geen rupes te zijn hoor, dap met kleine bp en witte monello pad en finale werkt ook prima.
Met de hand kan ook, wat jij wil. :)
Die 2 uitlaten kan ik eraf halen zag ik. Die kan ik wel met de DAP eens proberen.
Ze hebben alleen die 4" witte monello pads niet meer bij CC.

Ik ga mijn motor ook weer doen in april, alleen heb ik een R6, daar zit geen chrome op :p
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Goedemorgen Jiro,
Ik mis eigenlijk iets om de banden te zwarten?
En niet vergeten om als laatste de ramen te poetsen met Monello Raffini Finale. Binnen en buiten. Knapt het altijd ontzettend van op! Je reinigt daardoor extreem goed.

Lekker dat je vandaag al kon beginnen met deze leuke opdracht. Foto's zijn we hier echt dol op!

Ik heb de Geon tire gekocht. Hopelijk is dat wat, want vind hem best prijzig.
Q² Tire - 400ml

Alles is besteld, dus donderdag weer verder. B-)


540.jpg

540.jpg

540.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw en Micha D.
Gyeon kun je zeker dun aanbrengen.
Alleen, houd ik wel van een beetje wetlook. Dus gebruik ik al gauw meer.

Ik heb sinds kort de Waxaddict Feedee tyre conditioner in huis. Deze bevalt me tot nu het beste
 
Tire is simpel aan te brengen. :) Smeren!

Simpelweg dekkend aanbrengen. Een dikke, vadsige laag aanbrengen is overkill.
Meestal smeer ik één laag dekkend op wiel 1, de rest van de wielen op je gemakkie doen, tweede laag aanbrengen op wiel 1, laten inwerken.

(Na inwerken afnemen met een doek als je minder glans wilt)